VPN-forum

Full utgave: Eliteserien 2025
Du leser nå en ned strippet utgave av innholdet på sida. Les den fulle utgaven med full formatering.
(11-03-2025, 11:05 AM)NilsDN Skreiv: [ -> ]Tror vi skal være glade for at det har gått bra de siste par kampene. Vi lå under mot Godset når klokka passerte 90 minutter og vi spilte en sterk kamp mot Glimt. Det kunne gått veldig annerledes og vi kunne stått med 34 poeng nå og en cupfinale mot Kristiansund siden Bryne slo Brann.

I fjor var det 5 poeng mellom Godset på 7.plass og Haugesund på 14.plass. Og det er vel en klar tendens at serien splittes opp i ulike nivåer. Og det er ikke så rart, for det deles ut hvert år ca 660 poeng i Eliteserien. Men en høyere andel av dem har gått til topplagene og litt færre til bunnlagene. Som gjør at det er veldig jevnt mellom resten. I år er det foreløpig 9 mellom 5.plass og 13.plass og vi kan få 3, kanskje 4 lag over 60 poeng. En poengsum som mange år har holdt til å vinne serien. 

Sånn sett så lyver tabellen litt. Vi er på 5.plass, men bare 3 tap unna å ligge 3 poeng over kvalikplassen. Det som er positivt er at vi etter bortetapet mot Bryne har vist medaljeform. I hvert fall poengmessig. Vi har 15 poeng på våre første 14 kamper. Deretter har vi 25 på våre neste 13. Men hadde Tromsø satt 1-0 på oss, Godset klart å holde unna og Glimt tatt de 3 poengene de kanskje hadde tatt 8 av 10 ganger mot oss ville vi vært 3 poeng over Bryne. Så tett er det.
.

Eksakt dette jeg tenkte på for noen runder siden og spesielt foran Godset kampen - det er marginer slik som at vi klarer å score 2 på overtid mot Godset og litt marginer ift andre oppgjør.

Sett i perspektiv (sesongen er snart over med 9 poeng igjen å spille for oss), har vi variert veldig i prestasjonene og bunnivået har vært lavt. Mot Glimt skinner vi som vi ikke har gjort i årets sesong hvor vi ligger kompakt, forsvarer oss godt og kollektivt, og vi tar vare på de mulighetene vi får (omsetter i mål). Mange årsaker til at det blir slik og kanskje ballbesittelsen til Glimt, er en del av det. Topp dette med mindre personlig feil og lavere risiko i egen defensiv sone, samt mye mer fokus i lengderetning.

Da blir det store spørsmålet hvorfor lykkes vi så godt mot Glimt, mens vi taper for Kamma og så vidt slår Godset? Handler det om feil inngang til kampene? Feil spenningsnivå? Feil taktikk? Feilslått analyse av motstander? Naiv tro på egen formasjon og strategi?

Det er her jeg faller litt av og ikke helt forstår helheten. Våren var blytung, mens høsten har vært bedre. Jeg tror disse momentene må ettergås for å stå sterkere neste sesong. Og hvem vet - ikke sikkert vi klarer å prestere like godt i resterende kamper, hvilket også utgjør spenningsmomentet for meg. Leverer vi på samme nivå som mot Glimt, vil jeg være litt mer beroliget mtp neste sesong. Hvor vi også kan forsterke oss. Tror midtbane og angrep er viktige - Ambina har vært ok++, men vi trenger et rivjern på midten og en spiss til.

Men es er tett og det er marginer over en hel sesong.
Mot HamKam bør vi ikke starte med en bakromsspiss. Tror egentlig det er forskjellen. Til gjengjeld er Grunde perfekt mot Glimt da han løper mye og presser. Vi burde leda 3-0 på Hamar til pause.

Så muligheten til å ta ut det riktige laget. Vi mangler fortsatt noen typer. Tror det er mye av forklaringen. Vi har etter hvert fått en 11’er som står greit til gode lag som vil angripe oss. Vi mangler kraft til å bryte ned lag vi spiller lave. Fotball blir mer og mer spisskompetanse og vi kan ikke ha universalspillere som skal passe uansett motstander.
Jeg hadde så ekstremt lite tro på at vi skulle vinne på søndag, men jommen tok jeg feil.

