Webtall for dummies

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har utarbeidet reglene som bruker sidevisninger, besøk og unike brukere som parametre for å måle webtrafikk. Disse størrelsene er selve valutaen på internett. Vi ser på bakgrunnen for å forklare deg og RBK Media hva reglene for fordelingen av digitalpotten innebærer. Vi tar utgangspunkt i de tre vanligste måtene å måle trafikken … Fortsett å lese «Webtall for dummies»

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har utarbeidet reglene som bruker sidevisninger, besøk og unike brukere som parametre for å måle webtrafikk. Disse størrelsene er selve valutaen på internett. Vi ser på bakgrunnen for å forklare deg og RBK Media hva reglene for fordelingen av digitalpotten innebærer.

Vi tar utgangspunkt i de tre vanligste måtene å måle trafikken på en webside og forklarer deg hva de betyr: Vi har gått til kilden og gjengir og forklarer det som er publisert på TNS Gallups sider (med en kort forklaring under).

”Unike besøkende»
«Antall unike besøkende på nettstedet måles ved antall cookies (informasjonskapsler) som registreres i en periode. TNS Metrix korrigerer for besøkende som har slått av cookie.”

Dette betyr at uavhengig av hvor mange som benytter en pc til å gå inn på en side, vil det kun bli registrert som én unik bruker. Telleren for siden kjenner igjen pc-en din ved senere besøk.

”Brukersesjoner»
«En brukersesjon er én eller flere sidevisninger (Page Impressions) fra en besøkende på et nettsted. Dersom det ikke blir registrert endringer i bruk i løpet av 30 minutter, blir det registrert en ny brukersesjon. En brukersesjon blir brutt når nettleseren blir avsluttet.

«Sidevisninger»
«Sidevisninger er det totale antall websider som er blitt vist fram (fullstendig nedlastet) innen en gitt periode. En visning blir talt hver gang den fremkommer på browser-vinduet. Man blir talt hver gang en side blir vist direkte fra nettstedets server, via proxy eller fra cachede sider i ens egen browser.”

Hver eneste gang du klikker deg inn på en ny side, eller frem og tilbake mellom sider du allerede har besøkt, regnes det som nye sidevisninger.

Hva måler best om en side er en suksess?
Antall unike brukere kan man si er et omtrentlig mål på om siden er populær. Altså av hvor mange som er interessert i temaet for siden(e). Antall sidevisninger er et godt mål for aktiviteten på sidene. La oss ta to eksempler:

1. Du går inn på vif-fotball.no og ser ut fra forsiden at siden ikke er oppdatert de siste dagene, så surfer du sannsynligvis videre til VPN, og leser nyheter og kritisk journalistikk. Vif-fotball får registrert kun en unik bruker og kun en sidevisning.

2. Du går inn på vif-fotball.no og ser nytt og spennende stoff. Du klikker deg inn på de sidene du vil lese og følger linken til forumet. Hele veien genererer du sidevisninger. Selv om du fortsatt bare er én unik bruker, gjør sidens kvalitet og brukervennlighet at hver unike bruker ser flere sider og derigjennom genererer flere sidevisninger.

Sidevisninger og unike brukere er de to mest treffsikre metodene å måle et nettsteds popularitet og aktiviteten den genererer. Tallene forteller om hvor mange som aktivt har vist interesse for siden og hvor aktive de som har interesse av siden er.

Dette har gjort sidevisninger og antall unike brukere til de viktigste faktorene i mediebransjens egne målinger for nettrafikk i Norge. Når en annonsør skal betale for annonsene sine, er webtrafikk, herunder sidevisninger og unike brukere, normale kriterier for å fastsette annonsekostnadene.

Hvem står bak reglene for nettmålinger?

Når det gjelder reglene for beregning av hvilke unike brukere og hvilke nettvisninger som teller med på TNS Gallup sine målinger, finner du retningslinjer på MBL sine hjemmesider. Retningslinjene er opprettet og vedlikeholdes løpende av samme forenings Nettforum. MBL omfatter alle de største innholdsleverandørene i Norge, blant annet VG, Dagbladet, NRK, Aftenposten, Eniro og Nettavisen.

Fra regelverket henter vi følgende:”1. Formål1.1 Formålet med målingene er å måle størrelsesforholdet mellom norske nettsteder.1.2 Å dokumentere norske nettsteders størrelse i forhold til andre medier1.3 Å gi tilfredsstillende dokumentasjon for annonsører og annonsekjøpere1.4 Å sikre et ensartet grunnlag for sammenligning av norske nettsteder”

Det later til at det vil ta litt tid før resten av verden får kontakt med Trondheim, men per i dag er dette det som måles ikke bare i fotballen, men også generelt i media. Mens altså Nettavisen, VG, Dagbladet, Aftenposten og NRK, for å nevne de største, i en årrekke har levd etter disse reglene later de til å være for vanskelige å forstå for Heldal og RBK.

I disse dager sitter for øvrig den samme Landsforeningen og ser på hvilken internettvaluta vi skal ha i fremtiden. Inntil mediebransjen selv eventuelt kommer frem til en ny valuta, må små aktører i dette markedet klare å rette seg etter hva fagmiljøets egne eksperter har satt av kriterier.

Nils Heldal, leder for RBK media, og RBK hadde muligheter til å påvirke måten digitalpotten skulle fordeles på, de fikk langt på veg medhold i sine synspunkter, men nå er de redde for at de ikke tjener like mye som de trodde de skulle. I stedet for å se etter hvilke muligheter som ligger i avtalen, krever RBK at resten av verden endrer seg.

Mediebedriftenes Landsforening med blant annet Nettavisen, VG, Dagbladet, Aftenposten og Eniro står altså bak reglene. RBK.no står alene som uforstående til betydningen av sidevisninger, det kom samme uke de kom bak VIF i målingene – ”You do the math”..

fortsett debatten
Meld deg inn i protestgruppen

Les også:
Svein Graff om medieavtalen og RBK
RBKs dobbeltmoral – stjeler fra konkurrentene
Fra homohets til dårlig taper

Legg igjen en kommentar