Avstemning Ta noen tabloide valg...
Du har ikke tillatelse til å avgi stemme i denne avstemmingen.
JA til tromme
7.95%
14 7.95%
NEI til tromme
17.61%
31 17.61%
JA til bluss
11.93%
21 11.93%
NEI til bluss
9.66%
17 9.66%
JA til evighetssanger
5.11%
9 5.11%
NEI til evighetssanger
15.34%
27 15.34%
BRITISK kultur er best
12.50%
22 12.50%
ULTRAS kultur er best
5.68%
10 5.68%
Alle må samles på Østblokka
8.52%
15 8.52%
Vi trenger et nytt sangfelt på langsida
5.68%
10 5.68%
Totalt 176 stemmer 100%
* Du stemte på dette valget. [Vis resultater]

Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tribunekultur
Kulturen på Østblokka blir stadig vekk diskutert og det er en rekke elementer ved dagens kultur som enten begeistrer eller vekker harme. Men diskusjonen blusser opp i andre tråder, litt her og der og blir ofte sidespor som ikke gjennomdiskuteres. Skulle vi tatt en reinspikka tribunediskusjonstråd? 

I Bergen diskuterer de tromma. Den nevnes også hos oss. Bluss nevnes. Evighetssanger nevnes. Bruk av Capo hender det også vi kommer innom. Også snakkes det også om ukultur, som kasting av ting på banen, rasistiske utsagn og vold. 

For oss som har vært med siden Bislet og Klanens fødsel i 1991, så kan man si at Store stå gikk fra å være et litt uorganisert samlingssted for de mest ihuga supporterne til å bli mer og mer organisert med Klanens vekst. Kulturen bar preg av britisk tribunekultur, med enkle sanger og tilrop, og lite bruk av tifo. Forankringen til Oslo øst og arbeiderklassepreget var ganske tydelig. Trykket var ikke konstant, men det fulgte og kommenterte spillet på banen i stor grad. 
På Ullevaal tok Vestbredden opp arven fra Store stå, men kulturen ble mer og mer organisert, med egne felt for de ivrigste sangerne og mer bruk av tifo. Vestbredden var litt dratt mellom britisk og mer kontinental ultras-kultur. En gjeng (som var, eller ble til Ikaros?) brøt ut og skapte et eget felt i Colasvingen. I noen år var Vestbredden en slags representant for den opprinnelige britiske kulturen, mens Gaza (i Colasvingen) representerte den kontinentale ultras-kulturen. Mange oppfattet nok dette skillet som et slags generasjonsskille også, med gamlingene på Vestbredden og ungdommen på Gaza (selv om det nok var en aldersmix begge steder). 
Når vi omsider fikk oss egen stadion ga klubbens største supportergruppe fra seg langsiden og samlet seg på en kortside. Kanskje et sjakktrekk for intimiteten og akustikken sin del, men på ingen måte noen fordel for de som ønsket å se på fotball samtidig som de støttet laget. Å se fotball gjøres best fra langsiden, helst så nærme midtsirkelen som mulig. Det ble tifoer til nær sagt hver eneste kamp. Tromma ble et fast innslag. Bluss og røyk er vanlig og capoene jobber for å holde trykket oppe under hele kampen og bidrar slik sett til en proaktiv støtte som jager kampen fremover, fremfor den litt mer britiske varianten som i større grad reagerer på kampen. Det ble oppretta et felt på langsiden der det var akseptert at publikum stod og sang. Dette var kanskje en anerkjennelse av at den kontinentale ultras-kulturen hadde grep om Østblokka og var muligens et forsøk på å la supporterne fra "den britiske skolen" få sitt sted, men den gjengen ser vi ikke all verden til lenger, gjør vi? 

Så, for å oppsummere, kan en tabloid fremstilling kanskje være at det er to skoler som kræsjer i våre diskusjoner om tribunekultur. Den britiske skolen og ultras-skolen. Er det fortid og nåtid? Eller er det plass til begge? Jeg håper det uavhengig av kulturtilhørighet er enighet om at ukultur (som sabotasje av spillet, rasisme, vold og annen uønsket atferd) ikke er noe vi ønsker på våre tribuner? Og er grenseoppgangen for hva som er kultur og hva som er ukultur like tydelig for alle? Hvem skal tegne opp og håndheve skillene? 

