Et sponsorobjekt?

I følge en undersøkelse utført av Kampanje, der 330 av deres lesere har svart på hvem de mener er året sponosrobjekt svarer 56% at i 2004 er det Vålerenga. Nå skal man kanskje ikke vektlegge denne typen undersøkelser for mye, men hyggelig er det jo uansett. Vi har spurt nyhetsleder – og RBK-supporter – i … Fortsett å lese «Et sponsorobjekt?»

I følge en undersøkelse utført av Kampanje, der 330 av deres lesere har svart på hvem de mener er året sponosrobjekt svarer 56% at i 2004 er det Vålerenga. Nå skal man kanskje ikke vektlegge denne typen undersøkelser for mye, men hyggelig er det jo uansett. Vi har spurt nyhetsleder – og RBK-supporter – i Kampanje Erlend Fossbakken om betydningen av å være slikt et attraktivt sponsorobjekt.

Kampanje skriver at 330 mennesker har avgitt stemme, og at 56% av disse har valgt Vålerenga som årets sponsorobjekt. Hvem er disse 330 menneskene?

Nettmålingen – som ikke er vitenskapelig med representativt utvalg, etc., men som er en uformell undersøkelse, gir oss ingen data på hvem som stemmer, dessverre. Derfor må alltid resultatet leses med fornuft. Men det hersker ingen tvil om at flertallet (56) prosent av de 330 som avga stemme mener Vålerenga fortjener prisen.

Hvorfor tror du Vålerenga vinner denne kåringen i år?

– Jeg skal som nyhetsleder i Kampanje ikke mene så veldig mye om hvem som fortjener prisen, ettersom det er jeg som har skrevet saken. Men rent personlig – i kraft av å være RBK-supporter – vil jeg si at Vålerenga fortjener mange priser.

Interesssen rundt fotball er enorm. Vålerenga har jobbet lenge med å posisjonere sin merkevare. Hva har klubben gjort riktig?

– Vålerenga kan sikkert vinne sponsorprisen fordi klubben i år har utmerket seg positivt på mange måter: Gode sportslige resultater, sterk lagånd, unike supportere, stor medieoppmerksomhet.

Det har vært en del bråk rundt denne saken. Kjetil Siem ble tillagt et sitat han ikke stod inne for av GK. Hvorfort tor du han reagerte på dette?

– Kampanje omtalte saken om Siem og feilsiteringen i pressemeldingen fra Sponsorforeningen, skrevet av PR-byrået Geelmuyden.Kiese. Siem reagerte angivelig fordi han ble tillagt uttalelser han ikke sto inne for og som kunne virke merkelig internt og eksternt i fotballmiljøet.

Tror du det er utelukkende positivt å bli kåret til årets sponsorobjekt? Jeg spør fordi jeg aner at mye av grunnen til dette er den ekstreme framgangen laget har hatt det siste året. Det er ikke mindre en 12 måneder siden klubben holdt på å rykke ned – hva skjer med interessen rundt Vålerenga dersom resultatene uteblir neste år?

– Det vil naturligvis være positivt for Vålerenga å bli kåret til årets sponsorobjekt, men selve prisen vil ikke utløse et skred av henvendelser fra interesserte sponsorer. Sportlig, administrativ og økonomisk opprydning har sammen med lagets sterke innsats denne sesongen skapt enda større medie- og publikumsinteresse for klubben. Da skal man ikke ha store fantasien for å skjønne at den største og beste klubben i hovedstaden må være interessant for sponsorer, og at sponsorverdien har økt denne sesongen. Eksponeringen av Vålerenga i mediene er enorm, bare Rosenborg kan måle seg med den. Noen sponsorer kan være troløse når resultatene svikter, noe vi har sett i norsk og internasjonal toppidrett. Et eksempel på det motsatte er VG, som har vært med på alle oppturer og nedturer i norsk hoppsport siden 1992. Vålerenga bør kunne finne sponsorer som kan leve med dårligere resultater enn gull og sølv.

Som Rosenborg-supporter vil Fossbakken benytte anledningen til å gratulere med seriesølvet. Han håper det blir like spennende neste år, men det er vel neppe mulig. Og selvsagt håper han Rosenborg vinner neste år også…

Legg igjen en kommentar