Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vålerenga - Brann lørdag 3. mai 18:00
Nok en gang går vi på et tap som (selvfølgelig i tillegg til indviduelle feil) skyldes manglende bytter. Vi eier første halvdel av 2. omgang, men så ser man ganske tydelig at vi begynner å bli sluttkjørt og at Brann tar over. Det blir tydeligere og tydeligere. Skal vi seriøst ikke bytte?, sier flere av oss til hverandre. Enda noen minutter går, og utviklingen fortsetter. Fra tilskuerperspektiv er det bare et tidsspørsmål før Brann skal ta ledelsen. Vi rekker fortsatt å diskutere denne merkelige konservatismen når det kommer til bytter. Bakke hadde også det i S08 og LSK. Når det påstås at det er jevnt om flere plasser, må det da - på lang sikt - være optimalt å holde mest mulig av troppen varm - og på kort sikt - være smart å hive på friske bein. Enda noen sekunder rekker vi å snakke om dette. Før det går som det må...
Svar
(05-03-2025, 09:47 PM)®øst Skreiv: Nok en gang går vi på et tap som (selvfølgelig i tillegg til indviduelle feil) skyldes manglende bytter. Vi eier første halvdel av 2. omgang, men så ser man ganske tydelig at vi begynner å bli sluttkjørt og at Brann tar over. Det blir tydeligere og tydeligere. Skal vi seriøst ikke bytte?, sier flere av oss til hverandre. Enda noen minutter går, og utviklingen fortsetter. Fra tilskuerperspektiv er det bare et tidsspørsmål før Brann skal ta ledelsen. Vi rekker fortsatt å diskutere denne merkelige konservatismen når det kommer til bytter. Bakke hadde også det i S08 og LSK. Når det påstås at det er jevnt om flere plasser, må det da - på lang sikt - være optimalt å holde mest mulig av troppen varm - og på kort sikt - være smart å hive på friske bein. Enda noen sekunder rekker vi å snakke om dette. Før det går som det må...

Det er bra å lese dette, for noen ganger tror jeg at jeg er gal, eller at jeg kanskje tar feil, men når flere har det samme inntrykket som meg, er jeg kanskje ikke så dum eller gal.

Sannheten er at jeg kom tidligere enn vanlig til kampen og så Branns 4x4+2 oppvarmingsrunde. Vi gjør den samme runden i oppvarmingen vår, men jeg ble imponert fordi de gjorde det på et mindre område og var mye raskere og mer intense. Det er ikke rart at de kom inn med maksimal oppmerksomhet, med høyintensivt motpress og scoret helt i starten på nok et (men ikke det siste) målet av den forferdelige keeperen vi insisterte på å stille opp i målet vårt. Det andre er en feil av Jarl, rett og slett fordi spillerne som burde være ansvarlige for å bygge opp kampen sov.

Mangelen på intensitet er et problem med trenerne, ja. Vi byttet ut de fleste spillerne og fortsatte med den samme apatiske holdningen som alltid, og brukte lang tid på å "lese spillet" eller reagere. Endringen i holdning og reaksjonstid hos Brann-spillerne sammenlignet med våre egne spillere er veldig tydelig, og dette er fordi trenerteamet vårt har betinget laget til å ha denne mentaliteten.

Bjørdal er generelt dårlig til å lese spillet taktisk, men i dag var han forferdelig. Han fortsetter å være et svakt ledd i laget som han skjuler veldig godt ved å ha en god prestasjon hver 5. kamp. Jeg tok nesten bilder i dag for å vise det komplette nullet, et tomt 30-metersområde i midten uten noen av spillerne våre til å motta en ball fordi Bjørdal foretrekker å være en høyresidesekretær enn en midtbanespiller.

Når vi snakker om holdning, må vi snakke om Riisnæs. Han tok rett og slett ansvaret for å bære laget på ryggen, og han skuffer ikke. Han tok rett og slett ansvaret for å være lagets hovedfigur, og i dag er han vår x-faktor, bygger, avslutter og allrounder. Han fortjener all den hengivenheten og kjærligheten vi har for ham, et stort steg opp.

Tshiembe var veldig god, solid på bakken og i luften. Sjåtil var dårlig igjen, men han møtte flere 2v1-situasjoner og løp mye. Lange var ekstremt god, en glede å se ham spille i dag. Strand var ok, og Brajanac var veldig god, selv om feilene hans er åpenbare (en gammel Trikk som går opp Ekeberg er raskere enn ham), men han kompenserte for det ved å lete mer etter ballen og komme nærmere for å prøve noe annet.

Bakke og Myhre må slutte å være så tålmodige og ha litt varmt blod, prøve noe, foreslå spillet i stedet for å svare. Rijks kan spille på vingene, Kiil Olsen kan komme inn for en sliten Ambina og sette Jarl som DMC. Sjøvold er flott og kan få mer tid. Vi trenger ideer, ikke svar.

