VPN-forum
Lagbygge sesongen 2024/2025 - Utskriftsvennlig utgave

+- VPN-forum (https://www.vpn.no/forum)
+-- Forum: Vålerenga sport og fritid (https://www.vpn.no/forum/forum-1.html)
+--- Forum: Vålerenga hockey (https://www.vpn.no/forum/forum-3.html)
+--- Tråd: Lagbygge sesongen 2024/2025 (/thread-198.html)

Sider: 1 2 3 4 5


Lagbygge sesongen 2024/2025 - sorum2 - 04-20-2024

Kontraktsoversikten er hentet fra Eliteprospects som normalt er til å stole på.

Ajour 6. mai

Keepere (0)

Backer (4)

Tommi Taimi 25/26
Daniel Bøen Rokseth 24/25
Kalle Ekelund 24/25
Gabriel Koch 24/25

Forwards (6)

Pontus Finstad 24/25
Jørgen Karterud 24/25
Sebastian Johansen 24/25
Mathis Olimb 24/25
Stian Kaltrud Nystuen 25/26
Mikkel Christiansen 25/26

Bekreftet inn:

Stian Kaltrud Nystuen - fra Stjernen
Mikkel Christiansen - fra Frisk

Bekreftet ut:

Stian Solberg - Färjestad
Joona Partanen - Narvik
Mark Auk - ?
Alex Dostie - USA?
Christopher Bengtsson - ?
Mika Partanen - ? (kan bli aktuell senere hvis skadefri, desember??)
Markus Søberg
Trevor Mingoia - ?
Thomas Olsen - Jukurit, Liiga

Rykter ut:

Rykter inn:

Alexander Bonsaksen - Frisk Asker

Rykter ny kontrakt:

Tobias Breivold - 3 år
Martin Røymark - 2 år

Spillere uten kontrakt:

Tobias Breivold

Herman Mowe
Linus Rosdahl

Sander Thoresen
Magnus Brekke Henriksen
Martin Røymark
Christian Torrissen
Didrik Nøkleby Svendsen


RE: Lagbygge sesongen 2024/2025 - Espengoo - 04-20-2024

Gabriel Koch har også kontrakt et år til. Har sier selv at han signerte for to år i videon i lenken.
https://www.vif-hockey.no/artikel/ja5kalgmi-49ejd/velkommen-hjem-gabriel-koch


RE: Lagbygge sesongen 2024/2025 - sorum2 - 04-20-2024

(04-20-2024, 01:35 AM)Espengoo Skreiv: Gabriel Koch har også kontrakt et år til. Har sier selv at han signerte for to år i videon i lenken.
https://www.vif-hockey.no/artikel/ja5kalgmi-49ejd/velkommen-hjem-gabriel-koch

Herlig. Da har jeg rettet opp og varslet Eliteprospects. Krysser fingrene for at Gabriel får skikk på helsa og kan være 100% fit for fight når serien starter i september. Vi var på U-20 VM og da var Gabriel Norges beste back, bedre enn Stian Solberg,


RE: Lagbygge sesongen 2024/2025 - Flemmern - 04-20-2024

Hvis vi ser på spillere uten kontrakt, hvem ønsker vi med videre?
Tuben selvfølgelig, men vi trenger en bedre makker til han. Har vi noe på ungdomssiden?
Herman Mowe bør vel gis et år til?
Auk kom seg vel aldri helt tilbake fra skaden og bør vel ikke re-signeres. Han var jo meget god da han kom og sto for en rekke poeng.
Linus bør ikke re-signeres. Han har sine kamper, men er for veik.

Bengtsson mener jeg bør re-signeres. Har ikke stått fram så bra i semi- og finalespillet, men har spilt mye med Røya og Karta som ikke er "teamplayers" på den måten han ønsker spille. Rart ikke Andersson har sett dette selv og fått han sammen med andre i rekka. Stallen er nok for tynn og vi trenger sikkert flere pasningssterke spillere.
Partanen håper jeg re-signerer. Er en klassespiller i norsk målestokk. Skader har vel satt han litt tilbake, men alle vet hvor god han kan være.
Mingoia var jo bare tenkt ut sesongen, men dette er en spiller som fungerte godt med Bengtsson og Dostie en periode. Da var det en klasserekke. Jeg mener han er mer enn god nok.
Dostie må også re-signeres. Han er en teamplayer og leser spillet meget godt. Poengplukker.
Søberg gjorde det bedre mot slutten av sluttspillet, og med en god pre-season kan han være en bra lagspiller. Re-signer på 1-års kontrakt.
Thoresen vet jo alle hva jeg mener om. Holder ikke nivået i ES, og må vekk. Veik, svak med og uten puck og kan ikke orientere seg eller lese spillet.
Brekke synes jeg har vist seg bedre enn forrige sesong. Rota litt i finalen synes jeg, men en spiller vi bør re-signere.
Røya er enig om ny kontrakt ryktes det, og det er vel greit nok. Farta hans er gull verdt, men som lagspiller er han ikke som tidligere.
Torrissen tror jeg kan bli bra. Mangler spisskompetanse, men jobber hardt og er god med puck. Får håpe han ikke faller i Lalande-sekken og blir "borte". Usikker på om vi skal re-signere her, men han bør vel få et år til å vise seg på?
Nøkleby er det ingen poeng å re-signere. Tøff spiller, men det finnes tøffe spillere der ute med poeng i seg i tillegg.


