Tråder: 2
Ble medlem: Oct 2023
Omdømme:
157
09-24-2025, 08:30 PM
(Dette innlegget blei sist endra: 09-25-2025, 04:23 PM av NilsDN.)
(09-24-2025, 04:18 PM)mestah Skreiv: Du har rett. Jeg hørte det om igjen nå. Trodde det var en annen podcast, men var nok den Rabona-episoden, ja. Og den lille setningen om "inn-ut" fikk jeg faktisk ikke med meg sist. Den gjør det mye mer åpent for tolkning, ja.
Det er gode nyheter for oss som liker å følge med da. Da skjer det nok noen flere overganger i vinter enn jeg forventet.
Slik jeg forstår det nå så mener han nok at troppen er satt når det gjelder antall (etter at det kommer en spiss inn). Og selvfølgelig at man ikke ønsker mange utskiftninger, for å beholde kontinuitet.
Men jeg skjønner ikke hvorfor Grunde skal ut på kant når vi allerede har så mange kantspillere fra før:
- Ofkir; man kan si mye om han, men han har vært klasse etter han kom tilbake.
- Sørensen; toppscorer neste sesong i Eliteserien om han får en hel sesong?
- Thorvaldsen; største talentet i Eliteserien.
- Promise; ser svært lovende ut og banker allerede på døren til førstelaget.
- Obasi; neste år er tredje året hans i VIF. Forventer at han tar steget opp og får mer spilletid da. Men kan selvfølgelig lånes ut.
Grunde er sikkert god også på kant, og kunne sikkert håndtert Jones-rollen. Men han har vel ikke samme x-faktor når det gjelder fart, og er i mye større grad en toveisspiller. Tror heller han på sikt kunne fungert godt i Bjørdal-rollen om han skal ta en annen rolle enn spissplassen.
Nei, det kan du si. Poenget var vel bare at om vi kvitter oss med Lange pga kvota så er det ikke åpenbart at vi trenger en erstatter. Han kan like gjerne hete Sjøvold som noe annet. Samme hvis vi mister Sørensen. Hvis vi trenger en målfarlig kant så har vi jo det i Grundetjern. Så hvis Sørensen drar så kanskje han erstattes av en spiss og ikke en ny kant. Vi har tross alt Promise, Obasi, Grunde, Strand, Ofkir og Thorvaldsen også. Og har kanskje, bare kanskje, mer bruk for 2 fullverdige spisser og ikke kantspiller nummer 6-7. Det vil kunne gi litt mer fleksibilitet om vi hadde 2 mer klassiske 9’ere og kunne bytte litt på ut fra kampbildet. Thorvaldsen bør egentlig spille venstre og ikke høyre. Han er mye mer farlig når han skjærer inn fra venstre og bruker høyrefoten. På høyre er han mer en klassisk ving.
Bare en mulighet, ikke sikkert det blir sånn da.
Tråder: 4
Ble medlem: Feb 2024
Omdømme:
21
(09-24-2025, 08:30 PM)NilsDN Skreiv: (09-24-2025, 04:18 PM)mestah Skreiv: Du har rett. Jeg hørte det om igjen nå. Trodde det var en annen podcast, men var nok den Rabona-episoden, ja. Og den lille setningen om "inn-ut" fikk jeg faktisk ikke med meg sist. Den gjør det mye mer åpent for tolkning, ja.
Det er gode nyheter for oss som liker å følge med da. Da skjer det nok noen flere overganger i vinter enn jeg forventet.
Slik jeg forstår det nå så mener han nok at troppen er satt når det gjelder antall (etter at det kommer en spiss inn). Og selvfølgelig at man ikke ønsker mange utskiftninger, for å beholde kontinuitet.
Men jeg skjønner ikke hvorfor Grunde skal ut på kant når vi allerede har så mange kantspillere fra før:
- Ofkir; man kan si mye om han, men han har vært klasse etter han kom tilbake.
- Sørensen; toppscorer neste sesong i Eliteserien om han får en hel sesong?
- Thorvaldsen; største talentet i Eliteserien.
- Promise; ser svært lovende ut og banker allerede på døren til førstelaget.
- Obasi; neste år er tredje året hans i VIF. Forventer at han tar steget opp og får mer spilletid da. Men kan selvfølgelig lånes ut.
