Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyn vs Vålerenga, lørdag 20. april 18:00, Ullevaal Stadion
#41
Enga har vært bedre borte enn hjemme de siste par årene. Flott spill første halvtimen mot Raufoss. Hvorfor kunne de ikke bare fortsette sånn i den kampen?
Neida, seieren skal trygges allerede da, og det blir litt panikk når Raufoss får scoringen sinn rett før pause.

Gutta stoler ikke nok på egne kvaliteter og blir passive selv om de egentlig er gode nok. Dette forsterkes enda mer på hjemmebane der forventningene til gode resultater er enda større.

Synd da at Lyn på lørdag umulig kan føles som en bortekamp.
Der blir det skyhøye skuldre mot et Lyn med selvtillit etter deres siste kamp.
Frykter det verste her foran rundt 15.000 Enga supportere.
Blir vel den klassiske at Lyn kontrer inn 1-0 den første halvtimen, så må vi ta det derfra.

Eneste gangen Enga har innfridd for et stort publikum på Ullevaal i seriesammenheng de siste 20 årene var mot Stabæk i 2004 i siste serierunde da de vant 3-0 . Men selv det var jo ikke helt innfrielse. Manglet ett mål på å ta gullet fra RBK.
Svar
#42
(04-17-2024, 10:52 AM)NilsDN Skreiv:
(04-17-2024, 10:02 AM)Venga Skreiv: Det ligger vel i kortene at vi skal tape denne til glede for liin supporterne og deres lavmåle spøkelses humor...

Ja. Og det hadde vært hyggelig om klubben og laget klarte å overraske positivt for en gangs skyld. Og det tror jeg faktisk vi gjør. 

Jeg håper og tror det har vært en del selvransakelse blant spillere og i trenerteamet etter de tre første kampene.

Jeg mener i hvert fall at det er noen ting å ta med seg videre. Vi har, i banespillet, vært det beste laget. I de to første kampene det soleklart beste laget. Det betyr at vi sannsynligvis kan gå ned på antall slitere og sette inn 1-2 mer skapende spillere. Jeg tenker da først og fremst på Thorvaldsen for Strand. Og Riisnæs for Hagen. Riisnæs trives bedre høyere i banen enn Hagen, og er en spillertype vi har manglet. Strand er en god spiller, men han kommer ikke til sin rett ute på kanten. Mens Thorvaldsen mer er en poengspiller. Og så får vi håpe at Idumba er klar igjen.

Jeg tror at hvis vi går inn i denne kampen med en plan om å spille litt mindre ambisiøst så vil vi også vinne. jeg mener vi med den troppen vi har i dag egentlig hører hjemme på nedre halvdel i Eliteserien, mens Lyn, med sin tropp, hører hjemme på nedre halvdel i OBOS. Det bør derfor være divisjonsforskjell på lagene. Hvis vi klarer å prioritere defensiv trygghet foran det å på død og liv skulle spille oss ut bakfra hver eneste gang, så bør vi unngå å gi bort mål i rene gavepakker som mot Stabæk sist.

Trygghet foran finspill, så scorer vi først og kontrollerer denne kampen inn.

Idumba spilte hel 1. omgang mo StjørdalBlink. Han hadde et par grusomme involveringer.
Svar
#43
(04-17-2024, 03:21 PM)Oldtimer Skreiv: Idumba spilte hel 1. omgang mo StjørdalBlink. Han hadde et par grusomme involveringer.

Jeg så ikke kampen, men han er vel et vandrende rødt kort tror jeg. Verdig arvtakter til Bitri sånn sett. Men synes han har vært ryddig i de kampene jeg har sett, dvs treningskamper og den mot Sogndal.
Svar
#44
(04-17-2024, 03:38 PM)NilsDN Skreiv:
(04-17-2024, 03:21 PM)Oldtimer Skreiv: Idumba spilte hel 1. omgang mo StjørdalBlink. Han hadde et par grusomme involveringer.

Jeg så ikke kampen, men han er vel et vandrende rødt kort tror jeg. Verdig arvtakter til Bitri sånn sett. Men synes han har vært ryddig i de kampene jeg har sett, dvs treningskamper og den mot Sogndal.

