Avstemning Hva tror du om kampen?
Du har ikke tillatelse til å avgi stemme i denne avstemmingen.
Vi slipper inn før minutt 10
7.14%
1 7.14%
Vi vinner med 2 eller mer
21.43%
3 21.43%
Både Brajanac og Rijks starter
0%
0 0%
Riisnæs scorer
35.71%
5 35.71%
Vi holder nullen
7.14%
1 7.14%
Uavgjort eller tap
28.57%
4 28.57%
Totalt 14 stemmer 100%
* Du stemte på dette valget. [Vis resultater]

Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sandefjord - Vålerenga 11. mai 17:00
Føler vi har litt marginer i mot. Vi kunne slått sarp, vi kunne fått med oss noe fra Fredrikstad, vi kunne slått Brann og i dag så kunne kampen vippa annerledes hvis Riisnæs sitt skudd hadde gått stang inn og ikke stang ut. Luker vi bort personlige feil så kan dette bli bra. Men vi trenger en spiss, men det tror jeg klubben vet.
Svar
(05-12-2025, 12:06 AM)Donaldo Skreiv: Føler vi har litt marginer i mot. Vi kunne slått sarp, vi kunne fått med oss noe fra Fredrikstad, vi kunne slått Brann og i dag så kunne kampen vippa annerledes hvis Riisnæs sitt skudd hadde gått stang inn og ikke stang ut.  Luker vi bort personlige feil så kan dette bli bra. Men vi trenger en spiss, men det tror jeg klubben vet.

Men hadde ikke Viking fått en utvist kunne vi tapt mot dem. Vi kunne sluppet inn 1-2 mot Sarpsborg og vi kunne tapt mot Kristiansund. 

Det er sånn det er. Kampene er jevne og blir avgjort i begge boksene. Vi er nødt til å ta med oss poeng, ikke bare gode prestasjoner. Og vi tar ikke med oss poeng når vi står og spiller fram motstanderens spisser i eget forsvar. Eller mister hodet og takler på oss røde kort. Dette er vel et av de Vålerenga-lagene jeg har sett som har hatt vanskligst for så score, fordi vi ikke har spisser som fungerer. Det er ikke krise om om vi gir bort et mål om vi er i stand til å score 3. Men det er vi jo ikke.

Det Kiil Olsen gjør i går minner meg veldig om det han gjorde hjemme mot Stabæk i fjor, da han også bare slår ballen til en av spissene deres. Så det er jo ikke første gang heller. Og også Sjøeng har vel hatt noe liknende, da utspill bakfra bare blir til pasninger til motstanders spisser.
Svar
Vi har vel ikke noe annet mål enn å holde oss denne sesongen, til det er vi altfor uferdige. Så alt mellom 6. og 12.plass må anses som akseptabelt. Sånn sett er vi på skjema. Det kan se ut som Bryne, Hamkam, Haugesund og Kåffa er de svakeste lagene år, men av erfaring vet vi at i hvert fall ett av dem klarer å skrape sammen nok poeng til å klatre oppover tabellen. Men holder vi de lagene bak oss vil alt annet være en bonus i mine øyne.
Svar
(05-12-2025, 09:16 AM)Belhaven Skreiv: Vi har vel ikke noe annet mål enn å holde oss denne sesongen, til det er vi altfor uferdige. Så alt mellom 6. og 12.plass må anses som akseptabelt. Sånn sett er vi på skjema. Det kan se ut som Bryne, Hamkam, Haugesund og Kåffa er de svakeste lagene år, men av erfaring vet vi at i hvert fall ett av dem klarer å skrape sammen nok poeng til å klatre oppover tabellen. Men holder vi de lagene bak oss vil alt annet være en bonus i mine øyne.

