Tråder: 0
Ble medlem: Oct 2023
Omdømme:
22
(06-27-2026, 07:25 PM)Grimm Skreiv: Du gjerne liste opp alternativer som både vil/aksepterer å dra til oss og ikke koster noe.
Men du kan ikke si folk som hever lønn ikke koster noe. Tror ikke akkurat han har vært intr i å spille hvis lønna hadde det vært dritt. Og hvem vet om han fikk et sign-on fee også?
Tråder: 2
Omdømme:
169
Han koster jo «noe». Det riktige er å si han ikke er dyr.
Å kjøpe en spiss til 10 mill som flopper er mye dyrere. Å finne en ny Moa i Skeid er billigere. Så klart dumt at han har vært en del skadet, men sånn er fotball.
Tråder: 10
Omdømme:
111
(06-27-2026, 07:25 PM)Grimm Skreiv: Du gjerne liste opp alternativer som både vil/aksepterer å dra til oss og ikke koster noe.
Jeg kan stille samme spørsmål tilbake til deg, som er så påståelig på at "dette var det eneste rette".
Mener du at det ikke finnes bedre norske spillere å investere i enn en skadet Sæter?
Igjen, Sæter koster oss både lønn og plassen han innehar i troppen. Han tjener garantert litt på å spille her, og ganske sikkert mer enn en ung spiller på vei fram.
En spiller som ikke koster noe i overgang er sjelden, der er vi enige, men totalen over et par år med lønn og potensiell sign-on fee, skal du ikke se bort ifra at det finnes bedre alternativer, som koster en overgangssum, men som kan være med på trening og levere i kamp.
Sæter, som en "gratis"-spiller på tribunen, kan koste oss langt mer enn en spiller til 5 mill som scorer jevnt og trutt, som igjen resulterer i en høyere plass på tabellen.
Det er flere faktorer som spiller inn, og det å tro Sæter er gratis eller vårt beste alternativ, er ganske naivt. Om vår klubb kunne funnet noe bedre er en helt annen diskusjon, der er vi ikke flinke.
Omdømme:
25
Om det hadde funket med Sæter så hadde det jo blitt veldig gøy, så kan skjønne at man tok risikoen i den situasjonen vi var i.
Omdømme:
8
Eneste årsaken til at vi blir tvunget til å hente en norsk spiss er fordi vi henter middelmådige dansker over en lav sko. Hadde vi virkelig blitt svekket denne våren hvis vi hadde beholdt Sjøvold og ikke hentet Westergaard ?
Omdømme:
15
(06-28-2026, 02:34 AM)kaktus Skreiv: Eneste årsaken til at vi blir tvunget til å hente en norsk spiss er fordi vi henter middelmådige dansker over en lav sko. Hadde vi virkelig blitt svekket denne våren hvis vi hadde beholdt Sjøvold og ikke hentet Westergaard ?
Westergaard har ikke vært en åpenbaring, men på midten så tar jeg hans 11 cm forskjell og fysikk any day.
Omdømme:
169
(06-28-2026, 02:34 AM)kaktus Skreiv: Eneste årsaken til at vi blir tvunget til å hente en norsk spiss er fordi vi henter middelmådige dansker over en lav sko. Hadde vi virkelig blitt svekket denne våren hvis vi hadde beholdt Sjøvold og ikke hentet Westergaard ?
Tror Westergaard ble hentet som en slags erstatter for en Bjørdal som kanskje ikke ville forlenge. På samme måten ble Haren hentet som erstatter for Sørensen. Vi har jo snakket om å ligge i forkant på spillerlogistikk.
Det er fordeler og ulemper med alt her i verden. Også dette med å skulle ligge i forkant. Fint å ha erstatter i troppen når en spiller blir solgt. Litt mer rart å ha erstatter klar til spillere som ikke blir solgt.
Westergaard er etter min oppfatning en 8’er, akkurat som Bjørdal. Jeg aner ikke hvorfor vi hentet han, men ser jo at han kom til oss 8.januar. Og vi har sikkert ikke startet den overgangen på ettermiddagen dagen før. Men på et tidspunkt vi kanskje så for oss å selge Bjørdal til MLS
https://www.tv2.no/sport/vif-stjernen-na.../18595520/
Så kan det hende vi har vært så lure at vi har lurt oss selv? Tenkt at vi selger minst en av Ambina eller Bjørdal, tenkt at Westergaard kan erstatte begge. Også har vi etterpå sett at Westergaard ikke er en ny Ambina. Mens Bjørdal sin overgang til New York ikke ble noe av. Og dermed framstår overgangen for Westergaard litt rar? For i mars forlenger Bjørdal med oss.