Grunde er sikkert god også på kant, og kunne sikkert håndtert Jones-rollen. Men han har vel ikke samme x-faktor når det gjelder fart, og er i mye større grad en toveisspiller. Tror heller han på sikt kunne fungert godt i Bjørdal-rollen om han skal ta en annen rolle enn spissplassen.
Nei, det kan du si. Poenget var vel bare at om vi kvitter oss med Lange pga kvota så er det ikke åpenbart at vi trenger en erstatter. Han kan like gjerne hete Sjøvold som noe annet. Samme hvis vi mister Sørensen. Hvis vi trenger en målfarlig kant så har vi jo det i Grundetjern. Så hvis Sørensen drar så kanskje han erstattes av en spiss og ikke en ny kant. Vi har tross alt Promise, Obasi, Grunde, Strand, Ofkir og Thorvaldsen også. Og har kanskje, bare kanskje, mer bruk for 2 fullverdige spisser og ikke kantspiller nummer 6-7. Det vil kunne gi litt mer fleksibilitet om vi hadde 2 mer klassiske 9’ere og kunne bytte litt på ut fra kampbildet. Thorvaldsen bør egentlig spille venstre og ikke høyre. Han er mye mer farlig når han skjærer inn fra venstre og bruker høyrefoten. På høyre er han mer en klassisk ving.
Bare en mulighet, ikke sikkert det blir sånn da. Muligheter vil jeg tro vi har vel flere av  Er enig i at vi ikke nødvendigvis bør erstatte en ving for en ving eller indreløper for en annen en . Vi må jo se hva vi har allerede har i stallen og hva vi trenger. På vingplassene er det kanskje der vi trenger færrest folk og alle forstår at vi trenger en ny spiss Der er vi aller mest sårbare. Må vi få inn litt penger i neste vindu tenker jeg vi kan få det ved å selge Sørensen. Der har vi en Thorvaldsen som kunne gått rett inn. Et usikkerhetsmoment er at han har vært en del skadeutsatt, men vi har og andre erstattere som kunne gått inn for han.
En spiller som jeg håper vi kan få tilbake er Gayas Zahid. Litt usikker på hans fysikk i dag, men han hadde jeg likt å se en venstre indreløper posisjon.
Omdømme:
157
(09-26-2025, 10:46 AM)Blue 1978 Skreiv: Muligheter vil jeg tro vi har vel flere av Er enig i at vi ikke nødvendigvis bør erstatte en ving for en ving eller indreløper for en annen en . Vi må jo se hva vi har allerede har i stallen og hva vi trenger. På vingplassene er det kanskje der vi trenger færrest folk og alle forstår at vi trenger en ny spiss Der er vi aller mest sårbare. Må vi få inn litt penger i neste vindu tenker jeg vi kan få det ved å selge Sørensen. Der har vi en Thorvaldsen som kunne gått rett inn. Et usikkerhetsmoment er at han har vært en del skadeutsatt, men vi har og andre erstattere som kunne gått inn for han.
En spiller som jeg håper vi kan få tilbake er Gayas Zahid. Litt usikker på hans fysikk i dag, men han hadde jeg likt å se en venstre indreløper posisjon.
Er vel ikke urealistisk at vi må selge også neste år nei. Og da er det vel først og fremst Ambina og Sørensen som kan selges for gode penger.
Jeg vet jo ikke hvordan de tenker. Min vurdering er at vi trenger en spiss inn, noe også Jokke og trenerne er enige i. Ingen hemmelighet at vi så etter en i sommer som skal komplettere troppen og gi Grunde konkurranse og avlasting. Hvis også Sørensen drar så ville jeg vurdert å erstatte også han med en mer ren spiss. Og grunnen til det er ganske enkel, vi har nok kantspillere og vi har også en målfarlig spiller i Grunde som kan spille der.
Hvis jeg tolker hvordan vi har spilt i 2024 og i 2025 og regner med at dette er etter en plan så spiller vi med 2 ulike kantspillere. En som er kreativ, en som er en direkte avslutter. At det fungerte sånn med Jones kan jo være tilfeldig, han kom jo opp fra egen junioravdeling med de ferdighetene han hadde, men også Sørensen er en direkte scoringstrussel mer enn en tilrettelegger. Og han er bevisst hentet. Vi spiller altså ikke som under Fagermo med to mer klassiske kantspillere og en spiss som skal score.
