Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obos - ligaen 2024
(05-01-2024, 02:52 AM)Grimm Skreiv: Og selv om folk her er helt i mot dette så mener jeg at Strand er en av de som kjemper utrettelig hver jævla kamp (selv om han ikke kan slå en pasning fremover om det er liv om å gjøre), Bjørdal og forsåvidt. Det er leiesoldater jeg lever fint med, resten er der for å komme seg til utlandet så fort råd er uten å legge sjela si i det. Det er jo en bi-effekt av strategien som Nils her inne er så veldig i mot og som jeg til slutt (endelig) ser resultatet av.

Vel, det var vel ikke bare jeg som så det da. Var jo litt flere, Flemmern blant annet.

Når noe er for godt til å være sant, så er det som regel også det det er. Det kan ikke være sant. Det finnes ingen snarveier, det er kun gode planer, hardt arbeid og å være dønn ærlig overfor seg selv som kan gi resultater. Kompetente folk har vi, men det er bare det at så fort du kommer inn porten så begynner de å drive med helt andre ting.

Det er ikke så vanskelig å se sånne ting. Når vi gjør ting på en helt annen måte enn alle andre, så er første kontrollspørsmål som følger. Tror jeg at disse folkene er genier, som ser ting andre ikke ser, eller tror jeg det ikke. Hvis svaret på det spørsmålet er nei, så kan du tenke gjennom hvordan det vil se ut i fremtiden hvis vi fortsetter på den kursen vi har lagt oss på. For hvis folkene som leder verken er genier eller prøver å kopiere andre som har mer suksess så er vi sannsynligvis på villspor.
Svar
Bryne neste. De har vunnet endel i det siste. Stort sett 1-0. Så også borte mot Arendal i cupen i dag. Etter ordinær tid. Mens Enga altså måtte ut i ekstraomganger mot TIL kun tre dager før Bryne-kampen. Ikke ideelt, men vi får håpe gofølelse etter seier veier tyngre enn slitne bein.
Svar
(05-01-2024, 10:32 PM)Caanradi Skreiv: Bryne neste. De har vunnet endel i det siste. Stort sett 1-0. Så også borte mot Arendal i cupen i dag. Etter ordinær tid. Mens Enga altså måtte ut i ekstraomganger mot TIL kun tre dager før Bryne-kampen. Ikke ideelt, men vi får håpe gofølelse etter seier veier tyngre enn slitne bein.

Ja, det bekymrer meg litt. Vi har en tynn stall, så to kamper i uka tar på. Heldigvis så spilte Bryne kamp i dag de også. I neste serierunde reiser vi til Ålesund og skal spille nok en kamp med kun to dagers hvile, mens Aafk har en hel uke siden sin siste kamp.
Svar
(05-01-2024, 10:32 PM)Caanradi Skreiv: Bryne neste. De har vunnet endel i det siste. Stort sett 1-0. Så også borte mot Arendal i cupen i dag. Etter ordinær tid. Mens Enga altså måtte ut i ekstraomganger mot TIL kun tre dager før Bryne-kampen. Ikke ideelt, men vi får håpe gofølelse etter seier veier tyngre enn slitne bein.

Nei, Bryne er ingen pushover. Tabellplassering etter 5 runder er kanskje ikke så ekstremt interessant, men de ligger på 3.plass med 9 av 15 poeng.

De har slått Start, Sogndal og Raufoss. Tapt mot Stabæk og Levanger. 3 av 5 mål kom mot Start i åpningskampen, så de spiller sannsynligvis ikke sprudlende angrepsfotball. Men har bare sluppet inn 3 mål på 5 kamper. Så jeg tipper vi møter et velorganisert Brynelag med en klar kampplan. Som, oversatt til norsk, betyr at vi kommer til å møte et lag som ligger lavt og kompakt og som satser på kontringer.

For vår del så brenner det på dass allerede. Hvis vi taper mens konkurrentene vinner så er luka på 9 poeng.
Svar
(05-01-2024, 02:52 AM)Grimm Skreiv: Dette blir jo litt forenkling men det er ikke noen tvil om at det er det mentale det går i. Det var spesielt tydelig i fjor og gjelder fortsatt. Summen av spillerne er høyere enn laget nå (til tross for hva mange her inne påstår). Toppnivået til gutta lukter på medalje i ES men vi spiller jo helt kreft. De fleste ES medaljene er vunnet på at laget er bedre enn summen av spillerne. Spesielt B/G nå er et eksempel på det og RBK i gamle dager. Det var jo derfor de fleste spillerne der floppa i utlandet.

