Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd sommer 2024
#51
Ny sjefscout fra Danmark.

https://www.vif-fotball.no/nyheter/valer...-sjefscout
Svar
#52
"Siden dere er så opptatt av Ambina, så anbefaler jeg dere begge å se en tidligere kamp, med fokus på ham vs. Strand."
Ambina gjorde det greit etter han kom innpå, etter min vurdering Smile
Sto at Idumba var skada, før kampen.

(05-08-2024, 09:44 PM)Ettlagioslo Skreiv: Ny sjefscout fra Danmark.

https://www.vif-fotball.no/nyheter/valer...-sjefscout

Vår egen Slim-Jim, der altså. Hell og lykke på din vei, Jim.

(05-08-2024, 10:57 AM)NilsDN Skreiv: Jeg er enig med deg i at Idumba er vår beste stopper (Trolig. Basert på de treningskampene jeg har sett, pluss Sogndal), uten at det sier all verden.

Tror grunnen til at han ikke spiller er at han er skadet. Fikk visst en smell som kanskje plager han og jeg regner med at grunnen til at han sitter på benken er at han ikke er klar for 90 minutter.

Eneste jeg har å utsette på han er at han er litt for tøff. Han kan fort bli utvist. Så vil sikkert trenerne våre mene at han ikke er så bra med ballen i beina, men jeg mener det at det er en fordel. Bare måk ballen opp.

Som Flem alltid sierSmile
Der er jeg uenig med deg.
Han er ikke en måke ballen opp, KanHarry spiller, Nils.
Mitt inntrykk er jo soleklart basert på hva jeg har sett han spille for Enga. Liksom samtlige minutter, minst to ganger, aldri mindre.
Jeg ser han ikke på trening m.v.
Han har touch på ballen han, press-resistant, se igjen. Andre sier han har ro med ballen. Idumba har presence. På godt norsk.

Flem. Det kortet mot Brann kom som følge av at Brann spilleren løp inn i han. Setter gjerne Edvardsen på saken, liksom.
Det kan ikke være slik at bare fordi man får ett ufortjent rødt kort, i en treningskamp. 
Så er man dømt for alltid som et: Vandrende rødt kort, for alltid, liksom. 
Det synes jeg blir litt skråsikkert, kanskje på tide med abonnement?
Håper han blir frisk snart.

And Ambina has won it Wink

Blast from the past?

Det var gøy når Diallo jublet feil vei. Hvorfor?
Han skåra for Enga. Glad i alle som har guts og yter for klubben.
No guts, no glory.
Ære, som dem sa i gamle dager, siden vikingene.
Svar
#53
(05-08-2024, 07:15 PM)KampenUltras Skreiv: Ønsker meg midtstopper, orker ikke mer Kreutz
Kunne ikke vært mer enig, vi har bedre spillere enn han og han bør ikke spille. Han skaper noe for motstanderne nesten hver gang han har ballen i bena, men treffer på en og annen lang crossover da.
Svar
#54
(05-07-2024, 02:36 PM)Flemmern Skreiv: Ambina spiller i nuet hele tiden, og derfor blir han ofte fratatt ballen i kjipe situasjoner. Som nevnt er han ofte spillbar og får derfor ballen mye, men mister den også ekstremt ofte og blir derfor en vandrende katastrofe utpå der.
I tillegg er han ikke veldig rask og klarer ikke å løpe opp motstander på vei gjennom.

Nå har jeg gjort som jeg sa jeg skulle og analysert Ambina. Det ble med de første 30 minuttene i Brynekampen, siden det tar lang tid og det er grenser for hvor mye tid jeg bruker på diskusjonen. Siden jeg ser det på skjerm, så analyserer jeg bare de situasjonene der han er i skjermen. Altså stort sett ballkontaktene hans og noen få andre situasjoner.

Jeg har delt det opp i Negativ - Nøytral - Posistiv. Det er litt subjektivt hva som er hva. Jeg kan rangere en ambisøs pasning som positiv selv om den ikke treffer, Og jeg ser litt på hvor på banen dette skjer og ser på om det er støttepasning eller framoverrettet. Og så har jeg bedømt han som defensiv midtbane. Det er mulig å være uenig i mine vurderinger. Jeg vurderer ufarlige ballmist mildere enn å miste den i situasjoner som kan skape kontringer.

