Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eliteserien 2025
(08-24-2025, 09:26 PM)Caanradi Skreiv: Akkurat sett 2. omgang av Molde-Tromsø.
Molde blir rundspilt av Tromsø første halvdel av omgangen, men så får de et svært billig straffespark.
Molde har tatt 13 av 15 poeng de siste fem kampene, men det jeg så nå var lite imponerende.

Enga bør kunne slå Molde borte i slutten av september om vi har noenlunde toppet mannskap.
Frykter nesten mer hjemmekampen mot Tromsø i begynnelsen av oktober....ut fra hva jeg så i kveld.

Jeg ble heller ikke særlig imponert over Molde. Veldig omstendelig. Lite framdrift. Få bevegelser.
I tillegg går det rykter om en del dårlig stemning borti der.
Det som er rass med Molde borte er at de vel fortsatt spiller på naturgress? Det virker som det er noe vi nokså konsekvent har slitt med de siste årene.
Svar
(08-25-2025, 09:39 AM)JohnF Skreiv:
Molde blir rundspilt av Tromsø første halvdel av omgangen, men så får de et svært billig straffespark.
Molde har tatt 13 av 15 poeng de siste fem kampene, men det jeg så nå var lite imponerende.

Enga bør kunne slå Molde borte i slutten av september om vi har noenlunde toppet mannskap.
Frykter nesten mer hjemmekampen mot Tromsø i begynnelsen av oktober....ut fra hva jeg så i kveld.

Jeg ble heller ikke særlig imponert over Molde. Veldig omstendelig. Lite framdrift. Få bevegelser.
Det som er rass med Molde borte er at de vel fortsatt spiller på naturgress? Det virker som det er noe vi nokså konsekvent har slitt med de siste årene.

Molde har hatt kunstgress i flere år - 11 år faktisk i følge Eurosport:
https://www.eurosport.no/fotball/elitese...tory.shtml

Ellers enig: Molde var ikke spesielt gode i går.
De var ikke gode på Intility heller (bare synd vi var verre)...
Svar
(08-25-2025, 09:57 AM)Loffen Skreiv:
(08-25-2025, 09:39 AM)JohnF Skreiv:

Molde har hatt kunstgress i flere år - 11 år faktisk i følge Eurosport:
https://www.eurosport.no/fotball/elitese...tory.shtml

Ellers enig: Molde var ikke spesielt gode i går.
De var ikke gode på Intility heller (bare synd vi var verre)...

Hjelpes! Sånn går det når man skyter fra hofta..
Da står jeg igjen med at dette er en kamp vi har all mulighet til å vinne.
Svar
Hvis man ser på mål per spilte minutter, så er faktisk Sørensen den nest mest effektive spilleren i Eliteserien.
Med sine 10 mål har han ett mål hvert 92 minutt.
Høeg med sine 16 har ett hvert 89 minutt
Svar
(08-25-2025, 09:39 AM)JohnF Skreiv: Det virker som det (naturgress) er noe vi nokså konsekvent har slitt med de siste årene.

Vel, det er fort gjort å dra den konklusjonen når vi spiller på kunstgress hjemme, men la oss se litt nærmere på det...

Alle våre kamper på naturgress er bortekamper, og de fleste lag (også VIF) sliter mer på bortebane enn på hjemmebane.
Om en sammenlikning mellom kunstgress og naturgress skal bli verdt noe bør man kun se på bortekampene.

Etter at Intility åpna 10/9-17 (og vi fikk en hjemmebane med kunstgress) har vi spilt 120 seriekamper på bortebane.
43 på naturgress og 77 på kunstgress.

naturgress har vi vunnet 14, spilt 14 uavgjort og tapt 15.
Det tilsvarer at vi har tatt med oss 43,4% av poengene vi kunne sanket i de 43 kampene.

kunstgress har vi vunnet 25, spilt 18 uavgjort og tapt 34.
Det tilsvarer at vi har tatt med oss 40,3% av poengene vi kunne sanket i de 77 kampene.

Til sammenlikning er statsene 60-31-29 (V-U-T) på hjemmebane siden 10/9-17. Noe som tilsier at vi har tatt 58,6% av poengene som lå i potten. Slår vi sammen hjemmekamper og bortekamper på kunstgress har vi tatt med oss 51,4% av poengene. Så joda, vi tar flere av poengene på kunstgress, men det skyldes først og fremst hjemmebanefordel, ikke underlaget.

Så, min påstand er: Nei, vi sliter ikke nevneverdig med naturgress. (Selv om det virkelig så sånn ut i Haugesund).
Svar
(08-25-2025, 05:49 PM)hmchrist Skreiv:
(08-25-2025, 09:39 AM)JohnF Skreiv: Det virker som det (naturgress) er noe vi nokså konsekvent har slitt med de siste årene.

Så, min påstand er: Nei, vi sliter ikke nevneverdig med naturgress. (Selv om det virkelig så sånn ut i Haugesund).