RE: Lagbygge sesongen 2024/2025 - sorum2 - 04-20-2024

Fra Budstikka:

Frisk Asker har hatt samtaler med Alexander Bonsaksen (37) og skal prate med kapteinen igjen i neste uke.
– Vi hadde et positivt møte med ham. Vi fortalte hvor vi står og hva vi tenker. Så fortalte han litt av det samme når det gjelder ham selv, sier sportssjef i Frisk Asker, Vidar Wold.

Frisk-kapteinen har en utgående kontrakt med klubben og han står dermed fritt til å prate med andre klubber. Han har hatt samtaler med moderklubben Vålerenga. Det har vært kjent fra tidligere.

– Det er ikke noen hemmelighet at han har pratet med dem. Det ville være overraskende om han ikke pratet med andre klubber så lenge han har en kontrakt som går ut nå, sier Vidar Wold.


RE: Lagbygge sesongen 2024/2025 - sorum2 - 04-21-2024

Alexander Reichenberg på vei til VIF. En herlig speller. Meget god i overtall https://www.eliteprospects.com/player/38180/alexander-reichenberg https://youtu.be/wofRI8lp_98?si=DCwt66JLkkQl28FQ


RE: Lagbygge sesongen 2024/2025 - Flemmern - 04-21-2024

Hvis alle ryktene stemmer så langt, er vel snart snittalder godt over 30 år.


RE: Lagbygge sesongen 2024/2025 - Ingar - 04-21-2024

Er det holder i ryktene om Reich? GD pleier være tidlig ute med slikt,men ikke sett noe!


RE: Lagbygge sesongen 2024/2025 - Kristoffer - 04-23-2024

I skuffelsen over tapt finale, kan man såvidt begynne å tenke på neste års lagbygg. Før vi vender blikket mot neste sesong har jeg noen tanker om årets lag. Det blir keepere og backer i dag.

Keepere: 

Breivold (22). Tuben har grepet førstekeeperjobben med begge hendene. Har hatt en opp og ned sesong, hvilket ikke er uvanlig med en såpass ung keeper. Utfordringer i spillet er spill med spaken og plassering på skudd utenfra. Spesielt på snapsiden har det gått inn for mange skudd. Glimrende på sitt beste og jeg mener det er riktig at han ryktes å ha fått ny kontrakt. 

Partanen har dessverre vært en skuffelse og har aldri blitt den avlastningen som Tuben kunne trengt. Blir veldig overrasket om han får tilbud neste sesong. 

Her må det inn en 2 keeper, gjerne med litt rutine, som kan pushe Breivold til nye høyder. 

Backer: Det så solid lenge ut, men vært opp og ned siden sesongen snudde før jul. Det som skulle være en sterk backbesetning har blitt tynnet ut og det ble alt i alt litt for skralt når det dro seg til i sluttspillet.
Av backer på kontrakt har vi Taimi (2 år til ), Rokseth, Ekelund og Koch.

Taimi (33). Ikke hans beste sesong. Varierer for mye i prestasjonene. Snitter 1 poeng i snitt i grunnserien, men savner litt snert i det offensive spillet. Har et bra skudd, men bruker det for sjeldent f.eks i powerplay.
Mye rart i finaleserien, men fikk enormt med spilletid, da blir det naturlig nok noen blemmer.

Rokseth (32). Meget solid frem til han ble skadet. Ro i spillet, gjør ting enkelt, men effektivt. Syns ikke han kom opp på samme nivå etter skaden. I likhet med Taimi gjorde han mye rart i finalen og var tidvis svak. En solid back som jeg håper kan revansjere seg neste sesong.

Ekelund (33). Var i utgangspunktet litt skeptisk til å signere han på nytt denne sesongen, men frem til sluttspillet var han kanskje vår mest stabile back? I sluttspillet og når det tetner seg til syns jeg han faller litt gjennom. Blir for veik og fisker rundt med kølla. Blir litt for nonchalant i stilen for meg. 

