Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024
Er helt enig i at det var greit at vi ikke hentet Oppseth på en toårskontrakt @ehauger

Må ellers si at jeg tror du treffer spikern @Flemmern. Det er fryktelig lenge siden vi har gjort et «godt» overgangsvindu.

Det er nok sammensatte grunner til at vi har lite penger og gjør det så dårlig.
- Vi sløser bort pengene vi har på spillere som koster for mye, dyre lønninger til spillere (og jeg mistenker andre ansatte i klubben for øvrig)
- Vi henter spillere som ikke komplementer hverandre på banen når det gjelder ferdigheter og personlighet.
-Det er ingen langsiktige strategier og satsnings områder rundt A-laget som går over år, de endres stort sett hvert år om ikke halvår.
- Det er lite fokus på samhandling og stabilitet i klubben.
- Vi har et styre som ikke har nok peiling på toppfotball.
Svar
(03-05-2024, 10:02 AM)Flemmern Skreiv: På hvordan måte tror du klubben har kontroll på overgangsmarkedet? Når skjedde det sist at vi gjorde et bra vindu? Da snakker jeg ikke om et enkelt godt kjøp (les: Ilic).
Uansett hvor mange millioner vi har solgt for, nevnes det alltid at vi ikke har penger nok. Hvis det er slik at vi går med dunrende underskudd hvert år, hvorfor er det ingen som har tatt grep tidligere? Vi har solgt for ganske mange millioner det siste halvannet året og burde hatt nok i massevis til å handle mer kvalitet enn vi har gjort.

"Vi bare har henta spillere" nevnes også her, men hva tror du skjer nå? Vi er noen få uker til seriestart og mangler spillere - som burde vært henta inn i januar og seinest februar.
Fram mot seriestart skal jeg love deg at vi får se "bare henta spillere", nettopp fordi vi ikke har kontroll i det hele tatt og samtidig gaper for høyt.

Håper jeg tar feil, men dette har vi sett mange ganger tidligere.

Jeg tror klubben har bedre kontroll på overgangsmarkedet enn det supporterne tror. Jeg sier ikke at det har vært bra hittil. Du må lese hva jeg skriver kontra hva du tror jeg skriver.

Vi kunne godt ha henta inn spillere i januar, men det er ikke så veldig enkelt å hente inn spillere når du plutselig er i Obos og klubben må kutte en del penger i lønninger. Sånne ting gjør en rekrutteringsprosess vanskelig. 

Alle disse spørsmåla er jo ting du kan ta opp enten supportermøter eller årsmøte. Det er nok enklere å få svar der enn å få konkrete svar av oss.
Svar
(03-05-2024, 11:31 AM)ehauger Skreiv:
(03-05-2024, 10:02 AM)Flemmern Skreiv: På hvordan måte tror du klubben har kontroll på overgangsmarkedet? Når skjedde det sist at vi gjorde et bra vindu? Da snakker jeg ikke om et enkelt godt kjøp (les: Ilic).
Uansett hvor mange millioner vi har solgt for, nevnes det alltid at vi ikke har penger nok. Hvis det er slik at vi går med dunrende underskudd hvert år, hvorfor er det ingen som har tatt grep tidligere? Vi har solgt for ganske mange millioner det siste halvannet året og burde hatt nok i massevis til å handle mer kvalitet enn vi har gjort.

"Vi bare har henta spillere" nevnes også her, men hva tror du skjer nå? Vi er noen få uker til seriestart og mangler spillere - som burde vært henta inn i januar og seinest februar.
Fram mot seriestart skal jeg love deg at vi får se "bare henta spillere", nettopp fordi vi ikke har kontroll i det hele tatt og samtidig gaper for høyt.

Håper jeg tar feil, men dette har vi sett mange ganger tidligere.

Jeg tror klubben har bedre kontroll på overgangsmarkedet enn det supporterne tror. Jeg sier ikke at det har vært bra hittil. Du må lese hva jeg skriver kontra hva du tror jeg skriver.

