Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024
(04-03-2024, 10:01 AM)MathisEnga Skreiv: Er det ett håp om en siste krampetrekning iløpet av dagen?

Jeg hadde egentlig gitt opp, men ut fra hva som ble sagt så kanskje likevel. Vi trenger en stopper til, alternativt en ung venstreback. Vi får vel se. Personlig tror jeg det er mest sannsynlig at det ikke kommer noen, men det kan jo hende jeg tar feil.
Svar
Ellers ser det ut som om Eliteserieklubben Sarpsborg 08 prøver å hente Udahl.
Svar
(04-03-2024, 03:15 PM)NilsDN Skreiv: Ellers ser det ut som om Eliteserieklubben Sarpsborg 08 prøver å hente Udahl.

Kan ikke stemme, han er jo ikke Eliteserienivå Rolleyes
Svar
(04-02-2024, 01:12 PM)NilsDN Skreiv: Kreutz har jo bare kontrakt ut 2024 og jeg tipper han ikke får en ny, uansett hvilken divisjon vi er i. Det tror jeg ikke Hedenstad heller får.

Bitri forsto jeg det som at var et utlån med kjøpsplikt, gitt at han oppfyller kriteriene. Han debuterte med å komme inn i 2.omgang og har siden da spilt 90 minutter hver runde, i følge Transfermarkt. Så han tror jeg det er lite sannsynlig at vi ser igjen.

Hvis jeg lekte at jeg var sportssjef i Vålerenga så ville hentet en rutinert stopper som kunne være en forsvarets Kamara. Og hvis de virkelig var gira på Kalandaze ville jeg hentet han når jeg kunne, enten nå eller i sommer.  Og prøvd å kvittet meg med Kreutz alt i sommer og fått inn en ung venstreback som kunne utfordre Jukle.

Da hadde vi hatt, på venstreback, Jukle/Kreutz og fra sommeren Jukle/ny
Høyreback ville vært Borch/Hedenstad. Og så tror jeg at jeg ville kjørt Hammer Kjelsen ut som back fra 2025.

Hammer Kjelsen er fortsatt bare 18 og er et par år unna å ha voksenfysikk. Hvis man samtidig skal gi han kamperfaring så tror jeg det best kan skje på backplass. Og den sjansen har vi råd til å ta, siden vi i tillegg til Borch også har Strand og Bjørdal som kan spille der hvis Borch er skadet og HK av en eller annen grunn ikke fungerer der.. Men det tror jeg han hadde gjort. Han er ikke veldig høy og det kan hende at back uansett er hans beste posisjon. Eller så bruker han de neste par årene på å dra på seg enda noen centimetere og litt mer muskler.

Stoppere i år ville da vært Idumba, ny gamlis, AKO, Hammer Kjelsen, og Kalandaze fra når han kom. I det som vi alle håper er Eliteseriecomebacket i 2025 så er det Idumba, AKO, Kaladadze, ny. Jeg regner da med at vi kjøper Idumba.

Synest ikke Hammer Kjellsen er god nok enda, så vi burde absolutt forsterke forsvaret. 18 år og midtstopper er enda VELDIG ungt.
Svar
(04-03-2024, 03:49 PM)Wild Touch Skreiv: Synest ikke Hammer Kjellsen er god nok enda, så vi burde absolutt forsterke forsvaret. 18 år og midtstopper er enda VELDIG ungt.

Ja. I motsetning til andre posisjoner, f.eks. i angrept, så er jo kamperfaring en vesentlig del av utviklingen til forsvarsspillere. Og de er mye mer avhengig av høyde og styrke enn en kantspiller. Det er jo en grunn til at vi så og si bare får fram kantspillere. Vi har ALT for dårlig tid. Det er ingen plan, alle skal spille 1.lagsfotball, helst fra sånn ca 17-18. At en kantspiller og en midtstopper har helt ulike utviklingskurver spiller ingen rolle for oss.

Vi har ikke fått fram en eneste stopper siden Ivan og Nakkim (født 1996) og Hammer Kjelsen (født 2006). Vi har heller ikke fått fram en eneste spiss mellom Håvard Nielsen (født 1993) og Seedy Jatta (født 2003).

Grunnen til at det blir sånn er så klart at klubben har hatt et mål om å selge spillere, og da tar det kort tid og er forholdsvis enkelt å få fram kantspillere. Vi prøvde jo å rushe fram talentet Odin Thiago Holm på samme måte og ga han oppgaver han ikke var moden for. Så gikk han til Celtic der han sitter på benken. De midtbanespillerne vi har fått fram har jo måttet reise andre steder for å bli gode. Opsahl, Horn Myhre, Grødem, osv. Så har vi riktig nok fått fram Riisnæs, men han har jo stort sett ikke spilt sentralt han heller.

