Avstemning Tipp på alt du tror
Du har ikke tillatelse til å avgi stemme i denne avstemmingen.
Sæter starter
6.16%
9 6.16%
Sæter skårer
17.12%
25 17.12%
Sæter skårer mer enn ett
3.42%
5 3.42%
Ambina starter
14.38%
21 14.38%
Haren får spilletid
21.92%
32 21.92%
Rajko får spille mer enn sist
10.27%
15 10.27%
Vi vinner
19.18%
28 19.18%
Vi vinner 1-4
1.37%
2 1.37%
Når dommern blåser av er Enga på topp
5.48%
8 5.48%
Ambina blir utvist
0.68%
1 0.68%
Totalt 146 stemmer 100%
* Du stemte på dette valget. [Vis resultater]

Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RBK - Enga Søndag 14.30 Årets første bortekamptråd i tippeform
Husker du da sølvgutten med gullstrupen ble en gull gutt?

All the while you were in front of me I never realized
I jus' can't believe I didn't see it in your eyes
I didn't see it, I can't believe it
Oh but I feel it
When you sing to me

Steffen Iversen: Rosenborg er ræva!

Husker du hans første tippeligamål for oss da?
Det var på lerkendal det, spikern i kista. Lobb over Frode Johnsen med blekksprutarmene. Den ultimate ydmykelsen. 1-4 i det 89 minutt. Vi hadde vist at hele Norges Rosenborg var ræva selv om de hadde vunnet serien 12 år på rad.
Rosenborg 1 - 4 Vålerenga 2004 

Joa det skjedde litt etter det og
Jeg var helt sikker på at Ullevål stadion skulle klappe sammen da vi spilte siste seriekamp mot stabæk i 2004.
Iversen og gjengen kjempet heroisk, men det gjorde også lyn. De kjempet for å slippe inn, vi kjempet for å skåre.
Bastionen jublet da lyn slapp inn enda et mål.
Reka var reka og holdt igjen laget i garderoben. Berre fikk en halvsjanse på slutten.
Tidenes kamp - episode 4 - serieavslutningen 2004 - Vålerenga - Stabæk, Rosenborg - Lyn

Vi fikk like mange poeng som rosenborg
Vi fikk like positiv målforskjell som rosenborg
Men vi hadde skåra færre mål.
Jevnere har det aldri vært og vil sikkert aldri bli.
Rosenborg hata det og sparka Ola By Rise 
Perry tok over. Det gikk ikke så bra.
Aldri har et sølv blitt feiret bedre, aldri har en mann sunget vakrere enn Steffen Iversen. Rosenborg var ræva og det skulle bli bedre veldig mye bedre.
Året etter var ikke Rosenborg i nærheten. Da slo vi dem på Lerkendal både i iskremligaen og tippeligaen
Husker noen da klanen stod på lerkendal med banneret Perry 4ever klemz klanen?
Det er mulig det var i perry sin neste periode, men fantastisk var det.

Store trøndere 
Det finnes ikke mange store trøndere i historien, men det finnes noen.
Tore Hund takla Olav fra KFUM kontant i 1030, i dag ville det sikkert blitt var sjekk av den og karantene i seks slag. Men da lot den gå.
Han ble muligens født noe lenger nord, men å finne store trøndere er ikke enkelt så da må vi strekke det litt. Han var kjøpt opp av Rosenborg da de spilte på Stiklestad i hvert fall.
De lokale gutta var gjerne tandre og skjelvende så trønderne var tidlig ute med å importere.

