Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024
Jeg skjønner ikke hvorfor åpenbart en god del folk virkelig trodde vi ville kunne beholde en spiller som Ilić nå som vi går ned i OBOS-ligaen. Skal ikke si så mye annet enn at det reiser seg et visst spørsmål om bakkekontakt...

Når ting ble som de ble, skal vi nok være greit fornøyde med at det blir mer enn bare knapper og glansbilder ved denne overgangen. Blir samtidig spennende å se hva som kan komme inn, særlig da en del lands overgangsvinduer stenger i dag.
Svar
Noen som har oversikt over hvilke vindu som fremdeles er åpne? Både Danmark og Sverige stengte vel i natt? Sånn med tanke på Bjørndal og Håkans, så tenker jeg at det begynner å se positivt it med tanke på å beholde dem
Svar
(02-02-2024, 02:12 AM)Grimm Skreiv: Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så happy for dette?! Vil vi ha en spiss som scorer 20 mål i sesongen eller at Trøim går 30 mill pluss? Sheesh...

Alle skjønte at vi ikke klarte å beholde Ilic, så da handlet det om å få mest mulig ut av en overgang. Når vi får inn disse pengene er vi mindre avhengig av påfyll fra eier for å dekke nødvendige investeringer til andre spillere. 
Pengene for salget går jo inn i budsjettet til klubben for 2024 og ikke direkte til Trøim. Så kan man sikkert argumentere for at eier heller skal dekke underskudd, men da blir vi aldri økonomisk uavhengige. Selv om det kan være vanskelig å miste gode spillere, er det viktig å se på hvordan spillersalg sikrer en sunn drift over tid og at klubben kan stå på egne bein. 
Svar
Fra Wikipedia  Overgangsvindu – Wikipedia 

Overgangsvindu er de periodene av året hvor det er tillatt for en fotballklubb å hente inn nye spillere fra andre klubber. Klubber kan inngå avtaler om overganger for spillere utenfor disse periodene, men spillere kan ikke bli spilleberettiget for en ny klubb utenfor overgangsvinduet.
Systemet hadde blitt brukt i mange ligaer før det i 2002 ble gjort obligatorisk av FIFA. FIFA har bestemt at det skal være to overgangsvinduer, et lengre mellom sesongene (maks. 12 uker) og et etter halvspilt sesong (maks. 4 uker). Det er opp til fotballforbundet for hver liga å sette datoene for overgangsvinduene.
Førsesongvindu
Midtsesongvindu
Fotballforbund
15. juni - 31. august og 1. januar - 31. januar Belgia
15. juni - 31. august og 5. januar - 31. januar Danmark[1]
9. juni - 9. august og 1. januar - 31. januar England[2]

1. januar - 10. april og 10. juli - 9. august Finland[3]
9. juni - 31. august og 1. januar - 31. januar Frankrike[4]
1. juli - 31. august og 1. januar - 31. januar Italia[5]
9. juni - 31. august og 3. januar - 31. januar Nederland

31. januar - 3. april og 17. juli - 3. september Norge[6]
2. juli - 31. august og 2. januar - 31. januar Spania[7]
12. januar - 4. april og 15. juli - 13. august Sverige[8]
1. juli - 31. august og 1. januar - 31. januar Tyskland[9]
13. februar - 7. mai og 9. juli - 7. august USA[10]
9. juni - 31. august og 7. januar - 6. februar Østerrike


Hvis den siste dagen av overgangsvinduet havner på en helgedag kan overgangsfristen bli forlenget til den påfølgende mandagen av forhandlingshensyn.

Så om jeg forstår det rett er registeringsvinduet er stengt i Belgia, Danmark, England, Frankrike, Italia, Nederland, Spania og Tyskland. De kan jo kjøpe og selge når de vil men ikke registrere nye spillere før neste vindu åpner (med noen unntak). 
Så våre konkurrenter er fram til tirsdag Østerike. Usa en god uke til etter det. Og Finland er åpne en uke lenger enn oss. Det norske vinduet er åpne til et par dager (3 april) etter seriestart så går vi på en smell i første kamp kan vi fortsatt hente 10 nye spillere. 

