Åpent brev til TV2

Vi finner det vanskelig å få kommentar fra TV 2 om deres dekning av overgangssaken og bastante påstander om ulovligheter da Vålerenga kjøpte Gunnarson og opsjon på Stengel fra Stabæk. Derfor sendte vi dette brevet til konsernsjef Alf Hildrum og kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy.

Kjære konsernsjef Alf Hildrum og kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2.

Den siste tiden har vi vært svært opptatte av den såkalte ”overgangssaken”, hvor TV 2 hadde og har en sentral rolle.

Det var TV 2 som ”avslørte” at RBK ville betale 5 millioner kr for en fotballspiller som ble solgt til VIF for 1 mill kr.  Altså en feilaktighet som TV 2 måtte erkjenne. Det er også en rekke personer som mener at TV 2 med flere har forhåndsdømt de tiltalte i denne saken.

Tom Staavi i Dine Penger har en kommentar om saken her.

I denne kommentaren viser Staavi til en artikkel som ble publisert på vpn.no torsdag om blant annet TV2s rolle i saken.

Vi har siden torsdag forsøkt å få svar fra Davy Wathne og sportsredaktør Vegard Jansen Hagen. Det siste vi har hørt fra Davy Wathne er ”beklager, jeg er ikke imponert” etter å ha lest nevnte artikkel. Og Vegard Jansen Hagen svarte først: ”Jeg har tidligere utelukkende gode erfaringer med vpn.no, så jeg ser frem til en videre dialog når jeg er tilbake fra USA”, men etter at vpn.no publiserte en kommentar om saken, fikk vi et annet svar.

Så saken din nå. Frister svært lite å bidra der. Det blir et vanskelig utgangspunkt for noe som sikkert kunne vært en spennende debatt når intervjuobjektene skjelles ut og latterliggjøres på forhånd. Da er det bedre å ta diskusjonen i et mer seriøst forum. Lykke til videre”.

Vi er klar over at kommentarartikkelen er frisk i formen, men det er greit å ha i mente at TV 2 selv har hevdet over lang tid at her har sentrale aktører i Vålerenga og Stabæk ”lurt franskmenn”, opptrådt ”snuskete” og ”dette er ikke moralsk” og ”senket fair play på halv stang”. Dette er altså debattklimaet TV 2 har lagt opp til med Davy Wathne, som i dag ”ikke aner hva vi sikter til” når vi ber om kommentar og ”ikke har jobbet ett minutt med saken”.

For ordens skyld tar vi også med hva kommunikasjkonsdirektør Svein Graff i NFF sier til vpn.no i helgen (han tok seg tid til å svare på våre spørsmål selv om han var alene hjemme med tre barn):

– Saken har vært en stor belastning for de involverte, og medienes dekning har vært tendensiøs.

Hva mener du med tendensiøs?

 – Deler av media har vært lite forsiktige med å avvente utfallet i saken, og har hatt en ensidig dekning. Vinklingene har ofte vært preget av nesten konkluderende kommentar-artikler der skurke-stempelet har fått dominere. Flere medier har vært ukritiske til bruken av såkalte eksperter som har fått lov til å mene mye om en komplisert sak. Når det er sagt må vi fra fotballens side akseptere et kritisk søkelys fra media i en sak som denne.

https://www.vpn.no/intervjuer/2013/09/graff-nff-har-ikke-hatt-en-agenda-i-overgangssaken/

Er det TV2s holdning at de ikke vil svare på spørsmål fra vpn.no om Davy Wathnes uttalelser og TV2s journalistikk i denne saken, selv om deres egen sportsredaktør ”skjønner godt at det kommer spørsmål”?

I hvilket seriøst forum ønsker TV2 å ta denne debatten, og når vil offentligheten få vite hva TV2 mener om sin egen journalistikk?

Ser TV2 at når de ikke vil uttale seg når de får kritiske spørsmål (Davy Wathne har uttalt seg titalls ganger til vpn.no når det er ”koseprat”) at de er med på å legalisere at andre intervjuobjekter ikke vil snakke med journalister?

Enkelte intervjuobjekter vil ikke la seg diktere av kritiske spørsmål, dersom TV2 er slik, vil vpn.no gjerne publisere et uredigert innlegg fra dere dersom det frister mer enn å måtte svare på våre spørsmål. Vi vil bare ha ansvarlige i TV2 i tale.

Denne e-posten ble oversendt 15. september. Nå, tre dager senere, har vi fremdeles ikke mottatt kommentar.

Facebook-kommentarer:

1 tilbakemelding

  1. ixus90 sier:

    Pinlig av TV2!

Det kan hende du også liker...