Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Årsmøte 2024
#31
(01-31-2024, 08:03 PM)Langbølgen Skreiv: Lest litt nå. Denne rødklovnen skal faen ikke bli leder i Vålerenga.

https://www.rights.no/2017/11/mullah-eri...ovokasjon/

Fyrer han HRS opp får han min stemme
Svar
#32
Skjønner ikke tankegangen, men hey, slik er naivitetens Norge. Hurra. Gudskjelov har jeg Italia.
Svar
#33
(01-31-2024, 10:43 PM)Langbølgen Skreiv: Skjønner ikke tankegangen, men hey, slik er naivitetens Norge. Hurra. Gudskjelov har jeg Italia.

Du får kos deg med de. 
Politisk tilhørighet er vel knekkende likegyldig så lenge de kan faget sitt.
Svar
#34
Det er vel tydelig at styreleder i Vålerenga er en uriaspost av dimensjoner. Sånn sett virker jo Eriksen som et trygt valg. Sjef i Bane Nor og styreleder i Vålerenga; den mannen må jo digge å ha det vondt...
Jeg skulle gjerne sett noe mer fotballkunnskap, men med Krogstad inn går vi fra 0 til 1. Det hjelper..
Svar
#35
(01-31-2024, 11:12 PM)Loffen Skreiv: Det er vel tydelig at styreleder i Vålerenga er en uriaspost av dimensjoner. Sånn sett virker jo Eriksen som et trygt valg. Sjef i Bane Nor og styreleder i Vålerenga; den mannen må jo digge å ha det vondt...
Jeg skulle gjerne sett noe mer fotballkunnskap, men med Krogstad inn går vi fra 0 til 1. Det hjelper..

Det er jo lov å stille forslag til andre kandidater på styremøtet.
Hva skjedde med Jalland?
Svar
#36
(01-31-2024, 09:56 PM)Ulf Bøtta Johansen Skreiv: Hvem er dine drømmefolk inn i Vålerenga-styret? Utover å være «hands on» (altså legge seg opp i det daglig leder og sportslig leder og hovedtrener og manager gjør, antar jeg?), hva ser du etter?

Nei, med hands on så mener jeg ikke at de skal legge seg opp i. 

Styret i VFE er jo bundet av samarbeidsavtalen. Det vil si at klubben har satt bort mye av ansvaret for og rundt det økonomiske til AS'et. I AS'et jobber jo også alle som ikke jobber direkte med sport, altså spillere, trenere og annet støtteapparat. De ledes derfor ikke av styret i VFE, men av styret i VFAS.

Så VFAS har da det økonomiske ansvaret og ansvaret for alle de som egentlig skaffer inntekter. Alt fra arrangement til salgsavdelingen. De skal kort og godt holde orden på økonomien. De som har sånne oppgaver er ansatt i AS'et. I Norge så kan ikke idrettslag eies av andre enn medlemmene. Så derfor reguleres det samarbeidet gjennom dualmodellen, som er den pålagte samarbeidsformen. 

Dualmodellen sier at et idrettslag skal: 1. Ha kontroll over sin egen frie stilling, dvs ikke eies av andre enn medlemmene. 2. Være et selvstendig og frittstående rettsubjekt (eget org nummer) 3. Ha bestemmende myndighet knyttet til medlemsskap og den sportslige aktiviteten. Kort og godt har de 100% av ansvaret for det som skjer på banen.

Et idrettslag som er i en dualmodell kan derfor gi bort inntekter fra spillersalg, inntekter fra hjemme og bortekamper, medieavtaler, sponsoravtaler, utstyrsavtaler og kiosksalg. 

All sporstlig aktivitet skal ligge i klubben, dvs det er klubben som skal fastsette sportsplaner og målsettinger. Og ta alle avgjørelser om spillere og trenere. Ansette andre som jobber med sport. Og bestemme de ansattes og medlemmers rettigheter og plikter. 