Vel, jeg har vært lenge nok på dette forumet til å vite at de fleste forsøk på å strukturere en debatt som regel kommer til kort. Jeg har allerde stilt noen spørsmål, og ramser opp noen til under, også får debatten gå som den vil på kryss og tvers av disse - og alle andre punkter som eventuelt dukker opp... 

Tromme? Ja? Nei? 
Bluss? Ja, alltid? Av og til i ordna former? Aldri? 
Evighetssanger? Ja? Noen få? Nei? 
Hvem vil vi være? Klassisk britiske supportere? Ultras? Vår egen variant? 
Trenger vi å blåse liv i et supporterfelt på langsiden? Ja, vi er mange nok til å ha to felt? Nei, vi må samle alle på kortsida? 

Vel - du komme sikkert på noen andre ting å spille inn i diskusjonen, og min lille "historietime" i starten er først og fremst en forenkling av historien etter eget minne for å beskrive hvordan vår supporterkultur har utviklet seg fra en mer britisk stil til en stil preget av ultras-kultur. Jeg påberoper meg ikke å være ekspert verken på tribunekultur eller vår historie, så om noe av det jeg skriver trenger korreks, så kjør på, men jeg oppfordrer til at diskusjonen først og fremst handler om hvor vi vil (fremfor hvor vi var).

Kjør debatt Wink
Svar
Bra tråd, men egentlig burde dette vært 5 separate avsteminger da prosenten som blir resultatet måler evighetssanger mot tromme og det blir om ikke misvisende akkurat, så ihvertfall lite informativt. Selv om man kan stemme på flere mener jeg.

Når det er sagt tror jeg supporterkulturen i Vålenga er som den er og ingeting kommer til å endres med den. Får intrykk av de få folkene som holder på her at flertallet er i mot trommer, feks, men det er en så liten del av hele miljøet at de aller fleste kommer aldri til å høre om dette engang.

Tror jeg skjønte hvor vi var på vei da folk begynte med de jævla trommene. Trommer på Vålenga kamper? Trommer har da allitd, uten unntak, vært for bønder. Og så var vi like dårlige på tribunelyd som de? Du kan si hva du vil om evighetssangene, for min del er jeg imot da det er så jævlig monotont og lite spontant og levende, men det er uendelig mye bedre enn trommer. Og er det virkelig så lite trøkk i syngingen på kampene at noen føler seg nødt til til å supplere med instrumentbruk for å få opp lydnivået? Men etter å ha diskutert akkurat det her med flere folk på nett, har jeg skjønt at deres grunnholdning er at stemning måles med antall produserte decibels, og jo høysere det er jo bedre stemning er det. Og for meg som synes det er uutholdelig støy må desverre mute lyden på kampene noen ganger da jeg ikke klarer å følge med på spillet med den hodepineinduserende, konstante lydplagen holder på.
Svar
Min mening:
I fare for å tråkke feil, men er ikke dette å piske en død hest? Når Østblokka er den delen av tribunen som selges ut først både på sesongkort og billetter, OG det er en økende fyllingsgrad, er ikke det egentlig svaret?
Østblokka, i sin eksisterende form og uttrykk, hylles av klubben, rettighetshavere (ikke viktig) og motstandere.

Det er en rimelig grei form for orden, hvor alle kan stemme i og starte egne sanger (så lenge de er kjente og/eller kjære). Det blir avholdt møter hvor man blir invitert til å komme med innspill og samlingen av alle grupperingene under paraplyen Østblokka fungerer ganske greit, selv om den aldri kommer til å bli perfekt. Det ligger i begrepet utvikling.

Hvis man tar en titt rundt på "de andre" i Norge og Skandinavia så ser man ganske raskt hvilken vei utviklingen har gått også. Det er bare i "Republikken" det er krangel og krig på tribunen om dette, de fleste andre har vært igjennom en fase hvor dette ble diskutert/kranglet om og har landet på noe som flyter greit.

Tar du en titt på det det de "anglofile" higer etter fra Premier League, med den britiske kulturen, så er den bestående av det gamle gode med sin særegenhet, der utviklingen (penga) har gitt en rar kultuir ispedd dårlige forsøk med klubbstyrt tifo og pyro. Jeg tror det er plass til alle, og man må innse at flertallet synes det er greit sånn det er nå, pluss minus noe småtteri.

