Dagboka torsdag 30. april 2009

Siste arbeidsdag denne uka, i morra er det arbeidernes internasjonale kampdag. Her er våre kampsaker. Parole nummer 1: Nei til sensur av miljøkampslagord på fotballdrakter Vi står foran ei utfordring. Jorda vår har feber. Og det er vi som har skylda. Mange har skjønt at vi må ta skeia i en annen hånd. Vålerenga er … Fortsett å lese «Dagboka torsdag 30. april 2009»

Siste arbeidsdag denne uka, i morra er det arbeidernes internasjonale kampdag. Her er våre kampsaker.

Parole nummer 1: Nei til sensur av miljøkampslagord på fotballdrakter
Vi står foran ei utfordring. Jorda vår har feber. Og det er vi som har skylda. Mange har skjønt at vi må ta skeia i en annen hånd. Vålerenga er i så måte intet unntak.
Klubben er aktivt med i klimakonferansen C8, og ønsker å ikle spellera våre drakter med miljøslagord.

Dette har pampa i NFF setti ei stopper for. Skal vi godta dette?

Svaret er NEI!

Miljø og miljøvern er ikke det samma som reklame for kjøtt, brød og meieriprodukter. Miljøvern handler om å få folk til å gjørra noe med inngrodde mønstre, få dem til å gjørra ting på en annen måte.

Å bruke drakta til laget i blått med en anelse rødt i til å få folk til å tenke seg godt om før dem bruker energi på ting som ikke er nødvendige er en sabla god idé.

Men får vi lov til det? Hæ? Nei, for regelrunkera i NFF krever at alle drakter skal være like.

Men det finnes et hull i regelverket. Det er et drastisk steg men noen ganger må man ofre seg for saka. Navnet til spellera kan værra forskjellige.

Og da er det jo innlysende at Vålerengas spellere alle melder navneendring slik at dem kan få in slagorda på drakta.

Da får vi spellere med navn som:

Dawda Fornybar Energi Leigh, Erik Vindkraft Hagen, Daniel Kjør Elbil Fredheim Holm, Troy Reduser CO2-utslipp Perkins og Andre Sparelyspære Muri.

Skal vi gjørra noe med tingenes tilstand eller skal vi sitte med tommer’n opp i ræva. Spellera må ofre seg for denna kampsaken, og vi må følge opp:

Istedet for Panzer-Hagen skal vi rope Vindkraft-Hagen, Vindkraft-Hagen. Vi skal synge at Daniel Kjør Elbil Fredheim Holm har hele verden i sin hånd og det er bare en Sparelypære Mur-i-Norge.

Parole nummer 2: Nei til unødvendig transport av fotballklubber til grisegrendte strøk
Pampa i NFF har bestemt at toppfotballaga skal fraktes halve landet rundt for å laga stemning i grisegrendte strøk.
Detta kan vi glatt akseptere – vel og merke om det handler om å ta laga i den enkelte reggion og sende dem ut for å møte småklubba ute i distrikta der dem kommer fra.
Vi finner oss faen ikke i at NFF sender oss til Verdal’n og Rosenborg til Gjøvik.
Detta er høl i hue, noe forbanna miljøsvineri og for dumt til å gå an.

Hva tenker dem med der oppe i NFF? Hue kan det ikke værra.

Vi krever at NFF omrokkerer på kampoppsettet og lar oss spella mot Gjøvik/Lyn og lar Rosenbøgera spella mot Lottolaget fra Verdal’n.

Parole nummer 3: Stopp den internasjonale raseringa av ekte tribunekultur
Som fotballsupportere er vi lei av at innkompetente og hjernedaue pamper, reklamenisser og media skal bestemme fotballkampenes form og innhold.
Heldigvis er det fortsatt slik at kampa avgjøres av spellera på banen. Men NFF har fått det for seg at uønsket tribunekultur skal straffes enten med bøter eller poengtrekk.

Uønsket tribunekultur er i denne sammenhengen oppførsel som ikke samsvarer med de retningslinjer NFF, NTF og media har laget for fotballproduktet.

I Norge er det fortsatt lov å stå på kamp. I England er dette forbudt. Alle tilløp til ekte begeistring, entusiasme og følelser skal stoppes, folk som reiser seg og som ikke følger ordre fra vakter kan bli bortvist.

I denna sammenhengen har NFF vist sin dobbeltmoral til gangs. På den ene siden straffer man klubber med supportere som i sin ekstase tenner et bluss eller ti, på den andre side benytter man TV-bilder fra denne blussingen i markedsføringen av fotballproduktet.

Og det er her vi er ved sakens kjerne:

Fotball er ikke noe produkt som man kan legge inn i fine flotte kommunikasjonsstrategier som har akronymer som FLOTT, FINT eller PENT.

Fotball er kultur. En ting er selve spillet, en annen ting er all den tiden vi som supportere bruker på laget og klubben vår.

Vi finner oss rett og slett ikke i at folk med grunnfag i markedsføring skal fortelle oss hvordan vi skal oppføre oss på kamp. Det er vi som skaper ramma rundt kampa, derfor må NFF, NTF og media vise oss respekt og legge forholdene til rette for at vi fortsatt skal kunne være med på bidra til det fotball handler om:

Samhold, kameratskap entusiasme.

Legg igjen en kommentar