Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obos - ligaen 2024
Her er jeg på bølgelengde med Flemmern. Flott drakt!
Svar
Enig i at drakta i seg selv er ganske pen. Men den obos logoen ser helt forferdelig ut. Og det er skikkelig karma å måtte spille med den der i obos
Svar
(03-15-2024, 11:38 PM)Belhaven Skreiv: Verste drakta siden 1999. Hvite striper på skuldrene og noe rødt ræl ned langs siden av drakta. 0/10. Hvem i klubben godtok dette forslaget fra Adidas?

Enig. Stripene på armene bør ALDRI være hvite. Vi hadde den kuleste drakta, så vi må ikke på død og liv forandre den!!
Svar
(03-19-2024, 02:49 PM)Wild Touch Skreiv:
(03-15-2024, 11:38 PM)Belhaven Skreiv: Verste drakta siden 1999. Hvite striper på skuldrene og noe rødt ræl ned langs siden av drakta. 0/10. Hvem i klubben godtok dette forslaget fra Adidas?

Enig. Stripene på armene bør ALDRI være hvite. Vi hadde den kuleste drakta, så vi må ikke på død og liv forandre den!!
Burde egentlig ikke vært striper i det hele tatt, men det er vel det man får med generiske Adidas.

Det grønne i OBOS-logoen er det mest irriterende. Ødelegger helhetsinntrykket. 
Denne drakta kommer jeg aldri til å ta på meg.
Svar
Om to uker stenger overgangsvinduet, men skal vi tro Stenzenga så skjer det neppe så mye mer for vår del. 

Om godt og vel halvannen uke er serien i gang og det begynner å bli på tide å trille terning for å se hvor bra stallen ser ut i de ulike leddene. 
Terningkastene er utfra at vi er en Obos klubb så en sekser er topp noch i Obos og vil ikke nødvendigvis si at vi ville herjet i Eliteserien. 

Jeg har basert meg på hvor spillerne kan brukes i følge Transfermarkt og krydret med egne betraktninger og hva vi har sett fra treningskampene. 

Keeper 6 

Sjøeng har sett ut som en million dollar, bak han har man Storevik som ikke har virket like imponerende i treningskampene, men tross alt er en god back up. 
Kan noen i ligaen konkurrere med oss i kvalitet på første eller andre keeper? 
Vi skal heller ikke glemme de to supertalentene vi har bak der. 

Sjøeng, Storvik, Storm, og Stær (synger alle dager) det kan ikke bli annen karakter enn Særs godt 

Backer: 3/4 

VB: Jukle er selvskreven og har tidvis sett bra ut. Han skal ha et nivå langt over i Obos inne. Men hvem har vi bak han? 
Hedenstad kan spille på begge sidene Max er det vel litt usikkert om vi vil satse på. Og Kreuz virker det som vi vil bruke som stopper. 
Det føles ikke som vi har dobbel dekning. Vi har Jukle venstre og Borch høyre og Hedenstad som kan brukes begge steder, kan ikke to av de tre spille blir det nok fort at vi tar ressurser fra stopperne (Kreuz) eller midtbanen (Strand). Sistnevnte har vært kant i flere treningskamper da kan vi like gjerne bruke han som back tenker jeg, men helst vil jeg ha han som indreløper. Alle tre har slitt med skader så det er ikke vanskelig å forstå hvorfor Jokke love oss en forsvarsspiller til. Enten back eller stopper og da bruke Kreuz som backup der de ikke hentet en ny. Oppsummert føler jeg det er på backene at det er flest spørsmål rundt stallen vår. 