Og jeg har ikke hatt tid til mer enn de 30 første minuttene. Der er han bare involvert i en kontring i mot. Han får en veldig dårlig pasning rundt Brynes 16-meter som han ikke får kontroll på, men løper hele veien tilbake og stopper Bryne der. På den andre kontringen er det vel Borch som mister ballen, mens Ambina er på full fart fremover. Også den løper han opp og forstyrrer Bryne-spilleren i det han skal skyte.

De negative situasjonene han er involvert i i løpet av de første 30 minuttene mot Bryne er:
2m10s - Taper en hodeduell sentralt på midten
15m15s - Lager et frispark etter å ha tapt en duell på midten.

De nøytrale situasjoenen han er involvert i i løpet av de første 30 minutene mot Bryne er:
1m30s Mottar ball på midtbanen, spiller en kort pasning i rom. Upresis.
1m45s Mottar ball på midtbanen, spiller en kort pasning bak tili Kiil Olsen. Presis.
5m00s Er en av flere som forsvarer et innlegg. Duellen ender uavgjort og vi vinner ballen.
8m05s Mottar ballen feilvendt på midtbanen. Spiller presis pasning bakover.
8m15s Mottar ballen feilvendt på midtbanen. Spiller presis pasning bakover.,
10m30s Får en veldig upresis pasning på rundt Brynes 16-meter. Mister ballen og det blir kontring i mot. Denne hadde blitt klart negativ om det var Ambinas feil, men pasningen mot han er veldig svak. Og han jobber hjemover stopper kontringen.
13m10s Prøver ambisiøst å tre gjennom Håkans fra midtbanen, men pasningen kommer ikke frem.
14m10s Er en av flere involvert i en duell med Bryne på midten. Ender med frispark, ikke laget av Ambina.
20m00s Fører ballen fremover på midten, spiller sideveis og treffer medspiller.
20m45s Mottar ballen og prøver å tre gjennom Borch. Treffer.
21m20s Er med på å spille ballen rundt foran forsvaret.
24m00s Beveger seg framover da en annen mister ballen og det blir kontring. Angrepet ender med at Sjøeng holder på å kåle det til
25m45s Går i en hodeduell på midtbanen som ender uavgjort.

De positive
1m25s Mottar ball på midten og spiller fremover. Treffer
2m00s Løper seg spillbar inn i et stort rom i angrep, men blir ikke brukt
3m30s Mottar en håpløs pasning av Jukle i forsvar og velger å lage et frispark.
6m30s Hindrer en Brynespiller i å spille fremover
6m55s Faller ned som midtstopper og bidrar til at angrepet ikke gir noe resultat
7m55s Skjermer en gjennombruddspasning tilbake til våre forsvarere
10m50s Løper fra Brynes 16-meter og ned på en kontring. Hockeyblokker skuddet fra Bryne
11m55s Løper inn i et stort rom og er spillbar. Men blir ikke brukt.
21m40s Mottar ballen i Brynes 16-meter. Feilvendt spiller han ballen ut til Borch som legger inn. Blir en stor sjanse.
22m10s Ambisøs 15 meter pasning som treffer Borch på Brynes 16-metterstrek.
23m15s Vinner en hodeduell på midten.
24m20s Løper tilbake og forstyrrer Brynespiller i skuddøyeblikket. Går i tverrligger
25m30s Mottar ballen rettvendt sentralt. Slår en god pasning mot Håkans, men når ikke frem.
25m55s Snur spillet på midtbanen med en presis pasning langs bakken mot venstre som treffer.

Som sagt så er det sikkert mulig å være uenig. Men i de første 30 minuttene mot Bryne synes jeg Ambina er bra. Bare to negative situasjoner, begge på midtbanen. Ellers gjør han det som forventes, eller litt mer. Slår stort sett presise pasninger langs bakken, flere av dem i lengderetningen. Og ved et par av dem viser han veldig god spilleforståelse. Svakheten med å se det på skjerm er at det er vanskelig å se om han ligger feilplassert eller ikke. Eller om det er mulig å løse situasjoneen annerledes.
Svar
#55
Greit å få litt balanse i omtalen av Ambina, som har vært ensidig negativ fra visse folk. I kampen mot Ham-Kam kom han inn og var meget god. Viste noe av det han gjorde i treningskampene før sesongen.
Svar
#56
(05-10-2024, 12:30 PM)Ettlagioslo Skreiv: Greit å få litt balanse i omtalen av Ambina, som har vært ensidig negativ fra visse folk. I kampen mot Ham-Kam kom han inn og var meget god. Viste noe av det han gjorde i treningskampene før sesongen.