Likevel er spissplassen et problem. Det er mye rullering på de offensive plassene, spesielt etter 5 innbyttere kom. Det gjøres for å gi nok kraft til å presse forsvarerne gjennom samtlige 90 minutter, ikke bare til tanken en tom. Vi må derfor også ha 2 spisser i troppen, gode nok til å spille, den dagen en av dem er skada. Vi har jo effektivt henta 2 nye kantspillere i Ofkir og Promise nå i sommer, selv om Ofkir kanskje ikke var planlagt. Og Promise ble jo først gammel nok nå i august. Så selv om Sørensen drar i vinter så går vi likevel inn i 2026 med +1 i antall på kantspillere sammenlikna med hva vi gikk inn i 2025 med. +2 hvis man tenker seg at også Grunde kan spille der.
Jeg tror derfor vi kommer bedre ut av det totalt sett med 2 nye spisser og ingen direkte erstatter for Sørensen. Enn vi gjør med enda en kantspiller.
Når det gjelder Lange så er det vel også sånn at Sjøvold nå bør få en sjanse. Neste år vil vi ha Strand, Bjørdal, Hagen, og Sjøvold som indreløpere. Så her ville jeg latt Lange og Hagen gå og erstattet en av dem med Sjøvold og en av dem med en mer etablert en. Kanskje Sandal, kanskje noen andre. Avhengig av hva de finner og nasjonalitet.
Zahid er jeg usikker på. Han har egentlig kontrakt til sommeren 2026. Han er litt ute i kulda i Partizan så kunne kanskje vært mulig. Men største problemet er vel at han er mer en 10'er og det spiller vi ikke med. Så for å få integrert en 10'er i laget så må mye legges om I tillegg så begynner han å bli ganske gammel og er usikker på om han er verdt det. Blir 32 neste år. Hvis det er mulig å få til på en økonomisk forsvarlig måte så hadde jeg ikke hatt noe i mot det. Men jeg tror det er helt greit om han ikke kommer også.
Tråder: 4
Ble medlem: Feb 2024
Omdømme:
21
Nå er vel det store spørsmålet hvordan man ser for seg at vi skal bruke Grunde fremover. Liker tanker som ble nevnt ovenfor å gi han en Bjørdal rolle, men han har så langt ikke gjort seg bort som spiss selvom han ikke har mange kamper under beltet ennå. Brukes han som spiss fremover kunne en xtra spiss være nok.
Sjøvold synes jeg det er litt vanskelig å si noe om ennå. Han har jo blitt ansett som et stort talen, mem Han har så langt spilt svært lite og ikke preget kampene når han har kommet inn. Synes samtidig han spilte ganske bra mot FFK sist når han fikk flere spiller minutter.
Zahid ser jeg har 45 kamper i beltet som indreløper, men han har helt klart spilt aller mest som offensiv midt. Spørsmålet er vel om han har fysisk kapasitet til å kinne løpe nok. Han er jo veldig fotballklok, kreativ og teknisk så han bidratt til åpne opp enhver forvar.alderen ser jeg taler imot han.at han er ute i kulden nå er jeg ikke så bekymret for. Er bare bra mtp på at vi da kunne hentet han billig. En god preseason uten skader så kunne han vært klar til seriepremieren.
Lange og Hagen kan være greie å erstatte. De ser jeg på som vårt svakeste punkt per idag.
Omdømme:
157
Tror vel de ser på Grunde først og fremst som spiss. Og eventuelt dytte han ut på kant eller ned på midtbane er neppe aktuelt så lenge vi har Sørensen. Spørsmålet hvis Sørensen også drar er om han bør erstattes med enda en kantspiller. Eller om vi skal gå for ytterligere en spiss. Velger vi det siste er Grunde en spiss, men som også kan spille i andre posisjoner .
Tråder: 0
Omdømme:
23
09-29-2025, 11:08 AM
(Dette innlegget blei sist endra: 09-29-2025, 11:08 AM av mestah.)
Vi må gjøre noe med midtstopperplassen til vintern (igjen). Det viser kampen mot Molde, sammen med mange andre kamper i år.
