Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyn vs Vålerenga, lørdag 20. april 18:00, Ullevaal Stadion
GB fremstår litt som en softis på en varm sommerdag. Og det indikerer at også han, allerede er preget av presset som naturligvis oppstår i kjølevannet av manglende resultater.

Noe som dessverre ikke er noe nytt (historien er i ferd med å gjenta seg nok en gang).

Nesten så man kan begynne å lure på hva som egentlig skjer i kulissene og om penger, kan være en årsak til at han tok jobben hos oss…
Svar
(04-22-2024, 08:24 AM)viftab Skreiv: Noen som gidder å få fram oversikt over antall kamper på Intility og antall seire i perioden han har vært ansvarlig for våres resultater?

Akkurat det er ikke særlig vanskelig da.

Hans første kamp som trener, selv om han satt på VIP'en fordi han var ansatt tidligere samme dag, var mot Brann i cupen. Den vant vi, men vet ikke om vi skal regne inn den her.

Så fulgte tre nye tap. Molde hjemme, Odd borte og Sandefjord hjemme. Alle disse kampene var i juli, så han brukte da kun Fagermos spillertropp.

I august slår vi Godset i Drammen, spiller uavgjort hjemme mot Haugesund, mot Molde borte Odd hjemme og Viking borte. Så kommer første seier på hjemmebane, 3-1 mot Aalesund. Etter det taper vi to ganger mot Glimt, borte i serien og hjemme i cupen. Vi taper hjemme mot Brann, borte mot LSK, hjemme mot RBK og borte mot Sarpsborg før vi får et nytt hjemmepoeng mot Stabæk. Så vinner vi borte mot HamKam, spiller uavgjort mot Tromsø, vinner borte mot Kristiansund og taper hjemme. Og av hjemmekamper i OBOS er det uavgjort mot Sogndal og tap mot Stabæk.

Så i Eliteserien er det 7 poeng på 9 hjemmekamper i serien (Molde, Sandefjord, Haugesund, Odd, AaFK, Brann, RBK, Stabæk, Tromsø), inkludert en seier mot AaFK. I tillegg er det to tap i andre turneringer, mot Glimt i cupen og mot Kristiansund i kvalik. Og så da en uavgjort og et tap i år.

Det blir vel fort en hjemmeseier på 13 forsøk. To på 14 hvis vi er generøse og tar med Brann i cupen, men Bakke var ikke på benken i den kampen. Det var Nornes som ledet laget da.

Nå mener jeg det ikke er helsvart da. Bakke gjorde mye riktig han når han kom. Etter å ha famlet litt i de første kampene i juli, så klarte han å tette bakover sånn at vi tok en del poeng når det kom forsterkninger inn. Vi var gode i begge kampene mot Glimt og plukket poeng borte mot Molde og brøt seiersrekka til Viking.

Der han gikk feil var i de fire kampene mot RBK, Brann, LSK og Sarpsborg. Der hadde vi alt for defensiv tilnærming. På det tidspunktet så var vi på vei ut av sumpa og en seier i en av disse kampene ville gitt oss det vi trengte. Så i stedet for å satse på å vinne en av fire cupfinaler så spilte vi defensivt og endte opp med å tape alle sammen. Og i kampen vi måtte vinne, hjemme mot Stabæk, så ble det bare uavgjort. Før en litt heldig seier borte mot HamKam (Vamos) og en desperat hjemmekamp mot Tromsø, kombinert med utfallet i andre kamper, gjorde at vi klarte kvaliken likevel.

Men fasit blir likevel at det er en seier på 13 forsøk. Og et veldig fryneste forsvarsspill. Og negativ inngang til kampene der spesielt Kritiansundkampen bidrar.

Mitt forslag er at trenerteamet nå kjøper inn noen kasser med Ringnes og så drikker de og spillerne seg fulle og pisser ved alle cornerflaggene og i 16-meterne, sånn at den forbannelser som ligger over Intility blir brutt og de får markert sitt revir. Eller at de rett og slett bare starter å vinne kamper. Det vil ikke være helt feil å skylde på en solid dose med uflaks også, men fakta er likevel at Bakke på 13 forsøk bare har klart å vinne en eneste kamp. Og det er for dårlig.
Svar
Jeg var faktisk positivt overrasket over at vi klarte å holde tett i andre omgang. Alt lå til rette for at vi skulle gå på en megablemme!
Jeg er rimelig sikker på at vi hadde vunnet med 11 mann. Vi spille ikke spesielt bra fotball etter hvert, men jeg synes vi kjemper bra holder bra ut.

