10-20-2025, 02:50 PM
(10-20-2025, 02:23 PM)Oldtimer Skreiv: Det er vel bare å innse at vi ikke har råd til å skifte ut Bakke nå, menj eg håper inderlig at man allerede er igang med å sondere markedet for å finne kandidater til vår neste hovedtrener.
Vi bør jo klare å gi trenerne våre kontrakter vi kan si opp da.
Jeg er helt med på at vi ikke bare kan si opp noen uten noen som helst form for etterlønn. Men vi kan ikke gi dem kontrakter som i realiteten er uoppsigelige heller fordi det koster for mye.
Molde, Haugesund, Godset og Sarpsborg har byttet trener i år. 25% av klubbene altså. Så hver gang vi inngår en trenerkontrakt med noen så er det 25-30% sannsynlig at vi må si opp treneren. Det må også reflekteres i lønn og kontrakt.
Så jeg synes trenerkontrakter skal inneholde maks 1 års etterlønn. Dersom oppsigelsen skjer mellom sesonger så er det maks 6 mnd hvis klubbens målsetting for den sesongen som er avsluttet ikke er innfridd. Det er fortsatt ikke synd på dem. Selv om Bakke får sparken etter sesongen så har han fortsatt tjent over 10 millioner på å være trener her i 2,5 år. Det er mer enn mange tjener på 10 år. I hele 2026 kan han ta ferie og fortsatt tjene bra. Og han kan spe på lønna med å sitte i diverse TV-studio og synse fram til den dagen dukker opp at noen har brukt for en gammel Eliteserietrener de kan resirkulere. Og den dagen kommer fort.