4 timer siden
(6 timer siden)Talentløs Skreiv: En annen ting er at det er intr. å se resultatene de nye, unge trenerne har: RBK, Brann, Sandefjord. Har fotballen endret seg så mye de siste årene at de eldre ikke henger med?
Det korte svaret på det er vel ja. Selv om rutine heller ikke er å forakte da. Men de unge har nok et fortrinn på taktikk, mens de eldre har erfaring. Det er mye psykologi i en fotballtropp også.
Men det er jo en av mine hangups dette med 5 bytter. Når det ble innført så åpner det også opp for å snu et kampbilde gjennom bytter. Og det er vel kanskje først og fremst der jeg tenker at de gamle henger litt etter. Fotball blir mer og mer et spill 20 mot 20 og ikke 11 mot 11. Nå minner det mer om det å bytte rekke i hockey. I dag kan man bytte hele midtbanen eller hele angrepet i pausen og fortsatt ha et par bytter igjen til en skade eller om noen blir slitne. Så det byttes mer og det byttes tidligere.
Så det er vel først og fremst det nye da, at dagens fotball stiller større krav til trenernes evne til å snu et kampbilde gjennom bytter og justeringer. Man kan vel også godt si at fotballen har vært betydelig mer datadrevet de siste 15 årene. Så trenere som ble skolert for en del år siden har nok i mindre grad vært gjennom det der. Så er det så klart noe som heter etterutdanning og praktisk erfaring da, de færreste er utlært i noe når de er ferdig på skolebenken. Men jeg tror nok unge trenere i større grad er taktisk smartere, har mer kunnskapsbasert fotballforståelse og er mer fleksible. Å kunne justere eget lags taktikk er mye mer viktig nå, spesielt siden muligheten til å endre har blitt så mye større med 5 bytter. Nå holder det ikke at trenern presenterer en gameplan før kampen og sier noen ord til laget i pausen. Nå er treneren mye mer i stand til å påvirke kampen direkte.