Rijks & Jokkegate blir blåst opp for mye. Ja det var uakseptabelt av Rijks. Ja er det litt uprofft av Jokke å æreskjelle ung spiller i pausen. Men sånn blir det noen ganger..
Svar
(04-22-2024, 10:50 AM)Hvalkjøtt Skreiv: Jeg var faktisk positivt overrasket over at vi klarte å holde tett i andre omgang. Alt lå til rette for at vi skulle gå på en megablemme!
Jeg er rimelig sikker på at vi hadde vunnet med 11 mann. Vi spille ikke spesielt bra fotball etter hvert, men jeg synes vi kjemper bra holder bra ut.

Rijks & Jokkegate blir blåst opp for mye.  Ja det var uakseptabelt av Rijks. Ja er det litt uprofft av Jokke å æreskjelle ung spiller i pausen. Men sånn blir det noen ganger..

Enig i at 2.omgangen og at vi holdt tett bakover, var et lyspunkt. Det ble også mindre småspill foran egen keeper/boks. KO bra i midten bak der i 2.omgang og viser også noen lederegenskaper som er sårt tiltrengt.
Svar
(04-21-2024, 11:19 PM)JohnnyJ Skreiv: Men mulig du misforstod innlegget mitt, for jeg hyller faktisk Bakke for å skifte fokus bort fra Mees Rijks. Rett etter matchen så kaster han ut noen billige poenger for å lage andre overskrifter. Dette er jo klassisk Mourinho-psykologi, og TV2 biter på Wink

Bare for å bli ferdig med denne, så så jeg intervjuet etter kampen på TV2. Og det ser ut som vi tok feil begge to.

Bakke prater en god stund om utvisningen og svarer tydelig på det, så dette er ikke noen genistrek fra hans side.

De uttalelsene han kommer med kommer på direkte spørsmål da, og det er det TV2 velger å kjøre en sak på. Han fremstår ikke sutrete, han blir spurt om disse tingene. Så er da spørsmålet om det er lurt eller ikke å ta disse tingene. Han prøver førstå unngå å svare på det og det aller beste hadde vel vært om han gjorde det.

Så Bakke svarer vel egentlig greit for seg, bedre enn det kommer fram i artikkelen. Han prater også en del om Rijks, så det er heller ikke noen genistrek å hylle han for.
Svar
Synes Bakke fremstår tafatt, lite fouks på hva det er vi gjør/ikke gjør på banen som gjør at vi ikke vinner kamper og mer sentrert rundt å finne unskyldnigner. Det virker å være modus operandi for alle trenere som kommer inn i klubben. At man ganske fort begynner å forberede grunner til hvorfor det er vanskelig å vinne kamper. Og den "åpenheten" alle har er ikke med på å dra oss opp/videre.
Disse ungutta har nå hørt over flere år og med forksjellige trenere at de er årsaken til at vi ikke vinner, kanskje ikke den beste medisinen for å bygge fremtidige vinnerskaller.
en annen ting som er satt i system, er at alle gode spillere skal løftes opp på et nivå høyere enn det de egentlig er klare for. Så i stedet for at man spiller på et nivå hvor laget beholder sine beste spillere, og vinner noe så tar man de beste spillerene fra et alderslag og flytter opp på neste nivå som svekker begge lag og disse spillerene går gjennom store deler av den tidlige delen av karieren sin helt uten følelsen av eller gode forutsetninger for å vinne noe. Om man skal fremelske en vinnerkultur så tenker jeg at et godt sted å staret er å la juniorene bygge erfaring fra og sug etter å vinne, igjen og igjen. Selvtillit og vinnermentaliet er det langt mellom på dette laget fra unge til de eldre etablerte spillerne.
Svar
(04-22-2024, 03:36 PM)pedtom Skreiv: Synes Bakke fremstår tafatt, lite fouks på hva det er vi gjør/ikke gjør på banen som gjør at vi ikke vinner kamper og mer sentrert rundt å finne unskyldnigner. Det virker å være modus operandi for alle trenere som kommer inn i klubben. At man ganske fort begynner å forberede grunner til hvorfor det er vanskelig å vinne kamper. Og den "åpenheten" alle har er ikke med på å dra oss opp/videre.
Disse ungutta har nå hørt over flere år og med forksjellige trenere at de er årsaken til at vi ikke vinner, kanskje ikke den beste medisinen for å bygge fremtidige vinnerskaller.
en annen ting som er satt i system, er at alle gode spillere skal løftes opp på et nivå høyere enn det de egentlig er klare for. Så i stedet for at man spiller på et nivå hvor laget beholder sine beste spillere, og vinner noe så tar man de beste spillerene fra et alderslag og flytter opp på neste nivå som svekker begge lag og disse spillerene går gjennom store deler av den tidlige delen av karieren sin helt uten følelsen av eller gode forutsetninger for å vinne noe. Om man skal fremelske en vinnerkultur så tenker jeg at et godt sted å staret er å la juniorene bygge erfaring fra og sug etter å vinne, igjen og igjen. Selvtillit og vinnermentaliet er det langt mellom på dette laget fra unge til de eldre etablerte spillerne.

