Trådvurdering:
  • 5 stemmer - 2.4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bakke ut
(07-15-2025, 12:38 PM)Wild Touch Skreiv:
(07-15-2025, 11:44 AM)JohnF Skreiv:
(07-15-2025, 11:08 AM)papajoao Skreiv:
(07-15-2025, 10:37 AM)JohnF Skreiv:
(07-15-2025, 10:27 AM)Wild Touch Skreiv: Det er ikke riktig. Bergenseren i Bodø hadde ikke stort mer enn vi har. En god trener er viktigere enn en god spiss (Sæter)

De stod ikke i en situasjon der de måtte dekke inn 30 millioner hvert år.

Og hvorfor er vi egentlig i denne situasjonen?

Det har ikke jeg fasiten på.
Synes NilsDN har skrevet noen gode innlegg om temaet. Mulig svaret ligger i den retningen (for mange på lønningslisten, for høye lønninger).

(07-15-2025, 11:31 AM)Wild Touch Skreiv:
(07-15-2025, 10:37 AM)JohnF Skreiv:
(07-15-2025, 10:27 AM)Wild Touch Skreiv: Det er ikke riktig. Bergenseren i Bodø hadde ikke stort mer enn vi har. En god trener er viktigere enn en god spiss (Sæter)

De stod ikke i en situasjon der de måtte dekke inn 30 millioner hvert år.

Nei, men dem hadde ikke penger. Dem signerte en spiss fra Raufoss bla. En billig fra Grorud. Knutsen har et øye for HVA som kommer til å fungere. Litt sånn som Drillo hadde med landslags uttakene før. Folk lurte på; jøss, hva skal vi med han? En god trener er alfa og omega. Selvfølgelig kan en haug av gode spillere kjøpe deg en tittel, men hva er billigst?

Nei, de hadde ikke penger.
Men de har heller ikke stått i en situasjon der de må selge når budene kommer. Og da kan man bygge lag.

Bodø har da solgt spillere i fleng, eller ikke? Og grunnen til at dem.ikke.har havnet i uføre er at dem har handle klokt, på ordre fra Knutsen, og at Knutsen gjør spillerene han kjøper bedre, ikke verre. Det er etter min mening forskjellen på en god og en dårlig trener.  

La oss.bli kvitt de 2 før det er for sent.

Det du foreslår der er jo det vi har prøvd på siden avgangen til Siem i 2005. I alle fall siden Andresen sin entré - en trener som skal styre hele organisasjonen. Dersom det skal fungere er vi avhengig av å treffe blink - noe som har vist seg å være ganske vanskelig. Personlig har jeg mye større tro på noe av det vi forsker på nå, også får det bare ta den tiden det tar. Jeg tror vi er inne på noe, men at målsettingen har vært naiv. 

Bodø har solgt spillere, men de har også takket nei til summer 5x størrelsen vi solgte Riisnæs for. De har ikke vært i en posisjon der de MÅ selge på en god stund. De solgt Layouni og Evjen i 2019(?), og det der vel sist de måtte selge. Men Glimt er et veldig spesielt case ettersom de hadde veldig gode årganger født på slutten av 90-tallet. Ågnes Konradsen, Hauge, Evjen, Bjørkan og ikke minst Patrik Berg som var et kjempetalent som det ikke løsnet for før Knutsen kom inn. Samtlige av spillerne debuterte vel ca i sekstenårsalder i Eliteserien. Listen på talenter var større, noen av de har aldri blitt noe. Runar Hauge er et eksempel, men man kunne lagt listen på talenter som ikke blomstret på sikkert 5-6 mann også. Men Glimt var dyktige og heldige med at spillerne har følt så sterkt eierskap til prosjektet som pågår der oppe. Berg kunne like gjerne spilt i en topp 6 liga.

Nå sporet jeg litt ut - jeg skjønner at folk vil bli kvitt Bakke. Men å sparke han er som å pisse i motvind. Vi havner i samme situasjon igjen om 1-2 år uansett hva. 

