Avstemning Tipp på alt dere tror
Du har ikke tillatelse til å avgi stemme i denne avstemmingen.
Vi vinner med mer enn ett mål
18.82%
32 18.82%
Vi vinner med ett mål
5.29%
9 5.29%
Vi vinner ikke
1.18%
2 1.18%
Rajkovic tar rekorden som tidens yngste eliteseriespiller
22.94%
39 22.94%
Thorvaldsen får målpoeng
15.88%
27 15.88%
Sæter spiller en halvtime eller mer
8.82%
15 8.82%
Vi får minst tre gule kort
1.18%
2 1.18%
Vi holder nullen
3.53%
6 3.53%
Hednstad kommer inn for sjåtil de andre 10 som har spilt de siste to treningskampene starter
5.88%
10 5.88%
Det kommer 11 500 tilskuere eller mer
16.47%
28 16.47%
Totalt 170 stemmer 100%
* Du stemte på dette valget. [Vis resultater]

Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Seriestart, Enga - Sandefjord Søndag 15.03 Kl. 17.00
Nei så tjukk du har blitt runget over anlegget da den tidligere toppsvømmeren og tidligere Vålerenga treneren Tom Nordli vandret inn i Valhall arena.

Året var 2003 og det skulle virkelig bli tidenes kamp, kampen som inneholdt nesten alt man kan drømme om.  
Tidenes kamp - Vålerenga-Sandefjord (2003)
I har klart det sa Rekdal og Jonny Ditlefsen skrev seg inn i historien som en av de store Vålerenga legendene
Kunstgresset ble fylt av snørr, tårer, og innsamlingsbøsser som bidro til at vi med minst mulig margin unngikk konkurs.
Jeg var der, du var der, Panzer, Piroja, magic Thorsen, Petter Myhre og Hippi Hansen var der, alle vi kjenner var der og spør man folk på gata og summerer opp så var det sikkert en kvart million tilskuere som var til stede i den lille hallen.
Brukbart mye lå i potten, tap ville sende oss ned i Adecco og trolig konkurs. Seier skulle gi tre medaljer i ulik valør på tre år.
Ja kampen inneholdt tilnærmet alt man kan drømme om. Den manglet bare en enste ting som ville gjort det hele komplett.

Hva det er? Det vet du om du har trykket på øverste lenke og ikke har Premium abonnement.
Den manglet en 10-15 reklameavbrudd. Tenk så stort det hadde vært da om Ditlefesen et tosifret antall ganger under kampen satt seg ned med en skål popcorn og så litt på TV.
Tenk hvor lenge kampen hadde vart (uten ekstra kostand) og på hvor mange ganger vi hadde fått lov til å feire. Eller skal man våge og virkelig tenke stort, de kunne kjørt VAR på cornere også, da kunne vi ha vært der enda.
Drømmen om VAR var skapt og mange vil sikkert si at det beste for norsk fotball med den kampen VAR akkurat det.

Nå har det gått 23 år og Sandefjord har ikke vært særlig relevante eller interessante siden da.
De ble nummer to i cupen 2006 og har fra 2003 til 2019 vært omtrent like ofte i eliteserien som første divisjon. Så fulgte fem år med tiende som bestenotering og fjortende som dårligste før de i fjor kom over oss på tabellen. I år virker det som de fleste tipper dem på niendeplass av en eller annen grunn, kanskje har de fanget få hvaler i det siste etter at Tom Keiko Nordli forsvant. Hva vet jeg? Er du virkelig interesser kan du høre  KlubbGuiden 9.plass: Sandefjord - Rabona | Podcast on Spotify Men jeg mistenker at svært få virkelig er interessert. 

Hvordan de gjør det mot oss derimot er litt mer spennende. 
Sandefjord kom på plassen over oss i fjor og var da inne på topp fem, men 12 mål bedre målforskjell og 6 poeng mer enn oss. Hvem faen skulle trodd noe sånt?
De var det tredje beste hjemmelaget med 34 poeng (vi var det sjettebeste med 28) 
De var langt dårligere på bortebane. Der ble de nummer 11 med fjorten poeng (ett mer enn oss) 
Stefán Ingi Sigurdarson putta 15 mål og ble nummer tre på toppskårer statistikken, han har heldigvis dratt videre. 
Vår toppskårer Sørensen skårte tre mål mindre og har heldigvis blitt værende. 
I fjor slo vi dem 2-1 hjemme og tapte 2-1 borte
I 2023 tapte vi med ett mål hjemme og vant med ett mål borte, så det er ofte jevnekamper. Men i tidens kamp i Valhall vant vi 5-3 og i treningskamp i februar vant vi 5-2 så kanskje vi er i ferd med å distansere oss fra hvalfangerne? Blir det 5-1 i serieåpningen?

