Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd sommer 2024
#41
(05-07-2024, 06:40 AM)ForrestGump Skreiv: Jeg har et ønske.
Idumba fra start. RCB. LCB Aron.
Må ha fart og fysikk.

Skal vi utvikle spillerne mentalt og spille offensiv fotball. 4-3-3 og tilpasse oss moderne fotball, eller spille bøffel fotball? Counter-attacking moments FC? I fjor endte vi opp med 5-4-1, neppe særlig utviklende for en ung spillerstall.
Uansett.
Vi trenger et solid midtstopper par som funker.
Jeg så alle pre-season kampene med Idumba, Ambina og innhoppet til Obasi.
Hva er forskjellen i de siste kampene?
Idumba, fra start.

Du vil ikke komme på lista til Panzer eller Idumba.

I rest my case: Ved å vise til det en ikke navngitt bruker skrev på X etter å ha sett han spille treningskampene, som jeg også så: "Sett bort ifra kortet igår, så wow for en spiller! Roligheten han har med ballen! Og hvordan han rydda opp sjukt mye bak osv spesielt i første omgang!
Bare å få signaturen på papirene her ass!" 

Få han på banen!

Så du mener Ambina er løsningen? Han spilte jo det meste i pre-season OG alt av seriekamper. Skikkelig forløsning det gitt. Han er alene årsak til en rekke kontringer imot, og har hodeløse mist i hver eneste kamp.
Idumba er et vandrende kort, og jeg tror ikke han er rett mann heller. Idumba er allikevel mange hakk bedre enn Ambina.
Svar
#42
(05-07-2024, 09:06 AM)Flemmern Skreiv: Så du mener Ambina er løsningen? Han spilte jo det meste i pre-season OG alt av seriekamper. Skikkelig forløsning det gitt. Han er alene årsak til en rekke kontringer imot, og har hodeløse mist i hver eneste kamp.
Idumba er et vandrende kort, og jeg tror ikke han er rett mann heller. Idumba er allikevel mange hakk bedre enn Ambina.

Jeg er i hvert fall betydelig mer positiv til Ambina enn det du er, selv om jeg så klart ikke mener han er guds gave til fotballen han heller.

Jeg mener at mye av de feilvalgene han tar kan coaches bort. På meg virker han vel mer taktisk uerfaren. Hvis jeg får tid så skal jeg se en kamp i opptak og følge nøye med på han, for jeg har en mistanke om at han faktisk gjør mer enn han får cred for.

De målene imot som jeg har lagt merke til er det første til Stabæk og det tredje mot Mjøndalen. Der jobber han for mye for å gjøre seg spillbar.

Og jeg mener han spiller på en litt dysfunksjonell midtbane i øyeblikket. Slik jeg har forstått det så burde han spille i en midtbanetreer i en mer klassisk 433. Men jeg synes det virker som om han spiller en av to sentrale i en 4231. Har jo alt innrømmet at jeg ikke akkurat har gjort noen dypere analyse av Ambina, men på meg virker han som en defensiv midtbane som forsøker å løse sine defensive oppgaver med å være tett oppi motstanderen og ikke med å være den tøffeste på banen som tackler alt som rører seg. Han er mer en plageånd enn et fysisk monster.

Så det blir litt med Ambina som det ble med Vitinho. Han blir satt til å gjøre noe han i utgangspunktet ikke er best på.

Han spiller vel som et slags midtbaneanker, men det burde han ikke gjøre. Han er ikke god nok med ballen til det. Men som en trio på midten, på den ene siden av Hagen er en slags sentral playmaker og Bjørdal som en boks til boks så tror jeg han kunne kommet til sin rett. Der kan han gjøre det han er god på, løpe opp, stille seg i veien, tråkke litt på tærne til folk og generelt være en plageånd som bryter ned spillet til motstander. Men jeg ser jo ofte at han kommer ned og gjør seg spillbar når vi holder på med å trille ball i eget forsvar. Mitt generelle inntrykk er jo også at det ofte er da det går galt. Han er ikke god nok til å gå ned feilvendt og motta ballen, vende opp og spille den forover. Problemet er at det er ikke Hagen heller. Hagen er god når han mottar ballen rettvendt og kan spille den videre.