Kantspillere derimot kommer som perler på en snor. Dønnum (1998), Ejuke (1998) Osame (2001), Dicko Eng (2004), Thorvaldsen (2006). Og så keepere da så klart.

Synd å si det, men hadde jeg vært en ung og talentfull spiller i sentrallinja så hadde jeg holdt meg langt unna Vålerenga. Så får vi se om det blir bedre med de som er der nå enn de som dro. Hvis man skal kalle seg Norges beste akademi, så må de klare å få fram spillere til sentrallinja oftere enn sånn omtrent hvert andre skuddår.
Svar
(04-03-2024, 04:56 PM)NilsDN Skreiv:
(04-03-2024, 03:49 PM)Wild Touch Skreiv: Synest ikke Hammer Kjellsen er god nok enda, så vi burde absolutt forsterke forsvaret. 18 år og midtstopper er enda VELDIG ungt.

Ja. I motsetning til andre posisjoner, f.eks. i angrept, så er jo kamperfaring en vesentlig del av utviklingen til forsvarsspillere. Og de er mye mer avhengig av høyde og styrke enn en kantspiller. Det er jo en grunn til at vi så og si bare får fram kantspillere. Vi har ALT for dårlig tid. Det er ingen plan, alle skal spille 1.lagsfotball, helst fra sånn ca 17-18. At en kantspiller og en midtstopper har helt ulike utviklingskurver spiller ingen rolle for oss.

Vi har ikke fått fram en eneste stopper siden Ivan og Nakkim (født 1996) og Hammer Kjelsen (født 2006). Vi har heller ikke fått fram en eneste spiss mellom Håvard Nielsen (født 1993) og Seedy Jatta (født 2003).

Grunnen til at det blir sånn er så klart at klubben har hatt et mål om å selge spillere, og da tar det kort tid og er forholdsvis enkelt å få fram kantspillere. Vi prøvde jo å rushe fram talentet Odin Thiago Holm på samme måte og ga han oppgaver han ikke var moden for. Så gikk han til Celtic der han sitter på benken. De midtbanespillerne vi har fått fram har jo måttet reise andre steder for å bli gode. Opsahl, Horn Myhre, Grødem, osv. Så har vi riktig nok fått fram Riisnæs, men han har jo stort sett ikke spilt sentralt han heller.

Kantspillere derimot kommer som perler på en snor. Dønnum (1998), Ejuke (1998) Osame (2001), Dicko Eng (2004), Thorvaldsen (2006). Og så keepere da så klart.

Synd å si det, men hadde jeg vært en ung og talentfull spiller i sentrallinja så hadde jeg holdt meg langt unna Vålerenga. Så får vi se om det blir bedre med de som er der nå enn de som dro. Hvis man skal kalle seg Norges beste akademi, så må de klare å få fram spillere til sentrallinja oftere enn sånn omtrent hvert andre skuddår.

Har bare lyst til å si en ting til for å understøtte deg:
Kantspiller er den rollen som krever minst spilleforståelse. Derfor funker det for kantspillere hos oss. De kan spille fast allerede fra 17 år alder fordi de bare kan bruke fart og teknikk - det holder i massevis i Eliteserien. Sentral midtbane, stoppere og til en viss grad spisser (klassiske 9'ere) krever mye mer spilleforståelse i form av samhandling, evne til å lese hva som kommer til å skje, posisjonering - kort sagt mentale ferdigheter som utvikles over år. Det eneste unntaket er store spisser, som bare kan bruke styrke og råskap før de utvikler spilleforståelsen.

Det er litt det samme med backer, selv om de må være noe bedre på posisjonering og markering for å kunne fungere sammen med resten av forsvaret. Derfor er det smart å utvikle spillere ved å la dem spille kant før de blir (spillende) spisser eller sentral midtbane, og la dem spille back før de blir midtstoppere.

Noen av verdens beste spillere ble til sånn: Maldini starta som venstreback, det samme gjorde Gareth Bale. Thierry Henry starta som ving før han ble spiss, det samme med Salah. Lista er egentlig nesten utømmelig.

Og så finnes det selvsagt noen naturtalenter som Ødegaard osv., men det tilhører sjeldenhetene.
Svar
Ifølge vg er vif ferdighandlet i dette vinduet.