Det man heller bør fokusere på er hva som har skjedd med pengene Nils nevnte i går. I tillegg til drøye 200.000.000 på rene salg er det videresalg på Berge, Ejuke, Dønnum, sahraoui i noe av den samme perioden som gjør at vi sikkert kan legge på minst 50.000.000. Det tilsvarer nesten hele omsetningen til klubben på proff.no i samme tidsperiode. Hva skjer med disse? Har vi ikke sponsorer? Er intilty et problem? 

Jeg tror også det er en veldig ulempe at våre juniorer spiller på intilty fra de er 14(?). Det tror jeg resulterer i at spillerne ikke får den samme boosten de kunne fått ved å bli flyttet opp i elitestalllen. De fortsetter bare i akkurat samme rutiner som tidligere. Da ville i alle fall jeg gått fortere lei.

Bare mine tanker.
Svar
(07-15-2025, 02:13 PM)Majorstuen Skreiv:
(07-15-2025, 12:38 PM)Wild Touch Skreiv:
(07-15-2025, 11:44 AM)JohnF Skreiv:
(07-15-2025, 11:08 AM)papajoao Skreiv:
(07-15-2025, 10:37 AM)JohnF Skreiv: De stod ikke i en situasjon der de måtte dekke inn 30 millioner hvert år.

Og hvorfor er vi egentlig i denne situasjonen?

Det har ikke jeg fasiten på.
Synes NilsDN har skrevet noen gode innlegg om temaet. Mulig svaret ligger i den retningen (for mange på lønningslisten, for høye lønninger).

(07-15-2025, 11:31 AM)Wild Touch Skreiv:
(07-15-2025, 10:37 AM)JohnF Skreiv: De stod ikke i en situasjon der de måtte dekke inn 30 millioner hvert år.

Nei, men dem hadde ikke penger. Dem signerte en spiss fra Raufoss bla. En billig fra Grorud. Knutsen har et øye for HVA som kommer til å fungere. Litt sånn som Drillo hadde med landslags uttakene før. Folk lurte på; jøss, hva skal vi med han? En god trener er alfa og omega. Selvfølgelig kan en haug av gode spillere kjøpe deg en tittel, men hva er billigst?

Nei, de hadde ikke penger.
Men de har heller ikke stått i en situasjon der de må selge når budene kommer. Og da kan man bygge lag.

Bodø har da solgt spillere i fleng, eller ikke? Og grunnen til at dem.ikke.har havnet i uføre er at dem har handle klokt, på ordre fra Knutsen, og at Knutsen gjør spillerene han kjøper bedre, ikke verre. Det er etter min mening forskjellen på en god og en dårlig trener.  

La oss.bli kvitt de 2 før det er for sent.

Det du foreslår der er jo det vi har prøvd på siden avgangen til Siem i 2005. I alle fall siden Andresen sin entré - en trener som skal styre hele organisasjonen. Dersom det skal fungere er vi avhengig av å treffe blink - noe som har vist seg å være ganske vanskelig. Personlig har jeg mye større tro på noe av det vi forsker på nå, også får det bare ta den tiden det tar. Jeg tror vi er inne på noe, men at målsettingen har vært naiv. 

Bodø har solgt spillere, men de har også takket nei til summer 5x størrelsen vi solgte Riisnæs for. De har ikke vært i en posisjon der de MÅ selge på en god stund. De solgt Layouni og Evjen i 2019(?), og det der vel sist de måtte selge. Men Glimt er et veldig spesielt case ettersom de hadde veldig gode årganger født på slutten av 90-tallet. Ågnes Konradsen, Hauge, Evjen, Bjørkan og ikke minst Patrik Berg som var et kjempetalent som det ikke løsnet for før Knutsen kom inn. Samtlige av spillerne debuterte vel ca i sekstenårsalder i Eliteserien. Listen på talenter var større, noen av de har aldri blitt noe. Runar Hauge er et eksempel, men man kunne lagt listen på talenter som ikke blomstret på sikkert 5-6 mann også. Men Glimt var dyktige og heldige med at spillerne har følt så sterkt eierskap til prosjektet som pågår der oppe. Berg kunne like gjerne spilt i en topp 6 liga.