I moderne tid er det fem som stikker seg fram:
Odd Iversen tok gull med oss
Steffen tok gull med oss
Ekte bohemer som behersket kunsten å vinne og å feire.
Kampen om gullet! Serieavsluttning tippeligaen 2005, Vålerenga med kampen om gullet!
Odin skaffet klubben vår mange gullbarer da han ble solgt til Skottland
Sjøvold er det nye gullet vårt og  kan fort knabbe Ambinas plass på midtbanen i år
Og Sæter da, vår tids Steffen Iversen. Løven  Ole Sæter - Løven? som ble satt i bur og i fryseboksen, men nå endelig har kommet til tigerstaden for å slippe fri.
Seriepremieren fra innsida / Vålerenga 

Sæters hevn 
Han spiller sin første tellende kamp mot trønderne. Vil historien gjenta seg. Vil han også vinne gull med oss?
Vil han lobbe over Tangvik med blekksprutarmene? 
Nei for faen, Tangvik er solgt han. Nå er det Wahlstedt, det er ikke rart rosenborg er ræva. 
Lukter det Hattrick, får han i det hele tatt starte?
Sæters første mål må jo komme mot Rosenborg. Så skårer han ikke søndag må vi vente helt til nest siste serierunde. Det er lenge å vente. Men sånn må vi ikke tenke. 
En ting er sikkert. Trønderne har snakket om denne kampen veldig lenge og de gruer seg.
Det tror jeg de har grunn til

En annen ting som er sikkert er at du kommer til å lese forferdelig mange saker om Sæter før kampstart, og du kommer til å like det du leser. 

Det har vært et deilig kok helt siden han signerte https://youtu.be/XAoH3RDQsuk?si=Lm8ax919Fpb7-Hdi 

Sæter beskrev seriepremeieren som helt fantastisk 
- Helt ubeskrivelig
Han pusher kaffe og glir rett inn i gruppa forteller Petter Myhre.
 Eliteserien: Ole Sæter Måtte bryte med favorittklubben: – Mer akseptert å være litt idiot – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeplan

Jeg har aldri opplevd liknende trøkk. Nei, det har jeg ikke. Det er en syk gjeng. Sier han om blokka. 

Ole Sæters klare Rosenborg-beskjed etter Vålerenga-debuten: – Vet man ikke har en fair sjanse

Resultatet varmet kanskje mer enn spillet i premieren, men seier er seier. 
Så jeg vil tro alle hjemmesupportere var fornøyd om ikke sparkesykkelen deres fikk parkeringsbot da  
Flere titalls feilparkerte el-sparkesykler – Stor-Oslo 

Tro og tvil 
Begge spissene har vært i kjerka og tent lys og snakket med TV2 om sesongen, tro og tvil. 
Grundetjern har fått et personlig forhold til Gud. 
Sæter tror mest på seg selv og at han klarer 20 mål i år 
VIF-stjernene: Blånekter: – Ingenting å tjene på det

Skada statister 
Men kampen er ikke bare Sæter, vi trenger noen statister og. 

Ser vi på skader så har vi selv først og fremst Kevin ute. Han er ventet tilbake etter landslagspausen. 
Ofkir er ventet tilbake etter sommeren og et mesterskap som kanskje kan kalles den lange landslagspausen 
Og Bully har vært så mye skadet at fantasy har tatt han ut av valgbare spillere. 

For de hvite og svarte står det langt dårligere til. I forsvar har Nemick au au i et kne. Mortensen er 50-50 i følge fantasy, men han hadde vel neppe starta uansett. 
På midtbanen ser hele troppen deres ut som et fareskilt i diverse fargesjatteringer 
Balkan Nordlie, Sunde og Slørdal er definitivt ute
Väänänen (hvor mange a-er med tødler kan man ha i et navn?) og Holmen er usikre. 

Vi må passe oss for Ceide, Bomholt og Islamovic i følge fantasy de fikk nemlig dobbelt så mange poeng i spillet i runde en enn deres fjerde beste spiller. 

Fotballpodden hadde rbk på sjetteplass. Rosenborg-trøbbel og VM-bekymring De angrer som hunder på at de tippet rbk så høyt og høyere enn mange andre medier. 

For det er ingen tvil, rosenborg var ræva i debuten  Rosenborg får slakt etter serieåpningen: – Begredelig 
Syng med steffen syng med 
Det brenner på dass https://www.tv2.no/sport/bor-vaere-veldi.../18660366/ de bør virkelig være bekymra er trøsten fra media. 