Enormt bra levert av hele laget.

Det med at Bakke og Myhre kun vinner mot dårligere lag stemmer ikke helt lenger.
Vinneren av serien slo vi 3-1 hjemme. Og uansett om det blir viking eller glimt har vi tatt minst like mange poeng mot dem som de har tatt mot oss.
Ser vi på de andre topp ti lagene har vi ofte vunnet hjemme og tapt borte
Så mange poeng har vi tatt:
Bodø 3
Viking 3 + x
Brann 0
Tromsø 3
FFK 1
Sandefjord 3
RBK 0 + x (tap hjemme)
Sarp 4
KFUM 4 (men her vant vi faktisk borte)

Så det er faktisk bare Brann vi står tomhendte mot av de der oppe.
Så har vi også slitt mot bunnlag som molde og ham kam da.

https://elitesim.no/sim beregner at vi har 37 % sjanse for å bli nummer fem. Det kan gi Europa spill dersom laget som vinner supercupen er blant de fire beste i eliteserien. Vinner av sarp og lsk (årets finale) skal møte vinner av neste års cup og det er der vi må håpe at neste års cup vinner både er blant de fire beste i serien og vinner denne super duper cupen. Og helt sikre på at det er sånn reglene er er vi vel heller ikke, men det er et slags halmstrå.

Uansett tror jeg laget vi går inn i neste sesong er klart bedre enn det vi gikk inn i denne med. Da tenker jeg særlig på Hedvall, Grundetjern, Promise, Näsberg som vi ikke hadde før sommeren. Sjøvold og Thorvaldsen bør bli enda bedre neste år etter å ha fått masse erfaring i år. Stian har fått spilletid i 15 seriekamper så langt selv om det ikke har vært så mange minutter i hver. Men det er tydelig at han skal satses på.
Thorvaldsen var med første seriekamp ble skada og var ute i seks kamper. Men så har han vært involvert i 19 av 20 seriekamper etter det. Og han har starta 15 seriekamper i år.

Ser vi på Jokke så henta han i forrige vindu:
Grundetjern, Hedvall, Näsberg som virkelig har bidratt. Jeg var skeptisk til Näsberg etter exiten, men det er ingen tvil om at han har vært bra for oss.
Vi henta også unge spennende spillere som Even og Promise, sistnevnte har jo vist litt av hva som bor i han selv om han nå er skada.

Og tracker vi jokke lengre tilbake så synes jeg vi har truffet veldig bra med spillere inn. Noen var riktignok gode nok for å sikre opprykk og ikke til å ta steget i eliten, men det måtte jo ordnes det og.

Neida, alt er ikke rosenrødt og vi må bli bedre på alt. Men slutten av sesongen gjør at man blir langt mer optimistisk med tanke på fremtida enn man tidvis har vært.
Også har det jo vært en utrolig rar sesong da hvor det har gått veldig i bølger.
Vi vant serieåpninga mot det som kanskje blir årets vinner så fikk en uavgjort og fire tap på de fem neste inkludert å tape i cupen mot gamle oslo
Augst var fantastisk med fire av fire seire
September var ikke fantastisk med ett poeng på fire kamper
Siden da har vi vunnet tre av fire. Den vi tapte (ham kam) hadde vi fortjent å vinne mens tromsø som vi vant mot hadde vi griseflaks i.
Så får vi se hva som skjer på de tre siste. Vi blir vel fort nummer 7 til slutt.
(11-04-2025, 02:30 PM)Bohem33 Skreiv: [ -> ]Neida, alt er ikke rosenrødt og vi må bli bedre på alt. Men slutten av sesongen gjør at man blir langt mer optimistisk med tanke på fremtida enn man tidvis har vært.

