Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyn vs Vålerenga, lørdag 20. april 18:00, Ullevaal Stadion
(04-25-2024, 06:40 AM)ForrestGump Skreiv: Hva mener du Noia a.k.a Nils? Etter å ha lest og vurdert VGs ovennevnte artikler vedrørende akademier i Norge IRL?

Jeg mener det samme jeg alltid har ment jeg, at tidlig seleksjon ikke har noe for seg i fotball. Og så vil sikkert noen si at det gjør vi ikke, men vi gjør det likevel fordi vi velger det utvalget av spillere som vi gir tilbud til ganske tidlig.

Så selv om hvor god en spiller er som 12-åring ikke er noen god indikator for hvor god den spilleren blir 10 år senere, så er det likevel veldig viktig å være så god som 12-åring sånn at de passerer den beslutningsporten det er å bli tatt inn og gitt et bedre tilbud enn de andre. Og for å være god som 12-åring så må man ha mye ballkontakt og sånne ting. Som så klart er mer vanskelig å få til i indre Oslo enn ute på landet. Og spesielt hvis foreldrene har penger til å sende unga på akademi. Og det er det mange som har.

Derfor tror jeg vi er mer tjent med å gi et bra tilbud til mange flere, en et veldig spisset tilbud til veldig få basert på et utvalg vi gjør når de er veldig unge. Jeg tror at den beste måten å bli god i fotball på er å gå inn i en av de større bredde/utviklingsklubbene som har kompetente trenere fra ung alder, men som ikke gjør noen utvalg på spillersiden sånn som vi gjør.

Så har du den sosiale siden av det så klart, med at privilegerte barn har et fortrinn overfor barn av ikke like priviligerte foreldre. Men det blir en litt annen diskusjon.

Og jeg mener at Vålerenga som klubb har en mye større rolle å spille gjennom å drive flere lavpris/gratis-akademier rundt om i Oslo øst sammenliknet med f.eks Jobbsjansen. Gjennom å finansiere den type tiltak så kan man holde ungdommer i fotballen lenger, for det er jo også andre grunner til at det er bra å drive med fotball enn bare det å skulle spille i Eliteserien. Det er mye mer relevant og mye nærmere kjernevirksomheten vår. Og noe som vil gi oss flere gode spillere.

For selv om det er gjort massevis av forskning på at tidlig seleksjon i fotball ikke har noe for seg, så er jo det gjort i grupper som har det samme tilbudet. Og der er det sånn at det sjelden er de beste 10-12 åringene som blir de beste seniorene. Men igjen, det forutsetter jo at de har de samme rammene da. Det er derfor vi kan høre om spillere Braut Håland som ikke var god tidlig i tenårene. Poenget er at han spilte i Bryne og han ble ikke valgt bort. Vi velger dem jo i mye større grad bort.

Hvis du har lyst til å lese litt mer om sånne ting så kan jeg anbefale deg f.eks. denne artikkelen: https://fotballtreneren.no/2018/08/07/ho...fotballen/

Stig Arve Sæther har jo mye om dette med utgangspunkt i norsk fotball. Her finner du en fin Josimar-podcast der han snakker en del om det. https://podtail.com/no/podcast/josimar-t...nting-for/

Ellers finnes det haugevis av artikler du kan lese om det temaet i internasjonal fotball hvis du gidder å Google det.

Men når det gjelder det mer sosiale med det, altså at kostnadene blir for høye og tilbudet for dårlig så mener jeg Vålerenga som klubb kan bidra mye der. Det var vel også kanskje sånne tanker som lå litt bak det med Engaland, der vi skulle ha haugevis med samarbeidsklubber. Men det er lenge siden jeg har hørt noe mer om det prosjektet, så det har vel kanskje stoppet litt opp. Og det er like greit. Jeg tror ikke vi klarer å ta det ut bredt gjennom samarbeidsklubber, jeg tror vår klubb må ha 100% av ansvaret.

Men vi har jo haugevis av folk i styret som er semi-politikere og har gode kontakter der. Så hvis det foreslås et kommunalt prosjekt for å utjevne de forskjellene i spesielt utsatte bydeler, eller for folk med vanskelig økonomi, og der Vålerenga som klubb tar det faglige ansvaret så er jeg helt sikker på at noe sånt kan og vil bli støttet opp med kommunale midler.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)