Så jeg tror at måten vi spiller oss ut av forsvar på er det virkelige problemet. Vi slipper inn det første mot Stabæk og det tredje mot Mjøndalen fordi vi ikke klarer å spille oss ut. Mot Stabæk kommer både Hagen og Ambina ned før Kiil Olsen slår en helt åndssvak pasning til Hagen. Mot Mjøndalen så kommer Ambina ned og Sjøeng slår en like åndssvak pasning til han.

Vi har ikke spillere på et europeisk toppnivå som mestrer alle situasjoner. Vi må spille på en måte som skjuler svakhetene. Ikke på en måte som gjør dem mer synlige. Og en av de tingene vi absolutt ikke burde gjøre veldig mye av er å la Hagen og Ambina gå ned å hente ballen når motstander står høyt. Da må vi heller slå langt.
Svar
#43
(05-07-2024, 12:49 PM)NilsDN Skreiv:
(05-07-2024, 09:06 AM)Flemmern Skreiv: Så du mener Ambina er løsningen? Han spilte jo det meste i pre-season OG alt av seriekamper. Skikkelig forløsning det gitt. Han er alene årsak til en rekke kontringer imot, og har hodeløse mist i hver eneste kamp.
Idumba er et vandrende kort, og jeg tror ikke han er rett mann heller. Idumba er allikevel mange hakk bedre enn Ambina.

Jeg er i hvert fall betydelig mer positiv til Ambina enn det du er, selv om jeg så klart ikke mener han er guds gave til fotballen han heller.

Jeg mener at mye av de feilvalgene han tar kan coaches bort. På meg virker han vel mer taktisk uerfaren. Hvis jeg får tid så skal jeg se en kamp i opptak og følge nøye med på han, for jeg har en mistanke om at han faktisk gjør mer enn han får cred for.

De målene imot som jeg har lagt merke til er det første til Stabæk og det tredje mot Mjøndalen. Der jobber han for mye for å gjøre seg spillbar.

Og jeg mener han spiller på en litt dysfunksjonell midtbane i øyeblikket. Slik jeg har forstått det så burde han spille i en midtbanetreer i en mer klassisk 433. Men jeg synes det virker som om han spiller en av to sentrale i en 4231. Har jo alt innrømmet at jeg ikke akkurat har gjort noen dypere analyse av Ambina, men på meg virker han som en defensiv midtbane som forsøker å løse sine defensive oppgaver med å være tett oppi motstanderen og ikke med å være den tøffeste på banen som tackler alt som rører seg. Han er mer en plageånd enn et fysisk monster.

Så det blir litt med Ambina som det ble med Vitinho. Han blir satt til å gjøre noe han i utgangspunktet ikke er best på.

Han spiller vel som et slags midtbaneanker, men det burde han ikke gjøre. Han er ikke god nok med ballen til det. Men som en trio på midten, på den ene siden av Hagen er en slags sentral playmaker og Bjørdal som en boks til boks så tror jeg han kunne kommet til sin rett. Der kan han gjøre det han er god på, løpe opp, stille seg i veien, tråkke litt på tærne til folk og generelt være en plageånd som bryter ned spillet til motstander. Men jeg ser jo ofte at han kommer ned og gjør seg spillbar når vi holder på med å trille ball i eget forsvar. Mitt generelle inntrykk er jo også at det ofte er da det går galt. Han er ikke god nok til å gå ned feilvendt og motta ballen, vende opp og spille den forover. Problemet er at det er ikke Hagen heller. Hagen er god når han mottar ballen rettvendt og kan spille den videre.

Så jeg tror at måten vi spiller oss ut av forsvar på er det virkelige problemet. Vi slipper inn det første mot Stabæk og det tredje mot Mjøndalen fordi vi ikke klarer å spille oss ut. Mot Stabæk kommer både Hagen og Ambina ned før Kiil Olsen slår en helt åndssvak pasning til Hagen. Mot Mjøndalen så kommer Ambina ned og Sjøeng slår en like åndssvak pasning til han.