Nå sporet jeg litt ut - jeg skjønner at folk vil bli kvitt Bakke. Men å sparke han er som å pisse i motvind. Vi havner i samme situasjon igjen om 1-2 år uansett hva. 

Det man heller bør fokusere på er hva som har skjedd med pengene Nils nevnte i går. I tillegg til drøye 200.000.000 på rene salg er det videresalg på Berge, Ejuke, Dønnum, sahraoui i noe av den samme perioden som gjør at vi sikkert kan legge på minst 50.000.000. Det tilsvarer nesten hele omsetningen til klubben på proff.no i samme tidsperiode. Hva skjer med disse? Har vi ikke sponsorer? Er intilty et problem? 

Jeg tror også det er en veldig ulempe at våre juniorer spiller på intilty fra de er 14(?). Det tror jeg resulterer i at spillerne ikke får den samme boosten de kunne fått ved å bli flyttet opp i elitestalllen. De fortsetter bare i akkurat samme rutiner som tidligere. Da ville i alle fall jeg gått fortere lei.

Bare mine tanker.

Jeg liker at Majorstuen holder hodet kaldt mens jeg praktisk talt kan steke vafler i pannen.

Jeg tror at selv om jeg hater alt som gjøres, ville det å gjøre en endring nå være som å pisse i vinden. Men det ville ikke være galt å sette Bakke og Myhre i et rom og fortelle noen vanskelige sannheter.

Jeg har virkelig tenkt på om det burde opprettes en fanorganisasjon for å kjempe for våre interesser sammen med AS. Kanskje et holdingselskap, et fond, noe som ville gitt oss 51 % og gitt oss klarhet i klubbens drift.

Jeg tror de mer erfarne her kan fortelle meg mer om dette; tross alt er norsken min fortsatt for svak til å forstå intervjuer og taler i møter.
Svar
Bodø hadde heller ingen krav til seg utover at det hadde vært årleit å rykke opp. De hadde et budsjett på 42 mill med 11 mill på bok. Litt annen hverdag.

Ingen tvil om at nyfødt-Knutsen hadde gjort det bedre enn Bakke, men vi hadde aldri i verden fått de resultatene selv om vi hadde hatt samme spillerstall. Alle trenerne sier jo at det er som å jobbe i motvind, det kan umulig være lettere nå som organisasjonen er mye større.

Og som Reka sa, det er mange som vil sole seg i glansen av klubben men de er ikke der på regnværsdager (fritt etter minnet).
Svar
En del snakk om at å fjerne Bakke er som å pisse i motvind. Er det ikke det vi gjør allerede? Pisser i motvind?
Svar
(07-15-2025, 04:00 PM)Wild Touch Skreiv: En del snakk om at å fjerne Bakke er som å pisse i motvind. Er det ikke det vi gjør allerede? Pisser i motvind?

Ikke nødvendigvis. 

Fotball er et spill der det til syvende og sist handler om det sportslige. Ulike årsaker kan påvirke det sportslige i negativ retning. Økonomi er et eksempel. Feil trener er et eksempel. Til syvende og sist mener jeg resultatene speiler spillergruppen og at hvordan spillegruppen din ser ut baserer seg på administrasjonen. 

Bryne ligger mer eller mindre likt med oss - de er i himmelen etter en «enorm» første halvdel. Så til syvende og sist baserer all misnøyen seg på våre forventninger. For å være dønn ærlig mener jeg stallen ikke er bedre enn at man kan sikte på en 8.plass. Det at mange er i ekstase over at 3.valget til Rosenborg kanskje kommer til oss oppsummerer vel det? Sæter er langt bedre enn di vi har og jeg tror det kan være en skikkelig bra overgang for klubben. Men at vi er i ekstase over å signere 3.valget til en topp 6 klubb, og samtidig forventer at vi skal være topp 6 henger vel ikke helt sammen? 