Kasting, fyrverkeri (ulovlig type one-shots/bangers) og trakassering/hets av andre, rasisme/fascisme eller oppførsel/ytringer som ikke sammenfaller med klubben og supporternes manifest/regler (Klanen) skal ikke forekomme og her har man fremdeles en vei og gå.

Husk også at vi ikke har hatt egen stadion og tribune i mer enn 9 år, utvikling skjer alltid gradvis, og man må være tålmodige. Med det sagt er man også litt forpliktet når man oppsøker en supporter tribune som Østblokka, der skal laget støttes i 90 minutter med stemme og kropp etter evne. Når du vet at pyro (lovlig sanksjonert) er en del av det som bedrives sammen med nydelig tifo og flagging, kan man ikke skrive klagebrev om at astmatikere og små barn ikke kan være på Blokka, eller at flaggene er i veien. Vil du se kampen og oppleve stemninga er det 2 langsider tilgjengelig for å gi akkurat deg en nydelig opplevelse.

Vil du bidra til stemninga, støtte laget og laga liv er Blokka stedet. Vil du støtte laget, bli med på sang og aktiviteter når du har lyst og orker, uten forstyrrende tifo, røyk og flagg er langsidene stedet.

Vi har gradvis bygget en sjukt fet tribune, med vår egen kultur, som er en variasjon av ulike elementer. Blir sykt skuffa hvis noen nå skal begynne å diskutere retning og innhold når tribunen er stappa, stemninga er god og vi bare blir bedre og bedre.

Vi sees på tribunen på Valle, eller på en bortetur før du aner!

Heia VIF!
Svar
(04-22-2026, 01:27 PM)Tony2 Skreiv: Bra tråd, men egentlig burde dette vært 5 separate avsteminger da prosenten som blir resultatet måler evighetssanger mot tromme og det blir om ikke misvisende akkurat, så ihvertfall lite informativt. Selv om man kan stemme på flere mener jeg.

Joda, men antallet stemmer vises også og ettersom to og to alternativ henger sammen kan man jo lese noe ut av dette. 1 for og 5 mot tromme i skrivende stund f.eks.

(04-22-2026, 01:27 PM)Tony2 Skreiv: Når det er sagt tror jeg supporterkulturen i Vålenga er som den er og ingeting kommer til å endres med den. 

Ikke over natta, men som jeg forsøker å beskrive har det skjedd mye de siste 30 åra.  Hvor er vi om 10, 20 år?

(04-22-2026, 01:37 PM)Tom_S Skreiv: Blir sykt skuffa hvis noen nå skal begynne å diskutere retning og innhold når tribunen er stappa, stemninga er god og vi bare blir bedre og bedre.

Beklager om jeg skuffer deg, men diskusjonen lever jo allerede, før jeg starta denne tråden. Og, det er ikke slik at man ikke kan diskutere ting selv om man opplever at utviklingen er positiv? Også er det nok noen som opplever utviklingen som negativ, selv om de fortsatt bidrar. Jeg står på Østblokka, men jeg kjenner at jeg oftere og oftere lar meg irritere over elementer som ikke treffer meg godt nok, eller som jeg ikke kan stå inne for, så jeg vurderer seriøst om jeg blir å finne på langsida neste sesong. Det er i så fall et trist nederlag for meg, for jeg er glad i å synge, høyt og ofte, men orker ikke synge NFF Mafia i evigheter, uten å reagere på det som skjer på banen...
Svar
Bra initiativ. Jeg stemmte bla. på nei til bluss, men jeg liker egentlig blussing, bare ikke så mye. Og det må komme i mer organisert form.
Svar
(04-22-2026, 01:39 PM)hmchrist Skreiv:
(04-22-2026, 01:27 PM)Tony2 Skreiv: Bra tråd, men egentlig burde dette vært 5 separate avsteminger da prosenten som blir resultatet måler evighetssanger mot tromme og det blir om ikke misvisende akkurat, så ihvertfall lite informativt. Selv om man kan stemme på flere mener jeg.

Joda, men antallet stemmer vises også og ettersom to og to alternativ henger sammen kan man jo lese noe ut av dette. 1 for og 5 mot tromme i skrivende stund f.eks.

(04-22-2026, 01:27 PM)Tony2 Skreiv: Når det er sagt tror jeg supporterkulturen i Vålenga er som den er og ingeting kommer til å endres med den. 