Vi har øvre halvdel som mål denne sesongen. 

https://www.vif-fotball.no/nyheter/ny-klubbstrategi

Det bør jo egentlig få noen konsekvenser for noen. Vi ser ikke ut som noe øvre halvdel materiale foreløpig, vi røk ut i 1.runde av cupen og 2.laget ligger dønn sist på nivå 4 med 5 strake tap.
Svar
Tror også vi alle sammen her inne må stikke fingeren i jorda. Klubben har uttalt at målet for sesongen er å stabilisere seg i eliteserien. Da er det ikke utenkelig at vi taper mot Sandefjord som har hatt en fin start på sesongen.

Hittil i serien har deler av spillet vært langt bedre enn forventet spør du meg. Vi har hatt RBK og Brann i knestående over perioder. Det behøver ikke å være store justeringer som skal til for at det ser annerledes ut om noen måneder. Forrige sesong ville samtlige her inne sparke Bakke etter 16.mai-kampen.vi endte opp med godt over 60(?) poeng. I år trenger vi 30.

Det at vi taper i dag var fortjent, men i de forrige kampene har det vært mye individfeil som har avgjort det, og det skyldes nok rett og slett ferdigheter på spillerne. Vi har ikke bedre spillere.

Spillere som Jarl, Sjåtil og Brajanac er kanskje ikke spillere vi normalt sett hadde ønsket oss for en stund tilbake, men det er flere sider av den saken. Samtlige her inne er enige om at spillerne våre forsvinner for fort og spillene som jeg nevnte ovenfor er spillere som ikke nødvendigvis har forventninger om å bli solgt til Europa i løpet av 2 år. De føler nok at Vålerenga er større en dem. De bør i alle fall gjøre det. Noe av det første klubben uttalte når de rykket ned var jo at de ønsket at Vålerenga skulle bety noe for spillerne der. Sånn som situasjonen er i dag kan vi ikke hente hvem som helst, og dersom de er store navn føler de nok seg større enn klubben. Sånn sett vil de nevnte spillerne kunne bidra til en form kontinuitet, men da er vi som klubb avhengig av at de tar noen steg.
Svar
(05-12-2025, 10:10 AM)Majorstuen Skreiv: Tror også vi alle sammen her inne må stikke fingeren i jorda. Klubben har uttalt at målet for sesongen er å stabilisere seg i eliteserien. Da er det ikke utenkelig at vi taper mot Sandefjord som har hatt en fin start på sesongen.

Nei, målet klubben har satt seg mål om topp 8. Det er det de uttaler når de skriver det i strategidokumentet sitt som var klart for et par måneder siden. Deretter skal vi være topp 5.

Jeg tror egentlig det siste er enklere enn det første. For potensialet der er ganske bra. Det bare mangler spillere, akkurat som i 2023. Vi mangler en spiss som holder bra eliteserienivå, vi mangler en forsvarssjef og vi mangler kanskje litt mer trøkk på topp ellers også. 

Og det er det som er så frustrerende. Vi lot bare være å gjøre jobben helt ferdig i vinter. En topp midtstopper og en god spiss og vi kunne tatt en Brann. I stedet vil ledelsen være flinkis og levere Trøim et solid overskudd på spillersalg. Det er å spare seg til fant. Greit nok det om vi hadde kommet opp og snakket om at det ble en kamp for å overleve. Men neida, vi skal akkurat som før selge unna spillere, la være å erstatte dem og så blir vi overraska over at vi ikke bare feier over all motstand. Det er ikke sånn det fungerer dessverre.
Svar
Topp 7/8 er vi fullt i rute til å klare.
Svar
(05-12-2025, 10:41 AM)Majorstuen Skreiv: Topp 7/8 er vi fullt i rute til å klare.

Ja, pr nå så er vi vel i stand til å ta alle plasser på tabellen bortsett fra 3-4 plass kanskje. Men vi er også 3 poeng bak skjema fra 2023. 