Pappa ødegård har gått lei og er ikke lenger trener for dem, assistenten hans Tegstrøm har tatt over. Og tro det eller ei, de har ikke en eneste danske i troppen.
Vi derimot sendte 8 dansker til ambasaden Kongeblå dansker på ambassadebesøk / Vålerenga sist uke, hvor mange dansker får vi se i startoppstillingen?
Bookiene gir oss 55 % sjanse for seier om oddsen er fair. Det er den sjelden, men mulighetene for å vinne er utvilsomt store. 

Regnet har lovet å gi seg flere timer før kampstart og vi slipper heldigvis sjenerende motlys. Det blir fire eller fem grader, derom strides de lærde. Når det blåses av kan det ha økt til seks grader eller gått helt ned til en grad. 

De siste treningskampene har vi sett følgende elver. 

Grundetjern 
Sørensen Thorvaldsen
Bjørdal 
Westergaard Lange
Kolbein Näsberg Olsen Sjåtil*
Hedvall 

Mannen med stjerne er vel den eneste det er noe særlig tvil om at starter om en uke. Mitt tips er at Hedenstad kommer inn for han. 
Hedenstad kom inn i det 62 minutt i går så har er i hvert fall kampklar.
Om vi spiller 433 eller 442 kan diskuteres. Det sies vel at vi forsvarer oss i en 442 når Bjørdal kommer opp som en andre spiss og kantene trekker ned. 
Men at vi angriper i en 433
Er det noe man har sett i år så er det at de går vanvittig fort i lengderetning når vi får tak i ballen.  
Gårsdagens kamp imponerte ingen, men vi vinner igjen med ett mål som vi har hatt for vane å gjøre denne vinteren. 
Det ble den fjerde ettmålsseieren på rad de øvrige tre var mot eliteserie motstand (Rosenborg, KFUM og Tromsø) 
Kampen før det tapte vi riktignok 2-1 borte mot Djurgården, men så tidlig i sesongoppkjøringen telles jo ikke. 
Og vi møtte to kokkoslag før det igjen der vi vant med stor margin, det ene het noe på sande tror jeg. 

Våre motstandere har foretrukket motstandere som stabæk, ranheim og skeid i oppkjøringa. Så hvor mye man kan legge i de kampene vet jeg ikke. I dag møter de start klokka 16. 

Når det gjelder skader og suspensjoner så vet vel de fleste at både Ambina og Lucas Haren må stå over en kamp. 
Sjøvold var ikke i troppen i går, men rekker trolig seriestarten. Men han går vel neppe rett inn på laget. 
Kevin skulle jeg gjerne sett i forsvaret vårt, men han har fått seg nok en liten smell så det er lite sannsynlig at han er i troppen. Kanskje er han klar igjen mot bartene, kanskje må han vente til etter landslagspausen det vil si til kamp 3. 
De langtidsskada er Ofkir og Bully, sistnevnte vet vi lite om. Førstnevnte er vel i rute til å være klar etter VM. 
Super talentet Gabriel Rajkovic spilte en hel omgang i går og skårte sitt tredje mål i oppkjøringa. Han har såvidt fylt femten og blir tidenes yngste eliteseriespiller om han får spilletid 16 mai eller tidligere. Alt tyder vel på at han får noen minutter mot Sandefjord. Det får nok Sæter og uten at han gnistret i går. Men neste serierunde gnistrer han vel når han er tilbake på Lerkendal. 

Jada jada jeg har sikkert skrevet noe lignende om Sandefjord i en kamptråd før, men hva faen skal man finne på å si om sandefjord da?

Endelig skal sesongen begynne! 

Tipp på alt dere tror
Svar
Deilig at serien endelig er i gang igjen straks.