Vi kunne godt ha henta inn spillere i januar, men det er ikke så veldig enkelt å hente inn spillere når du plutselig er i Obos og klubben må kutte en del penger i lønninger. Sånne ting gjør en rekrutteringsprosess vanskelig. 

Alle disse spørsmåla er jo ting du kan ta opp enten supportermøter eller årsmøte. Det er nok enklere å få svar der enn å få konkrete svar av oss.

Det skulle tatt seg ut om vi supportere har bedre oversikt enn klubben, men den jobben som gjøres og har vært gjort en rekke år viser helt tydelig at de ikke har oversikt.
Vi rykka ned i 2023, ikke januar 2024. Klubben var i nedrykksstria i flere måneder, så klubben var klar over hva som kunne skje, og det kan ikke ha kommet som noen bombe på ledelsen, at vi til slutt rykka ned. Klubben burde derfor ha oversikt over dette i god tid før det ble endelig bekrefta.

I fotballogistikk handler det ofte om å være før andre. Det er jo ofte forskjellen på om man får inn gode spillere eller ikke. Er man et OBOS lag, må man være ENDA tidligere ute med å hente kvalitet inn til laget, det sier seg selv. Samtidig er det gjerne rimeligere å hente spillere til et OBOS lag, men det ser jo ikke ut som om Jokke har senka den lista. Han går for gull, selvom det ikke er nødvendig. Man trenger ikke de beste spillerne for å rykke opp, men vi trenger en god nok stall til å heve treningene, komme forberedt inn når det starter om noen uker. Her ser vi jo at Jokke har feilet igjen.

Så er det jo slik at dette faktisk er et diskusjonsforum, hvor man kan ytre sine meninger. Bekymringer, gleder, positive ting, negative ting og alt som omhandler Vålenga familien.
Klubben sitter på langt mer info enn oss, det er korrekt. Men det er jo ikke slik at de ønsker å fortelle oss alt som skjer. 
Derfor blir vårt "bidrag" å synse her inne, på godt og vondt.
Akkurat nå er det jo langt mer vondt enn godt, og det er ikke så merkelig etter 2023.
Svar
https://www.vg.no/sport/fotball/i/8JrOGd...-for-raskt

Det bekrefter jo, det jeg tidligere har sagt. Også tror jeg det er på tide å senke ned forventningene våre om antall nye spillere inn Får vi de to afrikanerne skal vi være happy.
Svar
(03-05-2024, 10:45 AM)NilsDN Skreiv: Akkurat det her står jo ganske greit beskrevet i årsmeldinga da.

I kalenderåret 2023 så solgte vi for 95 millioner. Og vi kjøpte for 53. Så klubben har sendt 95 millioner til AS for spillersalg og fått tilbake 53 for kjøp. I år har vi budsjettert å selge for 40, noe vi alt har gjort. Og planlagt å kjøpe for 2,5 som er alt for lite. Men AS'et kan jo gi aksept for mer kjøp så klart, noe de også har gjort.

Så hvis vi kun ser 2023 og 2024 sammen har vi 82 millioner etter spillersalg. Som skal finansiere spillerkjøp i 2024 og driftsunderskudd i 2023 og 2024.

Personlig tror jeg det er en del penger der. Og det er dyrere å ikke rykke opp. Så jeg tror det er penger, innen rimelighetens grenser så klart, til å hente de spillerne vi mener vi trenger.

Grunnen til at vi ikke har gjort det er at vi enten ikke har klart å få det til innenfor de rammene vi har. Lønn/overgangssum. Eller så har vi ikke klart å finne dem. Jeg tror det lureste vi kan gjøre nå er å bruke litt mer for å få ballen i mål med de spillerne vi ønsker, enn å hente inn kvalitetsmessig dårligere spillere rett før seriestart.