Det med Bakke er jeg enig i. Han fremstår tafatt. Jeg ønsker ikke at trenere skal fortelle meg hvorfor de ikke vinner, jeg ønsker at de skal vinne. Men etter en litt ellevill start i OBOS så får vi se hvordan hverdagen blir. Borte mot Mjøndalen blir nok interessemessig en nedtur i forhold til byderbyet. I Eliteserien var Mjøndalen et lag som spilte med stor innsats. 

I fjor endte Mjøndalen på plassen over kvalifisering. Det var riktig nok jevnt, og de var bare 7 poeng unna den siste kvalikplassen. Men det har vært en del støy der, deres nye daglige leder trakk seg etter et par måneder og stortalentet Granaas ble solgt til Molde. Så får vi se da, om Mjøndalen er overkommelig. Vi er allerede 2 poeng bak Stabæk, som også har en kamp til gode på oss. Vi er også 3 poeng bak xxx, som også har blitt nevnt som et opprykkslag, og taper vi mot dem hjemme på 16.mai så er jeg litt redd for at toget er i ferd med å forlate perrongen uten at vi er med.

Når det gjelder unggutta så er jeg uenig. Det er ikke konkrete unge spilleres skyld at vi ikke vinner kamper. Det er balansen i troppen. 

Jeg, og noen andre her, har jo lenge kritisert den retningen vi har gått med Tuva, Espeseth og Fagermo, der det er overforbruk av penger som skal dekkes inn av spillersalg. Samtidig som vi skal konkurrere på toppnivå, ikke investerer i speidere som kan finne erstattere for de vi selger og bruker førstelaget vårt som en utviklingsarena for unge spillere. Med dertil svake sportslige resultater, en utarming av kvalitet i spillertroppen og at vi tiltrekker oss unge taltenter ved å love dem spilletid og en kjapp ekspedering ut i Europa så fort noen kommer med et bud.

Men den kritikken, og også det jeg hører fra Bakke, Jokke og andre nå, er ikke retta mot enkeltspillere. Det er balansen i troppen, altså rett og slett hvor mange det er av dem. Kontra spillere som er i mer riktig alder og som er på banen og i klubben for å prestere, ikke for å lære. 

Martin Andresen snakket om spillerhjulet, der vi til enhver tid skulle ha rundt 4 spillere som kunne bli solgt for en sum i løpet av 0-24 måneder. Han mente det var en riktig balanse mellom det å skulle prestere og det å utvikle. Problemet nå, og forsåvidt også før, er at det er for mange av dem. I fjor solgte vi Christensen (22), Odin (20), Jatta (20) og Osame (21). Men vi har likevel Dicko Eng, Hammer Kjelsen, Riisnæs, Thorstensen, Thorvaldsen, Bully, El-.Abdellaoui og Sjøeng i troppen. Men det er ikke dem kritikken retter seg mot. Det er bare det at hele sammensettingen av troppen blir feil. Men det er ikke noen av spillerens skyld, det ansvaret ligger ene og alene på følgende personer.

Erik Espeseth, som ønsket å selge masse spillere, sånn at det ble overskudd og stjerne i margen hos Trøim. På den måten kunne han fortsette å heve millionlønn og prate om klubbygging.

Tuva og styret. Som i mangel på sportslig kompetanse bare antok at denne strategien var gjennomførbar og ikke brukte tid på å kvalitetssikre verken dette eller realismen i resten av den strategiplanen som ble vedtatt. 

Fagermo, i egenskap av også å være øverste sportslig ansvarlig og som skulle advart mot det her. Men som i stedet ikke skjønte sin egen rolle og som, i følge seg selv, ble alt for opptatt av å bruke unge spillere og selge dem. 