Heldigvis er det noen skikkelig dårlige lag i serien i år. Haugesund er jo i fritt fall. Kåffa får vel det vanskelige 2.året. Og Bryne er ikke all verdens de heller akkurat.
Svar
Personlig tror jeg ikke vi har så dårlig lag som flere her skal ha det til. Vi trenger bare en ny trener. Helt jævlig desperat trenger vi ny trener.
Svar
Så man på oddsen i går så var Sandefjord favoritter og resultatet som ga lavest odds var 2-1 som det jo ble.
Det er vanskelig å vinne kamper når man gir bort ett mål som vi gjorde i første og man får et helt unødig rødt kort som vi gjorde i andre.
I første omgang stod kampen virkelig å vippa. Riisnæs treffer innsida av stanga og vi hadde mange store sjanser som godt kunne sendt oss i føringa.
Det var en utrolig nervepirrende kamp selv om den ikke kan betegnes som velspilt.
Det var to lag som var aggressive i presset og gode på å vinne ball som møtte to lag som var usikre når de ble presset og som var eksperter på å slå dårlige pasninger og gi bort ballen.
Da blir det mange sjanser.

Det er imponerende at vi som sist klarer å komme tilbake og utligne etter å ligge under (sist var det til og med to mål vi tok igjen) så er det også mange ting som er bedrøvelige.

Spissene våre ser katastrofalt dårlige ut og ikke vet jeg hva galt Rijks har gjort som aldri får sjansen, men han har jo heller ikke prestert i de minuttene han har spilt. Selv ikke med 120 min mot Gamle Oslo.

Lange og Sørensen er ikke i nærheten av hva de var i fjor. Og utspillene til Sjøeng i går var håpløse, men defensivt gjorde han en god jobb synes jeg der særlig enhånds redninga var god og at han er så oppmerksom på løse tilbakespill.

Ambina Riisnæs og Bjørdal har imponert, det er vondt at to av dem er ute neste kamp.
Vithinho ser også meget bra ut.

Men det mest skremmende er kanskje benken vår. Jeg studerte den før kamp i går og tenkte på hvem er det som kan komme inn og snu det for oss?
Obasi har enda ikke fått ett minutt på banen og det er langt fra store steg i vinter som ble varslet. Han har ikke spilt så mye for andrelaget i det siste heller, så hva skjer egentlig?
Hvor er Thorvaldsen, snart klar hvor lenge da?
Hagen var fantastisk i første kamp etter at han kom til oss, men har virkelig ikke imponert mye etter det. Det var det ene langskuddet da.
Sjøvold har vi heller ikke sett så mye til.

Så ja, det var angrepsrekka vi var usikre på før sesongen og det er angrepsrekka vi er usikre på nå.
Våre to spisser har til sammen ett mål på syv kamper. Det går jo ikke an.

Vi har møtt veldig gode lag til nå. Alle våre 7 motstandere befinner seg blant de åtte øverste lagene på tabellen per nå.
Så at vi har fått med oss seire mot KBK og Viking er veldig bra.
Tap mot Brann, FFK, RBK er mer forståelig og Sandefjord kampen stod jo som sagt og vippa.
Så isolert sett tenker jeg ikke at 7 poeng på de første syv er katastrofe med tanke på hvem vi har møtt.

Men det som bekymrer meg mest er hvem som skal skåre målene når vi møter Ham Kam på fredag, kfum 26. mai og Tromsø 31. mai.

Rijks må vel få starte snart, men er han så mye bedre da?

Jeg tror vi går en ganske kjedelig sesong i møte.
FKH, Ham-kam, Bryne og KFUM virker svake i år så det skal mye til at vi ikke havner over minst tre av dem fort alle fire.
Men det virker ikke så veldig sannsynlig at vi skal komme høyere enn 7ende plassen heller.
Det lukter mellomsesong der det meste er avgjort tidlig og at det ikke var noen garanti for suksess at man herjet i Obos året før selv om mange har fått til det før oss.
Men sommervinduet blir viktig ja, og selvfølgelig å prøve å få orden på de som er her.

Å klare å avse en utlending eller to for å gi plass på den frie kvota ser ut til å bli langt mindre krevende enn først antatt. Det er vel det man kaller en mager trøst.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 8 Gjest(er)