Tråder: 2
Ble medlem: Oct 2023
Omdømme:
168
(06-03-2026, 09:10 AM)Tom_S Skreiv: Hint: Vi har i tillegg til det du skriver Norges største talent i stallen, han kom nok ikke hit på en smule kontrakt. I tillegg har vi hentet Even og det er også en ekstra lønnsmottaker.
Nei, og vi har signert både Sæter og Haren som sikkert skal ha et sign on fee. Om det er en engangspost lagt i lønnsbudsjettet så kan jo det også forklare noe. Og kanskje ga vi noe til Bjørdal for hans kontraktsforlengelse.
Samtidig så er 14 millioner mye. Det inkludere nok helt sikkert alle kostnader knyttet til lønn, som arbeidsgiveravgift og sånt. Men selv etter å ha tatt med det så blir det rundt 11 millioner i vanlig lønn.
Jeg synes egentig det er rart lønnsbudsjettet øker med så mye. Vi har vel et årsmøtevedtak på at klubben skal være mindre avhengig av investorer. Vi har egentlig ikke noen store endringer i våre vanlige inntekter? Ny TV avtale gjelder først fra 2029, så ikke noen vesentlig endring der. Vi har flere på kamp, men snittprisen på billetter er såpass lav at det ikke utgjør noen kjempestor sum. Og sponsor er sikkert svakt øktende, men heller ikke her tror jeg det er vanvittig mye ekstra inntekter inn.
Så det kommer av en miks av spillersalg og Trøim-penger. Som igjen betyr at selv om vi kanskje ikke trenger penger fra Trøim et år, fordi vi gjør store salg, likevel blir mer avhengig av en investor som et sikkerhetsnett.
Tråder: 1
Omdømme:
14
(06-01-2026, 05:52 PM)mestah Skreiv: Enig med Flemmern, vi kan ikke selge Lange. Syntes han har vært god i år og er undervurdert. Ikke at det er stor konkurranse foreløpig, men han er klart årets spiller for meg så langt i år.
Vi bør selge i hvert fall en kantspiller, kanskje to. Sørensen har jeg personlig gitt opp nå, så han kan vi selge. God avslutter, men ellers veldig begrenset. Og direkte svak defensivt. Hvis Ofkir finner tilbake til formen han hadde før skaden så vil jeg gjerne beholde han. Gleder meg også til å se promise igjen.
Vi kan fint selge en kant til også, eller så kan Rajkovic kanskje være regnet som spiss ut sesongen. Sæter er jo så mye skadet uansett så Rajkovic får sikkert spille litt spiss uansett.
Syntes Westergaard har vært svak. Men Johs sier han har spilt 1,5 sesong uten ferie, så jeg er villig til å gi han ut sesongen først. Kan være han hever seg.
Uansett, mer aktuelt med spillere ut enn inn tror jeg. Vi har en bred stall nå og fullt opp utelendingskvota. Bør lage plass til spillere inn først, enten nå eller til vinteren.
Selvfølgelig forsvinner Lange hvis noen legger 12-15 millioner på bordet. Jeg liker ham godt, og han har tre fine mål og en god sesongen. Lett å la seg rive med da, og særlig hvis du legger en elegant spillestil på toppen. Men hvor effektiv er den? Jeg er veldig usikker på toppnivået, og om han har det som kreves for å være en ballfordeler og styre spillet på vår midtbane fremover. Nok tempo i bein, duellstyrke og pasningsspill? Jeg er usikker, og tenker han er enkel å erstatte.
Tråder: 5
Omdømme:
13
Nilsen
Lite som er offentlig og jeg har ikke tilgang på betalte tjenester (Proff osv).
Men
År
Omsetning (MNOK)
Lønnskostnad (MNOK)
Ansatte
2020
92,1
–
–
2021
98,9
–
–
2022
82,4
59,8
70
2023
188,0
–
ca. 76–78
2024
133,7
–
76
Vålerenga Fotball Elite i 2022 lå et sted mellom 55 og 65 årsverk
År
Omsetning per ansatt
2022
1,18 MNOK
2024
1,76 MNOK
Det betyr at organisasjonen ikke har vokst særlig i antall ansatte, men har blitt vesentlig større økonomisk
Jeg er spesielt nysgjerrig på 2023-regnskapet. Omsetningen på 188 MNOK er ekstremt høy sammenlignet med både 2022 og 2024, og kan fortelle mye om hvordan klubben finansierte driften inn mot nedrykkssesongen
Uansett er det mange som har lønn i Elite herunder
*spillere
*trenere og støtteapparat
*akademi
* Administrasjon/marked/salg/event
Ikke helt enkelt å se noen klare sammenhenger utover at antall ansatte, har økt. Og så er det rimelig å anta at enkelte i administrasjon har god lønn…
Tråder: 5
Omdømme:
13
Nilsen
Lite som er offentlig og jeg har ikke tilgang på betalte tjenester (Proff osv).