Det er dem kritikken går mot. Den går ikke mot unge talenter, som ikke har gjort noe mer feil enn å være svært talentfulle fotballspillere med ambisjoner om spill i større serier.
Svar
De siste xx årene synes jeg vi har manglet noen tunge, solide, gode klubbspillere med "lokal" tilhørighet, som er kulturbærere, tåler medietrøkket, ivaretar spillestil, går foran osv. Tenker på dos Santos, Berre, Panzer, Wæhler, Hovi, Doffen, Fredheim Holm, Bolten. Strategien med å få frem talenter som selges har jo vært en suksess i så stor grad at vi er et OBOS-lag. Er det mulig å dyrke fram toppspillere som vil bli i Enga i flere år? Det er jo et strategisk valg, skal man være en toppklubb i Norge eller en spillerutviklerklubb for stor-oslo?

Bakke tafatt? Muligens er han bare sliten? Overgangen fra Fugla til Enga kostet nok ganske mye personlig, selv om man er flink til å stenge medier m.m. ute. I tillegg kom han til et Enga i full oppløsning, men mange utskiftinger på ledernivå + styre. Det blir det alltid intern støy, usikkerhet og lite fremdrift av. Vil også tro at tiden i LSK var krevende. På toppen rykket Enga ned i OBOS med minst like stort medietrykk som før og høyere forventninger. Kanskje Rijks overtenning/utvisning og Jokkes utblåsning er resultater av ovenstående, at Enga MÅ begynne å vinne, presetere, levere både på det personlige plan og som gruppe?
Svar
(04-24-2024, 11:59 AM)Talentløs Skreiv: De siste xx årene synes jeg vi har manglet noen tunge, solide, gode klubbspillere med "lokal" tilhørighet, som er kulturbærere, tåler medietrøkket, ivaretar spillestil, går foran osv. Tenker på dos Santos, Berre, Panzer, Wæhler, Hovi, Doffen, Fredheim Holm, Bolten. Strategien med å få frem talenter som selges har jo vært en suksess i så stor grad at vi er et OBOS-lag. Er det mulig å dyrke fram toppspillere som vil bli i Enga i flere år? Det er jo et strategisk valg, skal man være en toppklubb i Norge eller en spillerutviklerklubb for stor-oslo?

Vi har jo Borch nå da.

Men tidene forandrer seg og nå for tiden skiftes gjerne 25-30% av spillerstallen ut årlig. Går du tilbake til den tiden der mange av de du nevnte spilte så var fortsatt lønnsforskjellene store, men ikke så store som i dag. Forskjellen var vel ikke større mellom Premier League enn at spillerne der fikk omtrent det samme antall pund i lønn der, som de fikk i norske kroner her. Skulle vi fulgt samme lønnstrend her som i Premier League så ville de best betalte spillerne i Eliteserien ligget på rundt 15 millioner i året i dag, noe de så klart ikke gjør.

Men med mer penger inn så har jo kvaliteten på Premier League økt. Panzer, Wæhler og Doffen spilte jo faktisk i Premier League alle tre. Og med all respekt for dem, det nåløyet hadde de neppe passert i dag.

Men ikke alle serier har samme lønnsutvikling som Premier League da. Og vi skal så klart ikke matche klubber der. Det vi derimot kan matche (ok, ikke i OBOS, men i Eliteserien) er lønnsnivået i serier som Belgia, Nederland, etc. Ikke totalt, men vi kan betale våre beste spillere på et nivå som gjør at de ikke må ut for enhver pris. Og det er et strategisk valg.

En spiller som er over 15, men under 18 kan kun inngå en avtale som varer i inntil 3 sesonger. Mens en spiller over 18 kan kun inngå en avtale som varer i inntil 5 sesonger.

Det vi i praksis ser er at våre beste talenter signerer en proffkontrakt ved rundt 16 års alder. Som altså går ut når de er rundt 19. Så blir den forlenget når de passeer 18. Men da er det sjelden 5 års avtaler, som regel bare 4. Som da altså løper ut når de er 22. Hvis vi forlenger kontrakten en tredje gang når de er rundt 20, og tilbyr dem lønn på et nivå som ligger sånn midt på treet i f.eks. en mellomstor nederlandsk klubb så kan det hende de kan akseptere det. Da kommer ikke vi i en situasjon der vi må selge. Jeg tipper det er veldig sannsynlig at spillerne likevel blir solgt, men enten blir de litt lenger eller så får vi bedre betalt. Men hvis spilleren har slått gjennom i 20 års alder, så gidder de ikke å forlenge bare for å forlenge. Da vil de ha penger også.