Ikke over natta, men som jeg forsøker å beskrive har det skjedd mye de siste 30 åra.  Hvor er vi om 10, 20 år?

(04-22-2026, 01:37 PM)Tom_S Skreiv: Blir sykt skuffa hvis noen nå skal begynne å diskutere retning og innhold når tribunen er stappa, stemninga er god og vi bare blir bedre og bedre.

Beklager om jeg skuffer deg, men diskusjonen lever jo allerede, før jeg starta denne tråden. Og, det er ikke slik at man ikke kan diskutere ting selv om man opplever at utviklingen er positiv? Også er det nok noen som opplever utviklingen som negativ, selv om de fortsatt bidrar. Jeg står på Østblokka, men jeg kjenner at jeg oftere og oftere lar meg irritere over elementer som ikke treffer meg godt nok, eller som jeg ikke kan stå inne for, så jeg vurderer seriøst om jeg blir å finne på langsida neste sesong. Det er i så fall et trist nederlag for meg, for jeg er glad i å synge, høyt og ofte, men orker ikke synge NFF Mafia i evigheter, uten å reagere på det som skjer på banen...

He he, liten korreksjon der, diskusjoner er alltid sunt, det vil jeg aldri være i mot. Det jeg håper er at vi ikke får tilstander som i republikken Bjørgvin. Det vil jo alltid være demokratiet som vinner, og der er vel aldre 100% enige. Bortsett fra i valg i Hviterussland, der sittende president alltid får 106% av stemmene! Håper du finner å kunne klare å stå på Blokka, men det viktigste er vel at vi støtter laget, som best vi kan alle sammen.
Svar
Jeg mener vi har behov for en sterk langside – et område som fortsatt har aktive supportere, gjerne også stående, men med en litt annen tilnærming enn Østblokka. For de som ikke identifiserer seg med flaggbruk under kamp, aktiv tribunekultur med hjelpemidler, bluss ved enkelte anledninger og konstant hopping, tror jeg det er mer naturlig å finne sin plass et annet sted.

Kanskje kan for eksempel Oslo Taxi-tribunen utvikles videre i den retningen. Det hadde vært veldig positivt å se den delen av stadion fremstå som mer levende og engasjert i årene som kommer, men på sine egne premisser.

Jeg synes diskusjonen er både viktig og interessant. Samtidig er det avgjørende for meg at vi ikke rokker ved det som allerede fungerer svært godt. Østblokka har gjennom snart ti år bygget opp en tydelig og velfungerende kultur, og den må vi ta vare på.

Løsningen ligger heller i å utvikle ulike konsepter på andre tribuner, tilpasset forskjellige ønsker og behov blant supporterne. Slik kan vi styrke helheten, uten å svekke det som allerede fungerer svært godt.
Svar
30 ultras har en drøm
De vil bli som Lillestrøm

Det synger brannfansen mot hverandre og selv om sangen er morsom så viser bergenserne hvor galt det kan gå med splittelse mellom supportere.
Laget har spolert sesongen før den har begynt, treneren sier de merker dårligere stemning på tribunen og intern rivalisering og hele Norge ler av dem.
Så må vi bare la dem holde på og ikke le så høyt at de står sammen mot alle som er utenfra.

Jeg husker tida da tromma kom og andre sang at trommer er for bønder og lagde indianerlyder eller hva nå det kan kalles.
Det var ikke bra og det kom ikke mye godt ut av det. 

Jeg tror det viktigste vi kan gjøre er å legge til rette for at flest mulig får gjøre sin greie og ha rammene såpass romslige at det er plass til mange.

Sånn var det i gamle dager
https://www.youtube.com/watch?v=240QJmKE8KM
Han ene her ble faktisk dømt til 21 år fengsel selv om han ikke sonet alt men.
Det er gøy å se, men man drømmer vel ikke om at det skulle ha vært helt likt i dag

Det var mer fyll, andre sanger og ran av veikroer.

Så tenker jeg at de som står på blokka må få bestemme hvordan de vil ha det der. Selv står jeg på lagsida og jeg savner litt vestbredden. Da var man stående syngende supportere hele kampen,  men med mindre trøkk enn på Gaza. Men det er jo vanskelig å vedta at sånn skal det være, det må oppstå litt organisk. Om flere av de som skaper stemning forsvinner fra blokka så kanskje de trekker over mot midten og skaper stemning der. For de fleste så er det sånn at står de foran deg så står du og. Liker du det så fortsetter du å kjøpe billett der og liker du det ikke kan du trekke over til hovedtribunen.