Enig i det. Samtidig som vi også skal huske på at det er marginer det her. Vi har 40, men det skyldes to overtidsmål mot Godset og kanskje litt heldige seire mot Glimt og Tromsø. Vi kunne potensielt vært 3 poeng foran Bryne på kvalik og foran Kristiansund på målforskjellen. Så før vi tar helt av, 5.plassen er litt flatterende i øyeblikket da det kun betyr at vi er best i et veldig jevnt heat blant de nest beste. Jeg prøver ikke å prate oss ned, men vi er der vi er pga en kombinasjon av dyktighet og litt flytsone.

Neste år er jeg litt spent på. I år har vi hatt et historisk dårlig Haugesund og et Godset som underpresterte i en lang lang periode som soleklare nedrykkskandidater. Godset passerte jo ikke et tosifret antall poeng før i midten av august, og Haugesund har ikke klart det med 3 serierunder igjen. Så vi har jo i realiteten vært sikra mot direkte nedrykk i veldig lang tid allerede. Men hvem blir dumpekandidatene i 2026? Tror ikke vi får 2 like klare kandidater neste år som vi har hatt i år.

Håper bare ikke det sniker seg inn en falsk trygghetsfølelse i det laget her. Serien i år har vist en gruppe på 3-4 lag, avhengig av hvor mye vi skal skryte opp Tromsø, som er en del bedre enn resten. Så er det veldig jevnt fra 5-14 plass før vi har et par åpenbare nedrykkskandidater. Der det i hvert fall er et element av flaks og uflaks som avgjør om kvaliken som skal spilles er mot Europeisk motstand eller mot et lag fra OBOS. Så jevnt er det faktisk.

Det som i hvert fall er gledelig er at vi har klart å slå et par bedre lag nå i høst. For ser vi bort fra en litt heldig seier mot et Vikinglag med 10 mann i åpningskampen så hadde vi kun slått Kristiansund, Kåffa, Godset, Haugesund, Sandefjord, Sarpsborg og Bryne før vi tok imot Tromsø og Glimt. Vi har tatt 18 av 21 mulige mot lagene som nå er 13-16. Og det var vår evne til å ta poeng mot bunnlagene som var avgjørende.

Klarer vi å avslutte sesongen med stil nå så kan vi i hvert fall ta med oss mye positivt inn i 2026. Men vi må helt klart forbedre oss mye i 2026.
Jada det er en vanskelig øvelse det der. Vi har hatt flaks og uflaks i flere kamper sånn er det jo ofte. Mot godset følte jeg at vi fortjente å vinne og at de var veldig heldig som ledet etter 90 min så var vi selvsagt heldige som snudde det da.

Xg
Ser man Xg tabellen så har vi virkelig hatt flaks da skulle vi hatt fire poeng mindre, Viking skulle hatt 11 poeng mindre så man kan komme langt med flaks tydeligvis
https://www.fotmob.com/nb/leagues/59/tab...?filter=xg
Men det hjelper vel ingenting å ha en god keeper om man kun ser på Xg tabellen. For det er vel ikke noe expected saves som tar høyde for keeperens ferdigheter og hva han skal redde.
En god spiss hjelper deg til høyere Xg om han skaper sjanser, men om han setter dem eller ikke påvirker vel ikke Xg bare hvordan det går i virkeligheten.
Satt på spissen:
Får man en straffe så øker vel Xg-en med 0,78-0,79, men om det var jeg som skulle ta straffen eller jeg som skulle være keeper tror jeg man burde justert Xg-en ganske kraftig for at det skulle bli riktig. 

Ser man isteden mer kvalitativt på det så kan vi sammenligne laget vårt halvår for halvår så man ser effekt av overgangsvinduer og kvalitet i stallen. 