Koch (20). Dessverre har dette vært en sesong preget av skader for unggutten. Ble roterende i den 6/7 rollen. Var veldig god for Norge under u-20 wm. Skummelt når du begynner med hjernerystelse i så ung alder. Får håpe han kommer seg tilbake og kan utvikle spillet sitt, det fikk på en måte aldri satt seg i år.

Av de backene som var på laget, men som nå står uten kontrakt har vi:

Solberg (18). Av og til glemmer jeg hvor ung han faktisk er. Kommer til å tidlig i draften, runde 2/3 senest, og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Herlig innstilling, bra fysisk, god på skøyter og bra teknisk. Ser isen bra, selv om han blir litt overmodig innimellom, men det hører til med alderen. Han har «hele» pakka og kan nå veldig langt. Naturligvis litt opp og ned i prestasjonene, men står frem som den backen i sluttspillet med mest hår på ballene. Litt rart å tenke på at vi nå mister den mest fysiske backen vi har.
Det er bare å ønske lykke til videre!

Auk (29). En Auk i form er morsom å se på når han danser seg frem i offensiv sone, drar av en mann og limern i krysset. En Auk som har slitt etter skadecomebacket har dessverre sett litt redd ut og har ei heller nytt tiltro med mye istid i sluttspillet. Åpenbart at skaden preger han. Jeg tror det kanskje er best å skille lag for denne gang.

Rosdahl (26). Jeg hadde ikke de største forhåpningene til Rosdahl før sesongen, men jeg har vært positivt overrasket. Bra teknikk og ok fart og gjort sakene sine greit. Usikker på om han blir med videre, men til å være en 6/7/8 back syns jeg han har innfridd og levert omtrent det som kan forventes av en slik rolle.

Mowe (19). Fått noen matcher her og der. Virker som en stabil spiller. Har fremtiden foran seg, så håper han kan være med fremover.

Det blir meget spennende å se hva som skjer med denne lagdelen neste år. 4 stk på kontrakt vil gi en viss stabilitet, så gjenstår det å se hvordan det går med Koch. Et (forventet) slag å miste Solberg. Jeg tror Auk går, Rosdahl kanskje. Skulle gjerne sett en skikkelig defensiv bauta og en poengplukker med offensivt blikk inn. Vi har en aldrende backbesetning som ikke blir noe raskere med årene, så vi vil trenge litt fart bak der og. Det er rykter om Bonsaksen inn. Etter sortien som endte med at han gikk til Frisk er det vel ikke mange som jubler sånn veldig høyt for et comeback i den blå trøya. Har visstnok vært god for Frisk på slutten av sesongen og sluttspillet. Alderen og skadehistorien noe man må tenke nøye gjennom, syns ei heller han har imponert de gangene vi har spilt mot Frisk. Om vi skulle signere Bonsaksen er det først og fremst hans lederegenskaper som er interresante. Jeg tror årets lag muligens savner noen som kan sette skapet på plass og i så måte tror jeg det kan være fristende å gå etter Bonsaksen. 
Vi trenger påfyll på backen, helst med noen i mellomsjiktet, dvs 20 årene.


RE: Lagbygge sesongen 2024/2025 - Perkules - 04-23-2024

Hørt et eller annet sted at Brekke Henriksen er rykta til Storhamar(var kanskje her?) Petter var vel temmelig på han tidligere også.

Vil bare benytte anledningen til å si at jeg synes han har vært sjukt bra i sluttspillet og virkelig vært en av våre beste og viktigste. Tar rollen sin 100% men har likevel også produsert mer forover - som i dag ble kronet med en fortjent scoring. Håper han forlenger og starter neste sesong der han avsluttet i år

(04-23-2024, 11:10 PM)Kristoffer Skreiv: I skuffelsen over tapt finale, kan man såvidt begynne å tenke på neste års lagbygg. Før vi vender blikket mot neste sesong har jeg noen tanker om årets lag. Det blir keepere og backer i dag.

Keepere: 

Breivold (22). Tuben har grepet førstekeeperjobben med begge hendene. Har hatt en opp og ned sesong, hvilket ikke er uvanlig med en såpass ung keeper. Utfordringer i spillet er spill med spaken og plassering på skudd utenfra. Spesielt på snapsiden har det gått inn for mange skudd. Glimrende på sitt beste og jeg mener det er riktig at han ryktes å ha fått ny kontrakt. 

Partanen har dessverre vært en skuffelse og har aldri blitt den avlastningen som Tuben kunne trengt. Blir veldig overrasket om han får tilbud neste sesong. 

Her må det inn en 2 keeper, gjerne med litt rutine, som kan pushe Breivold til nye høyder. 