Jeg synes tifo er utrolig kult. Pyro har jeg et ganske avslappa forhold til. Jeg ville ikke savna det om det ble borte, men skjønner at noen er veldig fascinert av det. Jeg syntes det gikk helt fint at kampen ble stoppa noen ganger sist og at de under pausen fortalte at de vurderte å pause kampen om det fortsatte. Snakker om viktig melding.
Og for noen er pyro veldig viktig. Da junior (da var han vel 6 år ish) var på sin første kamp med miniklanen var det første han gjorde å spørre Ronny (vakta) om han kunne få pyro.

Kasting på banen er jeg selvsagt helt mot, rasisme er jeg selvsagt helt mot, vold er jeg mot. Men det er å slå inn åpne dører. Jeg tror ikke du vil finne mange som sier at vi i vår supportergruppering har i statuettene våre at det skal kastes glassflasker og metallrør på motstanderne om vi blir sinte. Og jeg frykter at det blir nett bak mål for å stoppe kasting som gjør  at alle får en dårligere kampopplevelse.

Når det gjelder engelsk vs italiensk eller syd europeisk tribune kultur så har jeg alltid tenkt at jeg liker den engelske best. At det er noe stort med å kun bruke egen stemme og å ha noen litt selvironiske sanger og spontanitet. Så har jo engelsk tribune kultur slitte en del med vold, rasisme, all seating, turisme og annet som har gjort at det ikke er samme stemningen som det var blant PL lagene i hvert fall. Nå følger jeg ikke lenger engelsk fotball fordi de har prisa seg ut og jeg har blitt langt mer Vålerengainteressert enn fotballinteressert så hva vet jeg.
Og rasisme finner man veldig mange steder da, det har jo vært forskjell på å infiltrere vår klubb og, men der har klanen vært gode.

Jeg digger stickers kulturen og plakatene til vålerenga kokkos, jeg synes øst drives utrolig godt.
Miniklanen synes jeg er helt fantastisk, jeg skulle ønske det fantes noe sånt da jeg vokste opp
Det er gøy å se at stadion stadig oftere selges ut og at man ikke har heftige prisøkninger
Jeg håper vi blir nødt til å bygge ut svingene på et tidspunkt.

Mange ganger går det for langt. Jeg synes SPZ er kreft var en for drøy melding selv om jeg var glad da han slutta, jeg synes det ble for mye fyrverkeri mot sarpsborg i fjor, jeg er ikke noe glad i hærverk på andres tribuner eller dasser. Vi bør ikke storme tribuner. Men jeg synes ikke det er min oppgave å ta avstand fra alt. Det er gjerne et krav fra en majoritet mot en minoritet at man skal ta avstand fra alt.
Raning av veikroer og vold har jeg nevnt. Jeg savner ikke russetida mi så jeg har ikke noe behov for å være drita når det skal spilles (borte)kamp. Men et par øl før er fint. Jeg har ikke noe behov for å ha øl på tribunen, men skjønner argumentet om at det er rart at man kan få det på teater, konsert og kino og ikke på fotball.
Lovbrudd må man slå ned på, og det å kaste en flakse mot et annet menneske er et lovbrudd. Kollektiv avstraffelse er svært tvilsom rettspraksis.
Inntrykket mitt fra svært overflatisk kunnskap er at SLO-ene og klubbens sikkerhetssjefer arbeider utrolig godt med å slå ned på det som er over grensen og prøve å forebygge og begrense at det skal skje mer som er over grensen. 
Forbundet jobber mindre godt. Der er det bøter for pyro den ene dagen, vise pyrobilder på TV for å reklamere for produktet den neste. 
Det er en underlig måte å utmåle straffer på som går veldig utover de store klubbene med mest aktive supportere. Man teller hvert bluss og man ganger opp inn i evigheten om det har skjedd før selv om de også fikk bøter før. 
Noen ganger blir hatkampene lagt til 1430 søndag fordi det er høyrisko andre ganger trumfer best for tv og da kjører man på med lørdag klokka 20. 
For meg hadde det vært mer forebyggende og logisk å doble spillerenes straff om de provoserer med å juble mot bortefansen eller planter flagg på banen ved å gi dem rødt kort og noen kamper karantene. Men igjen tror jeg de liker at det stormer litt og at TV har noe å snakke om. 

