11-03-2025, 11:17 PM
(11-03-2025, 11:05 AM)NilsDN Skreiv: [ -> ]Tror vi skal være glade for at det har gått bra de siste par kampene. Vi lå under mot Godset når klokka passerte 90 minutter og vi spilte en sterk kamp mot Glimt. Det kunne gått veldig annerledes og vi kunne stått med 34 poeng nå og en cupfinale mot Kristiansund siden Bryne slo Brann.
I fjor var det 5 poeng mellom Godset på 7.plass og Haugesund på 14.plass. Og det er vel en klar tendens at serien splittes opp i ulike nivåer. Og det er ikke så rart, for det deles ut hvert år ca 660 poeng i Eliteserien. Men en høyere andel av dem har gått til topplagene og litt færre til bunnlagene. Som gjør at det er veldig jevnt mellom resten. I år er det foreløpig 9 mellom 5.plass og 13.plass og vi kan få 3, kanskje 4 lag over 60 poeng. En poengsum som mange år har holdt til å vinne serien.
Sånn sett så lyver tabellen litt. Vi er på 5.plass, men bare 3 tap unna å ligge 3 poeng over kvalikplassen. Det som er positivt er at vi etter bortetapet mot Bryne har vist medaljeform. I hvert fall poengmessig. Vi har 15 poeng på våre første 14 kamper. Deretter har vi 25 på våre neste 13. Men hadde Tromsø satt 1-0 på oss, Godset klart å holde unna og Glimt tatt de 3 poengene de kanskje hadde tatt 8 av 10 ganger mot oss ville vi vært 3 poeng over Bryne. Så tett er det.
.
Eksakt dette jeg tenkte på for noen runder siden og spesielt foran Godset kampen - det er marginer slik som at vi klarer å score 2 på overtid mot Godset og litt marginer ift andre oppgjør.
Sett i perspektiv (sesongen er snart over med 9 poeng igjen å spille for oss), har vi variert veldig i prestasjonene og bunnivået har vært lavt. Mot Glimt skinner vi som vi ikke har gjort i årets sesong hvor vi ligger kompakt, forsvarer oss godt og kollektivt, og vi tar vare på de mulighetene vi får (omsetter i mål). Mange årsaker til at det blir slik og kanskje ballbesittelsen til Glimt, er en del av det. Topp dette med mindre personlig feil og lavere risiko i egen defensiv sone, samt mye mer fokus i lengderetning.
Da blir det store spørsmålet hvorfor lykkes vi så godt mot Glimt, mens vi taper for Kamma og så vidt slår Godset? Handler det om feil inngang til kampene? Feil spenningsnivå? Feil taktikk? Feilslått analyse av motstander? Naiv tro på egen formasjon og strategi?
Det er her jeg faller litt av og ikke helt forstår helheten. Våren var blytung, mens høsten har vært bedre. Jeg tror disse momentene må ettergås for å stå sterkere neste sesong. Og hvem vet - ikke sikkert vi klarer å prestere like godt i resterende kamper, hvilket også utgjør spenningsmomentet for meg. Leverer vi på samme nivå som mot Glimt, vil jeg være litt mer beroliget mtp neste sesong. Hvor vi også kan forsterke oss. Tror midtbane og angrep er viktige - Ambina har vært ok++, men vi trenger et rivjern på midten og en spiss til.
Men es er tett og det er marginer over en hel sesong.