Vi har ikke spillere på et europeisk toppnivå som mestrer alle situasjoner. Vi må spille på en måte som skjuler svakhetene. Ikke på en måte som gjør dem mer synlige. Og en av de tingene vi absolutt ikke burde gjøre veldig mye av er å la Hagen og Ambina gå ned å hente ballen når motstander står høyt. Da må vi heller slå langt.

Her er vi uenige Smile
Ambina har flere mangler og det svekker oss stort. 
Det positive er at han søker mye rom og er bevegelig matchen igjennom, og han er brukbar til å demme opp for motstander når vi ikke har ball - men det holder dessverre ikke.
Største problemet hans, er hans mangel på å orientere seg. Det virker som om han ser ned i gresset hele tiden, og ikke har noen oversikt over hvem som er rundt seg av med- eller motspillere. Martin Ødegaard er i en egen klasse på det, og ser rundt seg hvert annet sekund. Ambina ser ikke rundt seg i det hele tatt bortsett fra å ha fokus på ballen.
De fleste spillere, til og med i OBOS, klarer å se et trekk fram i tid. Ambina spiller i nuet hele tiden, og derfor blir han ofte fratatt ballen i kjipe situasjoner. Som nevnt er han ofte spillbar og får derfor ballen mye, men mister den også ekstremt ofte og blir derfor en vandrende katastrofe utpå der.
I tillegg er han ikke veldig rask og klarer ikke å løpe opp motstander på vei gjennom.
Har vi ikke bedre spillere enn det på midten, er vi i en stor krise for å si det sånn. Han kan ikke fortsette å spille sånn. Derfor bør han benkes og kun brukes når det er skader eller suspensjoner.
Svar
#44
Ærlig talt Flem og Nils, dere ass/altså Wink
Jeg snakka om Idumba, og dere henger dere opp i Ambina.

Jeg mener at Iduma er press-resistant, på grunn av hans fysikk og ballbehandling.
Som noen andre kaller det: Ro med ballen.
Han er etter min subjektive mening den tøffeste midtstopperen vi kan mønstre på eget lag mot enhver motstander.

Siden dere er så opptatt av Ambina, så anbefaler jeg dere begge å se en tidligere kamp, med fokus på ham vs. Strand.
Svar
#45
Jeg er enig med deg i at Idumba er vår beste stopper (Trolig. Basert på de treningskampene jeg har sett, pluss Sogndal), uten at det sier all verden.

Tror grunnen til at han ikke spiller er at han er skadet. Fikk visst en smell som kanskje plager han og jeg regner med at grunnen til at han sitter på benken er at han ikke er klar for 90 minutter.

Eneste jeg har å utsette på han er at han er litt for tøff. Han kan fort bli utvist. Så vil sikkert trenerne våre mene at han ikke er så bra med ballen i beina, men jeg mener det at det er en fordel. Bare måk ballen opp.
Svar
#46
(05-08-2024, 10:57 AM)NilsDN Skreiv: Jeg er enig med deg i at Idumba er vår beste stopper (Trolig. Basert på de treningskampene jeg har sett, pluss Sogndal), uten at det sier all verden.

Tror grunnen til at han ikke spiller er at han er skadet. Fikk visst en smell som kanskje plager han og jeg regner med at grunnen til at han sitter på benken er at han ikke er klar for 90 minutter.

Eneste jeg har å utsette på han er at han er litt for tøff. Han kan fort bli utvist. Så vil sikkert trenerne våre mene at han ikke er så bra med ballen i beina, men jeg mener det at det er en fordel. Bare måk ballen opp.

Idumba var knallgod i treningskampene i vinter, men da mot lag som ville spille ball. Den eneste kampen han har startet i år, mot Sogndal, sto han bare og tråkka på ballen. Det virket ikke som destruktiv OBOS-fotball var noe han hadde opplevd før.
Svar
#47
(05-07-2024, 12:49 PM)NilsDN Skreiv: Jeg er i hvert fall betydelig mer positiv til Ambina enn det du er, selv om jeg så klart ikke mener han er guds gave til fotballen han heller.