Det er jo to sider av denne diskusjonen da. Det ene er om vi skal spille med en midtbanespiller som Ambina eller ikke. Det andre er om Ambina gjør det han skal gjøre bra eller ikke. Rett og slett om vi blir et bedre eller et dårligere lag av å bruke en spiller som har de ferdighetene Ambina har.

Og det siste er jeg faktisk litt usikker på. Ambina er en defensiv midtbanespiller, men han er ikke en typisk ballvinner. Han er en type spiller som jeg ser mer som en defensiv ryddegutt, men i en indreløperposisjon. Altså mer som et defensivt motstykke til en offensiv indreløper som Bjørdal. Når jeg fulgte Ambina tett i 30 minutter mot Bryne så vil jeg vel si at han spilte i en slags ankerrolle sammen med Hagen. Han spilte på høyresiden og han var kun unntaksvis med helt inn i boksen. Stoppet som regel opp på 20-25 meter fra Brynes boks. 

For meg så minner han om typer, ikke like god så klart, som Højberg, De Jong, Caicedo. Som spiller mest defensivt, men som også kan være med i et oppbyggende spill. Og som ikke er rene krigertyper som vinner ballen og bare ligger foran og skjermer forsvaret, men har lite å bidra med offensivt.

Det kommer vel litt an på hvordan vi spiller tror jeg. Jeg synes som jeg har sagt mange ganger før at vi er alt for opptatt av å ha en symmetrisk formasjon. Jeg tror vi hadde vært bedre i en slags skjev 442. 

Hagen som en slags dyptliggende playmaker og anker, Ambina og Bjørdal som indreløpere, en mer defensiv og en mer offensiv. Håkans som en klassisk kantspiller på høyre og Riisnæs som en som vandrer litt rundt i en mer fri rolle på venstrekanten. Ikke en typisk ving. Hvis Riisnæs er den som fører ballen inn i angrep vil han ha Jukle som kan overlappe på venstre, han kan spille kort til høyre og treffe Bjørdal på vei fram, litt lengre til høyre og han treffer Håkans, eller han kan spille gjennom Rijks. Eller rett og slett bare gå selv. Da får vi i hvert fall brukt Riisnæs riktig også. Han er verken en klassisk ving eller en ren boks-til-boks indreløper som Bjørdal og Strand er. Og han er heller ikke en typisk 10'er. 

Jeg synes i hvert fall ikke Ambina er dårlig. Men om vi skal bruke han eller ikke tror jeg er mer avhengig av hvordan vi setter opp resten av laget.
Svar
#57
Jeg står fortsatt på mitt Nils, Ambina er ikke god nok Smile
Analysen er jo forsåvidt grei nok, selvom jeg ville putta mer under "nøytral" av de positive.
Uansett er hans største problem oversikten, og det kommer ikke klart fram av analysen din, men at han bommer på en del pasninger er jo en del av utfordringene og gjerne resultatet av dette.
Han bruker for lang tid med ball, og klarer ikke å orientere seg før mottak av ball. Resultatet blir ofte klønete situasjoner som gjør at det i beste fall blir en dårlig pasning, men dessverre alt for ofte brudd imot.
Bryne-kampen var ikke hans verste, så det blir vanskelig å bedømme en spiller basert på kun denne kampen.
Svar
#58
(05-10-2024, 04:05 PM)Flemmern Skreiv: Jeg står fortsatt på mitt Nils, Ambina er ikke god nok Smile
Analysen er jo forsåvidt grei nok, selvom jeg ville putta mer under "nøytral" av de positive.
Uansett er hans største problem oversikten, og det kommer ikke klart fram av analysen din, men at han bommer på en del pasninger er jo en del av utfordringene og gjerne resultatet av dette.
Han bruker for lang tid med ball, og klarer ikke å orientere seg før mottak av ball. Resultatet blir ofte klønete situasjoner som gjør at det i beste fall blir en dårlig pasning, men dessverre alt for ofte brudd imot.
Bryne-kampen var ikke hans verste, så det blir vanskelig å bedømme en spiller basert på kun denne kampen.