Hovedproblemet i forsvaret er nok det nye opplegget til Bakke og Myhre, mere enn spillerne. 
Helt håpløst å spille på seg press før man skal spille seg ut. Bodø Glimt driver jo forsåvidt med noe av det samme, men de har jo spillere av en helt annen kvalitet enn oss, og de er heller ikke så ekstreme som oss på dette.
Svar
#45
Hvis det er noen som kjeder seg, så kan en POD med build up til derby anbefales;

Rabona - Osloderbyet

Hatoppgjør - Kampen om Oslo

Vålrenga pasientreiser - 20 år med bortereiser
Svar
#46
(04-17-2024, 04:49 PM)Oldtimer Skreiv:
(04-17-2024, 03:38 PM)NilsDN Skreiv:
(04-17-2024, 03:21 PM)Oldtimer Skreiv: Idumba spilte hel 1. omgang mo StjørdalBlink. Han hadde et par grusomme involveringer.

Jeg så ikke kampen, men han er vel et vandrende rødt kort tror jeg. Verdig arvtakter til Bitri sånn sett. Men synes han har vært ryddig i de kampene jeg har sett, dvs treningskamper og den mot Sogndal.

Hovedproblemet i forsvaret er nok det nye opplegget til Bakke og Myhre, mere enn spillerne. 
Helt håpløst å spille på seg press før man skal spille seg ut. Bodø Glimt driver jo forsåvidt med noe av det samme, men de har jo spillere av en helt annen kvalitet enn oss, og de er heller ikke så ekstreme som oss på dette.

Nja, tanken er jo at ved å lokke på seg press, så etterlater spilleren som skal presse seg et rom som kan utnyttes. 

Hvis spillerne i forsvaret et gode nok til det her så skal det ikke være noe problem å spille seg ut, i og med at det er et numerisk overtall. 5 spillere i bakre ledd, inkludert keeper, som møter 2, maks 3 angrepsspillere som presser dem. 2-3 angrepsspillere klarer ikke å dekke samtlige i den bakre 5'er. 

Det er jo i utgangspunktet mye av det fotball handler om, å skaffe seg et overtall på en del av banen.

Men hvis du ser på det første Stabækmålet så forsøker Kiil Olsen å spille ballen opp til midtbaneleddet. KO har gått ut på høyresiden, har ballen fullstendig under kontroll, men han er i høyrebackposisjonen, ikke midtstopperposisjon. Hedenstad står enda lenger til høyre for han, på¨krittstreken. Han får en spiller på seg, og så har Stabæk en spiller til der, Diabate, som ligger og dekker Hagen, som har droppet ned som midtstopper. 

For å sikre Kiil Olsen nok alternativer har også Sjøeng gått ut. 

Så går det an å diskutere hvem som gjør mest feil, selv om det kanskje begrepet feil er litt feil det også. Det er ikke direkte feil, men det får konsekvenser.  Jeg mener at Hedenstad gjør feil, han blir bare stående. Hvis han hadde beveget seg fremover så kunne KO spilt ballen til han. Han ville gått inn i pasningsskyggen til spilleren som presser KO, men han kan jo bare vippe ballen over han. Det er i hvert fall null initiativ, Hedenstad står som en saltstøtte og ikke i en spesielt gunstig posisjon. 

Den neste feilen er det Ambina som gjør. Siden KO nøler så kommer også Ambina løpende ned, gjør seg spillbar, men tar også med seg en Stabækspiller. Han er etter hvert så nær Hagen at Stabækspilleren kan slippe markeringen av Ambina og heller presse Hagen 2 mot 1, som så mister ballen. Og siden det er et helt unødvendig og uventet balltap så er hele forsvaret ute av posisjon. Sjøeng må spurte mot mål, mens Kreutz er det vel må løpe inn mot midten. 

Så det er jo da egentlig det valget KO tar som skaper målet. Han spiller ballen skrått inn mot midten til en spiller som er under press, egentlig fra to spillere, og som ikke har sikring. 

Og jeg vet ikke hvorfor KO gjør som han gjør. Jeg tror det er fordi han ønsker å bidra til den stilen vi ønsker, med å spille oss ut bakfra. Men vi er nødt til å spille med mye lavere risiko. Greit nok har KO alternativer, men han har i den situasjonen ingen gode alternativer. Og da må han bare slå ballen oppover. Og det er den delen av kampinstuksjonene som Bakke og Myhre må endre. Når det ikke er gode alternativer så må vi få ballen ut av farlig sone. Det må være viktigere å få den vekk enn å treffe en medspiller.

For hele den tanken om å spille på seg press baserer seg på at ballen tiltrekker seg spillere som en magnet. Og å holde på den gjør at motstander beveger seg mot den og etterlater seg rom. Problemet med er at det også gjelder våre egne spillere. Skal man spille possesionfotball så hjelper man faktisk lagkameratene mer ved å holde seg i sin posisjon, ikke gjøre som Ambina og gå ned for å gjøre seg spillbar og ta med seg en ekstra Stabækspiller.