Min oppriktige mening - for hva det er verdt er at dersom vi hadde overprestert hadde vi hatt en 6.plass. Når vi store deler av han mønstret en 11’er uten Ambina, Bjørdal eller Riisnæs så tenker jeg at ikke har så mye å klage over. De eneste spillerne vi har med eliteseriefsring for andre klubber enn VIF er vel Bjørdal, Hedenstad og Storevik. Vinicius har allsvesnkan-ergdring riktignok. Det er ingen fler med erfaring. De har ikke blitt ansett som gode nok andre steder. - Det er mulig jeg har glemt en eller to. Hagen var aldri et førstevalg. Når han ble det tok han ikke den muligheten. Det er ikke erfaring i line øyne.

Det er åpenbart at jeg er helt på motsatt ende av mange her inne, men jeg føler at alle assosierer spillerne våre med «gode nok» fordi de spiller for Vålerenga. Det laget vi har er en miks av spillere som ikke har fått muligheten i andre klubber og yngre talenter. Og det at vi har havnet i den situasjonen skyldes ene og alene Dag Eilev Fagermo dersom jeg tolker det jeg har lest i media rett.

Jeg kan forstå at man mener vi pisser i motvind nå dersom man mener at stallen vår er en topp 6 stall nå, men jeg må ærlig si at jeg personlig hadde slitt med å ta de som mener at vi har en topp 6 stall i dag seriøst. Det er mulig jeg er helt på bærtur og da beklager jeg på forhånd.
Svar
Vi er overhode ikke en top 6 stall. Men det er jo også trenerteamet skyld i. Vi har jo alle sett den kardinalfeilen han gjorde ved KUN å starte med Brajanac. Han må jo ha trodd/ment at han var god nok? Samt forsvaret vårt og eller organiseringen av forsvaret vårt? Nei, sorry. Her nytter det ikke å unnskylde seg med individuelle feil eller uflaks. Han skal gjerne få ettpar kamper til, men da må han pokker meg snu det. Og det nytter ikke bare å vinne 1-0 med ett flaksemål, her må man se utvikling i spillet. Relasjonene må opp, og pasninger må sitte. (Det gjør dem nemlig når folk får troen på seg selv igjen)
Svar
Det er ingen tvil om at Bakke ikke har levert i år. Mange feil taktiske valg. Prioritert feil spillere også i feil roller. Er ingen trygghet i laget, vært alt for mye rokering. Mulig det skyldes skader, men det får vi ikke . Mye av ansvaret på legges på han. Med den lønnen han håver inn er det langt under parii. Flere i stab som og burde levert bedre.
Svar
De fleste er vel enige i at Bakke og Myhre ikke levert som forventet. I tillegg til hva de har levert som duo, som er opprykket pluss årets sesong, så leverte Bakke i tillegg en fryktelig svak avslutning på nedrykkssesongen. Så med fasit i hånd nå så har vel ikke Bakke vist noen ting som tilsier at han var vært den kostnaden det var å sparke Fagermo og kjøpe ut Bakke. De pengene kunne vi vel like gjerne brent.

Men som salget av Riisnæs nå viser så har vi jo ikke penger. Så vi har ikke råd til å sparke trenerne våre og i tillegg hente nye spillere. Så det er vel ikke egentlig et alternativ før klubben føler de må sparke de. Jeg forventer ikke at vi sparker de før vi eventuelt rykker ned, og i så fall blir det noen krevende sesonger både økonomisk og ellers..

Det andre alternativet er at vi unngår nedrykk i år, og si at vi kanskje leverer en ok sesong neste år. Da forventer jeg at de ikke forlenger kontraktene med B&M, men at vi da går videre til et nytt prosjekt. I så fall, hvem tenker vi ville vært aktuelle trenere?