Klubben (les: ledelsen) mener at klubben har sterk nok stall til å vinne OBOS med laget vi har. Og ja, det bør vi også. Oddsen på oss som vinner er også veldig lav, så ledelsen er ikke alene om å tro at vi klarer dette med glans. Om klubben hadde vært usikker på direkte opprykk ville de bedt om større sum til spillerkjøp og fått det for å sikre ett opprykk med å forsterke. Det er jeg helt sikker på. Det skal kunne være mulig å få inn en sterk midtstopper og spiss-/målgarantist om vi ikke får starten vi ønsker, det er ledige spillere som kjemper om startplass i eliteserien. Jeg har mange på blokka og det har klubben også. 

Det er poeng som gjelder fra 1.april. Jeg er usikker på midtstopper og spissplass. Klubben gambler og kan få rett, det er lenge siden de har fått rett.
Svar
(03-05-2024, 12:38 PM)Blue 1978 Skreiv: https://www.vg.no/sport/fotball/i/8JrOGd...-for-raskt

Det bekrefter jo, det jeg tidligere har sagt. Også tror jeg det er på tide å senke ned forventningene våre om antall nye spillere inn Får vi de to afrikanerne skal vi være happy.

Jokke skrev følgende for 3 uker siden.

– Men når åtte spillere nå har forsvunnet ut, da må vi ha minst fem inn. Det skal vi ha og det er ikke noe å diskutere. Noen av dem skal også gå inn å forsterke elleveren uten tvil, sier sportssjefen.

Vi har fått inn Obasi og Mees.
Og de to vi har fått inn er talenter, ikke spillere som var planlagt å styrke oss kortsiktig.

Dette er utrolig dårlig håndtverk.
Svar
(03-05-2024, 08:23 AM)NilsDN Skreiv:
(03-05-2024, 01:01 AM)Stenzenga Skreiv:
(03-05-2024, 12:38 AM)Rad11vb Skreiv: Ikke han og ikke Heggebø..Hvem er 3 valget tro?

Opseth var ikke 2. Valget

Hvor langt ned på lista er vi? 

Uansett så er det ikke noen krise at det ikke ble Opseth. Det eneste som talte for han er at han var Bosman. Jeg synes fortsatt Udahl er en god ide jeg da.

Vi har en liste med kanskje 10+ spillere. 3 av dem har ikke gått av forskjellige grunner. Bl.a. en eksotisk spiss som så og si var done deal for et par dager siden.
Svar
(03-05-2024, 12:51 PM)Kriger'n Skreiv:
(03-05-2024, 12:38 PM)Blue 1978 Skreiv: https://www.vg.no/sport/fotball/i/8JrOGd...-for-raskt

Det bekrefter jo, det jeg tidligere har sagt. Også tror jeg det er på tide å senke ned forventningene våre om antall nye spillere inn Får vi de to afrikanerne skal vi være happy.

Jokke skrev følgende for 3 uker siden.

– Men når åtte spillere nå har forsvunnet ut, da må vi ha minst fem inn. Det skal vi ha og det er ikke noe å diskutere. Noen av dem skal også gå inn å forsterke elleveren uten tvil, sier sportssjefen.

Vi har fått inn Obasi og Mees.
Og de to vi har fått inn er talenter, ikke spillere som var planlagt å styrke oss kortsiktig.

Dette er utrolig dårlig håndtverk.

Daglig leder sier en ting: vi er konkurransedyktige med stallen vi har. Tilliten er stor ovenfor spillergruppa.
Sportssjefen sier derimot: vi skal måtte forsterke med spillere som vil forsterke førsteellveren og det innen seriestart.
Årets budsjett sier: budsjettet for spillerkjøp er overskridet allerede.

