Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 4.33 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykter og ønsketråd overgangsvindu vinter 2026
Funnet på nettet

Under senaste tiden har Nogueira kopplats ihop med AIK, Djurgårdens IF, Hammarby IF och IFK Göteborg – och vid en flytt kommer det även gynna Varbergs Bois.

Enligt Hallands Nyheter kommer Bois, vid en HBK-försäljning av Nogueira, att få drygt en fjärdedel av summan. Brassen lämnade just Varberg för HBK inför den gångna säsongen.

Nogueira spelade i Varberg under säsongen 2023 och stod då för tre assist på 23 framträdanden med Hallandsklubben.
Svar
Greit vi ikke kan konkurrere mot klubber det store utland lønnsmessig. Men vi bør da kunne klare å konkurrere mot klubber fra Sverige?

Uansett så begynner vel jobben inn mot 2026 for alvor nå. Selv om vi har tjuvstartet med Haren og Rajkovic.

Synes 6.plassen i år er litt flatterende. Håper det ikke blir noen sovepute. Joda, det er bra å bli nummer 6, men det var ikke så veldig mye som hadde trengt å gå annerledes før det hadde gått mye dårligere.

En uventet sterk prestasjon mot Glimt, litt heldig seier mot Tromsø, et Godset som klarte å forsvare ledelsen i overtiden og et KBK som hadde skjønt karantenereglene er vel det som skiller 6.plassen vår fra et dobbeltoppgjør mot Aalesund. Det kan vi sikkert si om veldig mange andre lag også, men det er relativt små marginer som gjør at det er Bryne og ikke et hvilket som helst annet lag fra 6.plass og nedover som skal spille kvaliken.

Foran 2026 så mister vi med høy sannsynlighet Vini, en av våre bedre i 2025. Og sannsynligheten er vel høy for at minst en, kanskje flere av de vi ønsker å beholde sportslig, drar av økonomise årsaker. Så ingen tvil om at Jokke må på jobb.

For meg er det i hvert fall åpenbart at uten Vini så har vi problemer på begge backer. Jeg tror verken Sjåtil eller Pallas egentlig er gode nok. Dessverre. Hedenstad kan nok klare å håndtere høyrebacken også i 2026, men bak han er det tynt.

Vi har også mangler på stopperposisjon. Ivan og AKO har vel klart å sørge for at stopperplassen ikke er en kritisk posisjon for oss nå i høst, men vi bør nok minst ha inn 1 stopper som er bedre enn de vi har. Kanskje vi bør ha inn 2.

6'er synes jeg Ambina har løst bra, selv om formkurven har pekt litt nedover. Han er vel også en av de som er sannsynlig at drar nå i vinter og vi har ingen fullgod erstatter i stallen. Synes heller ikke Lange klarer å løse playmakeroppgaven godt nok. I tillegg mener jeg vi mangler minst 1 spiss

Så det er mye som må på plass. Mer enn kanskje vi liker å tenke på. Kampen i går viser jo hvor mye vi faller i kvalitet når 2-3 nøkkelspillere er ute.
Svar
(11-30-2025, 07:11 PM)ForrestGump Skreiv:
(11-30-2025, 07:09 PM)Hermansen Skreiv: Når Vinicius forsvinner er Hedenstad vår beste back, 34 år gammel. Trenger to nye backer og to nye stoppere.

Helt klart.

Sjåtil er et bomkjøp.

Bakke stoler tydelivis mer på Hedenstad enn Pallas.

Sjåtil er fortsatt relativt ung, bare 22 år. Han kan bli bedre, men det krever et trenerteam som kan lære ham. Har vi det?

Det samme gjelder forsåvidt Pallas. Jeg har nå sett ham i de to siste kampene og det virker som om han ikke får lov å legge inn? Han går inn i banen og slår støtte hver eneste gang. Da må det være taktikken. Men han er ikke god nok defensivt ennå. Han har riktignok spilt mange færre kamper enn Sjåtil. Har vi et trenerteam som kan gjøre ham bedre?
Svar
(12-01-2025, 01:11 PM)idle76 Skreiv: Sjåtil er fortsatt relativt ung, bare 22 år. Han kan bli bedre, men det krever et trenerteam som kan lære ham. Har vi det?

