Avstemning Ta noen tabloide valg...
Du har ikke tillatelse til å avgi stemme i denne avstemmingen.
JA til tromme
7.95%
14 7.95%
NEI til tromme
17.61%
31 17.61%
JA til bluss
11.93%
21 11.93%
NEI til bluss
9.66%
17 9.66%
JA til evighetssanger
5.11%
9 5.11%
NEI til evighetssanger
15.34%
27 15.34%
BRITISK kultur er best
12.50%
22 12.50%
ULTRAS kultur er best
5.68%
10 5.68%
Alle må samles på Østblokka
8.52%
15 8.52%
Vi trenger et nytt sangfelt på langsida
5.68%
10 5.68%
Totalt 176 stemmer 100%
* Du stemte på dette valget. [Vis resultater]

Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tribunekultur
(04-24-2026, 01:17 PM)Oldtimer Skreiv: En del av min kritikk går på at disse supporterne virker mer opptatt av seg selv enn av laget, og av spillet på banen.
De står der og veiver med svære flagg med Ikaros på. Helt patetisk, er det ikke Vålerenga de heier på?
Og disse fæle evighets sangene som bare går og går uansett hva som skjer på banen. Tviler på ar det motiverer spillerne,  virker nok like sløvende og søvndyssende på spillerne som på oss andre. Er sikker på at spillerne hadde blitt  mer motivert av jubel og applaus for gode prestasjoner. Men disse hoppende supporterne får vel knapt med seg det som skjer på banen.

Er det ikke bare å stå litt ut på siden så har du fri sikt? Trenger ikke å stå midt i suppa..
Svar
Så om man både er glad i å synge høyt OG se på fotball samtidig, så må man velge? Enten stå med sangkjernen og kjenne trykket bak flaggene uten å se stort ELLER flytte seg ut på siden der det er mindre sangtrykk for å få med seg kampen?
Glemte disse flagga i første innlegg, men herregud som de irriterer meg. Virker som flaggerne er helt blotta for tanker om at noen står bak dem. Selv på cornere kan det flagges så heftig at hele målet og femmeteren er dekket for innsyn, også for de som stiller seg ute på sidene. Håpløst. Dette må de gjerne snakke litt om intern disse flaggerne. Null stress når spillet skjer på midtbanen eller lenger unna, men legg ned flaggene når det skjer ting foran nærmeste mål, vær så snill. (Skjønner at det krever at dere følger med på kampen og får med dere hvor spillet foregår, men det er ikke for mye forlangt, er det vel?)
Svar
Er vel litt av poenget å komme på TV. Da er det gjerne når det skjer noe foran mål. Men jeg har gått glipp av mål både i fotball og hockey pga flagg.
Svar
(04-24-2026, 05:49 PM)hmchrist Skreiv: Så om man både er glad i å synge høyt OG se på fotball samtidig, så må man velge? Enten stå med sangkjernen og kjenne trykket bak flaggene uten å se stort ELLER flytte seg ut på siden der det er mindre sangtrykk for å få med seg kampen?
Glemte disse flagga i første innlegg, men herregud som de irriterer meg. Virker som flaggerne er helt blotta for tanker om at noen står bak dem. Selv på cornere kan det flagges så heftig at hele målet og femmeteren er dekket for innsyn, også for de som stiller seg ute på sidene. Håpløst. Dette må de gjerne snakke litt om intern disse flaggerne. Null stress når spillet skjer på midtbanen eller lenger unna, men legg ned flaggene når det skjer ting foran nærmeste mål, vær så snill. (Skjønner at det krever at dere følger med på kampen og får med dere hvor spillet foregår, men det er ikke for mye forlangt, er det vel?)

Hvis du klager på sikt på østblokka så har du isåfall plassert deg på feil. 
De som står nede ved midten bryr seg ikke like mye om å se kampen i 90 minutter, men mer om det visuelle inntrykket og å lage god stemning. Samme er det i blant annet Italia og Tyskland. Hvis du velger å stå blant den mest hardbarkede kjerne så kommer det med noen konsekvenser, som f.eks røyk fra bluss eller flagg i ansiktet.

Ikke sikkert du får plass der en gang, fordi disse ofte går inn på tribunen lenge før kampstart.
Løsningen på "problemet" ditt er å flytte seg litt til siden eller oppover på tribunen. Så skal det sies at flaggborgen var større enn vanlig på Lillestrøm-kampen.
Jeg har selv aldri hatt problem med sikt på østblokka. Men så tenker jeg meg LITT om også, før jeg velger plass
Svar
(04-25-2026, 11:16 AM)JohnnyJ Skreiv:
(04-24-2026, 05:49 PM)hmchrist Skreiv: Så om man både er glad i å synge høyt OG se på fotball samtidig, så må man velge? Enten stå med sangkjernen og kjenne trykket bak flaggene uten å se stort ELLER flytte seg ut på siden der det er mindre sangtrykk for å få med seg kampen?

Hvis du klager på sikt på østblokka så har du isåfall plassert deg på feil. 
De som står nede ved midten bryr seg ikke like mye om å se kampen i 90 minutter, men mer om det visuelle inntrykket og å lage god stemning. Samme er det i blant annet Italia og Tyskland. Hvis du velger å stå blant den mest hardbarkede kjerne så kommer det med noen konsekvenser, som f.eks røyk fra bluss eller flagg i ansiktet.