Og borte mot Bryne.
Svar
Vi sliter litt med å bli kvitt Kristiansund etter at de slo Sarpsborg.

Så folk må gjerne se oppover og drømme om 4.plass og Europa. Jeg ser fortatt litt nedover på tabellen.

Vi har 7 poeng på Bryne, men bare 4 om vi taper internt oppgjør mot dem hjemme.
Vi har 6 poeng på HamKam, men bare 3 om vi taper internt oppgjør mot dem borte
Vi har 4 poeng på Kristiansund, men bare 3 om vi taper internt opppgjør mot dem hjemme

Så får vi se hvordan Sarpsborg gjør det etter trenerbytte om med penger å handle for. 5 poeng ned til dem.

Vil jo si at Brynekampen nå blir relativt viktig for oss. Seier der og vi har 10 poeng på dem og 10 kamper igjen av sesongen. Men jeg tror Bryne kommer seg over 30 poeng om vi taper. 2 seire og en uavgjort til bør de greie på siste 10. Skulle de derimot tape mot oss er jo vi allerede på 30. Og selv med minimal poengfangst siste 10 så bør det holde.

For andre lag som kommer til å ende over 30 er HamKam. De har hjemmekamper mot Godset og Haugesund igjen og flere andre enklere. Regner med at Sarpsborg også klarer å karre seg over 30. Og det samme egentlig med Kristiansund. De greier å vinne 2 av 11 og ta minst en uavgjort.

Så taper vi mot Bryne må vi vinne minst 2 til. Vinner vi mot Bryne så er vi i praksis utenfor nedrykksfare.
Svar
Faren for direkte nedrykk er ikke lenger til stede så alt handler om å unngå kvalik.
Bryne har 20 poeng på 19 kamper som vil gi dem 31,5 poeng til slutt om de fortsetter med samme snitt.
Han kan, sarp og kbk har henholdsvis ett, to og tre poeng mer enn Bryne nå. Jeg er overbevist om at en av de fire får kvalik plassen. Flere av dem vil sikkert få høyere poengsnitt siste tredjedel, men at minst en av fire stagnerer eller kollapser er veldig sannsynlig.
Vi har 27 poeng tar vi 32 eller 33 er vi temmelig trygge.
Våre beste sjanser er

Neste runde hjemme mot Bryne
Hjemme mot kfum #22
Borte mot ham kam #25
Hjemme mot godset #26
Hjemme mot kbk #29

Så har vi jo kamper mot Molde og andre lag vi kan ta poeng i og.
Men minst en seier og et par uavgjort må vi da klare. Forhåpentligvis kommer seieren alt lørdag.

Hjemme mot kbk
Svar
(08-25-2025, 05:49 PM)hmchrist Skreiv:

Vel, det er fort gjort å dra den konklusjonen når vi spiller på kunstgress hjemme, men la oss se litt nærmere på det...

Alle våre kamper på naturgress er bortekamper, og de fleste lag (også VIF) sliter mer på bortebane enn på hjemmebane.
Om en sammenlikning mellom kunstgress og naturgress skal bli verdt noe bør man kun se på bortekampene.

Etter at Intility åpna 10/9-17 (og vi fikk en hjemmebane med kunstgress) har vi spilt 120 seriekamper på bortebane.
43 på naturgress og 77 på kunstgress.

naturgress har vi vunnet 14, spilt 14 uavgjort og tapt 15.
Det tilsvarer at vi har tatt med oss 43,4% av poengene vi kunne sanket i de 43 kampene.

kunstgress har vi vunnet 25, spilt 18 uavgjort og tapt 34.
Det tilsvarer at vi har tatt med oss 40,3% av poengene vi kunne sanket i de 77 kampene.

Til sammenlikning er statsene 60-31-29 (V-U-T) på hjemmebane siden 10/9-17. Noe som tilsier at vi har tatt 58,6% av poengene som lå i potten. Slår vi sammen hjemmekamper og bortekamper på kunstgress har vi tatt med oss 51,4% av poengene. Så joda, vi tar flere av poengene på kunstgress, men det skyldes først og fremst hjemmebanefordel, ikke underlaget.

Du er åpenbart en type som gjør grundigere research enn meg (som gjerne slenger ut påstander og ser om de sitter).
Likevel, og her skyter jeg nok en gang fra hofta, hvor mange av naturgresseirene kom i OBOS? Det kan muligens nyansere bildet noe. Eventuelt bare understreke poenget ditt.
Det som er helt sikkert er at jeg ikke har undersøkt det.
Svar
Jeg velger å se oppover på tabellen.

Neste kamp kan vi gjøre et skikkelig byks på tabellen. (Hvis vi slår Bryne) Rosenborg, Sandefjord og KFUM taper høyst sannsynlig sine kamper, og da kan vi sitte å håpe på ett lite mirakel i Drammen. Skjer dette er vi på 5 plass!! Hadde vært sinnsykt kuult og bra for spenningen til høsten.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 6 Gjest(er)