Avstemning Hva tror du om kampen?
Du har ikke tillatelse til å avgi stemme i denne avstemmingen.
Vi slipper inn før minutt 10
7.14%
1 7.14%
Vi vinner med 2 eller mer
21.43%
3 21.43%
Både Brajanac og Rijks starter
0%
0 0%
Riisnæs scorer
35.71%
5 35.71%
Vi holder nullen
7.14%
1 7.14%
Uavgjort eller tap
28.57%
4 28.57%
Totalt 14 stemmer 100%
* Du stemte på dette valget. [Vis resultater]

Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sandefjord - Vålerenga 11. mai 17:00
Mange bra synspunkter her nå og dessverre er de fleste, gjengangere over år. Jeg er kun ute etter en realitetssjekk og som jeg har sagt mange ganger, gjelder det bare å score minst et (1) mål mer enn motstanderen- det er første målsetting i fotball som lagidrett. Det betyr at vi kan slippe inn både 2 og 3, hvis vi scorer 4 eller 5.

Jeg tror vi går oss bort i system og taktikk, og/eller at vi aldri har mannskap til å spille den fotballen hovedtrener ønsker. Der kommer også økonomi inn.

Synes NilsDA var innom noe viktig - akkurat nå, har vi større navn i styre og stell og administrasjon, enn i stallen. Hva slags signaler sender det?

Og uten Bjørdal og Riisnæs, er noen andre nødt til å plukke opp hansken og ta ansvar. Om noen evner det eller om trenerteam evner å gjøre ande grep, gjenstår å se men jeg har dessverre mine tvil. De to som nå er ute, utgjør 80% av kreativiteten offensivt og har vel scora 3-4 av måla så langt også.

Og akkurat her ville det glede stort om jeg tar feil.

Så i bunn og grunn diskuterer vi nok en gang de samme tingene, som vi aldri helt klarer å få bukt med («malinga på Valle»). En ting er sikkert - Enga kåler det til igjen (eller Kålerenga som jeg da kaller oss).

I bunn og grunn må flere ta ansvar utpå der og gå foran innenfor de taktiske rammene som jeg tror må være litt løsere fremover.
Svar
(05-12-2025, 04:31 PM)papajoao Skreiv: Vet du hvordan du bygger en vinnerkultur? Vinner!

Hvis vi ser på mislykkede spillere og sier: det er ok å gjøre feil, i dag tapte vi, men vi skal jobbe hardt for å forbedre oss, vi taper kun med individuelle feil, kort sagt, det er en kultur som sier at DET ER OK Å TAPE.

Når jeg ser spillere komme av banen på Intility vs Brann smilende og vinke til fansen, tenker jeg: hva i helvete!? Vinner vi? Hvorfor er de glade? Hvorfor smiler de? Gjorde de noe positivt i tillegg til å levere en vunnet kamp?

Hva slags kultur er dette?

Det der minner veldig mye om de tingene jeg sa når dette kulturgreiene ble dratt fram. Å i hele tatt prate om kultur er veldig vanskelig fordi en kultur må komme fra toppen. Altså som minimum fra Graff, men helst må jo også både et klubbstyre og et AS-styre kjenne til og ønske kulturen. Og også Trøim. Det hjelper lite om Bakke er god på kultur hvis de over han ikke er.

Men kort og godt, helt til klubben prioriterer det å vinne over alt annet så kan ikke vi ha en vinnerkultur her. Lederne må gå foran og vise veien. Og da er det ikke bare hva de sier, men også hva de gjør som spiller inn. Så når vi sender litt færre spillere og litt mindre støtteapparat til en borekamp for å spare litt penger så sier vi jo at vi vil vinne, men ikke for enhver pris. 

Men jeg tror at Bakke ikke er en kulturbygger i det hele tatt jeg. Og at folk bruker kulturbegrepet når de egentlig mener miljø. Kultur dreier seg om verdier og holdninger som styrer atferden. Det kan ikke Bakke, som tross alt bare er en mellomleder, påvirke alt for mye. Men han kan påvirke miljøet i og rundt spillergruppa gjennom trivsel, regler og mellommennesklige relasjoner. Rett og slett hvordan folk oppfører seg på jobben. Det er bare det at det ikke er kultur. I hvert fall ikke prestasjonskultur som det er naturlig å tenke på i idrett.