Men
År
Omsetning (MNOK)
Lønnskostnad (MNOK)
Ansatte
2020
92,1
–
–
2021
98,9
–
–
2022
82,4
59,8
70
2023
188,0
–
ca. 76–78
2024
133,7
–
76
Vålerenga Fotball Elite i 2022 lå et sted mellom 55 og 65 årsverk
År
Omsetning per ansatt
2022
1,18 MNOK
2024
1,76 MNOK
Det betyr at organisasjonen ikke har vokst særlig i antall ansatte, men har blitt vesentlig større økonomisk
Jeg er spesielt nysgjerrig på 2023-regnskapet. Omsetningen på 188 MNOK er ekstremt høy sammenlignet med både 2022 og 2024, og kan fortelle mye om hvordan klubben finansierte driften inn mot nedrykkssesongen
Uansett er det mange som har lønn i Elite herunder
*spillere
*trenere og støtteapparat
*akademi
Tråder: 0
Omdømme:
24
Hørte i nyeste Stang ut-podcasten at Johs hadde sagt at vi ikke skulle kjøpe nye spillere og at vi hadde en god nok stall.
Det er jeg enig i, men at vi isåfall kunne hentet et alternativ på backplass.
Men Hestnes på gratiskontrakt er vel noe vi burde kunne håpe på? Tror det er fryktelig mange som undervurderer hvor god han her. De som følger oslo-fotballen tett (som trikkeligaen) undervurderer han ikke. De mener han kunne spilt på hvilket som helst lag i eliteserien, til og med Viking og Bodø/Glimt.
Omdømme:
168
(06-04-2026, 09:56 AM)JohnnyJ Skreiv: Hørte i nyeste Stang ut-podcasten at Johs hadde sagt at vi ikke skulle kjøpe nye spillere og at vi hadde en god nok stall.
Men Hestnes på gratiskontrakt er vel noe vi burde kunne håpe på? Tror det er fryktelig mange som undervurderer hvor god han her. De som følger oslo-fotballen tett (som trikkeligaen) undervurderer han ikke. De mener han kunne spilt på hvilket som helst lag i eliteserien, til og med Viking og Bodø/Glimt.
Føler meg ikke helt sikker på at nødvendigvis er den hele og fulle sannheten. Som ny trener så er han jo programforpliktet til å gi de som er der en sjanse. Så jeg skjønner at han sier det og hvorfor han sier det. Jeg er bare ikke overbevist om at det er helt sant.
Omdømme:
24
(06-03-2026, 02:30 PM)anhenrik Skreiv: (06-01-2026, 05:52 PM)mestah Skreiv: Enig med Flemmern, vi kan ikke selge Lange. Syntes han har vært god i år og er undervurdert. Ikke at det er stor konkurranse foreløpig, men han er klart årets spiller for meg så langt i år.
Vi bør selge i hvert fall en kantspiller, kanskje to. Sørensen har jeg personlig gitt opp nå, så han kan vi selge. God avslutter, men ellers veldig begrenset. Og direkte svak defensivt. Hvis Ofkir finner tilbake til formen han hadde før skaden så vil jeg gjerne beholde han. Gleder meg også til å se promise igjen.
Vi kan fint selge en kant til også, eller så kan Rajkovic kanskje være regnet som spiss ut sesongen. Sæter er jo så mye skadet uansett så Rajkovic får sikkert spille litt spiss uansett.
Syntes Westergaard har vært svak. Men Johs sier han har spilt 1,5 sesong uten ferie, så jeg er villig til å gi han ut sesongen først. Kan være han hever seg.
Uansett, mer aktuelt med spillere ut enn inn tror jeg. Vi har en bred stall nå og fullt opp utelendingskvota. Bør lage plass til spillere inn først, enten nå eller til vinteren.
