Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd Overgangsvindu vinter 2024
Nytt år og nye muligheter.

Merker jeg er interessert i å få høre noe mer håndfast fra klubben snart. Hvordan skal en trener med en seiersprosent på 22% klare å få laget til å ta mer enn 60 poeng i 2024? Skal vi spille på en annen måte? Hva slags spillertyper ser vi etter?

Mulig jeg bare er litt gretten på en tirsdags morgen, det er tross alt 2.januar. Men jeg er allerede lei av å høre at vi skal gjenreise klubben. For meg så dreier det seg mer om å fikse noe som ikke var ødelagt i utgangspunktet, men som ble ødelagt. Og de som sto for det er delvis fortsatt der.

Og det er jo greit det. Lars Arne Nilsen kom til AaFK høsten 2020, rykket ned og rykket opp igjen. Horneland rykket opp fra assistenttrenerrollen sensommeren 2021, rykket ned med Brann og rykket opp igjen. Men det er også eksempler på det motsatte. Kjønø tok over for Jönnson i Stabæk, rykket ned og fikk sparken sommeren året etter. Valakari rykket ned med Tromsø og ble erstattet av Helstrup i mai året etter.

Jeg er i hvert fall pissnervøs foran denne sesongen. Jeg tror ikke det bare er å spasere seg til et opprykk fra OBOS.

Og grunnene til det er flere. Det første er at konkurransen i OBOS i år er hardere enn normalt. Vi, sammen med AaFK og Stabæk har nok alle ambisjoner om direkte opprykk. I tillegg er det vel 2-3 andre klubber som kanskje drømmer om det samme, mer eller mindre berettiget.

Det andre er at jeg er svært skeptisk til om Bakke og Jokke er de som burde lede denne jobben. Jeg er veldig lite imponert over det de har fått til til nå. Ja, Jokke har hentet Ilic. Men han har også hentet Strandberg, Jukle, Børven, Bully, Storevik, Kiil Olsen, Ofkir, Håkans, Vitinho, Hagen, Bitri og Kreutz. Det er 12 spillere det og treffprosenten er ikke vanvittig høy, selv om jeg ikke mener at alle er ræva heller.

Under Bakke så klarte vi å slå lag nummer 16, 13, 11 og 7. På 18 kamper klarte han bare å vinne 4! Og fotballen var hjelpesløst dårlig, der alt bare dreide seg om å måke ballen inn til Ilic. Og jeg frykter at dersom det skulle vise seg at Bakke ikke klarer å lede laget til opprykk så kommer klubben til å reagere alt, alt for sent.

Jeg tror det er katastrofe for oss å ikke rykke opp på første forsøk og jeg er veldg usikker på om vi har betrodd den jobben til de rette menn. Ingen ting til nå tyder på at de er det. Og jeg ser ikke noen mekanismer som gjør at klubben raskt kommer til å ta grep hvis resultatene ikke er der. Så det blir litt som trenerne våre. Hvis plan A ikke fungerer så er plan B å få plan A til å fungere.
Svar
Bra innlegg Nils, men jeg er uenig i at det ikke er en katastrofe å ikke rykke opp på første forsøk. Man kan overtale gode spillere til å bli ett år i OBOS, men to er det bare å glemme. Da må man bygge helt fra bånn av igjen, uten spillere som både er gode nok for ES og har rutine. Det er ingen enkel jobb - bare spør Fredrikstad eller Start.

Det er faktisk så enkelt at om vi ikke ligger topp 2 i midten av mai bør vi ikke bare kvitte oss med Bakke, Jokke og styret (hvis det fortsatt sitter), de bør faktisk ha ære nok til å holde opp henda og si at "sorry, vi har ikke vært bra nok, vi sier opp så dere slipper å betale oss titalls millioner og dermed har sjans til å rykke opp".

Bakkes prestasjon er den verste på flere tiår, og jeg hadde ikke løfta et øyebryn om han fikk fyken før nyttår. Men siden han nå tydeligvis skal "bygge klubb" får han 2 måneder med kamper - maks! Og så får vi håpe han ikke bygger en defensiv bøffelklubb. Bakke bygde ikke S08, de har hatt en klar plan i mange år på hvem de ansetter, hvordan de rekrutterer og henter spillere. Bakke var bare en brikke i spillet der, ikke hoved-"kulturbyggeren" Jokke mener han er. Jeg frykter for klubbens neste tiår hvis han ikke lykkes på banen.

Jokke's treffprosent er horribelt dårlig. 1 (Ilic) har levert bra, 2 (Håkans og Hagen) på det jevne og resten dårlig. Selv om jeg fortsatt har trua på Kiil Olsen. Man bør kunne forvente en treffprosent på 30 prosent bra og 40-50% på det jevne. Henholdsvis 8 og 16% er ræva rett og slett. Jeg vil gå så langt at han ikke har peiling på å vurdere evne og potensiale. Han går kun etter navn og tidligere meritter. Jeg får "ær'n rask?"-vibber.

Interesting times ahead
Svar
(12-31-2023, 04:56 PM)NilsDN Skreiv: Tipper vi må kvitte oss med noen og at vi ikke kan signere Borch før det. Og at Borch vet det og ikke stresser av den grunn. Vi har jo bare to spillere som ikke har kontrakt i 2024 og det er OJ og Borch. Tipper vi ønsker begge med videre.