OK, men da skal jeg ta for meg en annen kamp hvis og når jeg får tid. Kanskje jeg skal ta innhoppet hans mot HamKam eller har du noe annet forslag kanskje? Plukk ut en kamp du mener han var dårlig i. Men det blir 30 minutter maks, så du får velge selv hva du vil ha analysert Big Grin

Vi kan sikkert være enige om at det er litt uklare skillelinjer mellom nøytral og positiv. Jeg har prøvd å skille det mellom tap av duell er negativ, en uavgjort er nøytral og en klar vinner av duellen er positiv. Så har jeg gitt nøytral for pasninger som treffer men som ikke skaper noe, men gitt positiv til ambisøse pasninger i lengderetningen, også hvis de ikke treffer. Og så klart negativ hvis han bommer grovt, spiller en farlig pasning osv, men de var det ingen av.

Jeg så nemlig ingen ting til det du sier i det jeg så. Han treffer på de enkle pasningene og han har ingen pasninger som blir brutt og som skaper vanskeligheter for oss. To ganger får han svake pasninger på seg. Det som resulterer i et frispark imot etter ca 3 minutter er Jukles ansvar, ikke Ambinas. Og kontringen etter ca 10 minutter er en vanskelig pasning fra Strand, ikke nødvendigvis Ambinas skyld.

Jeg er så klart klar over at jeg bare har sett 30 minutter av en kamp. Og vi har spilt 6 kamper, pluss køppen. 

Og jeg har bedømt han som en defensiv midtbanespiller. For det er sånn jeg opplever rollen hans. I det jeg ser så gjør han lite feil, som er det jeg mener er det viktigste for han. Hadde han hatt en mer ambisøs spillestil så hadde sluttproduktet noen ganger vært bedre og feilprosenten sannsynligvis mye høyere. 

Så må vi også tenke på at det er OBOS vi ser her og ikke Champions League. Hvis Ambina i tillegg til sine defensive ferdigheter også hadde vært en veldig skapende spiller så hadde han spilt i en annen og mye bedre serie. Det er jo gjerne sånn det er i litt lavere serier. Spillerne er gode på noen, men ikke på alle områder.
Svar
#59
(05-10-2024, 04:05 PM)Flemmern Skreiv: Jeg står fortsatt på mitt Nils, Ambina er ikke god nok Smile
Analysen er jo forsåvidt grei nok, selvom jeg ville putta mer under "nøytral" av de positive.
Uansett er hans største problem oversikten, og det kommer ikke klart fram av analysen din, men at han bommer på en del pasninger er jo en del av utfordringene og gjerne resultatet av dette.
Han bruker for lang tid med ball, og klarer ikke å orientere seg før mottak av ball. Resultatet blir ofte klønete situasjoner som gjør at det i beste fall blir en dårlig pasning, men dessverre alt for ofte brudd imot.
Bryne-kampen var ikke hans verste, så det blir vanskelig å bedømme en spiller basert på kun denne kampen.

Det er egentlig enkelt Flem.
Fram til neste vindu. 
Dersom Bjørdal er frisk. 
Så ser jeg enten Elias eller Ambina som CDM. 
Dersom Elias spiller CDM, så spiller Ambina for Strand, bakover-pasningens konge.
Dersom du er uenig i min vurdering. Så må du begynne å tenke på  hva vi får for penga.
Også kjent som lønninger. Strand har et bra skudd, Ambina har også deng.

Se kampene om igjen, vurder på nytt. Open your mind. Analyser og lær. "Står på mitt" Problemet er antagelig det du vet. Skråsikker?
Fotball er ikke vanskelig, trenger ikke å være Manus, som han kameraten sier.

(05-08-2024, 07:08 PM)NilsDN Skreiv: Fikk rett om Riisnæs da. Minner meg om Grealish sånn som han spiller for England, ikke for City.
Angel Ny lang-tids kontrakt med ham, Jokke! Angel Vi har begge fått tyn, for trua på han. DNA.