Det samme gjelder forsåvidt Pallas. Jeg har nå sett ham i de to siste kampene og det virker som om han ikke får lov å legge inn? Han går inn i banen og slår støtte hver eneste gang. Da må det være taktikken. Men han er ikke god nok defensivt ennå. Han har riktignok spilt mange færre kamper enn Sjåtil. Har vi et trenerteam som kan gjøre ham bedre?

Det er egentlig gammelt nok. Det er for mye å lære og for kort tid å lære det på.

Sjåtil og Pallas. Sammen med Rijks, Braja, Jarl og til dels Lange...dette er spillere som er hentet av spesifikke grunner. Og som vi ikke må misforstå eller trenerteamet glemme.

Vi trengte spillere inn til et antall posisjoner og en ikke alt for stor pengepott å spre utover de ulike posisjonene. Så da blir det kvantiet foran kvalitet. Neste fase av en gjenoppbygging blir da å oppgradere de kortsiktige løsningene med noe bedre og mer permanent.

Sjåtil var beste høyreback som både var norsk og tilgjengelig innenfor vårt budsjett. Han ble ikke hentet fordi vi så for viktige bidrag fra han i kampen om seriegullet i 2026 eller 2027. Selv om vi sikkert håpet på det da. Pallas litt det samme. På papiret en bra back som også var billig. Tror vi betalte ca halvannen million kroner for han. Viktig å ikke bli for emosjonelle rundt sånne spillere. De kommer inn og fyller en viktig rolle for oss i en periode og det er det. Samme kan sies om en del andre spillere. Først og fremst hentet for å stabilisere oss.
Svar
Sant det, men jeg tror mange undervurderer hva en god trener kan få til også med enkeltspillere. Det er flere i ES, ikke minst på Viking, som har hatt en rivende utvikling det siste året. Og alle er ikke U19. Når man tenker at en midtstopper har sine "prime years" mellom 26-32 er det jo spesielt den defensive erfaringa som forbedres hos de som får spille på høyt nok nivå. Dette har du jo vært inne på selv. Og backer er ikke så annerledes enn stoppere når det gjelder defensiv erfaring.

Jeg mener ikke Pallas eller Sjåtil nødvendigvis er løsninga på sikt, men de har begge farta til å kunne være det. Men det fordrer selvsagt at vi har trenere som evner å utvikle dem.
Svar
(12-01-2025, 02:22 PM)idle76 Skreiv: Sant det, men jeg tror mange undervurderer hva en god trener kan få til også med enkeltspillere. Det er flere i ES, ikke minst på Viking, som har hatt en rivende utvikling det siste året. Og alle er ikke U19. Når man tenker at en midtstopper har sine "prime years" mellom 26-32 er det jo spesielt den defensive erfaringa som forbedres hos de som får spille på høyt nok nivå. Dette har du jo vært inne på selv. Og backer er ikke så annerledes enn stoppere når det gjelder defensiv erfaring.

Jeg mener ikke Pallas eller Sjåtil nødvendigvis er løsninga på sikt, men de har begge farta til å kunne være det. Men det fordrer selvsagt at vi har trenere som evner å utvikle dem.

Skulle ønske flere her hadde klart å skjønne dette istedet for å forvente at alle spillerene skal prestere maks uansett hvilke arbeidsvilkår de må jobbe under. Det finnes da så uendelig mange eksempler på spillere som ikke får det til som får spille under en motiverende og dyktig fotballpedagog og presterer mye bedre av den grunn. Det er jo helt basic! Du trenger ikke engang ha jobbet under en dårlig leder for å skjønne at du ikke klarer å yte ditt beste da.

Faktum er at så lenge Bakke er trener for klubben har spillerlogistikk så godt som null betydning.
Svar
Det er veldig vanlig å slakte Bakke (og Myhre) på dette forumet.

Men kan noen forklare meg hvordan trenerne er så ræva som "alle" skal ha det til, samtidig som de leder VIF inn på en sjetteplass som nyopprykket lag. Og det gjør de altså selv om de spiller uten spiss halve sesongen?