Jeg ble påminnet om dette TV2 klippet der Kippe sparker ned DFH: https://www.tv2.no/video/sport/fotball/k...t/1078252/
Det tenningsnivået og måten gutta backer hverandre opp på ser vi ikke lenger. Alle/mange er der for seg sjæl og dette er bare et steg videre i karrieren (med hederlig unntak av Borch) og da blir det sånn vi har det nå. Ingen skjønner at de må kjempe sammen og om de gjør det bra så KAN de havne i utlandet. Samtidig, sånn vi ser klubben opererer med at vi selger så fort det er en bakgårdsliga som har et snev av interesse for å fylle opp benken sin så sier vi jo Yes! med åpne armer, så er det ingen som har noen eierskap til klubben. Kommer det en god spiller inn så holder han jo knapt en hel sesong. Det er jo derfor spillerne kollapser med en gang tribunene blir fylt. De er livredde for å bli avslørt som de poserne de er (igjen med unntak for Borch).

Og selv om folk her er helt i mot dette så mener jeg at Strand er en av de som kjemper utrettelig hver jævla kamp (selv om han ikke kan slå en pasning fremover om det er liv om å gjøre), Bjørdal og forsåvidt. Det er leiesoldater jeg lever fint med, resten er der for å komme seg til utlandet så fort råd er uten å legge sjela si i det. Det er jo en bi-effekt av strategien som Nils her inne er så veldig i mot og som jeg til slutt (endelig) ser resultatet av.

Det klippet der DFH blir sparket ned, er jo soleklart rødt… 

Flere har jo vært inne på at det spriker i vel mange retninger i klubb, styre og stell i Enga. Også DEF m.fl. Også Geir B og JJ i det siste. Åssen klubb, styre og stell funker, aner jeg ingenting om, men det er ikke alltid at de mest synlige (les JJ) er de som er flinkest til å bygge/jobbe frem et lag. Man trenger noen som jobber på gølvet og trekker vogna i riktig retning. Tror mange av oss (meg selv inkludert) ble blendet av å rappe GB fra LSK, i en sesong vi ikke greide å slå dem på banen. Thomas Holm / DEF - kjenner klubben fra inn og utsiden og i etterpåklokskapens lys, hadde vært et smartere valg, tror jeg. GB har erfaring fra å trekke klubber opp fra dårlig til medium. Å få et lag til å prestere under press/forventninger/foran mange tilskuere, krever noe annet.

Slik det ser ut nå, er det vel 7.plassen vi sikter mot…
Svar
Tror det bare er noen små justeringer som skal til, så begynner vi å spille bra fotball. Er spesielt 3 ting jeg syns er merkelig i kampen mot Tromsø:

1. Ved nær sagt hver eneste 5-meter så blir det spilt et par-tre kortpasninger før Storevik slår langt. Her må man enten velge om man skal spille seg ut eller slå langt. Når småspillet igangsettes er laget i formasjon og den lange pasningen blir da på en enslig spiss eller kant. Enten får man spille seg ut, eller så får man sette opp laget til å slå langt fra 5 meteren slik at vi har spillere til å vinne duellen etter utspillet.

2. 90% av alle pasninger fremover går på feilvendt spiller, og da blir jo eneste mulighet støttepasninger og deretter på tvers og tempoet senkes. Vi trenger løp i alle slags rom som muliggjør pasninger i lengderetning på spillere i fart.

3. Ikke spille hjemover når vi nærmer oss motstanders boks. Spillere må i mye større grad ha fokus på å få ballen frem, og fylle opp med medspillere der ballen er for å skape overtall. Det blir veldig slitsomt for oss når vi hele tiden må løpe frem og tilbake fordi ballen spilles så mye frem og tilbake. For motstanderen er det også enkelt å forsvare seg mot, det er bare å vente.

ellers så er det ekstremt positivt at vi ikke slipper inn på 120 minutter, og at vi ikke blir super-feige med nervene utenpå drakte i går. Håper det snur nå
Svar
(05-02-2024, 10:51 AM)Talentløs Skreiv: Flere har jo vært inne på at det spriker i vel mange retninger i klubb, styre og stell i Enga. Også DEF m.fl. Også Geir B og JJ i det siste. Åssen klubb, styre og stell funker, aner jeg ingenting om, men det er ikke alltid at de mest synlige (les JJ) er de som er flinkest til å bygge/jobbe frem et lag. Man trenger noen som jobber på gølvet og trekker vogna i riktig retning. Tror mange av oss (meg selv inkludert) ble blendet av å rappe GB fra LSK, i en sesong vi ikke greide å slå dem på banen. Thomas Holm / DEF - kjenner klubben fra inn og utsiden og i etterpåklokskapens lys, hadde vært et smartere valg, tror jeg. GB har erfaring fra å trekke klubber opp fra dårlig til medium. Å få et lag til å prestere under press/forventninger/foran mange tilskuere, krever noe annet.

Problemet er at klubben/JJ valgte riktig mann til feil oppgave.

