Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eliteserien 2026
Helt meningsløst å spille i november og desember. Ofte er serien avgjort for de fleste lag, som resulterer i en rekke ubetydelige kamper. Da kommer det ikke folk når det er kaldt.
Starte 1.mars er også håpløst.
Jeg kan gå med på å starte andre halvdel av mars, og avslutte mot slutten av oktover - men der går grensa for en rekke folk, meg inkludert.
Det å redusere til 14 lag er kun en måte å få ned antall kamper på og korte ned serien - ikke noe man må ha.

En sesong som varer 7,5mnd er mer enn nok for 30 kamper. Tar man bort juli som ferie, ville man i dette året kunne spilt 1 kamp pr uke, og klart alle 30 innen den perioden.
Så vet vi at man klarer 2 kamper pr uke i perioder, hvor man da kan frita enkelte helger for eventuelle mesterskap og cup-kamper.

Jeg ser ikke problemet med det.

Da har man 2,5mnd pre-season med oppkjøring og treningskamper i tillegg til fri november og desember.

Klarer ikke å begripe folk som vil sitte på tribunen i minusgrader når det er mulig å dytte serieoppsettet innenfor en ramme som i utgangspunktet har noen varmegrader.
Svar
OBOS-ligaen er ferdig før landslagspausen i november.
Sverige det samme.
Vi må komme oss dit.
Landslagspause før de 2/3 siste rundene (3 i år mot 2 i fjor) er ikke bra for tilskuerantallet.
En helg haug med lag har minimalt å spille for i de 2 siste rundene.
De som har noe å spille for, får ekstra drahjelp ved å møte disse lagene etter landslagspausen
Svar
(03-25-2026, 10:21 PM)Flemmern Skreiv: Helt meningsløst å spille i november og desember. Ofte er serien avgjort for de fleste lag, som resulterer i en rekke ubetydelige kamper. Da kommer det ikke folk når det er kaldt.
Starte 1.mars er også håpløst.
Jeg kan gå med på å starte andre halvdel av mars, og avslutte mot slutten av oktover - men der går grensa for en rekke folk, meg inkludert.
Det å redusere til 14 lag er kun en måte å få ned antall kamper på og korte ned serien - ikke noe man må ha.

En sesong som varer 7,5mnd er mer enn nok for 30 kamper. Tar man bort juli som ferie, ville man i dette året kunne spilt 1 kamp pr uke, og klart alle 30 innen den perioden.
Så vet vi at man klarer 2 kamper pr uke i perioder, hvor man da kan frita enkelte helger for eventuelle mesterskap og cup-kamper.

Jeg ser ikke problemet med det.

Da har man 2,5mnd pre-season med oppkjøring og treningskamper i tillegg til fri november og desember.

Klarer ikke å begripe folk som vil sitte på tribunen i minusgrader når det er mulig å dytte serieoppsettet innenfor en ramme som i utgangspunktet har noen varmegrader.

Jada, hadde det bare vært så enkelt Smile

Problemet er jo ikke den norske serien i seg selv Den lan i prinsippet avvikles på 30 uker pluss litt til med bare å spille i helgene. Covidsesongen 2020 ble avviklet på 27 uker. 31 uker i 2021.

Der er alle pausene som skaper problemer. Vi har eksempelvis ikke spill i hele juni i år. Så er det landslagspauser. I tillegg til det så skal det tydeligvis gis en del fri i forbindelse med spill i Europa. Og vi skal klemme inn en cupfinale nå på våren også. 

Tipper alt det her forlenger sesongen med et par måneder. 

Problemet er jo løsbart, men Europalagene må bare finne seg i å spille et tettere kampprogram. Det er jo her problemet ligger først og fremst. Det å spille i Europa byr jo i det fleste andre serier også på ulemper, men her skal det tilrettelegges i hue og ræva. Som er fordi NFF styrer norsk fotball etter sine egne mål. Som er best mulig landslag og størst mulig suksess i Europa.

Flytting av cupfinalen var f eks et tiltak for å få Eliteserien inn i topp 14 i Europa eller noe sånt. Problemet var bare det at når det faktisk ble vedtatt så var Snorre ranket som nummer 11. Så det som ble foreslått som et tiltak for et fremtidig mål som allerede var innfridd når det ble vedtatt. Det er NFFs stenoderlige behandong av cupen som reduserer status på cupen. I den grad den i det hele tatt var redusert. Og nå gjør de det samme med serien. Totalt ødelegger den for å legge til rette for Glimt.

