Jeg tror vår opprinnelige plan var at Promise skulle spille mye på høyre kanten og at vi skulle ha to relativt jevne rekker i Sørensen (Venstre) Promise (høyre)
og Thorvaldsen (venstre) Haren (høyre), og at Rajkovic ikke var tiltenkt så mye mer enn korte innhopp og se og lære.
Men så skuffet Promise noe i oppkjøringa særlig med tanke på evnen og viljen til å også ta et defensivt ansvar
Og Rajkovic imponerte voldsomt.
Derfor passerte Rajko Promise i rekkefølgen og Promise ble lånt ut.
Det er jo særlig Brann veldig lei seg for.
Det kombinert med at Haren var ute forrige kamp gjorde at man måtte stokke om litt og heller kombinere våre to førstevalg Sørensen og Thorvaldsen.
Da må Thorvaldsen skyves ut på høyre (der han spilte mest i fjor) selv om man var tydelige i oppkjøringa på at han skal dyrkes på venstre.
Jeg tror de får en sjanse til begge to selv om det kladda litt i første kamp. Det er så viktig for oss å få i gang toppskåreren fra i fjor og han som er nærmest et stort salg. Vi ser nok veldig på muligheten til å selge Thorvaldsen til sommern. Men det kommer nok litt an på hvilke bud som er der, hvordan han gjør det og hvordan vi ligger an. Er vi helt i toppen tror jeg Trøim gjerne vil beholde han ut sesongen for å se hvordan det kan gå.
Gjør han det bra og vi ligger brukbart an frister nok salg mer for da får vi Promise tilbake og etterhvert Ofkir så da er vi brukbart besatt på kant.
Rajko vil gadvis få mer spilletid, men jeg tror det er lenge til han faktisk starter en kamp. Så fra start står nok valget mellom Sørensen, Thorvaldsen og Haren.
Det hadde vært gøy om vi kunne gjort spiss bytte og bytte av en av kantene allerede i pausen. Så bruker vi ikke en av de tre stoppene på det. At Sæter og Grunde får hver sin omgang gir mye mening. Da kan Grunde slite dem ut i første og Sæter komme inn og putte et par.
Når det gjelder Lange vs Ambina duellen så er jeg ordentlig usikker. Trenerne våre er ikke så glad i å endre på laget og det gir mening å fornye tilliten til Lange når han endelig fikk et mål. Dessuten har Ambina vært så som så i oppkjøringa. Samtidig hadde Ambina fire mål i fjor og Lange kun ett. Så det spørs om man kan si at Lange er mer målfarlig. Og det til tross for at Lange hadde en mer offensiv rolle i fjor enn den andre midtbanespilleren vår skal ha i år.
Sammenlign spillere – Statistikk side om side i norsk fotball | Kampdata
Samtidig rangerer de nok Ambina foran og da særlig defensivt. Og det er jo viktig å få i gang spilleren som mange inntil nylig anså som vår beste og viktigste.
Grepet med å hente Westergaard og snu V-en på midten er å få bedre defensiv kontroll og slippe inn mindre. Vi er jo ofte litt defensivt orientert, lar motstanderne få ha ballen og går selv for å kontre. Kantene våre i år er langt mer offensive enn Petter Strand var i fjor og sæter jobber ikke like godt hjem som Grunde. Så kanskje ser man det også litt i sammenheng. Rajko, Grunde, Ambina og Haren er bedre defensivt enn Thorvaldsen, Sæter, Lange og Sørensen
Dette blir jo vanskeligere etter hvert som jeg resonerer og. Men konklusjonen er nok at jeg er temmelig sikker på at Hedenstad kommer inn for Sjåtil og at det er nesten dødt løp mellom Ambina og Lange. Må jeg tippe så blir det Ambina. Men resten av laget som startet sist starter også på søndag.
Så blir det nok tidligere bytter enn sist.
Da går vi ut ikke for å styre kampen, men for å presse rosenborg hardt og utnytte alle feil nådeløst. Gir de Thorvaldsen rom tror jeg det blir en tøff kamp for dem. Han ville mye på søndag, men hadde noen dårlige touch som ødela, men med litt mer rom og premierenervene borte tror jeg han slår ut i full blomst. Så overrasker det ikke om det er Sørensen som ender opp med å sette målene. Westergaard håper jeg får et ekstra ansvar med å ta ut Ceide og at vi unngår et tidlig gult i hvert fall på Ambina om han starter. Grunde tror jeg vil plage rbk forsvaret ordentlig. Og om ikke rosenborg hever seg mange hakk fra molde kampen så kan det bli ordentlig gøy.