Kill Olsen har imponert i noen kamper i år. Men i andre kamper (de fleste) er han tilbake til sitt tidligere nivå hvor han bruker mye tid med ballen og senker tempoet i spillet vårt og samtidig som han ofte slår ballen bort. Han er rask og sterk, men ikke spesielt dominerende i lufta. Har også tendens til å gjøre personlige feil.
Jarl har mye gode ferdigheter, og liker typen. Men, det er for mange personlige feil. Han sliter til tider med posisjonering, og han skulle gjerne hatt enda mer fart.
Tshiembe syntes jeg er vår klart beste stopper. God fysikk. Den som dominerer mest i lufta. Ganske god med ball i beina også, og gjør lite personlige feil. Hvorfor er ikke han den førstevalg på stopperplass??
Ivan trodde jeg kom inn som tredjevalg på stopperplass. Jeg hadde ikke forventet at han skulle gå rett inn i laget. Og jeg syntes vi ser det samme som vi så sist. Han er en fighter, han er ok med ball. Men han er ikke dominerende i luftrommet. Og han er ikke god nok fysisk til å være en stopper for et lag som skal til Europa. Han er ikke rask. Og han er ikke sterk. Og han er heller ikke spesielt spenstig.
Hva gjør vi med den rekken her til neste år? Vi kan ikke komme til Europa med Ivan og KO som midtstopperduo. Det tror jeg ikke noe på.
Satser vi på at Jarl og KO tar flere steg. Eller må vi hente to nye stoppere? Hvem er egentlig god nok til å være med oss til Europa.
Ble medlem: Jan 2025
Omdømme:
35
09-29-2025, 11:51 AM
(Dette innlegget blei sist endra: 09-29-2025, 11:54 AM av papajoao.)
Jeg hater å måtte gjenta dette, men jeg tror at uansett hvilke spillere som kommer inn, så kommer vi ikke langt med de nåværende trenerne.
Midtbanen vår eksisterer ikke. Når jeg sier at den ikke eksisterer, mener jeg at den ikke gir motstand mot motstanderen, som ofte vinner ballen tilbake med midtbanespillerne våre helt ute av posisjon. De når ofte den siste tredjedelen uhindret og sender ballen fritt.
Jeg tror at vi mer enn gode spillere trenger en ny filosofi, en ny mentalitet og nye fotballideer – mer dynamisk, mer aggressiv og fremfor alt noe som ikke bare er noen som sier: «La oss holde oss til filosofien og grunnprinsippene våre, la oss kjøre på, folkens!»
Når det er sagt, er problemet med forsvaret at det alltid er ubeskyttet, spesielt Vini, som forsvarer seg dårlig. Å bruke Sørensen som defensiv støtte er enda verre. Hvem husker da de fikk den strålende ideen om å spille Håkans som høyreving i back 5?
«Vi har ikke spillerne til å gjennomføre planen vår.» Endre planen. Og hvis planen forblir den samme, vil vi bare kaste bort tid og penger på å signere de riktige spillerne for feil plan.
Omdømme:
23
09-29-2025, 12:48 PM
(Dette innlegget blei sist endra: 09-29-2025, 12:51 PM av mestah.)
(09-29-2025, 11:51 AM)papajoao Skreiv: Jeg hater å måtte gjenta dette, men jeg tror at uansett hvilke spillere som kommer inn, så kommer vi ikke langt med de nåværende trenerne.
Midtbanen vår eksisterer ikke. Når jeg sier at den ikke eksisterer, mener jeg at den ikke gir motstand mot motstanderen, som ofte vinner ballen tilbake med midtbanespillerne våre helt ute av posisjon. De når ofte den siste tredjedelen uhindret og sender ballen fritt.
Jeg tror at vi mer enn gode spillere trenger en ny filosofi, en ny mentalitet og nye fotballideer – mer dynamisk, mer aggressiv og fremfor alt noe som ikke bare er noen som sier: «La oss holde oss til filosofien og grunnprinsippene våre, la oss kjøre på, folkens!»
Når det er sagt, er problemet med forsvaret at det alltid er ubeskyttet, spesielt Vini, som forsvarer seg dårlig. Å bruke Sørensen som defensiv støtte er enda verre. Hvem husker da de fikk den strålende ideen om å spille Håkans som høyreving i back 5?