Det er NM i korps så du kan se langt etter et hotellrom i trondheim om du tar turen. Men hvem vil vel være der lenger enn nødvendig? 

Innbyrdes oppgjør
Vi tok ikke poeng mot rosenborg i fjor. Grøss og gru, det må hevnes. 
Og vi har virkelig ikke tatt mange poeng mot dem i innbyrdes oppgjør. 
2020 var sist vi vant og 2021 sist vi tok poeng. 
I fjor tapte vi 0-2 hjemme og 1-0 borte 
I 2023 tapte vi begge kampene med 3-1 
I 2022 var det enda verre da tapte vi med 7-0 sammenlagt 
Totalt har det blitt 14 tap 5 uavgjort og 3 seire så det må vi gjøre noe med på søndag 
Rosenborg - Vålerenga - 22.03.2026 14:30 - Norges Fotballforbund

Form 
Rosenborg ble slått ut av Bryne i Hangeland cupen og som nevnt seriepremeieren mot Molde. 
I sin generalprøve før sesongen tapte de 1-0 mot oss. 
De to kampene før det igjen vant de med ett mål mot start og ranheim. Start er det beste laget de har slått gjennom hele oppkjøringen. Så den forrige gangen rosenborg imponerte noen var 30 november da de sablet ned godset 6-0.  Eliteserien 2026 Fotball: Rosenborg 6 - 0 Strømsgodset • VG Live 
Ser vi på laget som startet den kampen så har en i hver lagdel forsvunnet 
Tangivk er solgt, Volden er borte og mortensen usikker, på midtbanen er nordlie ute på topp (om kanter da er på topp) er Reitan Sunde skada.  
Trenern kaster desperat rundt på laget og er i følge ekspertene etter alle sannsynlighet den neste til å få sparken 

RBK, Rosenborg | Frustrasjon rundt RBK: – Tror stemninga er litt nedtrykt

Vi er som alle vet i kanonform og vinner alltid med ett mål. 
Vi vant med ett mål i premieren og de fire siste treningskampene før det. 
Det er klart vi gleder oss til både borte og hjemmekamper 
- Nå gleder vi oss 

Spillere tilbake og vanskelig laguttak 
For vår del er Lucas Haren tilbake fra karantene og kan få sin første offisielle kamp 
Han ble årets spiller i Obosligaen og kan brukes på mange plasser
Ambina er tilbake fra karantene, men tar han plassen sin tilbake fra målskårer og matchvinner Lange? 
En kamp tok det Carl Lange å skåre like mange mål som han fikk på sine 27 kamper i fjor, han sier han har tro på at det nå vil løsne for han også på skåringsfronten 
Lange stilnet kritikerne fra start: – Det har irritert meg litt | Trikkeligaen
Og blir det nok en tvilsom utvisning og mer karantene på ankeret vårt? 
Sist ble han utvist mest fordi han ikke sa unnskyld etter å ha stått en stakket stund på hodet til Balkan Nordli  Vålerengas Brice Ambina utvist etter å ha tråkket Rosenborgs Simen Bolkan Nordli i hodet 
Slår tilbake mot Vålerenga-utspill: – Tillegger meg meninger jeg ikke har 
Og hvem bør man egentlig tråkke på når Nordlie er ute? 
NFF har ikke satt opp dommere enda, men kjenner man dem rett blir det vel Kristoffer Hagenes
Og hvor får man info fra popcorngjengen på VAR-rommet? De har lagt ned x kontoen sin  VAR, Norges Fotballforbund | NFF skroter VAR-konto: Tar nytt grep  
Kanskje tiktok hadde vært noe, enda bedre etisk profil og kult om løken danser litt mens han forklarer  

Starter Hedenstad? Han kom inn for Sjåtil sist. 
Holder Hedvall nullen igjen? 
Får Rajkovic mer spilletid enn sist? Han ble tidens yngste eliteseriespiller da han kom inn i det 86 minutt i går. 
Bare ikke omtal han som handelsvare eller standarden  Reagerer på «Ødegaard-fenomenet»: – Sykt at voksne folk snakker sånn 