Det er så klart også individuelle forskjeller der. Odin signerte en kontrakt ut 2024 når han ble 18 i 2021. Men han skulle jo selges og ville vel ikke binde seg noe lenger enn det. Mens Jatta, en spiller som var et helt annet sted i sin karriere i 2021, signerte sin tredje kontrakt med oss. Og at han hadde lang kontrakt var helt sikkert en medvirkende grunn til at vi fikk såpass bra betalt for han. Osame signerte sin kontrakt med oss før 2020-sesongen og dro med bare et år igjen. Han ville ikke forlenge.

Så det ble en langt innlegg. Men det strategiske valget vi må ta er om det er noen spillere vi bør satse på å beholde for å bli nettopp det du etterlyser. Noen, sånn som Borch, blir jo. Men mest sannsynlig fordi han ble skadet og var ute lenge. Det er helt klart noe jeg etterlyser, men fra Espeseth kom inn så virket det som vi bare ga opp å prøve å beholde spillerne våre. Mens med Kjartansson etter 2014 så forlenget vi, og han fikk sikkert et veldig bra lønnshopp da. Han ble jo riktig nok solgt likevel, men vi gjorde da i hvert fall et helhjerta forsøk. Jeg mener i hvert fall at vi skal plukke ut noen spillere, som vi ønsker å satse på, og lønne dem på et nivå som gjør at de ikke automatisk bare hopper på det første og beste tilbudet. Det er helt klart at også vi trenger profiler på laget, ikke bare at vi er et samlebånd for spillere som har lyst til å spille fotball sør for Lindesnes.

Sånn som det er nå så er det i hvert fall de middelmådige som blir. De dårlige blir droppet, mens de gode reiser videre. Vi kan satse på å i det minste noen av dem til å bli.

Men alt det der forutsetter jo at vi er i Eliteserien og ikke i OBOS da. Så vi får ta en ting om gangen.
Svar
(04-24-2024, 02:08 PM)NilsDN Skreiv:
(04-24-2024, 11:59 AM)Talentløs Skreiv: De siste xx årene synes jeg vi har manglet noen tunge, solide, gode klubbspillere med "lokal" tilhørighet, som er kulturbærere, tåler medietrøkket, ivaretar spillestil, går foran osv. Tenker på dos Santos, Berre, Panzer, Wæhler, Hovi, Doffen, Fredheim Holm, Bolten. Strategien med å få frem talenter som selges har jo vært en suksess i så stor grad at vi er et OBOS-lag.  Er det mulig å dyrke fram toppspillere som vil bli i Enga i flere år? Det er jo et strategisk valg, skal man være en toppklubb i Norge eller en spillerutviklerklubb for stor-oslo?

"Vi har jo Borch nå da."
Generation gap?
Jeg lider av den samme diagnosen.
Panzer, jeg savner han og Ronny Johnsen.
Det er noe av det bedre vi har hatt.
I dag har vi bare Idumba og lynet Olsen. Det kan være bra det, selvom jeg selvsagt hadde sett at Olsen var venstrebeint. Kanskje han trener begge?
Fra XXX kjøpte vi Dag Riisnæs, Bjørn Ariild Levernes (han med mynten i sokken, som vant cupen) og Hai Ngoc Tran, rå beck.
Likte Martin og I.
I dag er jeg glad for å se Magnus (ikke beck, DEF) Riisnæs herje.
Poenget mitt er at det er et faktum, at vi har 11 spillere, og at det vil endres.
Man må alltid se framover i stedet for å dvele ved fortiden.
Likeså de som skårer (Next gen-El-Abdellaoui) eller den neste som spiller bra for oss i framtida.
The future looks so bright, you got to wear shades.
Hold beina godt planta på jorda, Thorvaldsen, Hammer med fler, grip sjansen. Carpe Diem.
Eget akademi vs. mange VG artikler om temaet. (Du må lese alle, se nedeerst i vedlagte artikkel Smile
https://www.vg.no/sport/fotball/i/mQ7lGl...splosjonen

Blei litt mer glad i akademiet jeg vs. IRL.
Hva mener du Noia a.k.a Nils? Etter å ha lest og vurdert VGs ovennevnte artikler vedrørende akademier i Norge IRL?
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)