Var det ikke mer eller mindre det Borch sa i intervju etter nedrykkskampen, da han ble spurt om kontraktssituasjonen?
Husker ikke helt, men det var inntrykket jeg satt igjen med. De skulle vente til nyåret og se hvordan de forskjellige brikkene falt på plass.
Sitter vel med inntrykket at Borch ønsker å bli, men kanskje ikke for enhver pris? Håper de kommer til enighet, i hvert fall, for han fremstår som en usedvanlig fin fyr.
Svar
Jeg deler dine bekymringer NilsDN. I det skuta skulle drifte av kurs må det korrigeres umiddelbart. Det kommer ikke det sittende styret til å evne.
Svar
(01-02-2024, 01:22 PM)idle76 Skreiv: Bra innlegg Nils, men jeg er uenig i at det ikke er en katastrofe å ikke rykke opp på første forsøk.

Mulig du er uenig med noen i det, men da er du i så fall ikke uenig med meg. Jeg mener akkurat det samme. Å ikke rykke direkte opp vil være en enda større katastrofe enn å rykke ned. Da må vi sette tæring etter næring og nedskalere hele driften av klubben. Som bare vil gjøre et opprykk i 2025 eller senere enda mer vanskelig.

Klubben taper 20 millioner i tapte inntekter på nedrykket, men drev jo i årene før nedrykk også med 10 millioner i minus. Dette var jo det underskuddet som ble dekket av spillersalg. Så hvis vi ikke rykker opp og Trøim takker for seg så må vi altså kutte med 30 millioner. For vi kan ikke selge spillere for 30 millioner i året ut fra OBOS.

Jeg regner med at vi i 2024 gjør noen innstramminger, men at vi i det store og det hele likevel satser tilnærmet som om vi fortsatt var i Eliteserien. Det kan vi gjøre i 2024, men neppe også i 2025. Hvis vi ikke lykkes med den ene sjansen vi har til det, så må vi bygge klubben kraftig ned. Det vil sette oss mange år tilbake.
Svar
(01-02-2024, 01:51 PM)NilsDN Skreiv:
(01-02-2024, 01:22 PM)idle76 Skreiv: Bra innlegg Nils, men jeg er uenig i at det ikke er en katastrofe å ikke rykke opp på første forsøk.

Mulig du er uenig med noen i det, men da er du i så fall ikke uenig med meg. Jeg mener akkurat det samme.

Riktig. Jeg kan visst ikke lese.
Svar
Det er faktisk så enkelt at vi må opp på første forsøk. De 10 første kampene avgjør alt for trener og ledelse egentlig. Da bør vi ha en statistikk som i hvert fall sier 7-2-1 og 23 av 30 poeng. I tillegg må vi ha et eget og godt grunnspill å vise at vi kan spille ut lag på det nivået. Noe dårligere enn det, så MÅ styret ta grep. Og styrets leder må for guds skyld ikke hete Tuva Ørbeck Sørheim. Få inn noen sterke folk, som innehar handlekraft hvis det trengs etter 10 runder.

Måtte Bakke motbevise min skepsis.
Svar
(01-02-2024, 01:48 PM)Trazan Apansson Skreiv: Jeg deler dine bekymringer NilsDN. I det skuta skulle drifte av kurs må det korrigeres umiddelbart. Det kommer ikke det sittende styret til å evne.

Nei, men det er vel ikke det sittende styret sin jobb å gjøre det heller. Alle har jo stilt sine plasser til disposisjon og jeg regner med at samtlige blir bytta ut. Men det skjer jo ikke før på årsmøtet, altså i mars. 

Ellers enig med de som sier at Jokke og Bakke har 5-6 kamper i starten av sesongen på å redde jobbene sine på. Problemet er jo at hvis Bakke bruker hele vinterent til å drille laget i en 352/532 så er det ikke bare for nestemann å legge om på dagen. 

Jeg er ikke så veldig bekymret for Jokke. Han er positivt å ha der. Men han burde ikke være sportssjef. Det er alt for store sko for han. Vi burde ha en annen sportssjef som har peiling, er visjonær og har litt administrative gener i tillegg. Så kan han nye være sjefen til både Jokke og Bakke. 

For er det en ting jeg lurer på, etter halvannet år med Jokke i klubben, så er det hva hans visjon er. Hva er hans tanker om hvordan vi best kan lykkes? Og i hvilken grad har han lykkes med å implementere dem i den perioden han har vært her.
Svar
Hiver meg på toget med skepsis.
Jeg er fortsatt forbanna over hvordan 2023 endte.
Jeg så Salah bomme straffe i går. Sekunder etter gikk bommen til Borch i reprise på netthinna.
Da blei jeg i så dårlig humør at jeg skrudde av fotballen, satte på en serie og fant fram alkoholen...
Så fikk jeg ikke med meg 6 mål i 2.omgang..

Jeg finner ingen glede i sesongen 2024. Jeg bare gruer meg, og prøver å unngå å tenke på det.
Årsmøtet i VFE der hele styret er på valg kommer for sent for sesongstarten. Det meste rundt laget er satt før det.
Det ørlille håpet er at det blir valgt et styre med nok baller til å ta grep dersom april og mai 2024 blir dårlig poengmessig.
Da er det gått 10 runder så evt. nødbrems må trekkes i da.
Det jeg lurer mest på er om det faktisk finnes folk med disse balle og som ønsker et frivillig verv i klubben vår.
Man skal være litt spesielt skrudd sammen.
Svar
Nå må dere huske på at Bakke hadde vel bare én seier e.l. de første 7-8 kampene i Obos med lsk da. Big Grin
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 25 Gjest(er)