Det skjer ikke noe mer før seriestart, iallfall ikke spillere inn som går rett inn i førsteellveren.
Svar
(03-05-2024, 01:08 PM)viftab Skreiv:
(03-05-2024, 12:51 PM)Kriger'n Skreiv:
(03-05-2024, 12:38 PM)Blue 1978 Skreiv: https://www.vg.no/sport/fotball/i/8JrOGd...-for-raskt

Det bekrefter jo, det jeg tidligere har sagt. Også tror jeg det er på tide å senke ned forventningene våre om antall nye spillere inn Får vi de to afrikanerne skal vi være happy.

Jokke skrev følgende for 3 uker siden.

– Men når åtte spillere nå har forsvunnet ut, da må vi ha minst fem inn. Det skal vi ha og det er ikke noe å diskutere. Noen av dem skal også gå inn å forsterke elleveren uten tvil, sier sportssjefen.

Vi har fått inn Obasi og Mees.
Og de to vi har fått inn er talenter, ikke spillere som var planlagt å styrke oss kortsiktig.

Dette er utrolig dårlig håndtverk.

Daglig leder sier en ting: vi er konkurransedyktige med stallen vi har. Tilliten er stor ovenfor spillergruppa.
Sportssjefen sier derimot: vi skal måtte forsterke med spillere som vil forsterke førsteellveren og det innen seriestart.
Årets budsjett sier: budsjettet for spillerkjøp er overskridet allerede.

Det skjer ikke noe mer før seriestart, iallfall ikke spillere inn som går rett inn i førsteellveren.

At det kommer spiller/spillere som går rett inn i førsteelleveren, tror jeg er bankers jo. Signeres stopperen vi har på prøvespill, er nok han den ene. Budsjett for spillerkjøp, tror jeg du kan ta med en klype salt. Det er nok en god del mere penger tilgjengelig.
Svar
(03-05-2024, 12:38 PM)Blue 1978 Skreiv: https://www.vg.no/sport/fotball/i/8JrOGd...-for-raskt

Det bekrefter jo, det jeg tidligere har sagt. Også tror jeg det er på tide å senke ned forventningene våre om antall nye spillere inn Får vi de to afrikanerne skal vi være happy.

Det han svarer på her er vel det som allerede har vært poengtert et utall ganger. 

- Ja, det har vært for lett å tjene gode penger som ikke nødvendigvis står i stil til hvor viktig du har vært sportslig for laget....Men vi har mange som litt for raskt tjener gode penger. Det har vært Vålerengas utfordring...Det har vært unge spillere som har steget i lønn for raskt. Det blir feil, fordi du skal ha noe å strekke deg etter.

Vi har hatt for mange unge spillere på gode kontrakter, fordi vi ser på dem som salgsvarer. Jeg noterte meg at Odins første bil ikke var den tradisjonelle trønderske Asconaen, men en Lambo i stedet. Og han spilte vel aldri tre gode kamper på rad for oss. 

Samtidig så er det bekymringsverdig at Graff velger dette tidspunktet til å ta et oppgjør med lønnskulturen i fotballen. Det er jo å slå inn åpne dører å mene at fotballspillere tjener for mye. Men det er dessverre ikke mulig å ri prinsipper og være konkurransedyktig på en og samme tid. Fotballspillere har ikke tariffavtaler og det er markedskreftene som bestemmer. Det er en rammebetingelse for å drive en fotballklubb. Det må han faktisk ta inn over seg, uavhengig av om han liker det eller ikke. Så lenge vi ønsker å sikre oss det vi mener er de største talentene, så må vi også tilby lønninger som gjør at disse spillerne velger oss. 

Så det er litt vanskelig å forstå helt hva han mener her. Enten mener han at vi har gitt mer i lønn til spillerne enn vi må. Eller så mener han at vi skal droppe den akademisatsingen, fordi han innser at det ikke er økonomisk bærekraftig. Eller så er han  bare naiv. 

Men mest av alt, ingen ting av det som kommer frem i artikkelen er nytt. Og når han snakker om "fortsatt konkurransedyktig" så oppfatter jeg det som at han snakker om lønnsnivået, ikke antall spillere inn.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 15 Gjest(er)