Det sørgelige er vel at noen av spillerne som hadde forhåpninger i det internasjonale vindu kanskje vil se an hva eliteserieklubbene gjør før de signerer for oss. Men det er vel all grunn til å tro at det blir fart på overganger inn over alt i Norge nå som de fleste internasjonale vinduene er lukket. Det kan jo gi dominoeffekter ved at eliteserieklubber plutselig har veldig god dekning og vil kvitte seg med spillere eller har hull som de må fylle. Østerike fremstår ikke som det mest avgjørende vinduet for oss. Men Finlad som er åpen en uke lenger enn oss kan være det når det kommer til Håkans. Sverige er vel litt over oss på attraktiviteten for spillerne blant annet pga artistskatt. De stenger dagen etter oss. 

Som nevnt noen ganger her før sier klubben at de har mange i kikkerten og at arbeidet intensiveres nå som det internasjonale vinduet er stengt. Det bør vel komme noen prøvespillere og får man tro. Vi har vel gode to uker igjen i landet før vi drar på treningsleir. Jeg er veldig spent på hvem vi får med oss dit. Og en liten indikator på om Håkans faktisk er på vei bort vil være om han spiller kampen mot Raufoss i morgen. Jeg gledet meg også i går over at vi satt ny rekord med Illic salget, og det var ingen realistisk mulighet for å beholde han så da måtte man bare få mest mulig ut av det. Men litt bittert er det jo at spissen vi har truffet aller best med de siste 25 åra (med mulig unntak av ørnen første periode) kun er her i fire måneder. Jeg er også ganske bekymret over at så mange har forsvunnet ut. Jeg håper virkelig vi får beholde Bjørdal Håkans og alle de andre som er her nå som spiller fast på laget. Om Kreuz og Børven forsvinner så skal vi nok klare å leve med det, men det er liten tvil om at så mange utskiftninger så tett på sesongstart er langt fra optimalt. Og særlig i angrep blir det mange nye fjes som skal venne seg til hverandre, formasjon og spillestil. 
Svar
(02-02-2024, 11:06 AM)Trasskuken Skreiv: Noen som har oversikt over hvilke vindu som fremdeles er åpne? Både Danmark og Sverige stengte vel i natt? Sånn med tanke på Bjørndal og Håkans, så tenker jeg at det begynner å se positivt it med tanke på å beholde dem

Danskene har nå stengt. Svenskene, som spiller vår-høst som vi gjør, har åpent til slutten av mars.

Tyrkisk fotball er åpent til 10.februar. USA er vel også åpent. Ingen av de virker helt sannsynlig, men man vet jo ikke.

Ellers er jo de fleste andre stengt nå da. I hvert fall av de store seriene.

Dette er spillere som faktisk er under kontrakt. De kan sikkert ønske seg vekk, men da er det dumt å skrive lange kontrakter. De får gå hvis vi får inn akseptable bud, men hvis det faktisk ikke skjer så må de nesten bare respektere kontrakten sin.

Kontrakter forplikter begge veier. Begge parter har rettigheter og plikter gjennom en kontrakt. Vi er forpliktet til å betale en spiller som Strandberg lønn, men vi har også rett til å holde spillere som Håkans og Bjørdal her i kontraktstiden. Hvis de ikke har prestert bra nok til at andre klubber vil kjøpe dem for et beløp vi synes er akseptabelt så må de forholde seg til det.
Svar
Noen vinduer som fortsatt er åpne hvor det er relativt høyt nivå på ligaene:
Østerrike -> 6.feb
Tyrkia -> 9. feb
Sveits -> 15. feb
Polen -> 22. feb
Sverige -> 28. mars
Norge -> 3. april
USA -> 23. april

Full oversikt: https://www.transfermarkt.com/transfer-s...6&option=0

La oss si at ingen flere går ut. I tillegg til to nye stoppere og en spiss, synes jeg det ser veldig tynt ut på vingene.

Per nå er Thorvaldsen soleklart førstevalg på venstre, med El-Abdellaoui som nærmeste utfordrer.
På høyre har vi Håkans, også her vil jeg tro El-Abdellaoui er det nest beste alternativet, men han er nok aller best som spiss.

Bully og Kurd Rønning kan bekle begge vingene, men begge kommer mer til sin rett i en mer offensiv indreløperrolle. 