Serieåpning i fjor: 

Vålerengas lag, 4-3-3: (Mot Sogndal) 
Sjøeng
Hedenstad, Fasika, Kreuzriegler, Juklerød
Bjørdal, Ambina, Hagen
Håkans, Rijks, Strand

Innbyttere: Kamara (fra 60), Borchgrevink (fra 80'), Thorvaldsen (fra 80')

Høsten i fjor, da må vi ta godt etter at overgangsvinduet er stengt da. La oss si kamp 20 (mot Lyn) 

Vålerengas lag, 4-3-3:
Sjøeng
Borchgrevink, Kiil Olsen, Jarl, Hedenstad
Bjørdal, Ambina, Lange
El-Abdellaoui, Brajanac, Strand

Innbyttere: Riisnæs (fra 12'), Hagen (fra 82'), Rijks (fra 82'), Thorvaldsen (fra 87')

Så tar vi serieåpninga i år

Vålerengas lag, 4-3-3:
Sjøeng
Sjåtil, Kiil Olsen, Jarl, Pallas
Bjørdal, Ambina, Lange
Riisnæs, Brajanac, Sørensen

Innbyttere: Strand (fra 78'), Thorvaldsen (fra 78'), Rijks (fra 86'), Hagen (fra 86')

Og laget i runde 20 

Vålerengas lag, 4-3-3:
Hedvall
Hedenstad, Kiil Olsen, Jarl, Vinícius
Bjørdal, Ambina, Lange
Thorvaldsen, Ofkir, Sørensen

Innbyttere: Strand (fra 62'), Sjåtil (fra 89'), Tshiembe (fra 89'), Hagen (fra 89'), Sjøvold (fra 90+3')

Hedvall inn er ganske kraftig forbedring. 
Nå ville jeg heller hatt Grundetjern enn Ofkir der, og gjerne Promise som innbytter, men jeg valgte runde 20 før jeg sjekka laget og ikke for å passe mitt narrativ, men jeg tror man uansett kan si at stallen vår er sterkere. Selv om vi mista Riisnæs og Jones. 

Så håper jeg jo at det samme skjer i vinter da. Haren kommer inn det vet vi, så får vi se med de andre. Det er jo alltid noen som forsvinner og. 

37 % sjanse for femte plass sa en simulator så mest sannsynlig er vi lenger ned enn det. Men vi sikra greit plassen og vi har tatt noen steg. Det psykologiske ved å ha slått særlig glimt tror jeg var utrolig viktig. 
Vi har slutta og slippe inn første kvarter og vi har fått gjenreist hjemmefortet vårt litt. 
Det er ting å ta med seg. 
Det er mange unge spennende spillere, så er jo ofte forventingene større enn realitetene da. Men at minst en av Promise, Thorvaldsen, Sjøvold, Obasi, Even blir en stor suksess er jeg ganske sikker på. Obasi ligger dårligst an der, men det var mye forventinger der og, og det har jo skjedd før at noen har tatt voldsomme steg fra sesongslutt til ny sesong.
(11-05-2025, 11:43 AM)Bohem33 Skreiv: [ -> ]Jada det er en vanskelig øvelse det der. Vi har hatt flaks og uflaks i flere kamper sånn er det jo ofte. Mot godset følte jeg at vi fortjente å vinne og at de var veldig heldig som ledet etter 90 min så var vi selvsagt heldige som snudde det da.

Xg
Ser man Xg tabellen så har vi virkelig hatt flaks da skulle vi hatt fire poeng mindre, Viking skulle hatt 11 poeng mindre så man kan komme langt med flaks tydeligvis
https://www.fotmob.com/nb/leagues/59/tab...?filter=xg
Men det hjelper vel ingenting å ha en god keeper om man kun ser på Xg tabellen. For det er vel ikke noe expected saves som tar høyde for keeperens ferdigheter og hva han skal redde.
En god spiss hjelper deg til høyere Xg om han skaper sjanser, men om han setter dem eller ikke påvirker vel ikke Xg bare hvordan det går i virkeligheten.
Satt på spissen:
Får man en straffe så øker vel Xg-en med 0,78-0,79, men om det var jeg som skulle ta straffen eller jeg som skulle være keeper tror jeg man burde justert Xg-en ganske kraftig for at det skulle bli riktig. 

Ser man isteden mer kvalitativt på det så kan vi sammenligne laget vårt halvår for halvår så man ser effekt av overgangsvinduer og kvalitet i stallen. 