Skal vi derimot ha en prestasjonskultur, som jeg synes er bedre ord enn vinnerkultur, så må det være høye og tydelige forventninger. Det er det vel ikke her. Vi håper så klart vi vinner, men taper vi så bortforklarer vi det. Vi må også ha resultatfokus. Det har vi ikke mener jeg. Vi har et mål om øvre halvdel i år, men jeg tviler på at hoder vil rulle hvis det ikke skjer. Vi hører det også etter kamper, der trenerne fokuserer på prestasjonen, ikke resultatet. Så skjønner jeg også at det sikkert er litt forskjell på hva trenerne sier til spillerne i garderoben og til kamera. Men jeg synes ikke vi er spesielt resultatorientert. Selv om det er et lagspill så må vi også ansvarliggjøre folk. Så når de ikke leverer til forventning så må det få en konsekvens. Og så må vi være opptatt av kontinuerlig forbedring. Også når det går bra. Det er vi definitivt ikke. Aller første skritt vi må ta mener jeg i så fall er å bli resultatorientert. Når vi ikke resultatmålene så må det få konsekvenser. 

For jeg er rimelig sikker på at hvis Bakke vet at om han ikke blir topp 8 så får han sparken, så skjer det noe. Da er det ikke sikkert det er like greit å prøve ut Brajanac et halvår framfor å hente en bedre spiss. Og det er sånn det må være, Bakke må banke på døra til Jokke og kreve bedre spillere for å nå målene sine. Og Jokke må hamre på døra til Graff, Trøim eller hvem det nå er og kreve mer penger sånn at han kan nå målene sine. Folk er ikke desperate nok, derfor pusher de ikke desperat for å få det de trenger. Det er bare litt mild puffing. 

Kort og godt så er Vålerenga en norsk klubb, med norske trenere. Vi har norske verdier. Og i følge Gro Harlem Bruntland så var det typisk norsk å være god. Jeg mener også at det er typisk norsk å være selvgod. I fotballsammenheng så er vi en parentes. Likevel er det, stort sett, en gruppe trenere som nå er i 50 årene som "styrer" fotballen. De er jevnlig trenere og i de periodene de er mellom jobber så sitter de i et eller annet TV studio hos TV2 eller Viaplay og synser. Fotballedere er heller ikke all verdens sånn generelt. Den viktigste kompetansen for å være fotballeder er som regel å ha spilt fotball selv og kjenne de rette folkene. Og får de en sjelden gang sjansen til å prøve seg i utlandet så går det på snørra med en gang. 

At vi mener vi ikke har noe å lære av gode fotballnasjoner og bare resirkulerer disse trenerne gang etter gang skjønner jeg lite av. Så jeg håper at den dagen Bakke går ut døra her for siste gang så dukker det opp en utenlandsk trener. Og da tenker jeg ikke en svenske eller en danske, men en spanjol, en portugiser eller italiener. 

Da tror jeg det blir slutt på myke verdier som kultur og å ta med seg mye positvt fra kamper vi taper. Og en helt annen og mye mer moderne fotball som blir spilt. Det er mye som er bra her, men vi må legge bort den norske snillismen og tørre å stille høyere krav.
Svar
Ja du har nok rett i mye av det du skriver her, men om man skal skape en diskusjon rundt kan man jo si at i det Bakke ble ansatt var klubben trenerstyrt. Hvordan vet du at han ikke har vært en viktig brikke for å oppnå en klubb som forsøker å skape sin egen identitet kontra det å følge trenerens filosofi? Det er nok svært få trenere som er lystne på å komme til klubb som skal kutte innflytelsen til treneren for første gang på 30 år. Veldig mange ville nok lagt seg i alt.

Når det gjelder det å banke på døren til Jonsson for en ny spiss i vinter er jeg helt enig i det NÅ. Jeg fikk masse kritikk her inne i vinter fordi jeg mente Brajanac ikke var god nok. Men jeg var ikke synsk. Jeg trodde ikke han skulle være så forbanna ubrukelig som han faktisk har vært. Poenget mitt er ikke å poengtere at jeg hadde rett, men å underbygge det at Bakke helt sikkert visste at Brajanac ikke var en klassespiller i Eliteserien, men jeg nekter å tro at Bakke skulle vite at han skulle være så dårlig som han faktisk har vært. Ingen her inne krevde ny spiss i vinter. Vi krevde kantspillere, backer og midtstoppere. Noen ønsket kanskje spiss og sentral midtbanespiller, men det var ikke der det trykket hardest. Vi må holde oss profesjonelle i kritikken og forstå hva som baserer seg på etterpåklokskap og ikke. Ingen visste i vinter Rijks og Brajanac sammen skulle danne tiårets dårligste eliteserienduo.

Også har vi kun Sjøeng og Bjørdal med relevant eliteserie-erfaring i startelleveren vår. Det er ikke unaturlig at det tar litt tid. Det er ikke lett å være et nyopprykket lag som veldig mange forventer skal vinne alle kampene utenom RBK og Glimt. Spillerne våre føler nok ikke at de kan slå nedenfra slik mange andre nyopprykkede har gjort.

Se på fjoråret. Hadde flertallet her inne bestemt hadde Bakke og Ambina vært ute av klubben 16.mai.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 10 Gjest(er)