Mener det er ekstremt viktig å få en god start. For serieåpninga og April er ikke så enkel for oss. Etter denne reiser vi til Trondheim, tar i mot Viking hjemme, spiller borte mot Fredrikstad, har lokaloppgjør hjemme mot LSK og spiller mot Molde i Molde. En rekke med kamper som kan gi oss en del poeng hvis vi har flyt og selvtillit. Men som virker ganske tøff hvis vi er på hæla og må ha poeng. Kort sagt, det her er vel den eneste kampen før Mai der vi faktisk må sies å være favoritt. Vi er vel det også mot LSK, men de kampene lever jo alltid sitt eget liv.

For serien i år er start-stopp, start-stopp To kamper i Mars, påske, en tøff April og en enklere Mai. Før det er en lang VM-pause.

Skal vi være med så må vi være med fra start her. Klarer vi det så setter vi oss selv i en veldig bra posisjon for en bra sesong. Mai ser veldig mye enklere ut, vil si vi er favoritt i 5 av 5 kamper. Og klarer vi å raske med oss en del poeng på de 6 første tror jeg vi er med i toppen inn mot sommeren. Mye heller det enn å bruke Mai til å komme ut av nedrykkssonen. Så bare vinn denne kampen!
Svar
Enga, fernet y kebab

Jeg godtar ikke noe mindre enn tre poeng for seieren og omtrent 10 sting for å rulle ned trappene til Østblokka full av glede.
Svar
(03-09-2026, 10:02 AM)NilsDN Skreiv: Deilig at serien endelig er i gang igjen straks.

Mener det er ekstremt viktig å få en god start. For serieåpninga og April er ikke så enkel for oss. Etter denne reiser vi til Trondheim, tar i mot Viking hjemme, spiller borte mot Fredrikstad, har lokaloppgjør hjemme mot LSK og spiller mot Molde i Molde. En rekke med kamper som kan gi oss en del poeng hvis vi har flyt og selvtillit. Men som virker ganske tøff hvis vi er på hæla og må ha poeng. Kort sagt, det her er vel den eneste kampen før Mai der vi faktisk må sies å være favoritt. Vi er vel det også mot LSK, men de kampene lever jo alltid sitt eget liv.

For serien i år er start-stopp, start-stopp  To kamper i Mars, påske, en tøff April og en enklere Mai. Før det er en lang VM-pause.

Skal vi være med så må vi være med fra start her. Klarer vi det så setter vi oss selv i en veldig bra posisjon for en bra sesong. Mai ser veldig mye enklere ut, vil si vi er favoritt i 5 av 5 kamper. Og klarer vi å raske med oss en del poeng på de 6 første tror jeg vi er med i toppen inn mot sommeren. Mye heller det enn å bruke Mai til å komme ut av nedrykkssonen. Så bare vinn denne kampen!

Litt skummelt det. Tradisjonelt har vi vært grusomt dårlige etter pauser i seriespillet. Får håpe dette er et tilbakelagt stadie.
Svar
Trigger warning

Derfor tror vi Vålerenga kan ta medalje skriver trikkeligaen
https://trikkeligaen.no/nyheter/trikkeli...ta-medalje

Enga kan ta gull sier Rabona
https://podme.com/no/episode/11045334/

I mange tips er vi nummer fem (Tabelltips Eliteserien 2026: Bodø/Glimt over Viking), men stadig fler argumenter for at vi fort kan komme høyere og.

Joa, vi er vant til hyping og vet journalistene elsker å tippe oss høyt for så skrike skandale.

Hvor mange år på rad har Follestad sagt at det er en skandale og fiasko om ikke hockey laget vårt tar gull?

Men må jo nyte litt optimisme og forventninger og.

Aldri glem mirakler kan skje.
Svar
Bare og tippe på enten straffe mot oss og/eller rødt kort til oss

Vi har Saggi som hoved dommer i denne kampen

Hamkam-Viking: Grøtta (Lien)
Molde-Rosenborg: Hansen (Hagenes)
Kristiansund-Brann: Aslam (Hobber Nilsen)
Aalesund-Lillestrøm: Eskås (Hagenes)
Vålerenga-Sandefjord: Saggi (Sinnes)
KFUM-Start: Moen (Kringstad)
Tromsø-Fredrikstad: Higraff (Hagen)
Svar
Sjøvold sier at han aldri har vært bedre i et flott intervju i Trikkeligaen
https://trikkeligaen.no/nyheter/sjovold-...god-som-na
Han er klar for å sloss om en plass på midtbanen.