Serieåpning i fjor: 

Vålerengas lag, 4-3-3: (Mot Sogndal) 
Sjøeng
Hedenstad, Fasika, Kreuzriegler, Juklerød
Bjørdal, Ambina, Hagen
Håkans, Rijks, Strand

Innbyttere: Kamara (fra 60), Borchgrevink (fra 80'), Thorvaldsen (fra 80')

Høsten i fjor, da må vi ta godt etter at overgangsvinduet er stengt da. La oss si kamp 20 (mot Lyn) 

Vålerengas lag, 4-3-3:
Sjøeng
Borchgrevink, Kiil Olsen, Jarl, Hedenstad
Bjørdal, Ambina, Lange
El-Abdellaoui, Brajanac, Strand

Innbyttere: Riisnæs (fra 12'), Hagen (fra 82'), Rijks (fra 82'), Thorvaldsen (fra 87')

Så tar vi serieåpninga i år

Vålerengas lag, 4-3-3:
Sjøeng
Sjåtil, Kiil Olsen, Jarl, Pallas
Bjørdal, Ambina, Lange
Riisnæs, Brajanac, Sørensen

Innbyttere: Strand (fra 78'), Thorvaldsen (fra 78'), Rijks (fra 86'), Hagen (fra 86')

Og laget i runde 20 

Vålerengas lag, 4-3-3:
Hedvall
Hedenstad, Kiil Olsen, Jarl, Vinícius
Bjørdal, Ambina, Lange
Thorvaldsen, Ofkir, Sørensen

Innbyttere: Strand (fra 62'), Sjåtil (fra 89'), Tshiembe (fra 89'), Hagen (fra 89'), Sjøvold (fra 90+3')

Hedvall inn er ganske kraftig forbedring. 
Nå ville jeg heller hatt Grundetjern enn Ofkir der, og gjerne Promise som innbytter, men jeg valgte runde 20 før jeg sjekka laget og ikke for å passe mitt narrativ, men jeg tror man uansett kan si at stallen vår er sterkere. Selv om vi mista Riisnæs og Jones. 

Så håper jeg jo at det samme skjer i vinter da. Haren kommer inn det vet vi, så får vi se med de andre. Det er jo alltid noen som forsvinner og. 

37 % sjanse for femte plass sa en simulator så mest sannsynlig er vi lenger ned enn det. Men vi sikra greit plassen og vi har tatt noen steg. Det psykologiske ved å ha slått særlig glimt tror jeg var utrolig viktig. 
Vi har slutta og slippe inn første kvarter og vi har fått gjenreist hjemmefortet vårt litt. 
Det er ting å ta med seg. 
Det er mange unge spennende spillere, så er jo ofte forventingene større enn realitetene da. Men at minst en av Promise, Thorvaldsen, Sjøvold, Obasi, Even blir en stor suksess er jeg ganske sikker på. Obasi ligger dårligst an der, men det var mye forventinger der og, og det har jo skjedd før at noen har tatt voldsomme steg fra sesongslutt til ny sesong.

xG er bare en generisk måte å måle avslutningseffektivitet på. Når Glimt lar Bjørdal motta ballen i en god posisjon, selv fra avstand, er det en utmerket sjanse for Bjørdal, mye større enn for en gjennomsnittlig spiller. Når det gjelder xG: avslutningstalent, siste pasning, emosjonell kontroll over ballen, taktisk disiplin og utførelse i avgjørende øyeblikk telles ikke med i xG, men de er faktorer som definerer kamper. xG er en brikke i puslespillet, flott for å måle volumet og gjennomsnittlig kvalitet på skudd, og det er det.

Paleiras vant det brasilianske mesterskapet med keeper Weverton som forhindret 11,34 mål med xGT, som er når skuddet treffer mål. Det vi har i dag med Hedvall er en førsteklasses skuddstopper, en keeper som ALLEREDE er en av serielederne i forhindrede mål, selv om han bare har spilt en halv sesong. Glimt scorer mange mål med langskudd, som teller lite i xG, så de vil alltid være foran i G-xG-sammenligningen. Det vi alltid bør vurdere er spillerens gjennomsnittlige xG, som indikerer forholdene de utfører et skudd under. Hvis et lag skyter 20 skudd med en xG på 0,1, vil de ha en total xG på 2. Betyr dette at de burde ha scoret 2 mål? Ikke alltid. Her betyr det at sjansene som ble skapt var dårlige; angriperne hadde ikke gode forutsetninger for å avslutte.