Selvfølgelig forsvinner Lange hvis noen legger 12-15 millioner på bordet. Jeg liker ham godt, og han har tre fine mål og en god sesongen. Lett å la seg rive med da, og særlig hvis du legger en elegant spillestil på toppen. Men hvor effektiv er den? Jeg er veldig usikker på toppnivået, og om han har det som kreves for å være en ballfordeler og styre spillet på vår midtbane fremover. Nok tempo i bein, duellstyrke og pasningsspill? Jeg er usikker, og tenker han er enkel å erstatte.
Selvfølgelig er alle spillerne våre til salgs om vi får nok betalt. Men jeg tror ikke vi blir et bedre fotballlag om vi hele tiden skal selge våre beste spillere. Og Lange får vi ikke mye betalt for uansett. Det er spillere som Promise, Rajkovic og Thorvaldsen som vi sikter på å få solgt for gode penger. Det er der pengene ligger som gjør at vi som klubb kan ta steg.
Omdømme:
24
(06-04-2026, 11:21 AM)NilsDN Skreiv: (06-04-2026, 09:56 AM)JohnnyJ Skreiv: Hørte i nyeste Stang ut-podcasten at Johs hadde sagt at vi ikke skulle kjøpe nye spillere og at vi hadde en god nok stall.
Føler meg ikke helt sikker på at nødvendigvis er den hele og fulle sannheten. Som ny trener så er han jo programforpliktet til å gi de som er der en sjanse. Så jeg skjønner at han sier det og hvorfor han sier det. Jeg er bare ikke overbevist om at det er helt sant.
Tja.. hvor skulle vi forsterket da?
Førsteelleveren pr. dags dato er jo mer enn god nok.
Mener det ville kanskje vært mot sin hensikt å hente inn mer stallfyll, når oppgaven hans
(som han har sagt selv) er å øke selvtilliten til og motivere spillerne.
Da kan vi heller vente til vinter med å finne et alternativ til Finnsson. Tviler på at Pallas kommer tilbake for å fylle opp benken og utenlandskvoten. Da kan vi også vente til vinter med å finne et alternativ til Grunde. Vi har jo Sørensen, Haren, Rajkovic, pluss Sæter og Ofkir når de kommer tilbake fra skade.
Omdømme:
168
Spiss og stopper, pluss erstatte andre som drar. Sentral midtbane tviler jeg vi henter på uten at noen drar. Med Promise og Ofkir tilbake over sommeren tåler vi at 1-2 drar også på kantplass. Og om vi faktisk henter en spiss vil nok Grunde også bli vurdert som kant. I hvert fall hvis vi har 2 friske spisser til.
Men stopper er jo et sted vi har behov. Her mener jeg vi trenger en skikkelig bauta. Og om vi skulle velge å kvitte oss med Kevin kan jo det være en utenlandsk spiller.
Så er det jo lov å si at ingen av spissene våre har levert heller. Skade på Sæter og kanskje litt feil bruk av Grunde. Men likevel. Kan fint se for meg at vi henter en ren spiss til og ser på Sæter som en kant/spiss hybrid.
Omdømme:
24
(06-04-2026, 02:16 PM)NilsDN Skreiv: Spiss og stopper, pluss erstatte andre som drar. Sentral midtbane tviler jeg vi henter på uten at noen drar. Med Promise og Ofkir tilbake over sommeren tåler vi at 1-2 drar også på kantplass. Og om vi faktisk henter en spiss vil nok Grunde også bli vurdert som kant. I hvert fall hvis vi har 2 friske spisser til.
Men stopper er jo et sted vi har behov. Her mener jeg vi trenger en skikkelig bauta. Og om vi skulle velge å kvitte oss med Kevin kan jo det være en utenlandsk spiller.
Så er det jo lov å si at ingen av spissene våre har levert heller. Skade på Sæter og kanskje litt feil bruk av Grunde. Men likevel. Kan fint se for meg at vi henter en ren spiss til og ser på Sæter som en kant/spiss hybrid.
Både Aron og Ivan har vært fantastisk gode i år og dannet et meget bra stopperpar.
Gått noen rykter om at Aron er ønsket i USA, så hvis han blir solgt dit i sommer så bør vi få inn en erstatter, ja.
Men så lenge vi har 4 gode stoppere i stallen, som vi har nå, så kan jeg ikke skjønne grunnen til å hente flere.
|