Med to spillere inn (Ambina og Haren) blir det tøff kamp om plassene også i troppen. Evenezer henvises vel til tribunen, men dit må vi nok også sende en til. 
Vrakes Jarl, Hagen, Sjøvold eller Strand? Det blir vel neppe Strand som spilte nesten en halvtime og som behersker alle plasser unntatt spiss og keeper. 
Tør vi gå uten stopper på benk da, eller blir det en duell mellom Hagen og Sjøvold? Det er temmelig solide navn vi ikke har plass til på benken. 
Bredden vi har nå er noe helt nytt. Selv et femte valg som kant hos oss kan gjøre terrorisere bergensere på tyve små minutter  Meliga (18) ble hentet for to dager siden – senket Brann – 433.no 

Fylle Lerkendal 
Over 600 har bestilt billett og vi får godt med plass (hele coop nedre som er 1600 plasser).  Over 600 klare for årets første bortekamp / Vålerenga 
Hele tribunen, når skjedde det sist spør du? 
2005
Skjønner du nå at det ligger noe i lufta? 

Syng deg hes for Vålerenga 
Joa det er mange som kan synge vakkert. Våre danske drenger har også prøvd seg på allsang 
https://youtu.be/zldzUTnWlXs?si=flusEvXGtA_wv4CJ

Og selv savner jeg mest av alt sangen vi sang hele slutten av 2005 og langt ut i 2006
Vi er serie 
Vi er serie
Vi er seriemestere 
Og du hører det når vi aller synger med
Vi er seriemestere 

Jeg håper ikke det er lenge til vi kan synge den igjen. 

Våre fiender 
Konkurrentene våre faller jo som fluer. 
Brann tapte mot kbk og regjerende mester tapte mot kamma. 
Om favoritten bodø i det hele tatt skal spille serie i år er fortsatt et åpent spørsmål, det kan godt hende de heller vil prioritere restitusjon til Europa kampene. 

Bookmakerne heller dog litt kaldt vann i årene våre. 2,94 til 3,4 er oddsen hos de utenlandske. Det betyr omtrent en tredjedels sjanse om oddsen er fair. 
Er ikke seier bankers da? 

Vær og klima
Skal man tro værvarselet i trondheim så er det lengre 2-3 grader. 
Men så en god time før kampstart skinner sola for Enga og da blir det garantert fest. 
Temperaturen stiger fra 3 grader til 11 på en time 
Værvarsel for Trondheim, By, Trøndelag, Norge - Pent
På kvelden blir det kaldt igjen, det må da bety noe. 
Det er nesten et tegn fra oven på linje med en dobbel regnbue spør du meg 
Yosemitebear Mountain Double Rainbow 1-8-10

What does it mean? 
1-4 det er jeg temmelig sikker på. 

Men nok om meg, hva tror dere? 
Tipp på alt dere tror 

Jeg gleder meg, og vi lar Steffen få siste ordet 
Steffen Iversen: Rosenborg er ræva!
Svar
Tviler på at Thorvaldsen starter kampen.
Var vel premierenerver nå sist, men han kan sikkert komme inn og gjøre litt furore siste 20-30 min.

Både Sæter og Grundetjern fra start?
Og det samme med Ambina og Westergaard?

Burde få et slagkraftig lag på søndag.
RBK skjelver i buskene.
........

Takk for herlig og underholdene kamptråd, Bohem33.
Historiske dimensjoner over den Wink
Svar
Gratis leksjoner fra Bohem33

For de som liker å lære om kulturen i klubben de ble adoptert inn i, er dette rent gull.

Kan noen skrive mer om dette offisielt, en bok eller noe sånt, fra perspektivet til en Klanen-veteran, og ikke bare en klubbhistoriker? Litt utenfor temaet, jeg vet, men jeg likte dette innholdet veldig godt.
Svar
(03-17-2026, 11:29 AM)papajoao Skreiv: Gratis leksjoner fra Bohem33

For de som liker å lære om kulturen i klubben de ble adoptert inn i, er dette rent gull.