Ikke sikkert du får plass der en gang, fordi disse ofte går inn på tribunen lenge før kampstart.
Løsningen på "problemet" ditt er å flytte seg litt til siden eller oppover på tribunen. Så skal det sies at flaggborgen var større enn vanlig på Lillestrøm-kampen.
Jeg har selv aldri hatt problem med sikt på østblokka. Men så tenker jeg meg LITT om også, før jeg velger plass

Det er ikke bare nede i midten dem sperrer, men mange fler. Men det er jo som du sier, man kan flytte seg, men hvorfor må de flagga vaie på corner, og så jævla ofte. Det å si "at man bare kan gå en annen plass" er vel litt egenrådig,  eller ikke?
Svar
Funnet på facebook:

NY EPISODE?☀️. Tidlig på 80-tallet var tribunelivet i norsk fotball fortsatt i startfasen – og på Bislett Stadion var noe i ferd med å vokse fram.

Ukas gjest er Kjell Grønningen. I 1981 var han med på å «kuppe» Store Stå på Bislett – noe som skulle bli startskuddet for en helt ny supporterkultur i norsk fotball. Det begynte som «Apeberget» – et navn skapt av media – før det etter hvert utviklet seg til «Klanen» i 1991.

Kjell har viet store deler av livet sitt til Vålerenga, og i denne episoden tar han oss med tilbake til 80-tallet. Vi snakker om supporterkultur i fotball og ishockey, tribuneliv, heiarop, synging – og ikke minst en rekke historier fra en tid da alt føltes litt friere, litt villere og langt mindre organisert.

Dette er historien om hvordan en gjeng engasjerte supportere var med på å forme noe som fortsatt lever i beste velgående.

Hør episoden her:

https://podcasts.apple.com/no/podcast/80...0763356367
Svar
(04-25-2026, 12:58 PM)Wild Touch Skreiv: Det er ikke bare nede i midten dem sperrer, men mange fler. Men det er jo som du sier, man kan flytte seg, men hvorfor må de flagga vaie på corner, og så jævla ofte. Det å si "at man bare kan gå en annen plass" er vel litt egenrådig,  eller ikke?

Innafor kommentar dette.
Men når flertallet godtar det og flagga blir stadig flere så er vel det et tegn på at man er i mindretall?

Dog, jeg liker å se kampen.
Trekker man langt nok bak i midten eller langt nok ut på sidene så ser man kampen uten større problemer.
Så det er plass til alle på blokka.
Svar
Etter at tredje ungen kom har det blitt veldig langt mellom tribunebesøkene for min del, så jeg skal være forsiktig med å melde for hardt om hvordan ting burde eller ikke burde være på tribunen.
Men jeg kan jo melde hvordan det ser ut på TV-skjermen, for der har jeg veldig god innsikt for tida.
Akkurat nå synes jeg det virker som vi er på en bølgetopp rent supportermessig. Får litt 2004-2005-vibber, men i en ny innpakning. Stilen er endret.
Jeg ser og hører et helt rått trykk gjennom skjermen. Flaggingen, syngingen, blussingen; alt ser og høres massivt fett ut fra TV-kroken min. I hvert fall helt til blussene og colaflaskene kastes ut på banen. Da ser det massivt patetisk ut.
Men jeg står jo som sagt ikke der for tida, så ta det for det det er. Sofasupporterinnspill.
Svar
(04-26-2026, 10:30 AM)Loffen Skreiv:
(04-25-2026, 12:58 PM)Wild Touch Skreiv: Det er ikke bare nede i midten dem sperrer, men mange fler. Men det er jo som du sier, man kan flytte seg, men hvorfor må de flagga vaie på corner, og så jævla ofte. Det å si "at man bare kan gå en annen plass" er vel litt egenrådig,  eller ikke?

Innafor kommentar dette.
Men når flertallet godtar det og flagga blir stadig flere så er vel det et tegn på at man er i mindretall?

Og du har snakket med flertallet om dette? Eller tror du at bare fordi noen står og veiver med flagg på kamp og ikke blir fysisk stoppet så er automatisk de aller fleste for det? Det eneste jeg kan si med 100% sikkerhet er at de aller fleste hverken vifter med flagg eller spiller på tromme når de er på kamp.
Svar
Ingen på Østblokka ønsker kasting av verken bluss eller flasker ut på banen, og dette blir også fulgt opp strengt fra sentralt hold. Senest i derbyet ble det sagt tydelig i fra. Sanksjonsreglementet tar tydelig tak i slike hendelser. Her er det derfor viktig å skille klart mellom hva som er uakseptabel oppførsel og hva som er en naturlig del av tribunekulturen.

At det synges, hoppes og skapes liv gjennom hele kampen – i 2 x 45 minutter – med flagg som vaier kontinuerlig, er noe man må forvente på en såpass aktiv tribune. Dette er jo selve kjernen i supporterkulturen på Østblokka.

For de som ønsker å se kampen i litt roligere omgivelser, uten det konstante trykket fra en aktiv supportertribune, er Oslo Taxi-tribunen et svært godt alternativ.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)