Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obos - ligaen 2024
I fjor hadde KFUM 1 seier på de første 8 kampene. Deres første seier kom ikke før runde 7. Vi har allerede 3 poeng mer enn det de hadde etter 3 runder. Er ingen grunn til panikk!
Svar
(04-19-2024, 12:59 AM)kenpet Skreiv: I fjor hadde KFUM 1 seier på de første 8 kampene. Deres første seier kom ikke før runde 7. Vi har allerede 3 poeng mer enn det de hadde etter 3 runder. Er ingen grunn til panikk!

Tja, er det noe vi ikke ønsker er det panikk. Det skal gå veldig feil om vi ikke får nok poeng til å rykke opp, uansett. Men usikkerheten brer ses om vi ender opp og må spille kvalik. Håper fortsatt på at vi enkelt vil cruise gjennom OBOS med direkte opprykk.
Svar
Jeg er helt enig med at det er litt tidlig med panikk. Vi har tapt EN kamp.

Men jeg tror ikke vi skal være helt totalt avslappet heller. Det er aldri noen fasit på hvor mange poeng som kreves for å rykke opp. Kåffa i fjor rykket opp med 58 poeng. LSK endte på 57. Men det er også år hvor selv det å passere 60 poeng ikke gir direkte opprykk.

Historisk siden 2010 så har 34 eliteserielag rykket ned. 28 direkte og 6 via kvalik. Da inkluderer jeg sesongen 2023, der 3 lag rykka ned, inkludert oss. Av de 31 lagene som rykket ned og har blitt ferdig med sin sesong i OBOS (altså ikke de tre som rykket ned i 2023) så har 14 av dem har rykket direkte opp igjen påfølgende sesong, altså ca 45% prosent.

Men så kommer vi til den delen som ikke er ren statistikk, for det er jo - stort sett - drittlagene som rykker ned. De som ikke kan forventes at rykker rett opp igjen. Lag som Ranheim, Mjøndalen, Hønefoss, Jerv og sånt. Men også større og mer etablerte eliiteserieklubber må ta turen ned. Og da blir det stort sett med den ene sesongen. Brann rykket rett opp igjen i 2015 og 2022. LSK rykket rett opp igjen i 2020. Stabæk rykket rett opp igjen i 2012 og i 2021. Og Aalesund gjorde det i 2021, men ikke i 2018. Da ble det til gjengjeld soleklart opprykk året etter. Mens et par større klubber som, FFK og Start, ikke har klart å gå rett opp igjen og har i stedet rakna.

I år har vi da altså den situasjonen at det er to direkte opprykksplasser som skal fordeles på tre store klubber, som alle rykket rett opp igjen sist gang de var nede.

Så når Kåffa, Kristiansund og FFK rykka opp i fjor, mens Jerv tok sitt andre nedrykk på rad, så renska de samtidig divisjonen for gode lag. Det er kun xxx som tok mer enn 50 poeng i OBOS i 2023 og som fortsatt er der. Så jeg er enig i at OBOS er en liga der alle kan slå alle, men det gjelder bare stort sett. Det er tre lag, Stabæk, AaFK og vi, som alle bør være såpass mye bedre enn de andre og som alle tre burde være i stand til å ta 60+ poeng. Både fordi de er bedre, men også fordi det er færre god lag der enn før.

Så kan det godt hende at et eller flere av de lagene underpresterer og ikke klarer det likevel. Men jeg tror det blir naivt å forvente det. Jeg tror vi realistisk må regne med at vi må passere 60 poeng i år for å rykke direkte opp. Og da blir det skjemaet til LSK i 2020 (57 poeng) og Kåffa i fjor (58 poeng) feil. LSK hadde vel 13 poeng etter 10 runder og tok 44 av 60 på de 20 siste. For har vi også 13 poeng etter 10 runder, så må vi ta 52 av 60 for å klare 65. Å tro at vi kan være like rause med å gi bort poeng som Kåffa og LSK var i starten kan fort vise seg å bli skjebnesvangert.
Svar
Bra oppsummering NilsDN.
Jeg håper vi ikke til enhver tid må spille oss ut fra forsvar, jeg får hjertet i halsen når det skjer. Vi oppleves ikke som trygge nok til alltid å måtte spille oss ut fra eget forsvar, tverrsoverpasninger kan plukkes opp. Vi må spille på trygghet, ikke skape unødvendige farlige situasjoner. Dette er Bakke filosofi jeg mener vi IKKE er gode nok til idag, selv i OBOS.
Svar
(04-19-2024, 01:13 PM)viftab Skreiv: Bra oppsummering NilsDN.
Jeg håper vi ikke til enhver tid må spille oss ut fra forsvar, jeg får hjertet i halsen når det skjer. Vi oppleves ikke som trygge nok til alltid å måtte spille oss ut fra eget forsvar, tverrsoverpasninger kan plukkes opp. Vi må spille på trygghet, ikke skape unødvendige farlige situasjoner. Dette er Bakke filosofi jeg mener vi IKKE er gode nok til idag, selv i OBOS.