Vi brukte 3 måneder på å trene med en taktikk og spillidé som selv i OBOS noen lag allerede viste var en dårlig idé, rett og slett å produsere nesten ingenting og tape en skammelig kamp mot et forferdelig FFK. Dette er en planleggingsfeil, en gruppeledelsesfeil, en feil i tankesettjustering, og den ansvarlige er Geir Bakke.
Svar
Etter å ha roa meg ned noen hakk ser jeg nå at prestasjonen sannsynligvis var ok totalt sett - minus forsvaret. 6 store feil (inkl. Sjøeng sin) - 4 baklengs. Mens vi skyter og skyter. Merkelig at det skal være så vanskelig å skyte gjennom et forsvar samtidig som vi nekter å blokkere skudd - gang på gang.

Sjøeng oser ikke selvtillit om dagen, og det hjelper ikke at forsvaret virker usikre ved igangsetting.
Tchiembe var middels, og gjorde vel bare en grov feil. Jarl var dårlig og gjorde flere, inkludert å miste ballen til 0-2. Vinicius var stort sett god, og Sjåtil var vel grei nok. De to sistnevnte hadde begge sjanser de kunne ha satt med litt mer flaks

På midtbanen var Ambina rufsete, Lange har for dårlig arbeidskapasitet defensivt og Bjørdal hadde en dårlig dag på jobben. Da sliter vi. Likevel skapte vi en del (xG var vel omtrent lik).

Strand løp mye som vanlig, men må ta sin del av skylda for 0-1. Riisnæs var anonym i første, strålende de første 30 i andre. Braja var ok, men må putte flere sjanser. Samspillet mellom Riisnæs og Braja til 1-2 var årets mål. Helt uvirkelig!

Som forrige post skjønner jeg ikke at vi ikke bytter før, både på midten og foran? Bjørdal og Jarl kunne like godt ha hvilt fra 60. og det samme kunne Lange. Sørensen fikk bare 5 min, og var dårlig de få minuttene. Hagen er enda verre enn lange defensivt og må slå bedre pasninger.

Brann spilte hardt og stygt, og fikk lov til det av dommer Tore Hansen (som vel. Jeg hater at vi aldri greier å legge oss på samme list, men de er et knokkel-lag. Eneste trøst er at de er ganske dårlige bakover på banen - når målene tørker opp kommer de til å tape mye poeng utover i sesongen. Dommer var forøvrig akkurat så dårlig som man forventer i Norge etter at VAR kom. Bakke mente det skulle vært blåst for trøyeholding før straffa (som var klar), og han har nok rett i det. Det som irriterte meg mest var at Brann fikk lov å stå 1 meter fra ball hver eneste gang vi hadde frispark. For en umyndig dommer han er.

Alt i alt en grei kamp, men vi lider under forsvarstabbene. Noe av skylda må småspillet ut ta, det kan da ikke være nødvendig å ta så store sjanser.
Svar
Ja,dommeren var direkte svak i dag.

Bakke om Moa,etter og ha sagt i et intervju med Dagbladet at han starter fordi han er den beste spissen vi har:

Han er kanskje den i troppen som trener mest, han kommer først, drar sist og er ekstremt dedikert.
Svar
Altså. Hva er hensikten med å bytte spillere dersom vi bytter oss dårligere? Vi har ingen, med unntak av Sørensen som kan gå inn å matche kvaliteten som spillerne på banen innehar. Da svekker man mulighetene for å gå opp i ledelse. Skulle likt å sett reaksjonene her inne dersom Bakke hadde gjort byttene før 2-3.
Riisnæs er vel den eneste som gjorde en kamp uten grove feil/slurv i dag. Da vinner man ikke kamper. Vi gjør individuelle feil på 3 av målene. Spørsmålet er om det er «slurv» eller om spillerne faktisk ikke er bedre. Det er ikke lett å ta riktige vurderinger når man møter spillere som generelt er bedre enn deg selv. Jarl gjør feil i andre toppkamp på rad. Jarl har vel ikke spesielt mange kamper i Eliteserien fra tidligere. Generelt er det ikke mange kamper i Eliteserien innad i troppen vår.

Poenget var egentlig ikke å slakte laget med den meldingen her, men vi må nok belage oss på individuelle feil mot lag som er noen hakk bedre enn oss. Det positive er jo at vi spiller langt mer underholdene nå enn under Fagermo i Eliteserien (med unntak av 2020).

Laget blir nok også offensivt straffet for at vi ikke har noen farlig spiss. Hadde vi hatt Ilic ville han tatt oppmerksomheten til 1,5-2 midtstoppere hver gang Vinicius har ballen i innleggsposisjon. Riisnæs har alltid noen medspillere å spille ballen til. Grunnen til det er fordi han tar oppmerksomhet fra flere motspillere enn 1 som gjør at noen må slippe mannen sin. vi trenger flere sånne. Thorvaldsen kan være en sånn. Lange kan være en sånn. D
Svar
Mange positive tendenser, men blir straffet hardt av et mer erfarent og litt fysisk sterkere Brann-lag.