  • Stille i vif?
    [size=1]Evig Norges nummer 7

    Ja, der er det helt dødt. Tok tempen der tidligere i dag og beskjeden fra Valle var at de er ferdigh
    [/size]

Stille i vif?

Evig Norges nummer 7
Ja, der er det helt dødt. Tok tempen der tidligere i dag og beskjeden fra Valle var at de er ferdighandlet.

Mats Øyvind Jacobsen Arntzen
Svar
Vurderte å få inn en siste stopper, men ble ikke noe av.
Alt i alt får dette vinduet 4 av meg. Slår Obasi og Rijks ann tidlig, samt at Kamara holder seg skadefri, kan det se enda bedre ut.
Plukke seiere nå, gutta!!
Svar
Det er for tidlig å vurdere vinduet for meg. Vi får se til sommeren.

Men jeg har trua på opprykk med denne stallen, selv om starten ikke var som forventa.
Svar
(04-04-2024, 08:00 AM)idle76 Skreiv: Det er for tidlig å vurdere vinduet for meg. Vi får se til sommeren.

Men jeg har trua på opprykk med denne stallen, selv om starten ikke var som forventa.

Jeg også tror det er mest realistisk med opprykk. Men det er fortsatt en del ting som mangler i stallen, sånn jeg ser det. Det mest åpenbare er jo en stopper. Men også et par andre spillertyper egentlig. Sånn som det er nå så har vi en god nok 11'er til å rykke opp vil jeg si. Det er først og fremst dekning på et par posisjoner som er litt dårlig. Det trenger nødvendigvis ikke å ha noe å si, hvis vi er heldige med skader. Men det kan potensielt ødelegge for oss også. 

Ellers er jeg så klart helt enig i det du skrev om unge spillere. Jeg mener at vi under Tuva/SPZ/Fagermo ikke drev med utvikling for bruk, kun med utvikling for salg. Det hadde kanskje kunnet fungere ti år tidligere, men ikke i dag. I perioden 2010-2020 så var norsk fotball nede i en bølgedal og norske klubber eksporterte ikke ferdig utviklede spillere, vi eksporterte halvfabrikata. Så det vi ønsket å ha var unge, tekniske spillere med en del førstelagserfaring som kunne selges før de var ute av utviklingsårene for å kunne ta neste steg i en bedre serie. Hvis vi ofte solgte spillere for 20-30 millioner så kunne det over tid få et økonomisk overtak her hjemme. Men så kom Conference League og det ble mulig å tjene penger på å være gode i spillet fotball også, og ikke bare på å selge spillere. Nå er gudskjelov hele den trioen der ute av klubben, men fortsatt så tror jo folk at vi har et bra akademi. Det mener jeg vi ikke har, det er egentlig ganske ræva dårlig. 

Vi får mer eller mindre utelukkende fram kantspillere. Odin, en spiller vi trodde skulle dominere Europa, klarte vi ikke til å uvikle til noe mer enn en benkesliter i Celtic. Fagermo mente han var det største talentet siden Ødegård. Og vi får heller ikke fram spillere som blir i klubben, med unntak av Borch. Og jeg tror eneste grunnen til at han fortsatt er her er at han var skadet lenge. Og jeg tipper vi klarer å ødelegge Hammer Kjelsen også, en spiller som ikke burde vært i troppen vår i år, men heller spilt fast på en bra PostNord-lag på utlån for å utvikle seg.

Så langt var vi villige til å gå til å følge den helt åndssvake strategien at vi lot førstelaget bli en utviklingsarena for unge spillere. Så i 2023 klarte vi å selge for nesten 100 millioner og samtidig rykke ned. 

Men det har vi vært innom en del ganger før, så vi trenger ikke reptere det. Men det er jo greit å rive ned den siste illusjonen også. Vi er ikke spesielt gode på spillerutvikling. Spillere som ikke kan spille fast i Eliteserien i en alder av 18-19 har vi egentlig ikke vært interessert i. Og den eneste posisjonen det faktisk går er, som du sier, kantspiller. Hadde vi derimot vært genuint opptatt av spillerutvikling i seg selv så hadde vi laget individuelle løp for gode spillere som også inkluderte en del utlån. For det er jo en god del spillere som har vært innom her og som har måttet dra til andre klubber for å komme opp på Eliteserienivå. Vi mistet interessen for de spillerne når de ikke klarte å etablere seg i Eliteserien i en alder av 18-19.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 15 Gjest(er)