Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykter og ønsketråd overgangsvindu vinter 2026
(11-27-2025, 11:37 AM)NilsDN Skreiv: Men sånn fotballen er så byttes hele lag ut i løpet av 2-3-4 år. Når Bakke tok ut sin første 11'er i 2023 så inneholdt den ingen spillere som startet i Fagermos første 11'er i 2020. 3-4 spillere som startet i Bakkes første 11'er i 2023 er her fortsatt i 2025. 

Det er vel ingen som tenker at vi kan beholde samme lag i all evighet, men det er stor forskjell på å måtte "bytte ut" hele laget hvert andre eller femte år. Det å beholde en stamme og kjerne som spiller sammen over flere år gir selvfølgelig en del fordeler med samspill. Når vi da vet det er små marginer som skiller en fjerdeplass og tiendeplass i Eliteserien så er det viktig å jakte marginer også når det gjelder kontinuitet. 

Det at vi har byttet ut hele laget annethvert år, og deretter rykket ned, er vel heller ikke noe godt argument for å fortsette slik.
Svar
(11-27-2025, 01:04 PM)mestah Skreiv: Det er vel ingen som tenker at vi kan beholde samme lag i all evighet, men det er stor forskjell på å måtte "bytte ut" hele laget hvert andre eller femte år. Det å beholde en stamme og kjerne som spiller sammen over flere år gir selvfølgelig en del fordeler med samspill. Når vi da vet det er små marginer som skiller en fjerdeplass og tiendeplass i Eliteserien så er det viktig å jakte marginer også når det gjelder kontinuitet. 

Det at vi har byttet ut hele laget annethvert år, og deretter rykket ned, er vel heller ikke noe godt argument for å fortsette slik.

Det må jo være en årsakssammenheng mellom nedrykk og antall utskiftninger som jeg ikke kan se i hvert fall.
Jeg mener vi rykket ned fordi vi overvurderte unggutta og undervurderte behovet for en tropp og ikke bare en 11'er.

Vi kan så klart fint ha en stamme i laget over tid. Og det har vi jo også. Men 1'erne som er bedre enn det igjen må vi finne blant de som er på vei opp, unggutta, og de som er på vei ned. Og av ulike grunner så kan vi ikke regne med dem over tid. De i starten av karrieren blir solgt ut, de gamle er på vei nedover og har begrenset best-før-dato.

Derfor blir det tullete å snakke om få endringer som noe som har verdi i seg selv. De som står for kontinuiteten er jo de som ikke er gode nok til andre ting hvis man er brutalt ærlig. Grunnen til at Lange, Sjåtil, Hagen, Jarl og sånne er her og ikke andre steder er fordi de rett og slett ikke er gode nok for særlig mye mer. Vi trenger dem, men vi trenger også noe mer. Og de som er på et høyere nivå enn dem igjen er de som slår gjennom og går ut eller runder av med et par år her før støvlene legges på hylla.

Og det er jo litt paradoksalt at en klubb som har spillersalg som strategi skal begynne å predikere om verdien av kontinuitet.
Svar
Bjørdal drar ikke, og hvis han gjør det, er det mulig at det vil gi flere fordeler enn ulemper. Ikke at han er en dårlig spiller, men han har blitt dårlig utnyttet på en måte som gir midtbanen vår praktisk talt fritt territorium for motstanderlagets fremrykning.

Hvis han drar, vil det være ved kontraktsslutt neste år, håper jeg.

Vini har stor interesse fra mange ligaer med mye penger. Ambina ble kalt opp til landslaget nesten helt ut av det blå, noe vi gjør ganske ofte i Brasil når vi trenger en spiller for å få arbeidstillatelse i Storbritannia. Jeg sier ikke at han kanskje har engelsk interesse, men jeg har sett det skje før...

Ellers synes jeg det er fornuftig å fornye med Storevik.

La oss se hvordan den økonomiske balansen ser ut etter denne sesongen.
Svar
(11-26-2025, 03:04 PM)papajoao Skreiv: Vårt største problem er hovedsakelig på midtbanen. Bjørdal har et stort defensivt problem, og trenerne har fortsatt ikke innsett, eller bryr seg ikke, at det er nødvendig å bygge et lag for å maksimere potensialet hans uten å gå på akkord med andre områder.

Så lenge lederne fortsetter å tro at dueller er viktigere enn posisjonsforsvar, reaksjonstid, å være årvåken og klar til å reagere i tide, vil vi ikke forbedre oss mye neste år.