Men det er viktig at vi har rammer som er brede nok til at flest mulig passer inn og får gjort sin greie selv om det er et minste felles multiplum der.
At vi har et tilbud fra vugge til grav eller i hvert fall mange ulike livsfaser.
Man skal ikke ta med seg en femåring på blokka og hysje på de som synger fordi ungen blir redd. Da kan man sitte på langsida og se på. Så kan man prøve miniklanen når man selv blir ivrig og få løpe over banen hver kamp med flagg og få masse autografer. Så frister blokka mer når man begynner å bli ungdom og for noen er det litt voldsomt i starten, men også spennende. Så orker man ikke å stå hele kampen og vil være et sted der man får se godt og støtta laget. Da er det vel langside da. Og så savner man kanskje å stå bak mål og vil tilbake.
Vi må ha en tribunekultur som rommer alle de fasene og alle partier på stortinget, ulike religioner og de som kun tror på Enga, ulik musikksmak etc etc. 

Det er jo noen av de gamle sangene som ikke lenger tåler dagens lys eller bare ikke er så morsomme lenger. 
En av gjestene på stang ut fortalte om verdien av å ikke forby de sagene eller si veldig klart i fra at det ikke var akseptabelt, men heller la dem sakte dø ut ved å ikke få oppmerksomhet. Og det tror jeg ofte er en langt bedre løsning. 

Jeg synes trøkket på blokka er utrolig bra nå, det er gøy å tribunen gynge når alle hopper. Jeg synes istanbullsangen har utrolig bra tekst. Og jeg tror det aller viktigste er å ikke bli som brannfansen som sloss mot hverandre i jakten på å definere den ene riktige måten å være supporter på.
Svar
"Jeg tror ikke du vil finne mange som sier at vi i vår supportergruppering har i statuettene våre at det skal kastes glassflasker og metallrør på motstanderne om vi blir sinte."

Såklart ingen sier det, men når det først skjer, som i sist kamp, er det en enste kjeft som tar tak i problemet eller går ut og sier at slik skal vi ikke ha det? Når du lar utskuddene holde på er det en stilltiende aksept. Og skal du straffe spillerene hardt fordi de planter et flagg på banen? Det der gir ingen mening.

Og hvordan er det mulig å "å legge til rette for at flest mulig får gjøre sin greie" når greia til de folka vi snakker om her er å oppføre seg på en måte som ødelegger opplevelsen for alle andre? Er det helt greit at en liten Ultrasgruppe skal diktere hva som går og ikke går på stadion (og det er jo bare de som pusher grensene, alle andre har ingen problemer med å oppføre seg)? Vi har sett så jævlig tydelig at dette er folk som i det store og hele driter i klubben og bare vil ha det gøy med å lage bråk. Så hvorfor det er slike "supportere" som skal diktere dette gir for meg fint liten mening.
Svar
(04-22-2026, 04:50 PM)Tony2 Skreiv: Vi har sett så jævlig tydelig at dette er folk som i det store og hele driter i klubben og bare vil ha det gøy med å lage bråk. Så hvorfor det er slike "supportere" som skal diktere dette gir for meg fint liten mening.

Jeg synes ærlig talt denne måten å kommunisere på bommer litt. Hvis noen faktisk bryter reglene, så finnes det allerede et sanksjonsreglement klubben kan bruke – det er jo nettopp derfor det er der. Og det er også forståelse på tribunen på at om man går over grensen så må man også ta konsekvensen.

Samtidig blir jeg nysgjerrig på hva du helt konkret mener disse grupperingene gjør som “ødelegger opplevelsen for alle andre”. Klubben selv har jo vært tydelig på at Østblokka er den av de viktigste profilen vi har, og det er nettopp folkene der – inkludert disse grupperingene – som i stor grad står bak den stemningen klubben er kjent for.

Det er også viktig å huske at dette ikke er en liten, lukket gjeng som dikterer alt, men et bredt fellesskap som i stor grad er enige om hvordan tribunekulturen skal være og utvikle seg. Skal man faktisk utvikle tribunelivet, er man også nødt til å utfordre grensene litt – og etter mitt syn gjøres det på en balansert og fornuftig måte.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)