Stoppere 4: 

Fasika har tatt oss med storm og selv om han tidvis ser litt uvøren ut virker det som planen er at han skal spille fast. 
Kreuz har kanskje fått et nytt liv og spilt en del i det siste, han skårte til og med sist, selv om jeg med flere hadde avskrevet han. 
Kiil Olsen har virkelig vist at han har dette nivået inne før, han var viktig for Kåffa og han var god for oss på tampen av fjordåret. Farta hans kan bli avgjørende når vi står høyt så jeg vil tro han får spille det meste når han er kamp klar. Han har vært ute en liten stund, men trente for fullt onsdag og spiller forhåpentligvis minikampen torsdag.
Hammer Kjelsen har en alle tiders mulighet til å få spille fast i år og bevise at han er så god som hypen sier. Han kan fort danke ut Olsen og Kreuz og gjøre beslag på plassen. 

Midtbane 6: 
Ambina har også gått rett inn på laget og spilt flere gode kamper. Han kan både brukes som sekser og indreløper. 
Elias Hagen er en fantastisk dyp midtbanespiller og play maker type og selv om han ikke har vært verdens beste i treningskampene kan jeg ikke skjønne annet enn at han bør herje når det drar seg til. 
Bjørdal har putta en del mål igjen og ser ut som han trives veldig godt sammen med Ambina og Hagen. 
Strand er virkelig en utfordrer til indreløper, men har i flere treningskamper blitt skjøvet opp som ving. Det tror jeg skyldes at han er for god til å sitte på benken. 
Riisnæs er ventet tilbake tidlig i mai og er en virkelig juvel når han er klar. 
I tillegg har vi Thorstensen som er utrolig spennende. 
Med seks så gode spillere på tre plasser så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette fortjener terningkast 6. 

Vinger 5
Det soleklart første valget vårt på vingplass er Håkans som kan løpe fra hele ligaen. Han er best på høyre, men kan spille på begge sider. 
Obasi er en av få spillere vi faktisk har signert (til og med for 4,5 år) og ikke bare lånt (som Kamara, Ambina og Fasika) han kan spille på begge kanter og er regnet for et ekstremt talent selv om Jokke sier vi må være tålmodige med han. Nå er han visst skada og det kan vare en stund sier Trikkeligaen så da må vi være ekstra tålmodige med han.
Jones vil nok fort brukes som ving og ikke spiss med tanke på dekningen i troppen, han kan også spille på begge sider. 
Og plutselig kan Bully være spilleklar og med å sloss om en plass her. 

Det er mange om beinet på vingplass med Håkans som det soleklare førstevalget. Noen vil nok bli veldig skuffa over spilletid, men det bør absolutt være mulig å finne to spennende vinger uten å flytte opp Strand. 

Spiss 5
Ola Kamara ble klar i dag og alle er naturlig nok veldig spent på hvor han står. 
Han har i fire sesonger skårt 10 mål eller mer i eliteserien, men det begynner å bli en stund siden. 
Han bøtta inn mål i USA (83 mål, 16 assist på 173 kamper) Inkluderer vi cupen hadde han 11 mål i USA så sent som i 2022 sesongen (9 mål i serien) 
Og i 2021 sesongen ble det hele 19 mål og 4 assist på 28 kamper. 
Joda, i fjor var et dårlig år for han. Men vi skal ikke lenger tilbake enn til 15 juli for å finne en kamp da han var meget viktig. Han kom inn etter 62 minutter og serverte Amor to ganger sånn at Hacken vant 4-2 mot brom brom pojckarna.
Det må da være mulig å få han i gang igjen, vi får neppe se hans aller beste allerede i april, men jeg kan ikke forstå annet enn at han skal sloss om toppskårer tittelen i år om han holder seg skadefri. 
Arbeidsjernet Rijks er nok svært interessert i å sloss med Kamara om spilletid. Jeg tror han får en god del spilletid i starten, men at det blir mindre når Kamara forhåpentligvis finner tilbake til godformen. Hadde han kommet for en måned siden og putta fire fem mål så hadde det vært klink sekser, men med den usikkerheten så trekker jeg litt. 
Når det er sagt har Rijks sett bra ut og kan fort skåre en del selv og bidra til at laget skårer masse og det er ingen tvil om at Jones kan bli veldig god om vi velger å bruke han her og ikke som kant. 

