Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obos - ligaen 2024
(05-02-2024, 01:02 PM)Loffen Skreiv:
(05-02-2024, 11:40 AM)Gluecoma Skreiv: Tror det bare er noen små justeringer som skal til, så begynner vi å spille bra fotball. Er spesielt 3 ting jeg syns er merkelig i kampen mot Tromsø:

1. Ved nær sagt hver eneste 5-meter så blir det spilt et par-tre kortpasninger før Storevik slår langt. Her må man enten velge om man skal spille seg ut eller slå langt. Når småspillet igangsettes er laget i formasjon og den lange pasningen blir da på en enslig spiss eller kant. Enten får man spille seg ut, eller så får man sette opp laget til å slå langt fra 5 meteren slik at vi har spillere til å vinne duellen etter utspillet.

2. 90% av alle pasninger fremover går på feilvendt spiller, og da blir jo eneste mulighet støttepasninger og deretter på tvers og tempoet senkes. Vi trenger løp i alle slags rom som muliggjør pasninger i lengderetning på spillere i fart.

3. Ikke spille hjemover når vi nærmer oss motstanders boks. Spillere må i mye større grad ha fokus på å få ballen frem, og fylle opp med medspillere der ballen er for å skape overtall. Det blir veldig slitsomt for oss når vi hele tiden må løpe frem og tilbake fordi ballen spilles så mye frem og tilbake. For motstanderen er det også enkelt å forsvare seg mot, det er bare å vente.

ellers så er det ekstremt positivt at vi ikke slipper inn på 120 minutter, og at vi ikke blir super-feige med nervene utenpå drakte i går. Håper det snur nå

Helt enig

I tillegg plager det meg at vi fortsatt holder på med at vi skal spille oss helt inn på 5-meteren til motstanderen.
Når man er på 17 meter rett foran mål og uten motstander helt oppe i press så er det lov å skyte.

Det er jo egentlig et resultat av at ting går for tregt. Vi lar motstander få altfor god tid til å minske rom og da er det sjeldent tid til å få skutt uten at det er 5-6 spillere imellom. En gylden regel er at det er viktig å avslutte angrepene, og da forstår jeg litt skuddvegringen. Risikoen ved at man treffer noen slik at motstander kan kontra blir stor og man forsøker heller spille seg helt frem istedenfor å skyte. Når det er sagt, så bør det skytes hver eneste gang det er en åpning. Alt kan skje så lenge man får ballen mot mål.
Svar
(05-02-2024, 12:57 PM)Paulinho Skreiv: Hva med Henrik Bjørdal - hva er status på ham?

Godt spørsmål! 

Dagen vi møtte Oppsal (for en uke siden) skrev klubben: 

Henrik Bjørdal er fortsatt ute med skade, og selv om han nærmer seg spill kom  dagens kamp litt for tidlig.
-- 
Mot Mjøndalen skrev de: Geir Bakke må klare seg uten en akillesplaget Henrik Bjørdal

Så kanskje den første av de meldingene var litt for optimistisk? Eller kanskje de sparte han i går for at han skal avlaste Strand eller Ambina.

Ellers er det spennende når vi får se Bully i troppen igjen.

Ser nå at Hedenstad ble tatt ut av troppen rett før kamp i går og erstattet av Obasi på grunn av sykdom.
Da er det vel lov til å håpe at Hedenstad er klar igjen til lørdag.
Svar
(05-02-2024, 01:02 PM)Loffen Skreiv:
(05-02-2024, 11:40 AM)Gluecoma Skreiv: Tror det bare er noen små justeringer som skal til, så begynner vi å spille bra fotball. Er spesielt 3 ting jeg syns er merkelig i kampen mot Tromsø:

1. Ved nær sagt hver eneste 5-meter så blir det spilt et par-tre kortpasninger før Storevik slår langt. Her må man enten velge om man skal spille seg ut eller slå langt. Når småspillet igangsettes er laget i formasjon og den lange pasningen blir da på en enslig spiss eller kant. Enten får man spille seg ut, eller så får man sette opp laget til å slå langt fra 5 meteren slik at vi har spillere til å vinne duellen etter utspillet.

2. 90% av alle pasninger fremover går på feilvendt spiller, og da blir jo eneste mulighet støttepasninger og deretter på tvers og tempoet senkes. Vi trenger løp i alle slags rom som muliggjør pasninger i lengderetning på spillere i fart.

3. Ikke spille hjemover når vi nærmer oss motstanders boks. Spillere må i mye større grad ha fokus på å få ballen frem, og fylle opp med medspillere der ballen er for å skape overtall. Det blir veldig slitsomt for oss når vi hele tiden må løpe frem og tilbake fordi ballen spilles så mye frem og tilbake. For motstanderen er det også enkelt å forsvare seg mot, det er bare å vente.

ellers så er det ekstremt positivt at vi ikke slipper inn på 120 minutter, og at vi ikke blir super-feige med nervene utenpå drakte i går. Håper det snur nå

Helt enig

I tillegg plager det meg at vi fortsatt holder på med at vi skal spille oss helt inn på 5-meteren til motstanderen.
Når man er på 17 meter rett foran mål og uten motstander helt oppe i press så er det lov å skyte.

Jukle brøt ordre da han scora i går...? Det virker nesten sånn.
Svar
Noen som har vært på treninger og sett på Obasi Onyebuchi?
Synes jo at det var en veldig spennende signering, og selv om jeg skjønner at det er tar tid å tilvenne seg så tenker jeg at han er en spillertype som trengs - det er ganske få x-faktorer som kan skape noe helt selv i laget.
Svar
(05-02-2024, 04:25 PM)Krolla Skreiv: Noen som har vært på treninger og sett på Obasi Onyebuchi?
Synes jo at det var en veldig spennende signering, og selv om jeg skjønner at det er tar tid å tilvenne seg så tenker jeg at han er en spillertype som trengs - det er ganske få x-faktorer som kan skape noe helt selv i laget.