Så det første Stabækmålet er ikke resultatet av bare en feilvurdering, men mange. Det er Hedenstad som står som en saltstøtte, det er Ambina som tar med seg en ekstra spiller, det er feil valg av KO som spiller ballen skrått innover på banen og det er Hagen som ikke klarer å ta imot og holde ballen under kontroll. Men det handler jo også om forventninger til lagkompisen da. Jeg skjønner at Ambina kommer ned, kroppspråket til KO sier jo at han har kontroll og etterlyser bevegelse. Og hadde jeg vært Hedenstad, som står helt i ro, så vet jeg ikke om jeg hadde forventa å få ballen av KO. Jeg tror jeg hadde forventa at KO kjapt leste situasjonen og slo ballen langt. 

Og da ble det en lang utredning, men jeg er helt enig i hovedpoenget ditt. Spillerne våre er ikke gode nok til å spille på den måten uansett hva. Og da må det være viktigere å få ballen ut av farlig sone enn å treffe en medspiller med passningen. Og da må innstruksen også være det, hvis spillerne er i tvil så velg alltid det trygge valget. Få ballen vekk.
Svar
#47
Jeg mener det er en stor forskjell på det å bare spille seg ut bakfra, og det å bevist spille på seg press før man spiller seg ut.
Det er åpenbart at vi ikke har spillere til dette, og det passer dårlig til  et lag som er så frynsete i nervene som det vi er.
For å gjøre dette bra, trenger man spillere som ved siden av å være teknisk gode er rolige og har et godt overblikk.
Et annet moment er at det ofte kan være en invitasjon til motstanderlaget til å komme inn i kampen.
Vi så det vel spesielt mot Raufoss, lenge kjørte vi regelrett over dem, I andre omgangen begynte vi mer og mer å involvere Sjøeng,  stå på ballen for å spille på oss press. Det resulterte i at Raufoss faktisk begynte å presse oss, og kom inn i kampen,  og vi var heldige som fikk meg oss poengene.
Svar
#48
Mamma Myhre håper på uavgjort: https://www.tv2.no/sport/spenningen-stig.../16617107/
Svar
#49
Mot Stabæk ble vi presset med 5 mann, ikke 2-3. Noe det var veldig tydelig at forsvaret / midtbanen ikke taklet. Spesielt Strand, hver gang han hadde mulighet til å snu opp spilte han ball tilbake der den kom fra i trengt posisjon. Hadde vi spilt for å få på oss press og skape rom bak de som presset hadde det vært en drømmekamp, problemet er at vi ikke evner å spille oss fremover. Vi mangler mye og spiller med ekstremt høye skuldre.
Svar
#50
(04-18-2024, 11:32 AM)NilsDN Skreiv:
(04-17-2024, 04:49 PM)Oldtimer Skreiv:
(04-17-2024, 03:38 PM)NilsDN Skreiv:
(04-17-2024, 03:21 PM)Oldtimer Skreiv: Idumba spilte hel 1. omgang mo StjørdalBlink. Han hadde et par grusomme involveringer.

Jeg så ikke kampen, men han er vel et vandrende rødt kort tror jeg. Verdig arvtakter til Bitri sånn sett. Men synes han har vært ryddig i de kampene jeg har sett, dvs treningskamper og den mot Sogndal.

Hovedproblemet i forsvaret er nok det nye opplegget til Bakke og Myhre, mere enn spillerne. 
Helt håpløst å spille på seg press før man skal spille seg ut. Bodø Glimt driver jo forsåvidt med noe av det samme, men de har jo spillere av en helt annen kvalitet enn oss, og de er heller ikke så ekstreme som oss på dette.

Egentlig er jeg sterkt i mot å hype en kamp på en motstanders arena, men jeg leser så mye rart og greier ikke å holde kjeft. Fight the Power, som dem sa i gamle dager.
Dersom han er frisk nok til å spille. Hvis jeg skulle velge en, bare en i startoppstillinga mot Liin.
Så hadde det vært Idumba. 
Ingen vil være på lista til Idumba.
No guts, no glory, som vikingene sa: Ære.
Eller sånn som vi sang før, i uwoke tider, før evighets-sanger: Drep dem Vålenga Drep dem.
Hver jævla duell.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 3 Gjest(er)