Men suksess i Europa, VM, Haaland og alt annet gir jo NFF god grunn til å heve champisglassene og gratulere seg selv med suksesshistorier de overhodet ikke har bidratt til.

Tror det eneste som er mulig er å få skilt ut topp og bredde i NFF. Sånn at toppklubbene får satt opp det her på en måte som er bra for toppklubbene. Og ikke bare NFFs snevre mål.
Svar
Om vi skal kjøre masse midtuke-kamper så blir det færre folk (bortesupportere) på tribunen så tenk litt på det og. Ellers skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skal gå an å spille masse midtuke-kamper i perioden juni - august. Greit at det ikke går annenhvert år pga EM/VM men denne ferien som de har kranglet seg til gir jo ikke mening. Greit at en del drar utenlands da, så det blir mindre tilskuere men det blir langt flere enn om kampene går i desember med -8C på tribunen.
Svar
Det kan da vel ikke finnes noen andre enn Lise Lucia og Karl Petter stalldreng som kan finne på å tenke at en uke etter Lucia dagen skal være siste seriedag.

Skal vi ha gullfesten på rådhusplassen søndag 20. desember vi da?

Men cupfinalen kan ikke spilles i november fordi det er kaldt?

Her flytta man cupkampene fra høsten i fjor til våren i år fordi det er så mange flere dager å velge mellom på våren, og alle vet jo at grunnen til at produktet glimt lykkes i det europeiske koeffisientmesterskapet ikke er knutsens trenerprinsipper eller deres kreative fortolkninger av koronareglene, men NFF prosjektet Europatoppen  
Intet produkt er bedre enn at det veltes om innholdsleverandøren møter feil sommelier. Det sier seg jo selv. 

Men med tanke på alt det harde arbeidet som lå bak fra NFF toppene er det vannvittig at man ikke forventer norsk suksess på herresiden 
Tenk på hva Karl Petter forventet av suksess på damesiden da  Ønsker norsk lag i Champions League-finale på Ullevaal stadion 
Men tror du den løken, eller noen av hans kollegaer fikk med seg datoen for fjorårets mesterligafinale for herrer da? Selvsagt ikke, det sa vel ikke sommelieren noe om, heldigvis er det ikke noe problem å flytte kamper   Fotball, Eliteserien | Likevel ingen midnattssolkamp mellom Tromsø og Vålerenga – hadde krasjet med mesterligafinalen

Noen råd: 

I Norge funker det dårlig med fotball i desember, det funker ganske bra med fotball i juli. 
Avisene har ingenting å skrive om så man ville fått masse oppmerksomhet, så ville det kanskje kommet færre hjemmesupportere og flere tilfeldige innom, men det hadde vært til å leve med og mye bedre enn i adventstida. Jeg tror og seertallene hadde blitt ganske bra. 

Cupen skulle selvsagt aldri vært flyttet og det eneste gode argumentet de har hatt for å flytte den var at finaletidspunktet var for sent på året. 
I så fall hadde det holdt å flytte selv finalen. 
Man kunne spilt til og med semifinale på høsten og så starta med cupfinalen som en pangstart på sesongen. Det er få som sitrer av spenning fordi de feirer nyttår i trygg forvissning om at de har tatt seg til fjerde runde i cupen. Men hadde man visst at man skulle spille finale ville det satt en spiss på sesongoppkjøringa. 

Jeg håper VAR-bussen er godt isolert, for de virkelige heltene i norsk fotball kan jo ikke velge å bli hjemme.  
Både Lise Lucia og Karl Petter Stalldreng får trøbbel med fagforeningene om de VAR-ansatte må spise popcorn med hansker på henda. 
Popcorn med lo på er ikke noe godt. Om det blir en sak for LO eller om papmpeforbundet er egen fagforening vet jeg ikke
Svar
Tenker at det er ganske lite kommersiell forståelse i NFF. Hvis man skal øke status og interessen for en turnering så er det tradisjoner det skal spilles på. Jeg mener det er en helt åndssvak begrunnelse som ligger bak.