Jeg mener at mye av de feilvalgene han tar kan coaches bort. På meg virker han vel mer taktisk uerfaren. Hvis jeg får tid så skal jeg se en kamp i opptak og følge nøye med på han, for jeg har en mistanke om at han faktisk gjør mer enn han får cred for.

De målene imot som jeg har lagt merke til er det første til Stabæk og det tredje mot Mjøndalen. Der jobber han for mye for å gjøre seg spillbar.

Og jeg mener han spiller på en litt dysfunksjonell midtbane i øyeblikket. Slik jeg har forstått det så burde han spille i en midtbanetreer i en mer klassisk 433. Men jeg synes det virker som om han spiller en av to sentrale i en 4231. Har jo alt innrømmet at jeg ikke akkurat har gjort noen dypere analyse av Ambina, men på meg virker han som en defensiv midtbane som forsøker å løse sine defensive oppgaver med å være tett oppi motstanderen og ikke med å være den tøffeste på banen som tackler alt som rører seg. Han er mer en plageånd enn et fysisk monster.

Så det blir litt med Ambina som det ble med Vitinho. Han blir satt til å gjøre noe han i utgangspunktet ikke er best på.

Han spiller vel som et slags midtbaneanker, men det burde han ikke gjøre. Han er ikke god nok med ballen til det. Men som en trio på midten, på den ene siden av Hagen er en slags sentral playmaker og Bjørdal som en boks til boks så tror jeg han kunne kommet til sin rett. Der kan han gjøre det han er god på, løpe opp, stille seg i veien, tråkke litt på tærne til folk og generelt være en plageånd som bryter ned spillet til motstander. Men jeg ser jo ofte at han kommer ned og gjør seg spillbar når vi holder på med å trille ball i eget forsvar. Mitt generelle inntrykk er jo også at det ofte er da det går galt. Han er ikke god nok til å gå ned feilvendt og motta ballen, vende opp og spille den forover. Problemet er at det er ikke Hagen heller. Hagen er god når han mottar ballen rettvendt og kan spille den videre.

Så jeg tror at måten vi spiller oss ut av forsvar på er det virkelige problemet. Vi slipper inn det første mot Stabæk og det tredje mot Mjøndalen fordi vi ikke klarer å spille oss ut. Mot Stabæk kommer både Hagen og Ambina ned før Kiil Olsen slår en helt åndssvak pasning til Hagen. Mot Mjøndalen så kommer Ambina ned og Sjøeng slår en like åndssvak pasning til han.

Vi har ikke spillere på et europeisk toppnivå som mestrer alle situasjoner. Vi må spille på en måte som skjuler svakhetene. Ikke på en måte som gjør dem mer synlige. Og en av de tingene vi absolutt ikke burde gjøre veldig mye av er å la Hagen og Ambina gå ned å hente ballen når motstander står høyt. Da må vi heller slå langt.

Helt enig. Jeg tror det fort blir litt sånn at vi ser etter hvilken spiller som gjorde feilen som førte til baklengs og legger all skylda på han. Hagen, sjøeng, kreuz, Ambinas, kiil - så og si alle på laget med defensive fibre har tabba seg ut i løpet av de første kampene i år. Det sier mer om laget enn om spillerne. Vi spiller oss mer sårbare enn vi er. Hadde jeg vært motstanderen vår hadde jeg pressa som en gal nøyaktig rundt stopper/dm, og sannsynligheten for å få uttelling er uforholdsmessig stor. Spiller ingen rolle om det er ambina, hagen, kiil, hammer eller whatever. Vi spiller på en måte som inviterer til brudd, og det ansvaret ligger på bakke/Myhre. 