«Vi har ikke spillerne til å gjennomføre planen vår.» Endre planen. Og hvis planen forblir den samme, vil vi bare kaste bort tid og penger på å signere de riktige spillerne for feil plan.
Når det gjelder trenerne så er det vel ikke mange som er ekstremt imponert over resultatene så langt. Det skal sies at vi som nyopprykket lag nå trolig lander rundt midt på tabellen. Det er ikke krise. Men det lukter heller ikke kontraktsforlengelse for Bakke/Myhre. Det at vi har rykket ut av cupen to ganger i år, og den ene på en ganske flau måte, det gjør ikke akkurat sesongen noe bedre.
Jeg er ikke veldig imponert over resultatene de har fått, men det finnes mange dårligere trenere enn Bakke/Myhre også. De har fått gode resultater andre steder, og det ser ut som vi blir litt og litt bedre etter hvert som tiden går. Så er det utrolig frustrerende at det ikke går raskere enn det gjør, men det er samtidig den kjedelige gradvise forbedringen ofte gir resultater.
For meg er det neste sesong som viser om vi er på riktig vei. Da forventer jeg at vi faktisk konkurrerer om en topp 5 plassering. I år skal vi bare legge grunnlaget for neste sesong. Og får vi to - tre gode signeringer i vinter så kan neste år bli veldig bra.
De tre signeringene bør være; nytt førstevalg på topp, nytt førstevalg på stopper. Og ny midtbanespiller til å erstatte Lange.
Ble medlem: Jan 2025
Omdømme:
35
(09-29-2025, 12:48 PM)mestah Skreiv: (09-29-2025, 11:51 AM)papajoao Skreiv: Jeg hater å måtte gjenta dette, men jeg tror at uansett hvilke spillere som kommer inn, så kommer vi ikke langt med de nåværende trenerne.
Når det gjelder trenerne så er det vel ikke mange som er ekstremt imponert over resultatene så langt. Det skal sies at vi som nyopprykket lag nå trolig lander rundt midt på tabellen. Det er ikke krise. Men det lukter heller ikke kontraktsforlengelse for Bakke/Myhre. Det at vi har rykket ut av cupen to ganger i år, og den ene på en ganske flau måte, det gjør ikke akkurat sesongen noe bedre.
Jeg er ikke veldig imponert over resultatene de har fått, men det finnes mange dårligere trenere enn Bakke/Myhre også. De har fått gode resultater andre steder, og det ser ut som vi blir litt og litt bedre etter hvert som tiden går. Så er det utrolig frustrerende at det ikke går raskere enn det gjør, men det er samtidig den kjedelige gradvise forbedringen ofte gir resultater.
For meg er det neste sesong som viser om vi er på riktig vei. Da forventer jeg at vi faktisk konkurrerer om en topp 5 plassering. I år skal vi bare legge grunnlaget for neste sesong. Og får vi to - tre gode signeringer i vinter så kan neste år bli veldig bra.
De tre signeringene bør være; nytt førstevalg på topp, nytt førstevalg på stopper. Og ny midtbanespiller til å erstatte Lange.
Lange fungerer ikke i lagets nåværende system. Han er ikke god nok i forsvar og er for langt fra mål til å bidra offensivt. Dessuten bommer han på noen mål. Enten bytter vi ut systemet, eller så bytter vi ut ham (vi kommer ikke til å bytte ut systemet).
Vi har hatt det verste forsvaret blant OBOS-mesterne siden 2018. Alle lag som har rykket opp fra OBOS siden 2021 er bedre enn oss. Vi blir neppe bedre enn LSK neste år heller.
Jeg er ærlig talt skeptisk.
Administrativt sett gjør vi i hvert fall en utmerket jobb.
Tråder: 1
Ble medlem: Apr 2024
Omdømme:
32
En liten brannfakkel...
Dere som siklet etter Sæter, kunne han utgjort en forskjell for oss med tanken vi pr i dag spiller på..?
Spissene får sjelden krem pasninger og kjemper som oftest alene mot 3 forsvarspillere..
Føler at mye midler hadde vært bundet til han,når han ikke hadde vært bedre enn Ofkir/Grundetjern på en vanlig dag på jobben..
|