Problemet i fjor var at vi måtte snu det. Bakke er en langsiktig fyr, vi hadde kortsiktige behov.

Det riktige i fjor ville vært å hente inn en trener på kort sikt, ut sesongen, som kunne snu ting. Det er ikke Bakkes felt. Så kunne Bakke startet 1.januar i år og bygget opp sitt lag inn mot Eliteserien 2024. Om han hadde levert et par 7.plasser de første årene hadde vi sikkert levd greit med det. Det er vi jo tross alt vant til.

Nå har den egentlige jobben til Bakke startet. Men siden han mislyktes med å holde oss i Eliteserien så har han brukt opp all goodwill og lever vel egentlig allerede på lånt tid. Det samme gjør JJ.

For vi har igjen kortsiktige behov, vi skal rykke opp. Vi kan ikke bli i OBOS. Oppgaven i år er å sette sammen og lede et lag som klarer å rykke opp. Ingen ting annet.

Hvis vi ikke vinner mot Bryne i helga så er vi som klubb nødt til å ta grep. Da er tabbekvoten brukt opp. Da er det bare å ringe Rekdal.
Svar
Forstå det den som kan, men vi er den største oddsfavoritten av alle Oboslag på lørdag. 

1,72 er gjennomsnittsodds for hjemmeseier fra de utenlandske som tilsvarer 58 % sjanse for seier om oddsen er fair. 

Stabæk møter xxx, taper stabæk er vi a poeng med dem om vi vinner. Taper xxx så er vi tre poeng bak dem (og stabæk) om de taper og vi vinner. 
Og blir det uavgjort er vi 4 poeng bak xxx og ett poeng bak Stabæk. Da begynner det å hjelpe. 
Vinner vi er vi ett poeng bak Bryne, taper vi er vi 7 poeng bak det blir det tøft å ta igjen. 
Egersund er nummer to fem poeng foran oss, de møter lyn. Uavgjort der er ikke å forakte.  

Vet noen hva som skjer med Håkans? Han var på benken i går, seks av ni innbyttere kom inn, men ikke han. 
Da kan han vel umulig være kampklar for han er jo toppskåreren vår og en perfekt mann for å avgjøre kampen. 

Ellers godt å se at Olsen kom inn, håper han og Idumba starter mot Bryne. De kom begge inn i løpet av ekstraomgangene så de bør ha friske bein. 

Har vi i tillegg en uthvilt Håkans kan det bli gøy. Rijks hadde ikke noen kjempekamp i går selv om han ble snytt for en klar straffe, men han bør jo også ha friske bein etter å kun ha spilt en omgang. 

Kanskje får vi se Hedenstad inn for Borch, han var på benken mot Mjøndalen, men ikke med i troppen i går. 

Jones var veldig bra, men Kurd Rønning gjorde det også veldig bra da han kom inn og fikk en assist. Kanskje får de hver sin omgang? Jeg maser igjen om at jeg vil ha inn en av dem på venstrekant sånn at Håkans får høyrekant posisjonen sin. Men det virker som vi har låst oss i å bruke en midtbanespiller (strand/riisnæs) på venstre kant. 

Skal man tippe på lag blir det: 

Sjøeng
Hedenstad, Idumba, Olsen, Jukle
Hagen Ambina
Strand 
Håkans Rijks Riisnæs 

Av dem er det bare Jukle, Riisnæs og Ambina som spilte hele kampen i går. Hagen kom inn etter 27 så han spilte 93 min + tillegg. Strand og Jones spilte 82-83 min. 

For øvrig virket vi langt bedre trent enn Tromsø, de hadde mye mer kramper og virket dødere enn våre gutter i store deler av kampen. 
Men de kjørte oss skikkelig i starten av andreomgang og deler av første.

Bryne slapp ekstraomganger i går, men vant bare med ett mål så de fikk vel ikke spart så mange og de hadde fire timer hjem i buss da pluss en lang busstur til Valle før kampen. Så våre muligheter for å pleie såre bein bør være langt bedre enn deres.
Som nevnt før er Bryne super gjerrige med 5-3 i målforskjell i ligaen på 5 kamper. Og de vant selvsagt 0-1 i går mot Arendal fra andre div.

Det er vel tvilsomt om det blir mange mål på lørdag heller, men mange grader blir det. Metrologene melder at det blir enda varmere enn i går og kanskje 23 grader. Perfekt for oss på tribunen.
Svar
(05-02-2024, 12:29 PM)Bohem33 Skreiv: Forstå det den som kan, men vi er den største oddsfavoritten av alle Oboslag på lørdag. 

1,72 er gjennomsnittsodds for hjemmeseier fra de utenlandske som tilsvarer 58 % sjanse for seier om oddsen er fair. 

