TVNorge om Royal League

Royal League har bare ikke vært det det var i fjor. I Norge. Hva er galt, og hvorfor må kamper spilles ute i Tønsberg når de kunne vært inne i Vallhall?

VPN har stilt noen spørsmål rundt turneringen til forskjellige folk og bedrifter som er med på satsingen. Først ut er TVNorges nyhetsredaktør, Hallbjørn Saunes:

Hallbjørn innledet med litt bakgrunnsinfo om Royal League og hvordan ting funker der:

– Utgangspunktet for at mesterskapet ble realisert var at fotballorganisasjonene gikk i dialog med SBS sine TV-selskaper i Skandinavia, for å skape et skandinavisk mesterskap i klubbfotball. Eierne av Royal League er altså fotballen selv, for Norges del: NFF og NTF for klubbene. Det er altså slik at det er klubbenes representanter i Norge, Sverige og Danmark som styrer Royal League, ikke tv-selskapene, sier Hallbjørn Saunes til Vålerenga På Nett (VPN).

– Ambisjonen for Royal League er blant annet å forlenge sesongen for de norske og svenske lagene, samt å styrke de skandinaviske lag med tanke på å heve kvaliteten på klubbnivå for å få flere lag ut i Europa, samt å matche hjemlige spillere i forhold til landslagsspill etc. på tidspunkter der de andre klubbene ute i Europa har seriespill. Det er her viktig å nevne at danskene har den høyeste belastningen med å spille Royal League. De har serie og cup løpende parallelt med turneringen, og er likevel svært begeistret for ligaen. I Norge har man har jobbet i mer enn 10 år for å realisere en slik serie.

– Det er viktig at Royal League er en UEFA-godkjent-turnering, og må da spilles da etter samme reglement som for eksempel Champions League, også når det gjelder arena-problematikken.

Som TV-kanal, hvor mye viktigere er seertallene for dere enn tilskuertallene på stadion?

Publikumstall, engasjement fra publikum og synlige STORE supporterklubber på stadion, og engasjement og trøkk i forkant av matchene er svært viktige faktorer for å skape rette stemningen rundt Royal League. Og påvirker helt sikkert også seertallene. Vi tar gjerne imot innspill fra dere (Her mener vel Saunes Klanen. VPN anm.) om hvordan dere mener RL skal bli en suksess i Norge.

TV-bildene og produksjonen er som vi forstår tungtveiende for hvor og når kampene skal spilles. Men hva syns TVNorge om at TV-bildene viser mer eller mindre tomme tribuner fra Norge, spesielt når kampene spilles utendørs?

– Mer eller mindre tomme tribuner er trist – dårlig tv – og det er
arrangerende klubb og Royal Leagues oppgave å fylle tribunene.

Hvordan tror dere slike bilder påvirker sponsorenes interessen for ligaen?

– Det er klubbenes og Royal Leagues oppgave å skape et skikkelig arrangement rundt Royal League-kampene. Sponsorene rundt ligaen er en avtale som går direkte mellom Royal League og de ulike aktørene – vi ønsker alltid fulle tribuner.

Vålerenga spiller kvartfinale mot Djurgården ute på Tønsberg gress 9. mars. Dette fordi turneringsledelsen vektlegger å imøtekomme TV-stasjonenes krav til kampplasseringen. Hva syns TVNorge om at kampen spilles foran sannsynligvis noen hundre tilskuere fremfor det som kunne vært noen tusen inne i Vallhall?

– For ordens skyld: TVNORGE har ikke fått anledning til å uttale seg spesifikt om arena 9. mars, slik det framgår i mediene. Dette er en avgjørelse styret i Royal League har tatt på bakgrunn av det generelle reglement for Royal League.

TV-bildene og produksjonen er som vi forstår tungtveiende for hvor og når kampene skal spilles. Men hva syns TVNorge om at TV-bildene viser mer eller mindre tomme tribuner fra Norge, spesielt når kampene spilles utendørs?

– Rent TV-teknisk blir en match-produksjon innendørs kvalitetsmessig dårligere. I vår avtale med Royal League har vi forpliktet oss til et visst krav på kvalitet, det vil si tilsvarende Champions League-kvalitet på produksjonene. Det er viktig at RL oppleves som like teknisk bra som alle andre kamper vi ser på TV. En hovedkamp i RL gjøres bla med 10-12 kameraer. I Valhall for eksempel (som er den beste innendørshallen) gjøres den med maks åtte. Vi kommer blant annet ikke høyt nok med hovedkamera til å kunne lage virtuell grafikk etc. Vi får et annet lys – en for eksempel vanlig flomlys etc., noe som gjør en innendørs produksjon kvalitetsmessig/fargemessig dårligere rent TV-messig.

Hva er etter totalvurderingen best for TVNorge subjektivt sett når man skal sende kamper, ute på Tønsberg gress, eller inne i Vallhall, da med tanke på Vålerengas kamper?

– Jeg ønsker å svare slik: Det vi så for oss før turneringen startet, og det konseptet som var «solgt inn» var eksempelvis Ullevaal, Brann Stadion eller Lerkendal med masse folk på. Dette greide vi, spesielt i starten i fjor, og våre svenske venner var meget misunnelige. Vi må også huske at vi så langt har vist to kamper fra Ullevaal og en fra Åråsen også i denne RL-sesongen.

Føler dere som sponsor at dere får valuta for pengene deres med satsingen på Royal League?

– I fjor hadde vi en meget god start med Royal League i Norge. I Sverige var det labert, og i Danmark gikk det OK. I år har det tatt seg veldig opp i Sverige, i Danmark er det en suksess, mens det i Norge går dårlig. Vi jobber kontinuerlig sammen med våre søsterkanaler i Sverige og Danmark for å skape et godt skandinavisk konsept, så dette må sees på i en skandinavisk helhet, også fra tv-selskapenes side. Av både kjente og ukjente grunner har det vært laber interesse og mange utenomsportslige diskusjoner i Norge så langt i år, og dette har vi fått forsikring fra både de norske klubbene og fotballorganisasjonene at de ønsker å
«reparere» så fort som mulig.

Er dere per i dag positivt eller negativt innstilt til å fortsette sponsoratet?

– Det er dere fotballelskere sammen med klubbene, Norsk Toppfotball og NFF som avgjør om det skal bli et skandinavisk mesterskap i framtida. For å si det enkelt: Vi bare filmer det som skjer. Vår ambisjon var og er at vi sammen skal kunne etablere en turnering som skaper økonomi, engasjement og sportsligutvikling – og naturligvis en fornuftig økonomi også for oss. Til det kreves det blant annet folk og engasjement på tribunene, og et brennende engasjement fra alle klubber om å bli skandinavisk mester, og gode kamparrangementer, som også tar høyde for årstid etc.

– Det er viktig å nevne noen av de viktigste hovedstatuttene i RL-avtalen er at 90 prosent av premiepengene, som kommer fra TV-avtalen med Royal League, skal gå uavkortet tilbake til klubbene og øremerkes talentutvikling. Det ansvaret har vi tatt ved å signere denne avtalen, og den muligheten har vi vært med på å gi klubbene. Derfor håper vi at dere også ønsker å være med på å dele det ansvaret med oss – selv om det i noen tilfeller innebærer å fryse for klubben dere er glade i!

Facebook-kommentarer:

Ingen tilbakemeldinger

Det kan hende du også liker...