(12-05-2025, 11:52 AM)Loffen Skreiv: [ -> ]Som mange har nevnt tidligere så er jo styreleder-jobben i klubben en skikkelig urias-post.
For penga ligger jo i AS-et så da ender man med fullt ansvar på sport uten å ha rådighet på inntekter og kostnader.
Det krever en helt spesiell type menneske for å lykkes i en sånn rolle..
Så synes jeg man bør linke til klubben sine sider i stedet for sider som bare har bøffet det klubben skriver...
Det siste først. Helt enig.
Thomas Baardseng har jeg inntrykk av at var rett mann på rett plass. Oppgavene hans, eller til styret på den tiden, var jo å finne rollen til Elitedelen som ble skilt ut sent i 2014, få samarbeidet med Trøim på den ene siden og resten av klubben på den andre siden til å fungere. Rutiner, klubbvedtekter og alt annet formelt som hører med og som må på plass i en egen klubb. Vi skal ikke glemme at VFE ble grunnlagt etter en sesong med lønnskutt, innsamlingsaksjoner og alle de greiene der. Rekdal var trener, Sandnes var leder, det var ikke mange folk og alle trakk i samme retning.
Men et eller annet sted langs veien så bommer vi. Det som burde være et ganske klart skille mellom sport (klubbens ansvar) og økonomi (AS/Trøim ansvar) blir ganske flytende. Så Deila og etter hvert også SPZ dukker opp, jeg har i hvert fall inntrykk av at dette var mer Trøim/AS og mindre klubben som tok initiativet til det. Så hører det med til historien at klubben ikke var den sterke parten i forhandlinger med Trøim og at det rett og slett ikke var særlig mange folk. Og ikke klart definerte roller sånn at grensene ble litt flytende. På denne tiden hadde vi jo for eksempel ikke noen sportssjef, det var treneres oppgave.
Det som burde være Tuva sitt styre sin oppgave, å bygge en organisasjon i klubben som gjør at klubben klarer å ta ansvaret på en ordentlig måte for det eneste de har ansvar for, skjer ikke. I stedet blir det nærmest en religiøs overbevisning om at talentutvikling er svaret på alt. Det er en del av svaret, men ikke hele svaret. Og for å finansiere dette talentarbeidet så selger vi spillere som utarmer kvaliteten i troppen til et nivå der vi rykker ned.
Eriksen har jeg egentlig ikke noe inntrykk av. Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal ha en styreleder som kan lite om fotball og som er vant til å lede organisasjoner med tusenvis av ansatte. Vålerenga Fotball Elite har Jokke og Anita Alexandersen, resten er enten trenere, spillere eller i støtteapparatet. Graff er jo også klubbens daglige leder da, men det er en dobbeltrolle og han er ansatt i AS og ikke i klubben. Det strategiske styrearbeidet som er mer vanlig i næringslivet fungerer jo ikke hvis styret er dobbelt så mange som de ansatte. Og det er heller ikke så mye strategisk arbeid å gjøre. Inntil den dagen vi ikke har en avtale med Trøim så er det jo kun det sportslige klubben formelt har ansvar for.
Så det positive jeg kan si om Eriksen er at i hans 2 år så har vi ikke gått konkurs, det har vært stort sett orden på ting, og vi har rykket opp det ene året og etablert oss i Eliteserien i det andre. Om han har hatt en stor eller liten rolle oppi det vet jeg ikke. Det eneste jeg kan si er at jeg synes det er rart at styrelederen i AS'et har en leder med mye mer fotballkompetanse enn styrelederen i klubben når man tenker på hvem som har ansvaret for hva.
Vi trenger ikke fylle på med tidligere spillere og sånt, ikke bare det i hvert fall. Men jeg mener jo at styremedelemmene må ha en såpass grunnleggende forståelse av fotball at de klarer å se når det går galt. Noe styret til Tuva ikke klarte. Vi trenger det mer enn CV-byggere som har lyst til å bli idrettspresident og sånne ting. Fotballklubber er såpass små organisasjoner at de kan ikke styres teoretisk og fra 20 000 meters høyde sånn som styret i Telenor, Bane Nor og sånne passer. Ikke bare det i hvert fall. De må klare å være i stand til litt praktisk jobbing også.