– En staselig mulighet !

Debatten om en hijab fra Vålerenga Mot Rasisme preges av gode argumenter for og imot. Siden VPN består av enkle sjeler, har vi snudd oss mot ekspertisen og fått svar fra Tore Lindholm ved Norsk senter for menneskerettigheter. Hijab, er det et religiøst, politisk eller kulturelt plagg? Plagget er et skaut som av en slags … Fortsett å lese «– En staselig mulighet !»

Debatten om en hijab fra Vålerenga Mot Rasisme preges av gode argumenter for og imot. Siden VPN består av enkle sjeler, har vi snudd oss mot ekspertisen og fått svar fra Tore Lindholm ved Norsk senter for menneskerettigheter.

Hijab, er det et religiøst, politisk eller kulturelt plagg?

Plagget er et skaut som av en slags ”sømmelighetsgrunner” skal dekke håret og halsen, men ikke ansiktet. Begrunnelsen er, for tradisjonelle muslimer, religiøs, og med rimelig klart belegg i koranen. Plagget kan selvsagt også gis en politisk betydning, men det er ikke vanlig og ikke rimelig.
Plagget er kulturelt også: uttrykk for en religiøst inspirert kultur.

Det synes som om plagget har forskjellig navn avhengig av hvilke deler av verden det kommer fra. Stemmer dette? Er hijab en fellesbetegnelse for et stykke tøy man dekker hodet med?

Plagget har ulike navn i ulike muslimske land, og poenget med det muslimske skautet er, uansett navn, nettopp som angitt ovenfor.

Dersom hijab er et religiøst plagg, hvordan ser man da på å dekorere dette med VIF sin logo og sy det i VIF sine farger?

Jeg kan ikke se at noe skulle være til hinder for VIF-farger og VIF-logo på hijaben. Det høres i grunnen ut som en staselig mulighet!

Dersom hijab er et kulturelt/regionalt plagg, er det da mulig at muslimer som ikke er fra områder hvor hijab er i bruk kan føle seg støtt av andre muslimer som benytter hijab? Er det noen konflikt eller motsetning der?

Neppe. Ikke alle muslimske jenter/kvinner praktiserer hijab, og ikke-praktisering forteller ikke at vedkommende ikke er å anse som god muslim, med mindre han/hun som dømmer er nokså forstokket. Jeg tror de aller fleste muslimer vil oppfatte VIF-jenter med hijab som noe positivt og som uttrykk for respekt.

Hvordan ser du/dere på å benytte hijab som element i rekruttering til idretten? Vil det ha noen effekt?

Det er muslimske foreldre som vil nøle med å sende jenter på trening etc. dersom de ikke er trygge på at ”alt går sømmelig for seg”. Jeg antar at en VIF-policy om å la jenter kan bære VIF-hijab, trolig kan være egnet til å senke terskelen for en sånn foreldrebekymring.

Hensikten med hijab, slik vi har forstått det, er å skjule håret og nakke/hals. Er det greit da heller å benytte jakke med hette for eksempel?

Alternativet skulle være o.k. ut fra de kriterier som er poenget eller hensikten med hijaben. Likevel kan det være grunn til for eksempel ikke å insistere på at ”VIF respekterer muslimers religiøse motiv, men har funnet en annen løsning en skautet som er like bra”.
Utforming av hijab i våre dager er jo også en klesmote, riktig nok en religiøs klesmote, og den ikke går uendret tilbake til profetens tid!!! At det er en klesmote er utvilsomt. Men det er ikke grunn til at andre ikke gjør rett i å respektere den!

Finnes det andre eksempler hvor hijab er utsmykket med logoer til for eksempel firmaer eller idrettslag?

Her er jeg litt usikker, men jeg har nå sett hijab brukt i Indonesia og Pakistan som er utstyrt med logo – og med nasjonalflaggets farger.

– Til slutt: Takk for spørsmålene dere har stilt!

VPN på sin side takker for svarene som var svært opplysende og håper vi kan presentere svar fra andre institusjoner senere i uken. I mellomtiden kan du diskutere videre her.

Les også:

Vål’enga – du er min rellion !

Legg igjen en kommentar