Grundetjern har for eksempel en xG per skudd på 0,15, men konverteringsraten hans er nesten 24 %. Nesten 1 mål for hvert 4. skudd. Og det er slik vi slo Glimt, ved å gi våre gode spillere gode avslutningsmuligheter i gode posisjoner.
Mulig vi har hatt flyt i enkeltkamper i det siste, men husk at vi var klart best mot både RBK og Brann hjemme, men tapte.
Vi har ikke flaks at vi ligger der vi gjør, vi burde kanskje hatt enda flere poeng.

Ser man på antall scora mål, er vi helt der oppe vi skal være. Innslupne derimot, er vi bortimot katastrofe. Problemet vårt er hvordan vi forsvarer oss, eller hvem vi har å forsvare oss med. I utgangspunktet er forsvaret det enkleste å jobbe med, så jeg forventer at det skrus sammen til kommende sesong. Da med enkelte nye fjes bakover på banen.
Jeg vil faktisk påstå at vi har putta ekstremt mange mål til å ikke ha en spiss i laget. Våre spisser har vi kvitta oss med, bortsett fra vår unggutt som enda må vente litt med å spille.
Hadde vi hatt en spiss som scorer, kunne vi potensielt hatt langt flere poeng.

Jeg er iallefall totalt sett veldig fornøyd med sesongen så langt, og positiv til kommende sesong.
(11-05-2025, 05:49 PM)Flemmern Skreiv: [ -> ]Mulig vi har hatt flyt i enkeltkamper i det siste, men husk at vi var klart best mot både RBK og Brann hjemme, men tapte.
Vi har ikke flaks at vi ligger der vi gjør, vi burde kanskje hatt enda flere poeng.

Ser man på antall scora mål, er vi helt der oppe vi skal være. Innslupne derimot, er vi bortimot katastrofe. Problemet vårt er hvordan vi forsvarer oss, eller hvem vi har å forsvare oss med. I utgangspunktet er forsvaret det enkleste å jobbe med, så jeg forventer at det skrus sammen til kommende sesong. Da med enkelte nye fjes bakover på banen.
Jeg vil faktisk påstå at vi har putta ekstremt mange mål til å ikke ha en spiss i laget. Våre spisser har vi kvitta oss med, bortsett fra vår unggutt som enda må vente litt med å spille.

Jeg er iallefall totalt sett veldig fornøyd med sesongen så langt, og positiv til kommende sesong.

Stort sett enig. I løpet av en sesong så vinner man noen kamper man kanskje skulle tapt og taper noen man kanskje skulle vunnet. Så da vil man vel tro at over tid så jevner det der seg ut. Men jeg tror ikke 30 kamper er nok til at tilfeldigheter nuller hverandre ut. Så jeg mener likevel at i en så jevn serie som vi har nå så vil enkeltkamper og tilfeldigheter ha betydning. At AKO tupper inn 2-1 mot Godset i 97 minutt er for eksempel forskjellen på 5.plass og 7.plass. Eller sagt på en annen måte, 5.plassen vi har nå er nok det maksimale vi kan forvente med troppen vi har. Så får vi se hvor vi ender. Alt tatt i betraktning så er det vel godkjent, selv om Bakkeball er frustrerende. Deilig med en uspennede sesong, der plassen i realiteten var sikra i slutten av august. Selv om vi godt kunne ha sloss om Europa da.

Men det er vel egentlig ikke så farlig. Vi har vært gode fra juli og utover og det vi mangla fra sesongstart har kommet til etter hvert. Å ha et lag uten spiss som scorer og et forsvar som lekker er jo som å ha en bil med bare 3 hjul. Og det har vi klart å gjøre noe med.