Stabæk møter xxx, taper stabæk er vi a poeng med dem om vi vinner. Taper xxx så er vi tre poeng bak dem (og stabæk) om de taper og vi vinner. 
Og blir det uavgjort er vi 4 poeng bak xxx og ett poeng bak Stabæk. Da begynner det å hjelpe. 
Vinner vi er vi ett poeng bak Bryne, taper vi er vi 7 poeng bak det blir det tøft å ta igjen. 
Egersund er nummer to fem poeng foran oss, de møter lyn. Uavgjort der er ikke å forakte.  

Vet noen hva som skjer med Håkans? Han var på benken i går, seks av ni innbyttere kom inn, men ikke han. 
Da kan han vel umulig være kampklar for han er jo toppskåreren vår og en perfekt mann for å avgjøre kampen. 

Ellers godt å se at Olsen kom inn, håper han og Idumba starter mot Bryne. De kom begge inn i løpet av ekstraomgangene så de bør ha friske bein. 

Har vi i tillegg en uthvilt Håkans kan det bli gøy. Rijks hadde ikke noen kjempekamp i går selv om han ble snytt for en klar straffe, men han bør jo også ha friske bein etter å kun ha spilt en omgang. 

Kanskje får vi se Hedenstad inn for Borch, han var på benken mot Mjøndalen, men ikke med i troppen i går. 

Jones var veldig bra, men Kurd Rønning gjorde det også veldig bra da han kom inn og fikk en assist. Kanskje får de hver sin omgang? Jeg maser igjen om at jeg vil ha inn en av dem på venstrekant sånn at Håkans får høyrekant posisjonen sin. Men det virker som vi har låst oss i å bruke en midtbanespiller (strand/riisnæs) på venstre kant. 

Skal man tippe på lag blir det: 

Sjøeng
Hedenstad, Idumba, Olsen, Jukle
Hagen Ambina
Strand 
Håkans Rijks Riisnæs 

Av dem er det bare Jukle, Riisnæs og Ambina som spilte hele kampen i går. Hagen kom inn etter 27 så han spilte 93 min + tillegg. Strand og Jones spilte 82-83 min. 

For øvrig virket vi langt bedre trent enn Tromsø, de hadde mye mer kramper og virket dødere enn våre gutter i store deler av kampen. 
Men de kjørte oss skikkelig i starten av andreomgang og deler av første.

Bryne slapp ekstraomganger i går, men vant bare med ett mål så de fikk vel ikke spart så mange og de hadde fire timer hjem i buss da pluss en lang busstur til Valle før kampen. Så våre muligheter for å pleie såre bein bør være langt bedre enn deres.
Som nevnt før er Bryne super gjerrige med 5-3 i målforskjell i ligaen på 5 kamper. Og de vant selvsagt 0-1 i går mot Arendal fra andre div.

Det er vel tvilsomt om det blir mange mål på lørdag heller, men mange grader blir det. Metrologene melder at det blir enda varmere enn i går og kanskje 23 grader. Perfekt for oss på tribunen.

Hva med Henrik Bjørdal - hva er status på ham?
Svar
(05-02-2024, 11:40 AM)Gluecoma Skreiv: Tror det bare er noen små justeringer som skal til, så begynner vi å spille bra fotball. Er spesielt 3 ting jeg syns er merkelig i kampen mot Tromsø:

1. Ved nær sagt hver eneste 5-meter så blir det spilt et par-tre kortpasninger før Storevik slår langt. Her må man enten velge om man skal spille seg ut eller slå langt. Når småspillet igangsettes er laget i formasjon og den lange pasningen blir da på en enslig spiss eller kant. Enten får man spille seg ut, eller så får man sette opp laget til å slå langt fra 5 meteren slik at vi har spillere til å vinne duellen etter utspillet.

2. 90% av alle pasninger fremover går på feilvendt spiller, og da blir jo eneste mulighet støttepasninger og deretter på tvers og tempoet senkes. Vi trenger løp i alle slags rom som muliggjør pasninger i lengderetning på spillere i fart.

3. Ikke spille hjemover når vi nærmer oss motstanders boks. Spillere må i mye større grad ha fokus på å få ballen frem, og fylle opp med medspillere der ballen er for å skape overtall. Det blir veldig slitsomt for oss når vi hele tiden må løpe frem og tilbake fordi ballen spilles så mye frem og tilbake. For motstanderen er det også enkelt å forsvare seg mot, det er bare å vente.

ellers så er det ekstremt positivt at vi ikke slipper inn på 120 minutter, og at vi ikke blir super-feige med nervene utenpå drakte i går. Håper det snur nå

Helt enig

I tillegg plager det meg at vi fortsatt holder på med at vi skal spille oss helt inn på 5-meteren til motstanderen.
Når man er på 17 meter rett foran mål og uten motstander helt oppe i press så er det lov å skyte.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 3 Gjest(er)