Altså, det der er vanskelig uansett nivå. Det går ikke så mye på kvaliteten på motstander, selv om så klart tempoet går litt ned når man går ned en divisjon. Men først og fremst har det med kvaliteten på egne spillere. De beste lagene i verden har spillere som treffer med 100 av 100 pasninger, som har evne til å orientere seg lynraskt og forstå situasjonen og individuelle ferdigheter til å håndtere det. Kort og godt, det har vi ikke i Norge. Ikke i Eliteserien og i hvert fall ikke i OBOS.

Derfor kan vi ikke ha en mer ambisøs spillestil enn det som matcher ferdighetene. Vi kan gjerne ha en mer ambisøs stil høyere opp på banen der et balltap (stort sett) får litt mindre konsekvenser.

Jeg ser egentlig heller ikke noe poeng i det. Det er jo ikke sånn at vi får en kjempefordel av å spille oss ut med høy risiko. Fram til nå så har vi møtt lag som stort sett har parkert bussen og vi har spasert opp til det etablerte forsvaret ganske så rolig. Hadde vi møtt lag som lå høyere kunne vi jo faktisk ha brukt det til å ta motstanderen når de er i ubalanse.
Svar
(04-19-2024, 01:13 PM)viftab Skreiv: Bra oppsummering NilsDN.
Jeg håper vi ikke til enhver tid må spille oss ut fra forsvar, jeg får hjertet i halsen når det skjer. Vi oppleves ikke som trygge nok til alltid å måtte spille oss ut fra eget forsvar, tverrsoverpasninger kan plukkes opp. Vi må spille på trygghet, ikke skape unødvendige farlige situasjoner. Dette er Bakke filosofi jeg mener vi IKKE er gode nok til idag, selv i OBOS.

Jeg håper det tas grep rundt dette. Alt for ofte spiller vi bakover og helt til egen keeper. Starter gjerne i angrep, rundt motstanders 16-meter, hvor vi spiller 2 ganger bakover og ballen havner rundt egen 16-meter.
Det er tydelig at vår bakre firer ikke er god nok med ball i beina, men gutta framover på banen bør jo ha litt over middels kontroll. Er jo kanskje en tanke at våre offensive heller bør satse på å spille ballen framover eller sidelengs, istedenfor bakover. Har irritert meg grenseløs over det en rekke ganger.
Tanken er god, få åpnet motstander og spille i lengderetning for å skape ubalanse. Det fordrer som nevnt at våre bakerste er gode nok med ball.

Avslutt langt flere angrep, press høyt for gjenvinning av ball (om vi da ikke scorer).
Svar
Det er en del Oslo-gutter som gjør det skarpt rundtomkring i diverse ES-klubber. VIF bør satse på å lokke noen av disse hjem igjen.
Svar
(04-19-2024, 03:59 PM)Churchill Skreiv: Det er en del Oslo-gutter som gjør det skarpt rundtomkring i diverse ES-klubber. VIF bør satse på å lokke noen av disse hjem igjen.

Vålerenga er pr idag ikke en veldig attraktiv klubb når vi spiller i OBOS. Det er også spillere i vår stall som har større ambisjoner enn OBOS og ønsker seg vekk fra klubben idag. Vi er veldig langt unna å få inn spillere fra eliteserieklubber. I tillegg mener organisasjonen rundt klubben at vi har en sterk nok spillerstall til å rykke direkte opp til eliteserien, om de ikke mener det ville det kommet en særdeles stor sum med penger på bordet til forsterkninger i midtforsvar og til målgarantist på topp før seriestart.
Svar
Mange gode poeng fra flere her nå. Jeg tror mye handler om å få spillerne til å «blø mer for drakta» (floskel). Men det er jo der kulturbygginga, kommer inn og som GB, skulle være så god på (hei Tuva).

Jeg tror mye ligger her og at ønsket system/spillestil, faktisk hemmer spillerne. Kanskje nostalgi og våte drømmer om tidligere storhetstider/minner, samt økonomi, men jeg ønsker at vi finner tilbake til vår identitet (bohemer) og underholdene. Igjen - alt som betyr noe i den situasjonen vi befinner oss i (Obos), er å vinne fotballkamper. Hvordan vi vinner, er egentlig underordnet, men jeg ønsker at vi prioriterer det offensive og går for flest mulige scora mål, så lenge vi vinner. Med det, vil vi også fremstå som mer underholdene.

Så kulturbyggerne, må starte med en historieleksjon og bestemme seg for hva som er viktigst innenfor de rammene vi har, og det er enkelt sagt, å vinne fotballkamper. På meg virker det som om det handler om balanse og ubalanse på samme tid - det harmonerer dårlig.

Mye av årsaken til at så mange er glade i Enga, ligger i historien. Og naturligvis at Klanen har en «kult status» som det er kult å «være en del av». Men seiere forsterker alt både på og utenfor banen, og det er derfor viktigst. Tilbake til røttene og en klar offensiv prioritering, er viktig.

Utover det, gleder jeg meg til morgendagen på stadion og et etterlengtet by-derby - glem lsk og tenk at vi har noe som ligner på hva Milano har. Bare det, er stort.

God match til alle
Svar
De 2 neste er Mjøndalen og Bryne. Deretter Aalesund og xxx. Det begynner å haste med å vinne flere på rad og få opp selvtilliten.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 2 Gjest(er)