Backer: Det så solid lenge ut, men vært opp og ned siden sesongen snudde før jul. Det som skulle være en sterk backbesetning har blitt tynnet ut og det ble alt i alt litt for skralt når det dro seg til i sluttspillet.
Av backer på kontrakt har vi Taimi (2 år til ), Rokseth, Ekelund og Koch.

Taimi (33). Ikke hans beste sesong. Varierer for mye i prestasjonene. Snitter 1 poeng i snitt i grunnserien, men savner litt snert i det offensive spillet. Har et bra skudd, men bruker det for sjeldent f.eks i powerplay.
Mye rart i finaleserien, men fikk enormt med spilletid, da blir det naturlig nok noen blemmer.

Rokseth (32). Meget solid frem til han ble skadet. Ro i spillet, gjør ting enkelt, men effektivt. Syns ikke han kom opp på samme nivå etter skaden. I likhet med Taimi gjorde han mye rart i finalen og var tidvis svak. En solid back som jeg håper kan revansjere seg neste sesong.

Ekelund (33). Var i utgangspunktet litt skeptisk til å signere han på nytt denne sesongen, men frem til sluttspillet var han kanskje vår mest stabile back? I sluttspillet og når det tetner seg til syns jeg han faller litt gjennom. Blir for veik og fisker rundt med kølla. Blir litt for nonchalant i stilen for meg. 

Koch (20). Dessverre har dette vært en sesong preget av skader for unggutten. Ble roterende i den 6/7 rollen. Var veldig god for Norge under u-20 wm. Skummelt når du begynner med hjernerystelse i så ung alder. Får håpe han kommer seg tilbake og kan utvikle spillet sitt, det fikk på en måte aldri satt seg i år.

Av de backene som var på laget, men som nå står uten kontrakt har vi:

Solberg (18). Av og til glemmer jeg hvor ung han faktisk er. Kommer til å tidlig i draften, runde 2/3 senest, og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Herlig innstilling, bra fysisk, god på skøyter og bra teknisk. Ser isen bra, selv om han blir litt overmodig innimellom, men det hører til med alderen. Han har «hele» pakka og kan nå veldig langt. Naturligvis litt opp og ned i prestasjonene, men står frem som den backen i sluttspillet med mest hår på ballene. Litt rart å tenke på at vi nå mister den mest fysiske backen vi har.
Det er bare å ønske lykke til videre!

Auk (29). En Auk i form er morsom å se på når han danser seg frem i offensiv sone, drar av en mann og limern i krysset. En Auk som har slitt etter skadecomebacket har dessverre sett litt redd ut og har ei heller nytt tiltro med mye istid i sluttspillet. Åpenbart at skaden preger han. Jeg tror det kanskje er best å skille lag for denne gang.

Rosdahl (26). Jeg hadde ikke de største forhåpningene til Rosdahl før sesongen, men jeg har vært positivt overrasket. Bra teknikk og ok fart og gjort sakene sine greit. Usikker på om han blir med videre, men til å være en 6/7/8 back syns jeg han har innfridd og levert omtrent det som kan forventes av en slik rolle.

Mowe (19). Fått noen matcher her og der. Virker som en stabil spiller. Har fremtiden foran seg, så håper han kan være med fremover.

Det blir meget spennende å se hva som skjer med denne lagdelen neste år. 4 stk på kontrakt vil gi en viss stabilitet, så gjenstår det å se hvordan det går med Koch. Et (forventet) slag å miste Solberg. Jeg tror Auk går, Rosdahl kanskje. Skulle gjerne sett en skikkelig defensiv bauta og en poengplukker med offensivt blikk inn. Vi har en aldrende backbesetning som ikke blir noe raskere med årene, så vi vil trenge litt fart bak der og. Det er rykter om Bonsaksen inn. Etter sortien som endte med at han gikk til Frisk er det vel ikke mange som jubler sånn veldig høyt for et comeback i den blå trøya. Har visstnok vært god for Frisk på slutten av sesongen og sluttspillet. Alderen og skadehistorien noe man må tenke nøye gjennom, syns ei heller han har imponert de gangene vi har spilt mot Frisk. Om vi skulle signere Bonsaksen er det først og fremst hans lederegenskaper som er interresante. Jeg tror årets lag muligens savner noen som kan sette skapet på plass og i så måte tror jeg det kan være fristende å gå etter Bonsaksen. 
Vi trenger påfyll på backen, helst med noen i mellomsjiktet, dvs 20 årene.

Andersson sa vel i høst at han var positivt overasket over Rosdahl og at han mente at en sommer med knallhard fystrening kunne være ganske avgjørende. Han gjør jo mye bra og kunne definitivt hatt bra utbytte av mer muskler