Cifuentes er nevnt her, det er vel kanskje ikke så realistisk.
Isnes er nevnt, samt Moesgaard. Sistnevnte er vel mest het av de to for tiden. Jeg tror han virkelig kunne tenkt seg å komme tilbake og tatt sjefsrollen. Ulempen er vel at begge de to har gjort suksess med trebackslinje. Og det betyr at vi må endre stallsammensetningen for at de skal bruke sin foretrukne formasjon. Jeg er skeptisk til å gå vekk fra 433, 451 eller lignende formasjoner. Rett og slett fordi det krever en helt annerledes stallsammensetning, og som de røde fra Manchester opplever nå så er det verken enkelt eller billig å endre stallsammensetning på den måten.

Andre trenere vi kan drømme om fra 2027?
Svar
Bakke har stor skyld i det sportslige drittet vi har havnet i. Jada, ledelsen og styret har skyld i den økononiske dritten vi er i, men Bakke skal ikke fredes.
Som Wild Touch skriver, å bruke Brajanac som spiss i de 9 første kampene sier alt. "Alle" (bortsett fra enkelte forumdeltakere + Bakke/Myhre) så jo allerede forrige sesong at han ikke ville hevde seg i Eliteserien. Historikken hans fortalte det samme. Da legger jeg til grunn hvor han har spilt tidligere og hva han har prestert.
Bakke/Myhre mente tydeligvis at han hadde stort nok potensiale at vi ikke trengte ny mann på topp. Alle så tidlig i sesongen at han ikke holdt mål, men de valgte allikevel å bruke han fra start i kamp etter kamp.

Hva med Sørensen som tidligere har spilt spiss? Hvorfor ikke prøve han i spissrolla? Neida, han er ving. Hva da med Riisnæs som er brukt feil hele sesongen? Kunne man ikke "eksperimentert" med Sørensen? Han har tross alt spilt spiss og har vist at han kan score mål. Neida, skal noen misbrukes, må det være det største potensialet vi hadde i laget pr idag. Hvorfor rendyrke han der han er best når man kan plassere han på høyre ving?

Rokkeringa blant midstopperne i kamp etter kamp. Hva faan er det for noe? Usikkerhet er alt som skapes, og trygghet kommer bakfra. Herlig jobba av trenerteamet.
Byttene som ofte kommer helt mot slutten, når vi må utligne etter at vi har spilt pissedårlig hele kampen. Vi har blitt utspilt, men allikevel skjer det ingen rokkeringer eller bytter.
Disse duste "en kamp av gangen" kommentarene fra Bakke gir meg flass langt opp i rassen. Jeg er så drittlei hele den fyren, så han skal iallefall ikke fredes.
"Noen" må stille kritiske spørsmål om laguttak, spillere i feil posisjon, formasjon/taktikk og bytter gjennom kamp. Det må da være noen over han som ser dette? Eller er det kun influensere på toppen?

Nei huff, jeg er ikke veldig optimist for å si det sånn. Myhre virker langt mer fornuftig, men trenger en annen mann enn Bakke ved sin side. Kan tenke meg at bromansen deres hadde fått et skudd for baugen om Bakke fikk fyken og Myhre ble igjen.....
Svar
(07-16-2025, 10:01 AM)Flemmern Skreiv: Bakke har stor skyld i det sportslige drittet vi har havnet i. Jada, ledelsen og styret har skyld i den økononiske dritten vi er i, men Bakke skal ikke fredes.
Som Wild Touch skriver, å bruke Brajanac som spiss i de 9 første kampene sier alt. "Alle" (bortsett fra enkelte forumdeltakere + Bakke/Myhre) så jo allerede forrige sesong at han ikke ville hevde seg i Eliteserien. Historikken hans fortalte det samme. Da legger jeg til grunn hvor han har spilt tidligere og hva han har prestert.
Bakke/Myhre mente tydeligvis at han hadde stort nok potensiale at vi ikke trengte ny mann på topp. Alle så tidlig i sesongen at han ikke holdt mål, men de valgte allikevel å bruke han fra start i kamp etter kamp.