Han spiller jo fast på VIF2 da, kampene går på tv.
Han herjer ikke, men viser litt spennende ting i små glimt.
Svar
(05-02-2024, 04:25 PM)Krolla Skreiv: Noen som har vært på treninger og sett på Obasi Onyebuchi?
Synes jo at det var en veldig spennende signering, og selv om jeg skjønner at det er tar tid å tilvenne seg så tenker jeg at han er en spillertype som trengs - det er ganske få x-faktorer som kan skape noe helt selv i laget.

Jokke dempa veldig forventningene til hans bidrag denne sesongen i den spontane vpn podkasten tidligere denne uka. Han sa at de har troa på han og at han har masse talent, men at det tar tid og at det ikle er sikkert at han skal spille noe for A-laget vårt i år i det hele tatt.
Svar
Takk for svar - Thorvaldsen besitter kanskje noen av de samme egenskapene samtidig som han funker bedre i laget.

Var vel få av oss som hadde trodd at han skulle rett inn, men håper selvfølgelig at gutten tar steg kjapt og kommer inn i laget i løpet av sesongen.
Vi trenger spillere som kan gå av en mann eller to.

Håper på følgende lagoppstilling til helga (gitt at Bjørdal er tilbake og at alle andre er fit for fight):

Storevik - vet at Sjøeng satses på, men føler meg unektelig tryggere med Storevik mellom stengene.
Borch - Idumba - Kiil Olsen - Jukle
Bjørdal - Strand - Riisnæs
Håkans - Rijks - Thorvaldsen

Akkurat hvem som skal spille hvor på midtbanen veit jeg ikke - men håper i alle fall at Riisnæs flyttes inn i banen og at Bjørdal er tilbake.
Lenge siden Hagen har hatt en god match, og Ambina er jo... ujevn... så både han og Hagen kan gjerne benkes.
Svar
(05-02-2024, 10:02 PM)Krolla Skreiv: Takk for svar - Thorvaldsen besitter kanskje noen av de samme egenskapene samtidig som han funker bedre i laget.

Var vel få av oss som hadde trodd at han skulle rett inn, men håper selvfølgelig at gutten tar steg kjapt og kommer inn i laget i løpet av sesongen.
Vi trenger spillere som kan gå av en mann eller to.

Håper på følgende lagoppstilling til helga (gitt at Bjørdal er tilbake og at alle andre er fit for fight):

Storevik - vet at Sjøeng satses på, men føler meg unektelig tryggere med Storevik mellom stengene.
Borch - Idumba - Kiil Olsen - Jukle
Bjørdal - Strand - Riisnæs
Håkans - Rijks - Thorvaldsen

Akkurat hvem som skal spille hvor på midtbanen veit jeg ikke - men håper i alle fall at Riisnæs flyttes inn i banen og at Bjørdal er tilbake.
Lenge siden Hagen har hatt en god match, og Ambina er jo... ujevn... så både han og Hagen kan gjerne benkes.

Jeg har veldig tro på Thorvaldsen, men synes ikke han har vært så god de siste kampene han har spilt. Jones derimot virker i kanonform så å  starte med han hadde vært gull. Gjerne en halvtime til Kurd Rønning og. Nå tror jeg ikke det blir noen av dem, jeg tipper Håkans kommer inn på høyre og at det blir en midtbanespiller på venstre trolig Riisnæs, men Strand har jo også vært brukt der. 

Jeg skjønner argumentet for Storevik, men han er i utganspunktet cupkeeper og neste cupkamp er allerede på onsdag. Så kan vi ikke se hvem som ser best ut. Sjøeng i morgen eller Storevik mot kamma. Virker Storevik bedre der er et bytte helt innafor, for det er ingne tvil om at Storevik har levert i cupen. Tre smultringer på tre kamper er godkjent. 

Ellers lurer jeg på om Borch bør få hvile en kamp for Hedenstad om sistnevnte er frisk og fin igjen. Kampene kommer tett nå og Borch har vært litt rufsete. Men det aller viktigste er at ikke Kreuz starter mener jeg.
Svar
Veldig spent på kampen i morgen. Håper inderlig at seieren mot Tromsø gir litt selvtillit og at vi kan begynne å se bort ifra hjemmespøkelset en stund. Vi skal ikke undervurdere det mentale i at vi basically har vært verdens dårligste hjemmelag. Det sitter limt inn i bevisstheten til spillerne!
Vi vet jo sannsynligvis kampbildet vi får og om vi ikke mestrer det snart er vi ille ute.

Jeg tror en nøkkel er å komme til tidligere skuddmuligheter. Vi begynner å få en del spillere som faktisk har ganske bra skuddfot.
Hagen, Risnæs, Borch og Jukle kan alle skyte fra litt avstand. Vi må bare komme i posisjon før motstander rekker å få alle mann i blokk, og gutta må tørre.

Håper også vi får se mer av Jones. Liker det jeg ser av han. Kanskje sette han på venstrekanten? Vi har jo så langt foretrukket en midtbanespiller der i Strand eller Risnæs. Vil helst se de på midten.
Med Jones og Håkans på kantene får vi både fart og dribleferdigheter og mye mer å spille på!
Svar
Tror nok kampen i morgen er veldig sesongdefinerende. Vinner vi ved å overbevise spillemessig, er nok hjemmemarerittet over med to strake.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 12 Gjest(er)