Har tro på god fremgang for dette Enga-laget i løpet av sesongen.
Kanskje få med Pallas og Thorvaldsen mer. Og 1-2 nye spillere i sommervinduet + den svært lovende Promise fra august.
Men hva skjer med Obasi...er han for lett?

Sandefjord borte neste. Ingen lett oppgave, men har god tro på seier der og i 16. mai kampen hjemme mot HamKam.

Bør i det hele tatt kunne plukke godt med poeng i de 12 siste hjemmekampene. 3 av de aller verste er unnagjort.
6-3-3 kanskje...skulle bli 21 poeng det.
Særlig hvis vi lærer og ikke starter kampene med handikappet 0-1...

Tipper sesongen ender på 42-43 poeng til Enga.
Svar
(05-03-2025, 09:47 PM)®øst Skreiv: Nok en gang går vi på et tap som (selvfølgelig i tillegg til indviduelle feil) skyldes manglende bytter. Vi eier første halvdel av 2. omgang, men så ser man ganske tydelig at vi begynner å bli sluttkjørt og at Brann tar over. Det blir tydeligere og tydeligere. Skal vi seriøst ikke bytte?, sier flere av oss til hverandre. Enda noen minutter går, og utviklingen fortsetter. Fra tilskuerperspektiv er det bare et tidsspørsmål før Brann skal ta ledelsen. Vi rekker fortsatt å diskutere denne merkelige konservatismen når det kommer til bytter. Bakke hadde også det i S08 og LSK. Når det påstås at det er jevnt om flere plasser, må det da - på lang sikt - være optimalt å holde mest mulig av troppen varm - og på kort sikt - være smart å hive på friske bein. Enda noen sekunder rekker vi å snakke om dette. Før det går som det må...

Helt enig, byttene burde komme etter 60. 80+ koster poeng.
Svar
(05-03-2025, 08:34 PM)Oldtimer Skreiv: Problemet er at Brann bytter seg bedre,  mens vi ikke har noe brukbart å sette inn. Vi kunne selvfølgelig brukt Sørensen fra start,  og Strand som indreløper,  men det er bare å innse at benken vår er syltynn.

Mulig vi må innse at benken er tynnere enn vi liker..
Dog, jeg antar alle på benken er i stand til å løpe.
Vi bytta jo Sørensen mot Lange. Sørensen sto klar i flere minutter, men ballen kom ikke ut av spill før 2-3 var faktum.
Det er jo mulig Sørensen hadde forstyrra Brann-jævelen som slår lang ball nok til at sjansen som blir 2-3 aldri hadde kommet.

Sjåtil feilberegner jo ballbanen før 2-3 helt grusomt.
Etter dette ser det ut for meg som at Vincius og Sjåtil bytter plass.
I det berømte etterpåklokskapens lys burde Sjåtil vært bytta mot Pallas tidligere, og Vinicius tatt høyrebacken resten av kampen.

Men joda, det virker som trenerteamet kun vurderer Sørensen som en forsterkning.
Rijks får tydeligvis kun minutter enten i desperasjon eller hvis Braja har hatt dårlig dag.
Resten av benken blir jo også kun hevet inn på slutten og det ser ut for meg som at de byttene mest kommer fordi han på banen ikke orker mer.
Svar
Par kamper ut i sesongen,hvor vi foreløpig har møtt ganske bra motstand og topplag.

Konklusjonen foreløpig er at vi har spilt bra,og utspilt topplagene til tider men det stopper opp før det blir for farlig.

Vi har få jokere på benken som kan snu en kamp og det koster oss poeng.

For lite bevegelse,for få planer når man har ballen og mange personlige feil.

Vi spiller supert i 20-30 min hver kamp,30 min hvor vi jager ball pga feilpasninger eller feil utspilling fra forsvar og 30 min hvor vi forsvarer oss..

Jeg liker deler av spillet vårt mot rbk og brann hvor vi var det klart førende laget men hvor vi må frem pga tidlig sløvhet i forsvar.
Svar
Blir ikke så dårlig etterhvert dette. Vi har Lange og Moa som må justere nivået. Vi har et nesten helt nytt forsvarsledd, og en keeper som ennå er ung og lovende. Litt innkjøring må man tåle. Nå har vi møtt mange av de lagene som var tippet forran oss på tabellen, og greid oss helt greit synest jeg. Synest Vi burde la Lange hvile neste match, og la Strand spille i den posisjonen (der er han god) og så tar Sørensen og Thorvaldsen og deler vingen. Ellers ville jeg ikke gjort så mye mer. Opp med hodet hodet, og ikke heng med gjeipen!!!!
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: Loffen, 18 Gjest(er)