Kan noen skrive mer om dette offisielt, en bok eller noe sånt, fra perspektivet til en Klanen-veteran, og ikke bare en klubbhistoriker? Litt utenfor temaet, jeg vet, men jeg likte dette innholdet veldig godt.

Tusen takk papajoao vi er veldig glad for at du har blitt adoptert inn. 
Digger analysene og galskapen din =)

Det er mange fine bøker om klubben. 
Dette er den klassiske boka  Fra Sotahjørnet til Bohemen : Vålerengens idrettsforening : 1913-2003

Arild Rønsen har laget mange, en av dem får du i sjappa for en tier  Bok – Hengern, Bruno og Bonden – Sjappa.no
Den har jeg ikke lest. men han hadde vel Enga Iside og gull Enga inside om jeg husker rett. De beskriver trenings hverdagen og hvor lite proft det er 
Freddy dos santos hadde en morsom biografi Mitt liv som ganske god fotballspiller 
Mats S Ulshagen har Advarsel Enga er tilbake og de gode gamle Vålerenga magasinene på glanset papir 

En bok du virkelig vil like, men som ikke er direkte en Enga bok er Fotballagenten til Knut Høibraaten 
Der er den er flott scene fra en vålerenga trening i hvert fall 

Men om du vil mimre år for år fra rundt de tider jeg ofte skriver om så er dette en glimrende podcast 
For en sesong! | Podcast on Spotify 

Håper de kommer i gang igjen og lager for alle sesongene fram til nå. 

=)
Svar
Hvor møtes folk før kamp?
Har ikke funnet noen info om dette enda.
(har ikke lett for mye heller)
Svar
Alfred Johanssson får sparken om 9 uker melder adressavisen
Denne saken er fra vg for å unngå betalingsmur 

Om så blir er det vel en av trenerne til motstandere vi kan være godt fornøyd med. Han når likevel ikke opp på min topp tre. 

3. plass 
Høgmo sørget for forskyvninger og glideoverflyting ikke bare i mellomrommet men også nedover på tabellen for Molde. 
Han tok molde til en 11. plass før han måtte gå. Det er tungt og trist at han ikke fikk fortsette. 

2. plass 
Jeg prøvde å finne den gamle Agent Norling saken fra klanen, men den virker det som er nede. 
Det er synd, for den var fantastisk. 

Her er vpn sin omtale av saken, dessverre med død lenke 

Agent Norling, Vålerengalegende

Klanen har en artig sak på sine sider i dag hvor vi får innblikk i hva som egentlig skjer i Bergen. Som vi har mistenkt en stund så er Rikard Norling agent for Vålerenga.

Klanen har løfta på sløret etter at Brann i går tapte 4-1 mot nyopprykka Levanger. Mest sannsynlig får Norling sparken i dag, men vi kan si at han har utført sitt oppdrag med glans.

Les mer hos Klanen: Agent Norling, VålerengalegendeRikard-norling-oppdrag-utført-700x700
Dagboka onsdag 27. mai 2015 – Vålerenga På Nett 

Vår kjære agent kom inn i desember 2013 og snakket høyt om seriegull. 
De tapte kvalliken mot Mjøndalen og rykket ned
Hadde han nøyd seg meg ett 1-3 tap mot Levanger så hadde han kanskje fått fortsatt litt til. Men etter 1-4 måtte han gå. 

1. plass 
Hrvoje Braovic er definitivt den største helten. Han gjorde en formidabel innsats med å snu lyn skuta i 2002. 
Lyn ledet serien overlegent midtveis så da henta ledelsen inn en trener som ville revolusjonere måten å spille på ved å legge om til et system som han mente kun to av spillerne deres behersket 
  Varsler revolusjon i Lyn 

Er det trenere jeg har glemt her, har andre noen topp tre av trenere for ande lag man har likt?

-----------------------------

Over til selve kampen så er det vel fem plasser man kan vurdere endring på. 

De eneste sikre er Hedvall, 
Kolbein, Olsen, Näsberg
og Westergaard
Thorvaldsen tror jeg også spiller, men på hvilken side? 