Jeg håper også på nye steg i 2026. Ting jeg tenker er positive inn mot neste sesong er

Bra avslutning på 2025. Kanskje litt tidlig å konkludere på, men laget kan være fornøyd med 2.halvdel av sesongen.

Vi har spillere. Selv om spillere sikkert både forsvinner og kommer til i løpet av vinteren så er troppen fulltallig. Som betyr god mulighet for gode treninger alt fra januar av.

Vi er sannsynligvis ikke blakke etter at vi solgte Riisnæs og ikke brukte opp penga i sommer.

Vi har også et par nye spillere klare i Rajkovic og Haren. Og hvis Riisnæs penga gjør at vi kan kjøpe før vi selger så er vi godt i rute inn mot 2026
(11-06-2025, 05:09 PM)NilsDN Skreiv: [ -> ]
(11-05-2025, 05:49 PM)Flemmern Skreiv: [ -> ]Mulig vi har hatt flyt i enkeltkamper i det siste, men husk at vi var klart best mot både RBK og Brann hjemme, men tapte.

Stort sett enig. I løpet av en sesong så vinner man noen kamper man kanskje skulle tapt og taper noen man kanskje skulle vunnet. Så da vil man vel tro at over tid så jevner det der seg ut. Men jeg tror ikke 30 kamper er nok til at tilfeldigheter nuller hverandre ut. Så jeg mener likevel at i en så jevn serie som vi har nå så vil enkeltkamper og tilfeldigheter ha betydning. At AKO tupper inn 2-1 mot Godset i 97 minutt er for eksempel forskjellen på 5.plass og 7.plass. Eller sagt på en annen måte, 5.plassen vi har nå er nok det maksimale vi kan forvente med troppen vi har. Så får vi se hvor vi ender. Alt tatt i betraktning så er det vel godkjent, selv om Bakkeball er frustrerende. Deilig med en uspennede sesong, der plassen i realiteten var sikra i slutten av august. Selv om vi godt kunne ha sloss om Europa da.

Men det er vel egentlig ikke så farlig. Vi har vært gode fra juli og utover og det vi mangla fra sesongstart har kommet til etter hvert. Å ha et lag uten spiss som scorer og et forsvar som lekker er jo som å ha en bil med bare 3 hjul. Og det har vi klart å gjøre noe med.

Jeg håper også på nye steg i 2026. Ting jeg tenker er positive inn mot neste sesong er

Bra avslutning på 2025. Kanskje litt tidlig å konkludere på, men laget kan være fornøyd med 2.halvdel av sesongen.

Vi har spillere. Selv om spillere sikkert både forsvinner og kommer til i løpet av vinteren så er troppen fulltallig. Som betyr god mulighet for gode treninger alt fra januar av.

Vi er sannsynligvis ikke blakke etter at vi solgte Riisnæs og ikke brukte opp penga i sommer.

Vi har også et par nye spillere klare i Rajkovic og Haren. Og hvis Riisnæs penga gjør at vi kan kjøpe før vi selger så er vi godt i rute inn mot 2026

Vi solgte vel for 80mill ++ etter endt sesong i fjor og fram til nå. Er hårreisende om det kun dekker drift og noen "skarve" signeringer.
Nå skal det jo sies at vi har hatt gode signeringer i det siste, men det er helt spinnvilt om la oss si 20mill er alt vi kan bruke av de drøye 80.
Det er sikkert enkelte klausuler her, men jeg forventer jo at vi også har klausuler når vi kjøper spillere.

Skulle ønske vi fikk en oversikt over hva vi har av midler og hvordan økonomien er etter disse salgene. Noe står offisielt, men det virker stadig som om vi har mindre enn vi tror.
Vi har jo ingen midler. Trøim har midler. Hvis vi går i pluss får han penger, går det i minus må han betale. Det var oversikten Smile

Neste spørsmål da blir hvor mye penger Trøim vil bruke.

Ellers vil du jo se på årsberetningen for 2025, når den kommer, litt mer detaljert da. Men det er vel februar/mars neste år.