Trenere 6
Myhre var den vi trengte for å gjøre teamet komplett. Bakke og han har vist mange ganger før at de vet hva som skal til for å få orden på et lag og bygge klubb. 
Hvis ikke de kan få oss opp fra Obos så skjønner jeg ikke hvem som skal kunne klare det. 

Usikkerhet: 

Sommer-vinduet: hva skjer egentlig da? Kommer Ofkir og Bitiri tilbake, hvis så i hvilken form? Forsvinner Ambina (han er vel på kort lån). 

Skadesituasjonen: 
Hvor fort er Riisnæs klar 
Når får vi se Bully tilbake for fullt og blir det nye skader på han?
Er dicko klar til første kamp på høstsesongen? 
Holder backene våre seg skadefri, alle tre har vel slitt med ulike ting. 
Blir det nye skader? 


Supporter engasjement 10 
Her sprenger vi skalaen. Vi har solgt klart flere sesongkort enn i fjor og det er skikkelig kok om dagen med stickers, podder, fanziner, deltakelse på medlemsmøte, tifo og veldig mye mer. Jeg tror det blir utrolig godt når vi kommer i gang og får oppleve å vinne regelmessig igjen og sett mange nye stadioner. Alle hater at vi rykka ned, men vi skal faen meg slå tilbake på første forsøk. 

Det er bare å glede seg, vi må være ydmyke og alle vil slå oss. Det er ingen tvil om det. Når det er sagt så virker det ikke som alle de andre lagene har blitt så veldig mye bedre siden sesongslutt heller. 
Hør gjerne denne podden for en fin gjennomgang av alle lagene selv om fokuset er på Start. Og er det et lag man ikke er misunnelig på så er det dem. 
#94 Tabelltips OBOS-ligaen 2024 – Start en pod – Podcast – Podtail 

Få igang den jævla sesongen a.
Svar
Den gamle Aftenposten journalisten Dag Vidar Hanstad tipper VIF som soleklar vinner av OBOS.
Det var også før vi henta Ola Smile

VÅLERENGA
Etter vinterens treningskamper er det vanskelig å finne en klarere opprykkskandidat enn Vålerenga. 4-1 over Rosenborg, 5-3 over Sarpsborg og 3-1 over Tromsø sier sitt. Mistet flere spillere etter nedrykket, men har mer enn nok å ta av. Mot Tromsø i helgen stilte laget med en startellever som trolig ville blitt tippet rundt midten i eliteserien.

Det merkes å miste spissen Andrej Ilic (til franske Lille), men Vålerenga satser på at ett eller flere av nyervervelsene skal slå til. Nederlenderen Mees Rijks er hentet inn som spisserstatter, og forventningene er store til den 18 år gamle nigerianske kantspilleren Obasi Onyebuchi (19) fra Beyond Limits Footballclub. Han var på vei til Stabæk og med til lagets treningsleir i Spania, men endte opp i Vålerenga da prisen skjøt i været.

– Vålerenga har tydeligvis mye penger, konstaterte sportssjef Thomas Finstad overfor lokalavisen Budstikka.

Fra Cape Town City kommer på Nathan Fasika Idumba og Brice Ambina på lån. Det vil ikke være noen stor overraskelse om det kommer flere før overgangsvinduet stenger 3. april.
Generalprøve: AIK – Vålerenga, 26. mars kl. 16.30. Friends Arena
Svar
Da har jeg satt 1000,- kroner på at Vålerenga vinner Obos ligaen. 
Sikker gevinst.
Svar
Vi har snakka med Aslak Borgersrud om seriestarten.

https://open.spotify.com/episode/7eL6SBIDzVEh4KFx9LWgvq
Svar
Har dere sett at kondomeriet sponser Vålerenga nå?  Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin

[Bilde: 1711447593914?e=1714608000&v=beta&t=oqwX...VlCkWrJa-0]
[Bilde: 1711447593930?e=1714608000&v=beta&t=m5F9...3li9sDmtC0]
Svar
Kan bety at de blir flinkere til å ikke avslutte for tidlig.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 3 Gjest(er)