Så da blir arbeidsfordelingen sånn. VFAS har det egentlige økonomiske ansvaret, selv om så klart styret i VFE har et eget ansvar for å holde seg til avtalte budsjetter. De som jobber med å skaffe inntektene som klubben gir bort i bytte mot å få sine utgifter dekket av AS'et. Styret i VFAS bestemmes av eier Trøim. Styret i VFE bestemmes av medlemmene.

Rollefordelingen er da 100% klar. AS skal stå for økonmisk kompetanse, klubben skal stå for sportslig kompetanse. Når det samspillet fungerer så spiller begge parter hverandre gode. Og da blir jo spørsmålet om hvordan en bakgrunn som toppleder i  Bane NOR og NRK gjør deg kompetent til å stå for de sportslige bidragene. Det er her hands on kommer inn i bildet. Det betyr ikke at man nødvendigvis skal sette fem tidligere fotballspillere inn i styret, men folk som kan klubbdrift.

Oppgaven er å formidle et klart bilde av de økonomiske behovene og status på det sportslige ellers til de som sitter med det økonomiske ansvaret. Sånn at de kan ta de rette beslutningene. Så de må "eie" alt om sport og sørge for at avtalte budsjetter overholdes. Og på samme måte så må de med økonomiansvaret formidle et riktig bilde av økonomien, sånn at sportslige avgjørelser, f.eks. spillerkjøp, er innenfor forsvarlige økonomiske rammer.

Etter min mening så er det akkurat dette skjæringspunktet vi aldri har fått til. For styret i klubben har aldri tatt et veldig tydelig eierskap på sport. De skal beskytte Jokke i dag og være en buffer, sånn at han får gjøre jobben sin i fred for innblanding fra AS. Og for å få til det så må de være såpass oppdatert og hands on at de klarer å svare på det aller meste om det sportslige overfor AS i de fora hvor AS og klubb møtes. Og så komplett og utfyllende at også de som kommer med pengene føler at de er oppdatert uten at Trøim trenger å ringe treneren fordi han lurer på hva status egentlig er på det sportslige.

Det er egentlig prinsippene, så er det så klart sånn at ting sklir litt over i hverandre i hverdagen. Og det er så klart greit at de sklir litt over i hverandre, så lenge man holder på hovedprinsippene. 

For å sette det litt på spissen. VFE ble etablert i september 2014 og er 10 år i år. Nå snakker klubben om at de ønsker å være klubbstyrt og ikke trenerstyrt. Mitt spørsmål blir da, hvorfor tok det nesten 10 år å skjønne noe så elementært som det? Og svaret er jo også like enkelt, fordi de som sitter i styret i klubben ikke er fotballfolk. De har derfor latt bukken passe havresekken, treneren styrer det sportslige. AS styrer pengene. Og styret i klubben styrer egentlig ingenting. De sitter bare med ansvaret.

Fordi vi har ikke bare dualmodellen, vi har en ekstra krevende tilleggsgreie. For i vår samarbeidsavtele så står det at klubben og AS skal ha samme daglige leder, ansatt i AS'et. Så hvis prinsippet om at årsmøtet er øverste organ i klubben, så styrer styret i klubben mellom årsmøtene. På samme måte er det da med en daglig leder. En daglig leder styrer i det daglige mellom styremøtene. Men formelt så styrer de ikke sin egen daglige leder, for han er ansatt i AS og rapporterer til styret der, ikke til styret i fotballklubben. Og derfor er det også et ekstra behov for å være hands on. I hvert fall å kunne være det hvis situasjonen tilsier det. Jeg vil tro at det også er i en gråsone i forhold til dualmodellen å ha samme daglige leder. Når kritikken mot Espeseth starte å komme i fjor sommer forsvarte han seg med at han ikke hadde noe sportslig ansvar, for det ville vært et brudd på dualmodellen. Og hvis han har rett i den påstanden så ledes klubben i det daglige av en person som pr definisjon ikke kan jobbe med sportslige spørsmål. 