Men mest gøy blir det når Sæter kommer inn.
Strand som ving håper jeg vi slipper i år. Om de vraker en av kantene våre så håper jeg at det er Haren som kommer inn (på høyre). Han kan jo spille overalt på midten så det bør være mulig å gi han beskjed om å ta et defensivt ansvar. Tjue mål og ti assist i Obos viser at han da kan være langt mer farlig enn Strand i kontringene. Frustrasjonen min med Strand i fjor var at han kom seg til masse sjanser, men var dårlig på å utnytte dem. Får Haren de samme vil det gå langt bedre. Men ingen jobber hardere enn Strand så å bruke han i en av de to defensive midtbaneposisjonene gir mening.
--
Det som kanskje gjør meg mest optimistisk er at jeg føler vi har så mye å gå på fra første kamp.
Det var mange som ville litt for mye.
Sæter hadde to gode sjanser, på den første bommer han på ballen, det tror jeg ikke han gjør ofte når han kommer inn i det.
På den andre gjør han en veldig god jobb med å få flikke et innlegg forbi to forsvarsspillere og han får skutt. SF keeper leser det godt og er lynraskt oppe i situasjonen, men prestasjonen fra Sæter var god der.
Jeg tror også han ville fått assist om han sendte den ene kontringen videre til Rajko
Rajko ville fort fått mål eller assist om han runda keeper istedenfor å prøve på tunell. Det tror jeg han gjør neste gang. Det minnet litt om Berre mot Stabæk i 04.
Grunde hadde en god sjanse på skudd fra 16 men satt den rett på keeper.
Thorvaldsen hadde et par dårlige touch ellers ville han fått til mye mer. Han virka jo både tent og god fysisk form.
Så det at Sandefjord var best på Xg skjønner jeg ikke. Det er en kamp vi hadde mange muligheter til å drepe.
Rosenborg på sin side virket veldig mye lengre unna mot Molde. Jeg så ikke hele kampen det skal sies, men av det jeg så var de svake på å presse motstanderne. Og er det noen som liker å få litt tid og rom så er det våre spillere.
---
Breaking news. Nå har NFF tatt ut laget som skal skinne på lerkendal søndag.
De stiller med kun 10 mann, mens både rbk og vi har 11.
Dommer Sigurd Smehus Kringstad IL Valder
Ass.dommer 1 Øystein Simon Ytterland IL Valder
Ass.dommer 2 Jim Andre Alnes Dyb IL
Valder 4. dommer Per Oscar Grov Heiberg Stoppen Sportsklubb
Dommerveileder Kjell Gunnar Alseth Stjørdals-Blink Fotball
Kampdelegat Kjetil Thorsø Hansen Flatås Idrettslag
Sikkerhetsdelegat Bjørn Bekken Norge - Fotball
VAR Tom Harald Hagen Brandval Idrettslag
Assisterende VAR Ali al Hatem Skreia Idrettslag
VAR supervisor Geir Åge Masovn Holen Rustad Abildsø Sportsklubb
De er ikke satt opp i noen formasjon men jeg vil tro de starter sånn:
Spydspissen og den som skal skinne er Hagen Brandval
Bak han som hengende spiss eller falsk nier er Hatem og Masovn
Ytterland og Alnes er på hver sin kant. Linjemann kalte vi dem før i tida, men det er vel ikke lov til å si lenger hø hø (bare for å høres ut som en rasistisk onkel i en konfirmasjon)
Topptungt sier du? Det er jo satt opp av forbundet jo.
Alseth og Grove Heiberg med snoppen, unnskyld fra Stoppen ser jeg for meg som statiske stabile midtbanespillere i Jan Mølby klassen (her skal man ikke bevege seg mange meter)
Kringstad får en slags ankerrolle og er den som virkelig må løpe her
Forsvar/keeper blir Bekken og Hansen
Bare ikke kall Kringstad dårlig, det er nemelig ikke lov.
Instagram
Han har jo gitt oss var straffe før og rbk et rødt kort
Eliteserien: Fire VAR-situasjoner tok tolv minutter: – Ødelegger fotballen
Svarer på kritikken fra Hareide – dette sier dommeren etter kampen - Eurosport
Men dette er lenge siden altså. På den tiden hadde rbk en som het Islamovic og vi en som het Näsberg
Han fikk mye kjeft for ikke å utvise Ambina etter det verse som kan skje på en fotballbane
Rystet etter skrekktakling: – Ufattelig
Han sa selv at han hadde stått inne for det dersom han ga rødt og ikke gult.
Vpn har tidligere kalt han en caprinofigur så vet du det og.