Tråder: 5
Omdømme:
13
Vedrørende Sørensen, kommer det ikke som en overraskelse på meg - virker som en type som går fort lei når det butter og han ikke er i start elleveren. Har kalt det dårlige holdninger i matchtråder og det kan også kalles dårlig profesjonalitet. Tror også dette kan ha påvirket spillergruppa.
Hva som skjer med spillere ut og inn nå, er omtrent umulig å forutse- kunne som mange andre tenkt meg en spiss og en midtstopper inn. Gjerne kvalitetsspillere om de finnes og vil til oss…
Ble medlem: Jan 2025
Omdømme:
44
Jeg skulle virkelig gjerne forstå logikken bak latterlige dansker som Sørensen, vår eneste spiller som har scoret mer enn 10 mål siden Kjartansson, eller Carl Lange som setter lagets rytme og scorer mål, eller Hedvall, eller kanskje hva som er så ille med Westergaard når han skaper mål med ballkontrollen sin, eller til og med Haren. Alt innenfor budsjettet vårt, lønnsutgiftene våre og leverer gode resultater.
Når det gjelder Ole, har han fortsatt kontrakt og er i bedring. Vi vil bedømme prestasjonene hans etter at kontrakten er over. Jeg er sikker på at han er villig til å vise at det var verdt å satse på ham.
Vi har Promise og Ofkir tilbake, vi har utmerkede spillere for Eliteserien, og vi har holdt orden på økonomien vår. Vi har en god trener med gode ideer og energi.
Jeg tror vi har råd til å være optimistiske her.
Omdømme:
169
Vi får vel se.
Vi har jo knapt scoret spillemål i år. Men nå har vi ny trener og kanskje en ny spillestil, så det er vel lov å håpe på forbedring.
Tror heller ikke misnøyen med danskene er så stor da. Er vel mer det at det bør kreves mer av spillere som tar utenlandsplasser. Når norske spillere er så dyre som de er så må vi regne med at de beste norske spillerne vi har enten er unggutter som slår gjennom. Som Filip og flere bak han. Eller spillere vi har bygd opp over tid, som Bjørdal.
Det er etter hvert så mange klubber som får god økonomi etter spillersalg eller Europa at vi ikke kan plukke deres spillere. Vi kan ikke hente annet enn spillere de ønsker å bli kvitt fra sannsynligvis Viking, Tromsø, Glimt, LSK, Molde, Sarpsborg, Sandefjord, Brann, FFK og Rosenborg. Det betyr også at det blir kamp om de som er på vei opp fra OBOS. Når et talent derfra koster tosifret antall millioner så må vi være smartere.
Vi kan finne gode norske spillere i utlandet. Spillere som fortsatt er unge, av en eller annen grunn sliter i sin klubb. Som Odin, Bjørdal, Ivan er eksempler på. Eller vi kan hente hjem en spiller på vei ned pga alder som sjelden går bra.
Der vi faktisk kan hevde oss er på utenlandske spillere. Vi kan hente talenter fra Afrika. Som vi har gjort. Vi kan også hente fra Sør-Amerika, som vi prøvde oss med Vitinho. Eller vi kan finne gull blant gråstein som vi gjorde når vi fant Ilic i Latvia.
Men vi må legge lista høyere for de utenlandske. De må enten være talenter som Promise, Obasi osv. Eller så må de løse vanskelige posisjoner, som f eks venstreback. Og da på en god måte. Eller så må de faktisk være blant våre beste spillere. Og da må vi også finne dem andre steder enn i lavere divisjoner i Danmark.
Vi kan sikkert få mye spiller for pengene der. Det var fint når vi var i OBOS eller bygde ut stallen for spill i Eliteserien igjen. Men skal vi ta nye steg må vi også stille høyere krav.
Fortsatt er det jo sånn at de beste utenlandske, med noen få unntak, er talenter. Men jeg tror vi kan hevde oss hvis vi går for mer etablerte, sånn som for 12-15-20 år siden. Stabæk vant jo serien med VPG, Alanzinho og Nannskog. De fleste andre lag henter jo egentlig bare utenlandske talenter for å supplere egen talentutvikling. Her kan vi faktisk skille oss ut litt. Men da må vi se lenger enn til Danmark.
|