Dagboka torsdag 8. januar 2009

Moa, Wæhler og penger – det er vel det som er essensen i dag. Ja også sneipen da! Baller av stål? Moa kunne blitt solgt til Groeningen for 35 millioner, men motbudet fra Vålerenga gjorde at de mista interessen. Pål Breen har ingen kommentar. Dette meldte TV2 Nyhetene i går. Det vi lurer på er … Fortsett å lese «Dagboka torsdag 8. januar 2009»

Moa, Wæhler og penger – det er vel det som er essensen i dag. Ja også sneipen da!

Baller av stål?
Moa kunne blitt solgt til Groeningen for 35 millioner, men motbudet fra Vålerenga gjorde at de mista interessen. Pål Breen har ingen kommentar.
Dette meldte TV2 Nyhetene i går.

Det vi lurer på er hva Vålerenga krevde, og om dette er nok en «Sokolowskisak». Uansett så setter i alle fall jeg stor pris på at Moa blir i Vålerenga i stedet for å havne i en nederlandsk klubb uten sjel og historie.

(Jada, sikkert noen av dere som leser dette som er die-hard Groeningenfans og som sikkert kommer til å sende sinte mail til VPN og kreve mitt hode på et fat. Vel jeg kan utdype det hele: En klubb uten meritter som ble dannet i 1971 er etter mitt synspunkt like spennende som pizza Grandiosa.)

Og med det kan VPN melde at vi driter i TV2s såkalte sensajonsjag i denne saken. Hvem er det som sier at Moa ikke er verdt dobbelt så mye som dette om et par år? Jævla kjøtthuer.

Deilig å være norsk i Aalborg
Wæhler selges for litt i overkant av 5 millioner til danske Aalborg. VPN er tvilsomme til denne transaksjonen selv om Wæhler er 32 år og på «slutten» av sin karriere. Det er vel hakket bedre å selge han ut av landet, enn å la han gå til Rosenborg i bytte mot han spissen som satt på benken. Kone er det ikke det han heter.
Vi antar at Wæhler blir en hit i Aalborg, og at han selges til en engelsk Championshipklubb for 20 millioner om et par år. Der blir han i to år til og dukker så opp som defensiv trener i moderklubben sin i 2014. Da spiller de i 2. divisjon og har fått en ny eier som har slått seg opp på salg av vanlige matvarer til helt vanlige priser.

VPN ønsker Kjetil lykke til på ferden videre for denne gang. Vi sees nok snart igjen.

Det handler om penger
NFFs «nettpott» er på over 30 millioner, og disse pengene skal fordeles på klubbene i Tippeligaen i forhold til hvor mye trafikk de har til sine offisielle sider. Vålerenga ligger egentlig godt an i spillet om disse pengene, og vi i VPN vil gjøre vårt for at klubben skal få med seg så mye som mulig av disse pengene.
Men, og det er et stort men her: Hva vil dette gjøre med kvaliteten på innholdet hos klubbene? Få klubber er forunt å ha støttespillere som bruker av tida si for å lage unikt innhold for klubbens tilhengere. Det finnes noen hederlige unntak gjennom uavhengige supporternettsteder som f.eks. VPN. Problemet er disse penga. For når noen kan tjene penger på noe, så vil også andre gjøre det.

VPN har vært i kontakt med en del klubber for å høre hvordan de vil øke «volumet» på sine nettsider slik at de får flere kroner fra NFF. Og svarene var nedslående. De fleste av klubbene ser på ulike tekniske løsninger for å øke trafikken. De jobber med å optimalisere innholdet sitt for søkemotorer og de betaler diverse aktører for at disse skal drive trafikk inn til nettsidene.

I bunn og grunn handler det da om å skaffe seg så mange unike brukere og unike sidevisninger som mulig. Det er nemlig dette som er den offisielle måten å måle nettrafikk på i Norge. (Vi vet at det jobbes med nye metoder, men disse er sikkert ikke operasjonelle før om noen år.)

Hensikten med disse målingene er å skaffe nettbransjen en oversikt over hvem som er mest lest på nett i Norge. Og i følge de som foretar disse målingene er dette VG. Omtrent halvparten av alle nordmenn er inne på VGs nettsider i løpet av dagen. Tilsynelatdene. Men med i disse tallene er også andre tjenester som man kanskje ikke helt og holdent forbinder med VG, som f.eks. Nettby. Det samme gjør Dagbladet og de andre store nettstedene der ute.

Men hvor reellt er dette? Og vil vi se den samme tendensen for fotballklubbene? De signaler vi har fått tyder på dette. Og da blir det med andre ord ikke fokus på unikt innhold, men fokus på hvordan man kan bruke teknologi for å få brukere til å komme til nettsiden.

Vi kan mislike det, men det kommer til å bli en realitet, og da vil man etter mitt synspunkt vanne ut innholdet til å bli en smakløs suppe. Nå skal vi ikke dra alle aktører over en kam, Vålerenga har foreløpig fokus på kvalitet framfor kvantitet. Og det håper vi at de fortsetter med.

Stem på din favorittsneip
Da er alle bidragene publisert og det er på tide å stemme frem Vålerengasneipen 2008.
Vi gir deg informasjon om hva du må gjøre for å stemme!

For å stemme sender du kodeordet «Sneip» og bildenummeret til 2229. Eks: Sneip 65 til 2229.
Det koster kr. 2,- per stemme.
Merk at bildene «sneip 01», «sneip 02» og opp til «sneip 09» må stemmes fram uten tallet 0 foran bildenummeret. Eks: Sneip 1 til 2229.

De to vinnerne får gaver fra Sjappa. Vi snakker verdens peneste barnevogn og Vålerengaantrekk til vinneren, mens nummer to får verdens vakreste barnetrille.

Bildene finner du her:

Vålerengasneipen på vif-fotball.no

Kos deg, finn din favoritt og stem frem vinneren.

Dagen i dag
Er lysere litt lengre enn dagen i går. Snart er det senvinter og klart for Tippeligaen 2009!

Legg igjen en kommentar