Nå ble det et veldig langt svar. Men ja, jeg har ikke noen navn å komme med. Jeg tror bare ikke at det å komme trekkende med enda flere toppledere er veien å gå. Så jeg kan heller sette opp en liste med egenskaper jeg mener de bør ha. 

De må grunnleggende forstå hva det egentlig er de har ansvaret for og ikke. De må også forstå seg til en viss grad i hvert fall på fotball, spillerlogistikk og sånne ting. Og andre fotballmekanismer. Altså selve kjernevirksomheten. Og så klart en del om økonomi, arbeidslivsjuss og sånne ting. De må holde seg orientert på makro og mikornivå. De må være litt visjonære. De må være tøffe nok til å sloss for at de skal få lov til faktisk bestemme over det tingene de skal bestemme. Og de må klare å formidle alt om det sportslige på en så god måte at de som pr definisjon ikke har noe med sport å gjøre også forstår hva status er i øyeblikket. Og hva som er veien videre. Og de må tørre å utfordre og også stille krav til sportssjefen og trenere. Og så må de være folk som fremstår på en måte som gjør at klubbens medlemmer og supportere har tillit til dem, samtidig som også AS og eier har tillit til dem. Det er med andre ord ikke en jobb for folk som er travelt opptatt. Jeg vil tippe at for å lykkes i mange av disse tingene her så kreves det flere hundre timer med frivillig "dugnadsinnsats" i løpet av et år. Det er ikke nok å bare møte opp i styremøtene.
Svar
#37
Synes dette svaret sier alt. Hjelp meg å få inn NilsDN!

Dette er ikke avgjort.
Svar
#38
(01-31-2024, 08:03 PM)Langbølgen Skreiv: Lest litt nå. Denne rødklovnen skal faen ikke bli leder i Vålerenga.

https://www.rights.no/2017/11/mullah-eri...ovokasjon/

Huff. Er usikker på om jeg skal bli oppgitt, provosert eller lei meg, men her mista du meg helt. Om Eriksen er rødklovn, eller Mullah som Hege Storhaug finner det passende å kalle ham, så er du en brunjakke som kan holde deg i Italia og heie på en møkkaklubb med skikkelige fascister blant supporterne sine fremfor å leke politisk korrekt rasist a la Human Rights Service og la Vålerenga forbli klubben for alle. Dine innlegg blir lest med pisspreik som utgangspunkt heretter. Sorry.
Svar
#39
(02-01-2024, 12:09 AM)hmchrist Skreiv:
(01-31-2024, 08:03 PM)Langbølgen Skreiv: Lest litt nå. Denne rødklovnen skal faen ikke bli leder i Vålerenga.

https://www.rights.no/2017/11/mullah-eri...ovokasjon/

Huff. Er usikker på om jeg skal bli oppgitt, provosert eller lei meg, men her mista du meg helt. Om Eriksen er rødklovn, eller Mullah som Hege Storhaug finner det passende å kalle ham, så er du en brunjakke som kan holde deg i Italia og heie på en møkkaklubb med skikkelige fascister blant supporterne sine fremfor å leke politisk korrekt rasist a la Human Rights Service og la Vålerenga forbli klubben for alle. Dine innlegg blir lest med pisspreik som utgangspunkt heretter. Sorry.

Pass på...
Nå får du privat melding og negativ omtale fra fyren her.   Big Grin  Tror seriøst det er første gang på et Vålerenga forum på en sånn måte
Svar
#40
(02-01-2024, 12:22 AM)JackBlack Skreiv: Pass på...
Nå får du privat melding og negativ omtale fra fyren her.   Big Grin  Tror seriøst det er første gang på et Vålerenga forum på en sånn måte

Ikke så bekymra Cool
Med pisspreik som utgangspunkt for tolkningen av det som kommer fra den kanten biter ikke negativ omtale spesielt hardt Wink
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 2 Gjest(er)