Med tanke på at han var ute i forrige treningskamp tipper jeg han er lagt mer aktuell for start neste uke enn nå på søndag.

Men det starter et spennende spørsmål, hvem blir de to midtbane ankrene våre i år?
Det var en podcast som var usedvanlig kritisk til Ambina og mente at han var i en forferdelig forfatning da gutta var i syden.
Og det begynner vel å bli en stund siden vi så en virkelig god kamp av han.
Jeg tror Westergaard er langt mer klink på laget enn Ambina. Og jeg tør ikke svare på hvem av Ambina og Sjøvold som får mest spilletid før VM.

Nå gir jo laget seg litt selv til denne kampen. Men fra og med neste er det mange interessante dueller.

Får Promise mer spilletid enn Rajkovic? Det har jeg lenge tatt for gitt, men jeg synes jo at yngste mann har sett mye heitere ut i oppkjøringa.
Får Lange og Hagen noe særlig spilletid når alle er klare?
Even var ikke i troppen sist, og har vel ikke spilt så mye i oppkjøringa, men han har vel spilt noe aldersbestemt landslag. Er han mest andrelagsspiller nå eller blir han å se i mange tropper.
Får Kevin bukt med problemene og blir fast etter landslagspausen eller er rett rundt hjørnet det som blir melodien hele året?
Er Gomes spilleberettiget om det skulle bli trøbbel i forsvar og han har levert på andrelaget? Han har sett bra ut i noen treningskamper så det er ikke helt sjokkerende om han har noe å bidra med. 

Skal jeg tippe på bytter søndag så tror jeg Sæter får ca en halvtime for Grunde
Kantene våre følges nok med argusøyne. Rajko kommer garantert inn. Det kan Promise og gjøre, men da tror jeg de må føle seg ganske trygge på at vi har kontroll. Og hvor tidlig det blir er vanskelig å spå. Det kan være en halvtime eller ti min igjen. Før det blir det neppe.

Bruker vi Haren som ving eller på midtbanen? Vi har vel prøvd litt begge deler. Og får han mye spilletid?
Strand virker som redusert til kun backup som back. Der håper vi vel at Kolbein spiller det meste og så er vel Hedenstad fast høyre om han er skadefri.
Sjåtil er vel første utfordrer på høyre, men der tror jeg nok spilletida blir mye jevnere fordelt enn på venstre.
Så tror jeg ikke vi tåler altfor mange dårligere kamper av Sjåtil før Strand rykker forbi og blir backup på begge sider.

Det kribler greit i magen nå ass.

Det er en spennende øvelse å rangere utfordrerne og de mest skadeutsatte i rekkefølge utfra hvor mye spilletid vi tror de får denne sesongen. Da tenker jeg på: 
Strand, Hagen, Lange, Sjåtil, Kevin, Hedenstad, Sæter, Rajkovic, Promise, Ambina og Haren 

Da tenker jeg at det trolig blir ganske lite spilletid på Sjøeng, Jarlen, Even, 

Mitt tips: 
 Ambina, Hedenstad, Lange, Sæter, Sjåtil, Hagen, Kevin, Strand, Haren, Promise, Rajkovic  
Men dette syntes jeg var fryktelig vanskelig
Svar
Regnvær i 3 dager før kamp OG Saggi som dommer...

Her er det tilfeldigheter som avgjør..
Svar
Det blir den sjette siste seriekampen vår på kunstgresset.

I VM pausen flyttes kunsgtresset til KG-banen (valle feltet)
Og det blir nytt kunstgress på stadion vår.

Toppmoderne som gir mindre skader og belastninger sier de.

Så når Aalesund kommer 19 juli skal det være nytt underlag der.

Behørig dekket av Trikkeligaen selvsagt.
Svar
Nærmer seg 9000 solgte billetter!

https://www.vif-fotball.no/nyheter/gjor-...esongstart
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 2 Gjest(er)