Først og fremst så kom Hangeland med et knippe tiltak, der cupfinale om våren var et av mange tiltak. Bl.a ble det foreslått ligacup før sesongen for å øke antall konkurransekamper. Det ble beskrevet som et problem at det var for få kamper. Selve formålet bak endringene var å få Eliteserien til å bli en Topp 14 serie hos UEFA. Poenget var at Hangeland foreslo en pakke, en helhet, ikke en meny å velge fra. Det andre poenget er at det målet disse endringene skulle bidra til allerede var oppnådd.

Påstanden om dalende interesse for cupen er også tvilsom og handler vel bare om magefølelsen eventuelt. NM ble jo ganske amputeret under pandemien. Cupfinalen i 2023 ble spilt normalt. Forrige gang det gikk en «normal» finale var i 2019. Det er et ganske syltynt grunnlag å konkludere på våren 2024. Cupfinale i 2023 var riktig nok ikke utsolgt, men den ble spilt 14 dager før jul. Cupfinalen 2019 var utsolgt.

Så tiltakene som ble foreslått løste ikke problemene, de var allerede løst. I stedet skaper det nå problemer. Alle skjønner jo at å skulle lure inn en ligacup i tillegg i preseason ville bare skape enda mer problemer når det klages over for mange kamper. For allvitende i NFF hadde vel ikke fått med seg at formatet på Europa endrer seg fra den sesongen vedtaket ble gjort. Så hvis planen var å bruke våren og sommeren for å spille seg i form for å kvale til Europa, så er det en desto dårligere løsning når man skal spille videre etter et gruppespill. Og spesielt store problemer blir det når NFF ikke bare skal legge til rette på høsten, men også på våren.

Så er det det med utvalg da. NFF kan jo ikke godt sette ned et utvalg som foreslår endringer og så ignorere samtlige av dem. Forslag om ligacup og mye av det andre er jo så klart helt dødfødt. Men det å flytte cupfinalen er jo alltids noe. Og TV2, som ikke har noen andre interesser enn seg selv, var jo positive. Der gir dem en finale i en periode det går andre finaler de ikke har rettigheter til. Så hadde det jo vært et håp om at det fantes voksne i rommet. Men dengang ei, bredden stemte jo gjennom det her. For å løse et problem som allerede var løst. Og en endring som ikke var særlig utredet, der var bare et av mange tiltak.

Så jeg tror at toppfotballen må ta et støeee ansvar her. Alle norske klubber er best mulig tjent med at Eliteserien og cupen er prestisje. Mens NFF ødelegger jo egentlig egne turneringer med å drive å droppe kamper til fordel for det som er viktig for dem. Som er suksess i Europa og på landslaget. Det er det som gir NFF mest inntekter. NFF får penger av FIFA, ca 150 millioner, bare for å delta i VM. Og de får tilskudd også når norske lag spiller i Europa.

Det som er en bra serie for NFF er en som eksporterer mye spillere fordi det er bra for landslaget. For den er Eliteserien egentlig en plattform som skal gi landslagsspillere og lag som spiller i Europa. Hva slags prestisje turneringene har i seg selv har liten interesse for NFF. Jeg tipper at NTF hadde gjort en mye bedre jobb for klubbene her enn NFF, for det er egentlig en interessekonflikt
Svar
Altså, jeg skjønner ikke køppen lenger. De kampene som spilles nå, er det den køppen som vi tapte mot FFK? Se å få snudd dette tullet. Cupfinale er det siste som skjer i sesongen, ferdig snakka.
Svar
Positiv fremgang for Sæter

https://www.vif-fotball.no/nyheter/posit...for-saeter
Svar
(03-27-2026, 01:36 AM)Wild Touch Skreiv: Altså, jeg skjønner ikke køppen lenger. De kampene som spilles nå, er det den køppen som vi tapte mot FFK? Se å få snudd dette tullet. Cupfinale er det siste som skjer i sesongen,  ferdig snakka.

Det korte svaret på det er ja. Det var et resultat av fotballtinget 2024 som bestemte seg for det. Topplagene var vel mot, de fleste av dem i hvert fall, mens bredden stemte dette gjennom fordi de alltid støtter NFF.

Så når siste serierunde i år er spilt er sesongen over. Bortsett fra kvaliken for Eliteserien da, men håper da ikke vi er med der.
Svar
Vet ikke helt hvor jeg skal poste denne, men synes låta fenger så jævlig at jeg må dele den.
God gammal kompis som har spikka den med litt hjelp Smile

Kongeblå Hjerter - LIVE edition av Tokka
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 8 Gjest(er)