Ja, det er jevn serie og kort vei nedover på tabellen. Men hva hadde folk egentlig forventet i år?

Jeg tror mange tenker at vi har et bedre lag enn vi egentlig har. Egentlig tror jeg vi har både overprestert og flakset oss litt til en sjetteplass i år, og vi må bli mye bedre til neste år om vi skal klatre på tabellen.
Svar
(12-01-2025, 03:24 PM)mestah Skreiv: Det er veldig vanlig å slakte Bakke (og Myhre) på dette forumet.

Men kan noen forklare meg hvordan trenerne er så ræva som "alle" skal ha det til, samtidig som de leder VIF inn på en sjetteplass som nyopprykket lag. Og det gjør de altså selv om de spiller uten spiss halve sesongen?

Ja, det er jevn serie og kort vei ned til kvalikplass. Men hva hadde folk egentlig forventet i år?

Jeg tror mange tenker at vi har et bedre lag enn vi egentlig har. Egentlig tror jeg vi har både overprestert og flakset oss litt til en sjetteplass i år, og vi må bli mye bedre til neste år om vi skal klatre på tabellen.

Det er vel mulig å snu det andre veien? Hvorfor har vi ikke spisser? Det er jo åpenbart en feilvurdering.

Er godt fornøyd med 6.plass og en veldig lite spennende sesong der vi sikra plassen i slutten av August. Noen kamper skuffa vi litt i etter det, Kåffa hjemme, HamKam borte f.eks. Men så overpresterte vi litt mot Glimt og Tromsø så det går opp i opp.

Ja, jeg tror mange tror vi har et bedre lag enn vi har. Jeg vil si vi er litt på vippen. Det skulle ikke gått så veldig mye dårligere før det her ble langt mer spennende. Samtidig så missa vi mange poeng i starten av sesongen rett og slett fordi vi ikke hadde gode nok spillere. Tenker da spesielt på keeper og spiss.

Så det er viktig at vi ikke går i fella som Godset gjorde. Vi er på 6.plass og "best av resten" i år. I fjor var de nummer 7 og "best av resten". Vi må forvente neste år at i det minste Molde og RBK har bedre sesonger. Og jeg tror ikke Eliteserien 2026 har 2 lag som rykker ned så tidlig som Godset og Haugesund i år.

Men det er jo fordeler og ulemper med det også. I år startet jo de fleste med 10-12 poeng "i banken" som de fikk av Godset og Haugesund. Det er ikke like sikkert Start, LSK og eventuelt Aalesund gir fra seg poenga like lett. Som gir en litt annen serie. Flere poeng til de nederste lagene betyr jo færre til de høyere opp.

Samtidig som små klubber som Kåffa, Bryne, KBK og sånne fortsatt klamrer seg fast i Eliteserien så betyr jo det at noen av de større lagene ryker ut. Vi får bare forberede oss godt sånn at det ikke er oss.

Så Jokke må definivit være på jobb nå i vinter. Men å drive å snakke om kontinuitet og få endringer...glem det. Vi må ha inn en del spillere i vinter også. Backer, minst 1 stopper vil jeg si. 1, kanskje 2 midtbane og 1 spiss.

Kort og godt. Det laget vi hadde fra sommeren 2024 var bedre enn det som startet 2024. Det laget vi hadde ved inngangen av 2025 var bedre enn det som rykka opp. Og det igjen ble bedre etter sommervinduet. Nå må vi ta nye steg i vinter, ikke bare hvile på laurbæra.
Svar
(12-01-2025, 04:15 PM)NilsDN Skreiv:
(12-01-2025, 03:24 PM)mestah Skreiv: Det er veldig vanlig å slakte Bakke (og Myhre) på dette forumet.

Ja, det er jevn serie og kort vei ned til kvalikplass. Men hva hadde folk egentlig forventet i år?

Det er vel mulig å snu det andre veien? Hvorfor har vi ikke spisser? Det er jo åpenbart en feilvurdering. 

Er godt fornøyd med 6.plass og en veldig lite spennende sesong der vi sikra plassen i slutten av August. Noen kamper skuffa vi litt i etter det, Kåffa hjemme, HamKam borte f.eks. Men så overpresterte vi litt mot Glimt og Tromsø så det går opp i opp.