(05-10-2024, 12:30 PM)Ettlagioslo Skreiv: Greit å få litt balanse i omtalen av Ambina, som har vært ensidig negativ fra visse folk. I kampen mot Ham-Kam kom han inn og var meget god. Viste noe av det han gjorde i treningskampene før sesongen.

Kan du se, det var jo lett? 

Nå mangler du bare Idumba, når han blir frisk.

Heldigvis har vi nå to, som kan spille CDM, Elias og Ambina.
Hvis Elias starter som CDM, og Bjørdal er frisk, så skal Ambina starte som CM, før bakoverpasningens konge, Strand.

Se kampene om igjen.
Svar
#60
(05-11-2024, 04:55 AM)ForrestGump Skreiv:
(05-10-2024, 04:05 PM)Flemmern Skreiv: Jeg står fortsatt på mitt Nils, Ambina er ikke god nok Smile
Analysen er jo forsåvidt grei nok, selvom jeg ville putta mer under "nøytral" av de positive.
Uansett er hans største problem oversikten, og det kommer ikke klart fram av analysen din, men at han bommer på en del pasninger er jo en del av utfordringene og gjerne resultatet av dette.
Han bruker for lang tid med ball, og klarer ikke å orientere seg før mottak av ball. Resultatet blir ofte klønete situasjoner som gjør at det i beste fall blir en dårlig pasning, men dessverre alt for ofte brudd imot.
Bryne-kampen var ikke hans verste, så det blir vanskelig å bedømme en spiller basert på kun denne kampen.

Det er egentlig enkelt Flem.
Fram til neste vindu. 
Dersom Bjørdal er frisk. 
Så ser jeg enten Elias eller Ambina som CDM. 
Dersom Elias spiller CDM, så spiller Ambina for Strand, bakover-pasningens konge.
Dersom du er uenig i min vurdering. Så må du begynne å tenke på  hva vi får for penga.
Også kjent som lønninger. Strand har et bra skudd, Ambina har også deng.

Se kampene om igjen, vurder på nytt. Open your mind. Analyser og lær. "Står på mitt" Problemet er antagelig det du vet. Skråsikker?
Fotball er ikke vanskelig, trenger ikke å være Manus, som han kameraten sier.

(05-08-2024, 07:08 PM)NilsDN Skreiv: Fikk rett om Riisnæs da. Minner meg om Grealish sånn som han spiller for England, ikke for City.
Angel Ny lang-tids kontrakt med ham, Jokke! Angel Vi har begge fått tyn, for trua på han. DNA.

(05-10-2024, 12:30 PM)Ettlagioslo Skreiv: Greit å få litt balanse i omtalen av Ambina, som har vært ensidig negativ fra visse folk. I kampen mot Ham-Kam kom han inn og var meget god. Viste noe av det han gjorde i treningskampene før sesongen.

Kan du se, det var jo lett? 

Nå mangler du bare Idumba, når han blir frisk.

Heldigvis har vi nå to, som kan spille CDM, Elias og Ambina.
Hvis Elias starter som CDM, og Bjørdal er frisk, så skal Ambina starte som CM, før bakoverpasningens konge, Strand.

Se kampene om igjen.

Strand gåt utenpå Ambina og er langt viktigere enn du tror og mener. Les kommentaren til Grimm fra igår.
I følge tallenes tale (det er vanskelig å argumentere mot statistikk), så var Strand en av ES beste spillere sist sesong, på det han er god på.
Han er uvurderlig i det høye presset, duellene og å være spillbar. Selvom jeg mener han hadde vært enda bedre som en av 2 i en 4-2-3-1 formasjon.
I 4-3-3 må han og Bjørdan spille på hver sin side på midten, men må ta defensive løp da vi ikke har en rask og sterk sentral ryddegutt. Hagen er for dårlig defensivt og bør være lenger fram i banen.
Derfor er 4-3-3 litt utfordrende med de 3 nevnte, med mindre Strand og Bjørdal alltid er tilbake i forsvar og kan forhindre kontringer - noe som blir vanskelig da de alltid er med framover.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 5 Gjest(er)