Går Hedenstad inn for Sjåtil, det tror jeg absolutt at han gjør. 

Kommer Ambina inn for Lange? 
Det er jeg langt mer usikker på. Jeg tror Ambina i utganspunktet er ranket som over Lange. Men nå skårte Lange sist og Ambina har ikke sett veldig vass ut i oppkjøringa. Jeg tror Westergaard er vår beste defensive midtbane så spørsmålet er hvem man velger som hans makker. Det er en ordentlig tøff duell tror jeg. 

Ingen av kantene våre imponerte mot Sandefjord. Samtidig var Sørensen toppskårer i fjor og Thorvaldsen må spille om han skal selges for store summer. 
Jeg følte vel egentlig at Thorvaldsen var nærmest. Han hadde litt tre fot på det ene mottaket og han blåste en stor sjanse over (og utenfor), men det var fart i han og han ville mye. 
Nå er vel egentlig målet å få Thorvaldsen over på venstre. Men Sørensen kan ikke spille høyre. 
Så vrakes en av dem tror jeg det blir Sørensen ut, Thorvaldsen venstre og Haren høyre. 
Så kan de jo plutselig finne på å sette inn Strand som ving da, men det skal vel litt til. 
Rajkovic spiller neppe fra start, der er nok planen å gi han gradvis mer spilletid. Så kanskje får han den siste halvtimen. 

Grunde eller Sæter? 
Jeg må si jeg håper på sistnevnte, men tror mest på at vi fortsetter med Grunde. 
I så fall synes jeg det er litt feigt. Å slippe løven løs på gamle lagkamerater kan bli uhyre interessant. Så får vi heller bytte han ut om han ikke har dagen eller orker mer. 

Sikkert er det i hvert fall at uansett hvem vi starter med er mulighetene for å gjøre endringer med de man har fra benken større enn på lange tider. 

Mitt best tips er at vi kun gjør en endring i laget 
Hedenstad inn for Sjåtil 

Men det kan fort blir tre bytter til (Ambina, Haren og Sæter inn for Lange, Sørensen og Grunde)
Svar
Gleder meg til å se Ravn Haren spille. Synes han ser bra ut!
Svar
Tipper Hedenstad og Ambina inn for Sjåtil og Lange, men skulle gjerne hatt Sjøvold inn.
Svar
(03-17-2026, 05:21 PM)Oldtimer Skreiv: Tipper Hedenstad og Ambina inn for Sjåtil og Lange, men skulle gjerne hatt Sjøvold inn.

Enig. Vi starter nok heller ikke med Ole Sæter. Stor fallhøyde for han hvis han mislykkes. 

Tipper vi starter som sist, med Hedenstad og Ambina inn for Sjåtil og Lange. Grunde på topp.

I løpet av kampen ser vi Sæter, Sjøvold, Rajkovic, Haren. Og sannsynligvis Strand.

Mener det er vår største styrke at vi kan bytte alle 3 på topp uten å gå særlig ned i kvalitet. Så det er en fordel vi må bruke.
Svar
(03-17-2026, 06:53 PM)NilsDN Skreiv:
(03-17-2026, 05:21 PM)Oldtimer Skreiv: Tipper Hedenstad og Ambina inn for Sjåtil og Lange, men skulle gjerne hatt Sjøvold inn.

Enig. Vi starter nok heller ikke med Ole Sæter. Stor fallhøyde for han hvis han mislykkes. 

Tipper vi starter som sist, med Hedenstad og Ambina inn for Sjåtil og Lange. Grunde på topp.

I løpet av kampen ser vi Sæter, Sjøvold, Rajkovic, Haren. Og sannsynligvis Strand.

Mener det er vår største styrke at vi kan bytte alle 3 på topp uten å gå særlig ned i kvalitet. Så det er en fordel vi må bruke.

Bytte ut den eneste som visste hvor målet sto mot Sandefjord? Ok, hvis Ambina er så mye bedre så er det sikkert klokt. Men jeg synest ikke Ambina har vært så god i pre-season.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)