Ja, jeg tror mange tror vi har et bedre lag enn vi har. Jeg vil si vi er litt på vippen. Det skulle ikke gått så veldig mye dårligere før det her ble langt mer spennende. Samtidig så missa vi mange poeng i starten av sesongen rett og slett fordi vi ikke hadde gode nok spillere. Tenker da spesielt på keeper og spiss.

Så det er viktig at vi ikke går i fella som Godset gjorde. Vi er på 6.plass og "best av resten" i år. I fjor var de nummer 7 og "best av resten". Vi må forvente neste år at i det minste Molde og RBK har bedre sesonger. Og jeg tror ikke Eliteserien 2026 har 2 lag som rykker ned så tidlig som Godset og Haugesund i år.

Men det er jo fordeler og ulemper med det også. I år startet jo de fleste med 10-12 poeng "i banken" som de fikk av Godset og Haugesund. Det er ikke like sikkert Start, LSK og eventuelt Aalesund gir fra seg poenga like lett. Som gir en litt annen serie. Flere poeng til de nederste lagene betyr jo færre til de høyere opp.

Samtidig som små klubber som Kåffa, Bryne, KBK og sånne fortsatt klamrer seg fast i Eliteserien så betyr jo det at noen av de større lagene ryker ut. Vi får bare forberede oss godt sånn at det ikke er oss.

Så Jokke må definivit være på jobb nå i vinter. Men å drive å snakke om kontinuitet og få endringer...glem det. Vi må ha inn en del spillere i vinter også. Backer, minst 1 stopper vil jeg si. 1, kanskje 2 midtbane og 1 spiss.

Kort og godt. Det laget vi hadde fra sommeren 2024 var bedre enn det som startet 2024. Det laget vi hadde ved inngangen av 2025 var bedre enn det som rykka opp. Og det igjen ble bedre etter sommervinduet. Nå må vi ta nye steg i vinter, ikke bare hvile på laurbæra.

Skal vel noe til at både Bryne og Ålesund skal spille i eliteserien neste år Wink

Men er helt enig vedrørende ønskelisten. Men å klare det på bosmann spillere, Spillere fra lavere divisjoner i Danmark/Sverige er vanskelig. 

Midbanespillere, helst to. Fysikk er ønskelig. Drittlei av å se lag som KBK ta oss der.
Sverre Sandal som har vært nevnt før ville passet perfekt. Også må de som Papajoao sier finne ut av hvordan de skal bruke Bjørdal.  

Backer, venstre er mest prekær. Vini etterlater seg et hull som Pallas ikke har klart å fylle.
Hvorvidt han evner vites ikke siden han knapt har fått spilt. men Claus Niyukuri fra Haugesund kunne vært spennende

Spiss, Blir for tynt med Grunde aleine.
Svar
(12-01-2025, 04:45 PM)JackBlack Skreiv:
(12-01-2025, 04:15 PM)NilsDN Skreiv:

Skal vel noe til at både Bryne og Ålesund skal spille i eliteserien neste år Wink

Men er helt enig vedrørende ønskelisten. Men å klare det på bosmann spillere, Spillere fra lavere divisjoner i Danmark/Sverige er vanskelig. 

Midbanespillere, helst to. Fysikk er ønskelig. Drittlei av å se lag som KBK ta oss der.
Sverre Sandal som har vært nevnt før ville passet perfekt. Også må de som Papajoao sier finne ut av hvordan de skal bruke Bjørdal.  

Backer, venstre er mest prekær. Vini etterlater seg et hull som Pallas ikke har klart å fylle.
Hvorvidt han evner vites ikke siden han knapt har fått spilt. men Claus Niyukuri fra Haugesund kunne vært spennende

Spiss, Blir for tynt med Grunde aleine.

Grundetjern er ikke alene. Ofkir kommer tilbake, og vi har mange midtbanespillere som kan score. Nei, sett alle pengen på en super midtstopper,  som kan være sjefen bak der. Så får vi håpe at han dansken vi kjøpte fra Brønby holder seg skadefri, og er så god som Jokke skrøt av.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 27 Gjest(er)