Videre er dette spillet med lange baller, monotoni med ballbesittelse og overdreven antall innlegg lett kontrollerbart. Vi må lære av det vi gjorde bra mot Glimt, som Juventus gjentok i andre omgang: smidighet, vertikalitet, beslutningstaking, dribling og selvtillit.

Jeg tror at det mer enn spillere er en endring av ideer, strategi og spilling rundt Bjørdal.

Er det ikke akkurat det vi gjør, at vi har lagt formasjonen slik at den skal passe Bjørdal? 

Defensivt ser det til tider ut som vi spiller 4-4-2 hvor han er en av spissene. Dette er vel for å maksimere Bjørdal sine offensive bidrag at han ikke har mer defensivt ansvar. Så har Lange og Ambina fått jobben med å dekke de rommene sentralt.
Svar
Jeg håper da virkelig ikke Bjørdal går gratis. Da er det bedre å selge for penger.
Samtidig avhenger det jo med alle de andre. Går Ambina og han samme vindu mister vi våre to soleklart beste midtbanespillere. I tillegg må nye spilles inn.

Ambina har hatt nedadgående kurve, så håper det gjør at han blir et år til, storspiller og dobler verdien sin!
Vi er jo nødt til å ha en VB nå vi mister Vini. Spørsmålet er jo om det faktisk lønner seg å bli kvitt Pallas også. Usikker på om han er god nok, men han er jo bare back-up, og vi bør ikke ha for mye trafikk som sagt.

Det blir helt klart et spennende vindu!
Lov å håpe Jokke drar opp en ny Ilic, Ambina eller Promise av hatten!
Svar
Diskusjonen rundt midtbanen vår er interessant. Vårt behov tror jeg avhenger av om Ambina blir værende eller ikke.
Når han er der, trenger ikke de to andre på midten være toveis-spillere i samme grad.

Hvis Ambina blir solgt, endres dynamikken. Da står klubben egentlig overfor to mulige veier:

1. Hente en direkte erstatter i rollen
En spiller som Sandal fra KFUM er et typisk eksempel. Han kan ta mye av den samme jobben: vinne ball, dekke store rom, gi balanse defensivt, og gjøre de andre bedre.

2. Endre balansen på midtbanen
Hvis man ikke får tak i en Ambina-erstatter, bør rollen fordeles på flere spillere. Da trenger man flere toveis midtbanespillere som både kan bidra defensivt og offensivt, og sammensetningen bør vurderes på nytt.

Det er egentlig dette som gjør diskusjonen så interessant: med Ambina på laget har du en klart definert midtbaneidentitet. Uten en like god erstatter, kan det påvirke flere spillere og potensielt kreve mer enn én signering.
Svar
Hvorfor snakker alle som om Ambina allerede er solgt? Er ryktene så store? Jeg har ikke fått med meg noe.
Svar
(11-29-2025, 03:01 PM)Wild Touch Skreiv: Hvorfor snakker alle som om Ambina allerede er solgt? Er ryktene så store? Jeg har ikke fått med meg noe.

Akkurat det samme reagerer jeg på. For det første har han ikke hatt noen god sesong og har passert 24 og anses vel da ikke som et talent lenger?
Det er jo ikke slik at om man kommer fra et afrikansk land er man automatisk å anse som et salgsobjekt.

ALLE spillere er til salgs om rett pris foreligger, enkelt og greit. Samtidig er det lov å ha litt is i magan her folkens. Det er ikke slik at vi "mister" 1/3 av troppen sånn helt uten videre.
Svar
(11-29-2025, 04:39 PM)Flemmern Skreiv:
(11-29-2025, 03:01 PM)Wild Touch Skreiv: Hvorfor snakker alle som om Ambina allerede er solgt? Er ryktene så store? Jeg har ikke fått med meg noe.

Akkurat det samme reagerer jeg på. For det første har han ikke hatt noen god sesong og har passert 24 og anses vel da ikke som et talent lenger?
Det er jo ikke slik at om man kommer fra et afrikansk land er man automatisk å anse som et salgsobjekt.

ALLE spillere er til salgs om rett pris foreligger, enkelt og greit. Samtidig er det lov å ha litt is i magan her folkens. Det er ikke slik at vi "mister" 1/3 av troppen sånn helt uten videre.

Er neppe det store salgsobjektet nei. 24 år, en helt middels sesong og i tillegg skadet og nyopperert.
Svar
Må slenge meg med og si at Ambina er en av de jeg hadde forventninger om i år og som har "skuffet" mest

For andre enn oss er det kun 2 ting som nevnes når navnet hans dukker opp (Taklingen på Nypan og hodetråkket nå nylig)
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 10 Gjest(er)