Et av de største problemene våre er at vi blir statiske når motstander forsvarer dypt. Ambina er en av få som har klart å skape dynamikk i sånne situasjoner - og det er det kampbildet vi kommer til å se mest denne sesongen. Spillere som får lite pepper her inne, f.eks Håkans, har ikke vært gode i den typen spill. En annen ting vi klager mye på her inne er at vi spiller for mye på tvers. Ambina har ikke passningsfot av gull akkurat, men han prøver i hvert fall på risikable pasninger av og til. Vi trenger midtbanespillere som kan bryte gjennom muren, og bjørdal, riisnæs og ambina er de vi har med de ferdighetene. 

Så for å gå litt tilbake til logistikk er det jeg ønsker meg mest en kreativ venstreving og en stopper. Dyrk riisnæs som 10er  foran bjørdal/strand og ambina.
Svar
#48
(05-08-2024, 01:52 PM)Gåbblin Skreiv: Helt enig. Jeg tror det fort blir litt sånn at vi ser etter hvilken spiller som gjorde feilen som førte til baklengs og legger all skylda på han. Hagen, sjøeng, kreuz, Ambinas, kiil - så og si alle på laget med defensive fibre har tabba seg ut i løpet av de første kampene i år. Det sier mer om laget enn om spillerne. Vi spiller oss mer sårbare enn vi er. Hadde jeg vært motstanderen vår hadde jeg pressa som en gal nøyaktig rundt stopper/dm, og sannsynligheten for å få uttelling er uforholdsmessig stor. Spiller ingen rolle om det er ambina, hagen, kiil, hammer eller whatever. Vi spiller på en måte som inviterer til brudd, og det ansvaret ligger på bakke/Myhre. 

Et av de største problemene våre er at vi blir statiske når motstander forsvarer dypt. Ambina er en av få som har klart å skape dynamikk i sånne situasjoner - og det er det kampbildet vi kommer til å se mest denne sesongen. Spillere som får lite pepper her inne, f.eks Håkans, har ikke vært gode i den typen spill. En annen ting vi klager mye på her inne er at vi spiller for mye på tvers. Ambina har ikke passningsfot av gull akkurat, men han prøver i hvert fall på risikable pasninger av og til. Vi trenger midtbanespillere som kan bryte gjennom muren, og bjørdal, riisnæs og ambina er de vi har med de ferdighetene. 

Så for å gå litt tilbake til logistikk er det jeg ønsker meg mest en kreativ venstreving og en stopper. Dyrk riisnæs som 10er  foran bjørdal/strand og ambina.

Sånn for moro skyld så har jeg startet å analysere Ambina mot Bryne. Det tar litt tid, men en omgang skal jeg vel greie å fullføre.

Jeg er helt enig i at vi spiller oss mer sårbare enn vi er. Når vi starter med ballen hos Sjøeng så triller vi litt ball i forsvarsfireren. Både Hagen og Ambina går ned og ligger 10-15 meter foran stopperne. Midtstopper spiller som regel ballen skrått fremover til sin sideback. Som igjen spiller ballen skrått inn på banen igjen til Ambina eller Hagen. Hvis motstander presser Ambina og Hagen og/eller er forberedt på å bryte ballbanen mellom back og midtbane så er vi svært sårbare her.

Hvis back klarer å føre ballen opp til midtstreken og heller spiller ballen skrått innover der så bør sjansen være mye større til å treffe en midtbanespiller på vei framover. For meg så er det her vi gjør feil. Fra midtbanen så ønsker vi å spille ballen ut i sidekorridorene. For så å legge inn.

Når det gjelder Riisnæs som 10'er så vet jeg ikke. For meg er han ikke en 10'er, men mer en offensiv playmaker. Riisnæs burde ofte føre ballen inn i angrepssonen. Så hvis oppgaven hans blir å føre ballen 10-15 meter fremover i banen, så har han overblikket og teknikken til å skape mye. Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi må ha en symmetrisk formasjon. La Håkans spille klassisk kant på høyre, men så kan Riisnæs vandre litt rundt på venstresiden.
Svar
#49
Fikk rett om Riisnæs da. Minner meg om Grealish sånn som han spiller for England, ikke for City.
Svar
#50
Ønsker meg midtstopper, orker ikke mer Kreutz
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: NilsDN, 12 Gjest(er)