Hva med Sørensen som tidligere har spilt spiss? Hvorfor ikke prøve han i spissrolla? Neida, han er ving. Hva da med Riisnæs som er brukt feil hele sesongen? Kunne man ikke "eksperimentert" med Sørensen? Han har tross alt spilt spiss og har vist at han kan score mål. Neida, skal noen misbrukes, må det være det største potensialet vi hadde i laget pr idag. Hvorfor rendyrke han der han er best når man kan plassere han på høyre ving?

Rokkeringa blant midstopperne i kamp etter kamp. Hva faan er det for noe? Usikkerhet er alt som skapes, og trygghet kommer bakfra. Herlig jobba av trenerteamet.
Byttene som ofte kommer helt mot slutten, når vi må utligne etter at vi har spilt pissedårlig hele kampen. Vi har blitt utspilt, men allikevel skjer det ingen rokkeringer eller bytter.
Disse duste "en kamp av gangen" kommentarene fra Bakke gir meg flass langt opp i rassen. Jeg er så drittlei hele den fyren, så han skal iallefall ikke fredes.
"Noen" må stille kritiske spørsmål om laguttak, spillere i feil posisjon, formasjon/taktikk og bytter gjennom kamp. Det må da være noen over han som ser dette? Eller er det kun influensere på toppen?

Nei huff, jeg er ikke veldig optimist for å si det sånn. Myhre virker langt mer fornuftig, men trenger en annen mann enn Bakke ved sin side. Kan tenke meg at bromansen deres hadde fått et skudd for baugen om Bakke fikk fyken og Myhre ble igjen.....

Det var Bakke og Myhre som tok beslutning på at vi ikke trengte spiss i vinter? Er det noe inside du har, eller kan det være at vi ikke hadde penger?

Riisnæs brukt feil? Han har jo vært blant våre beste spillere ute på høyreving og vært synligere enn noen gang. I tillegg fortalte han jo i intervjuet at han ser på seg selv som back. Da vil jeg si at det er et sjakktrekk å sette han litt høyere i banen der han får brukt mer av de offensive ferdighetene sine. 

Rokkeringen på stopperplass begynte etter at tabbene kom en etter en. Vi hadde gjort akkurat det samme.

Jeg holder med deg på at Sørensen kunne vært testet annerledes, men det som faktisk har gjort at Rijks har fremstått bedre enn Brajanac er jo evnen til å kommende møtende. Er det virkelig Sørensen sine styrker? 

Byttene kunne vært annerledes ja. I etterpåklokskap kan vi si at de skulle vært annerledes også. Der bør de gjøre justeringer.

Vi har ikke en topp 6 stall. Vi er 6 poeng bak en 6.plass (mulig vi har noe flere kamper spilt. Det husker jeg ikke). 6 poeng bak en 6.plass i en sesong der vi så og si aldri har fått mønstret Bjørdal, Riisnæs og Ambina samtidig. I tillegg har vi spilt uten spiss. Bakke burde ha testet Rijks tidligere. Men han virker jo å ha skjønt det nå. I tillegg er det jo ikke noen hemmelighet at vi ser etter en spiss. 

Hvorfor svartmale det så ekstremt? Vi er nyopprykket. I 2023 skrev flere her inne at den klassiske 7.plassen ikke hørtes så dum ut da. Den er vi i rute til å konkurrere om det dersom vi kan mønstre Bjørdal og Ambina sammen. Med ny spiss inn i tillegg er det jo håp om det. 

Klubben trenger ikke at vi lager situasjonen verre enn den er.

Jeg har veldig liten tro på at løsningen er å sparke Bakke og Myhre. Det virker mer hensiktsmessig å la de stå i dette rotet for å heller la noen andre ta over ved kontraktutgnag.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 3 Gjest(er)