Vi er nødt til å ha inn minst én ving, og kanskje helst en venstrebeint?
Svar
(02-02-2024, 01:31 PM)blaarizla Skreiv: Noen vinduer som fortsatt er åpne hvor det er relativt høyt nivå på ligaene:
Østerrike -> 6.feb
Tyrkia -> 9. feb
Sveits -> 15. feb
Polen -> 22. feb
Sverige -> 28. mars
Norge -> 3. april
USA -> 23. april
Full oversikt: https://www.transfermarkt.com/transfer-s...6&option=0

La oss si at ingen flere går ut. I tillegg til to nye stoppere og en spiss, synes jeg det ser veldig tynt ut på vingene.
Per nå er Thorvaldsen soleklart førstevalg på venstre, med El-Abdellaoui som nærmeste utfordrer.
På høyre har vi Håkans, også her vil jeg tro El-Abdellaoui er det nest beste alternativet, men han er nok aller best som spiss.
Bully og Kurd Rønning kan bekle begge vingene, men begge kommer mer til sin rett i en mer offensiv indreløperrolle. 
Vi er nødt til å ha inn minst én ving, og kanskje helst en venstrebeint?

Vi har lånt ut Ofkir til nivå 2 i Tyrkia. Hva skjedde der, fikk ikke tillit av Bakke og henvist til benken. Mulig å hente tilbake? 

Han var best på venstreving, men og god og veldig aktuell som høyreving før han kom til oss. 
Eurosport.no kåret Ofkir som nr 11 av de 50 mest viktigste og beste spillere i eliteserien i sesongen 2022.  
I 2022 sesongen i Sandefjord hadde han 12 mål + 7 målgivende i et lag som ikke vant en eneste kamp i høstsesongen 

Helt utrolig at han ikke fikk ut sitt potensial hos oss i 2023. Han ville mest sannsynlig herja for oss i OBOS. 

Hva tenker klubben om forsterkninger?
Blir spennende om de som nå hentes inn blir sett på som backup for spillere vi har i stallen eller om vi får inn spillere som hever laget.
Svar
Ofkir er nok best som kontringsspiller, men jeg stusser også på at han ble vurdert som ikke nødvendig for OBOS. Har han virkelig så høy lønn?
Svar
(02-02-2024, 03:02 PM)idle76 Skreiv: Ofkir er nok best som kontringsspiller, men jeg stusser også på at han ble vurdert som ikke nødvendig for OBOS. Har han virkelig så høy lønn?

Han får iallfall spille kamper og holde seg i kampform i nivå 2 i Tyrkia, har kontrakt der frem til sommeren med opsjon på kjøp. 
Sesongslutt i Tyrkia er i midten av mai. Årsak var nok at han fikk lite spilletid hos oss og ønsket å prøve noe nytt.....
Svar
Jeg vil jo tro at Ofkir enten sterkt ønsket seg bort eller at man etter å ha evaluert ikke var så fornøyd med hans rolle. 
Selv om Ofkir gikk først har jo klubben visst at Illic var på vei bort og at Håkans gjerne ville dra så skulle man ha noe kontinuitet fra fremste rekke så måtte det vel helst være Ofkir. Og ja man skulle jo tro at han kunne dominere bra i Obos. Lån for et halvt år kan umulig gi voldsomme penger inn og det skaper jo en utfordring for handlingen dette vindu siden man ikke vet om man bør planlegge med eller uten han. Det er vel lån med opsjon og så vi får han tilbake om det går dårlig, men mister han om de går bra. 

Ellers var det my snakk i fjor om at stallen vår var altfor ung og at det var det som ødela for oss. Bakke var tydelig da han kom inn på at man ikke kan ha så mange unge om man vil lykkes. Men hvem har forsvunne ut? Oldrup fikk ikke tilbud om ny kontrakt og dro videre, gamlefar sjøl kapteinen vår måtte legge opp, Kreuz som er 30 år virker ikke som han er en del av planene jf uttalsen til trenerne til dagsavisen (de sa at vi har to stoppere: Olsen og Kjelsen) Så da har vi vel kun igjen Jukle, Hedenstad, Strand og Børven som fyller 30 eller mer i år. De to siste har det jo vært noe rykter rundt, men Børven hadde to nydelige mål på trening i dag (video delt av klubben) og han putta to i sis treningskamp. For en plottvist det hadde vært om det var han som skulle banke inn i mål for oss i hele 2024. 

Det blir spennende å se når vi henter inn spillere om det blir ruinerte ledertyper, unge talenter eller en god miks.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 7 Gjest(er)