VPN-forum

Full utgave: Eliteserien 2025
Du leser nå en ned strippet utgave av innholdet på sida. Les den fulle utgaven med full formatering.
Tror vi skal være glade for at det har gått bra de siste par kampene. Vi lå under mot Godset når klokka passerte 90 minutter og vi spilte en sterk kamp mot Glimt. Det kunne gått veldig annerledes og vi kunne stått med 34 poeng nå og en cupfinale mot Kristiansund siden Bryne slo Brann.

I fjor var det 5 poeng mellom Godset på 7.plass og Haugesund på 14.plass. Og det er vel en klar tendens at serien splittes opp i ulike nivåer. Og det er ikke så rart, for det deles ut hvert år ca 660 poeng i Eliteserien. Men en høyere andel av dem har gått til topplagene og litt færre til bunnlagene. Som gjør at det er veldig jevnt mellom resten. I år er det foreløpig 9 mellom 5.plass og 13.plass og vi kan få 3, kanskje 4 lag over 60 poeng. En poengsum som mange år har holdt til å vinne serien.

Sånn sett så lyver tabellen litt. Vi er på 5.plass, men bare 3 tap unna å ligge 3 poeng over kvalikplassen. Det som er positivt er at vi etter bortetapet mot Bryne har vist medaljeform. I hvert fall poengmessig. Vi har 15 poeng på våre første 14 kamper. Deretter har vi 25 på våre neste 13. Men hadde Tromsø satt 1-0 på oss, Godset klart å holde unna og Glimt tatt de 3 poengene de kanskje hadde tatt 8 av 10 ganger mot oss ville vi vært 3 poeng over Bryne. Så tett er det.

Så vi må utvilsomt forbedre oss. Eliteserien viser seg å være litt lunefull nå der en dårlig periode kan være forskjellen på høyt på tabellen og nedrykk. Og det virker som om mange lag får dem. RBK var på medaljejakt i sommer, men har nedrykksform siden da. Godset hadde en katastrofal sesongstart.

Det positive er at det er relativt enkelt å gardere seg mot det. Det handler bare om nok spillere som er gode nok. Mange, inkludert oss, er i stand til å ha perioder med god form. Fordi de har en god 11'er. Forskjellen på der vi er nå og f.eks. en 4.plass er lengre perioder med god form. Og det kommer av å ha flere spillere å velge mellom.

Som det er nå så er Brann det enese topplaget som har tatt 6 poeng mot oss, det er 3 til hver mot Glimt og Tromsø, mens Viking har vi allerede slått en gang. Til gjengjeld har vi bare 1 av 6 mot HamKam 3 av 6 mot Bryne osv. Vi har tatt 9 av 21 poeng mot topp 4 (Tromsø, Glimt, Viking, Brann). Glimt har tatt 10 av 18 mot de 3 andre. Det er ikke der problemet ligger i år. Problemet ligger i de poengene vi har gitt bort til svakere motstand.

Lurer på hvordan denne sesongen hadde sett ut hvis vi hadde startet den med en skikkelig keeper og gode spisser. Det som er viktig nå er å ta med seg mye av godfølelsen over i neste sesong. Jeg vet ikke om jeg klarer å håpe på at vi vinner i Stavanger hvis tap betyr seriemesterskap til Glimt.
(11-03-2025, 11:05 AM)NilsDN Skreiv: [ -> ]Lurer på hvordan denne sesongen hadde sett ut hvis vi hadde startet den med en skikkelig keeper og gode spisser. Det som er viktig nå er å ta med seg mye av godfølelsen over i neste sesong. Jeg vet ikke om jeg klarer å håpe på at vi vinner i Stavanger hvis tap betyr seriemesterskap til Glimt.

Insinuerer du at også Enga som lag vil ønske å tape i Stavanger for å ødelegge for Glimt-gull?

Utrolig vanskelig den der.
Tror mange med meg heller ser at Viking tar gullet, men samtidig håper Enga vinner kampen.
Trolig kan ikke begge ting skje samtidig.
Dilemma.
(11-03-2025, 03:49 PM)Caanradi Skreiv: [ -> ]
(11-03-2025, 11:05 AM)NilsDN Skreiv: [ -> ]Lurer på hvordan denne sesongen hadde sett ut hvis vi hadde startet den med en skikkelig keeper og gode spisser. Det som er viktig nå er å ta med seg mye av godfølelsen over i neste sesong. Jeg vet ikke om jeg klarer å håpe på at vi vinner i Stavanger hvis tap betyr seriemesterskap til Glimt.

Insinuerer du at også Enga som lag vil ønske å tape i Stavanger for å ødelegge for Glimt-gull?

Tror mange med meg heller ser at Viking tar gullet, men samtidig håper Enga vinner kampen.
Dilemma.

Skjønner virkelig ikke Vålerenga folk som ønsker at Viking skal ta gullet. 
Et Viking med champions leauge penger blir antagelig et veldig mye større hinder for oss fremover enn Glimt
Glimt virker allerede å være noe på retur, de har gjort veldig dårlige overgangsvinduer i det siste, og nøkkelspillere blir stadig eldre. I tillegg blir nok den nye stadioen et gigantisk pengesluk for dem.
(11-03-2025, 03:49 PM)Caanradi Skreiv: [ -> ]Insinuerer du at også Enga som lag vil ønske å tape i Stavanger for å ødelegge for Glimt-gull?

Dilemma.

Nei, jeg tror laget vil vinne. La meg heller si det sånn at det vil bli et tap som blir lett å tolerere.

Jeg håper jo ikke at vi taper, men jeg tror at det er langsiktig best for Vålerenga at Viking blir seriemester, ikke Glimt. Så da blir det sånn at et tap kanskje er det beste resultatet.

(11-03-2025, 04:12 PM)Oldtimer Skreiv: [ -> ]Skjønner virkelig ikke Vålerenga folk som ønsker at Viking skal ta gullet. 
Et Viking med champions leauge penger blir antagelig et veldig mye større hinder for oss fremover enn Glimt
Glimt virker allerede å være noe på retur, de har gjort veldig dårlige overgangsvinduer i det siste, og nøkkelspillere blir stadig eldre. I tillegg blir nok den nye stadioen et gigantisk pengebruk for dem.

Begge kommer inn i Champions League kvalik uansett. Jeg tror at Viking ikke klarer det selv om de vinner. Glimt viste i år at de kan klare det. Men det er mye mer vanskelig for dem å kvale inn i Champions League fra 2.plass.
(11-03-2025, 04:12 PM)NilsDN Skreiv: [ -> ]
(11-03-2025, 03:49 PM)Caanradi Skreiv: [ -> ]Insinuerer du at også Enga som lag vil ønske å tape i Stavanger for å ødelegge for Glimt-gull?

Dilemma.

Nei, jeg tror laget vil vinne. La meg heller si det sånn at det vil bli et tap som blir lett å tolerere.

Jeg håper jo ikke at vi taper, men jeg tror at det er langsiktig best for Vålerenga at Viking blir seriemester, ikke Glimt. Så da blir det sånn at et tap kanskje er det beste resultatet.

(11-03-2025, 04:12 PM)Oldtimer Skreiv: [ -> ]Skjønner virkelig ikke Vålerenga folk som ønsker at Viking skal ta gullet. 
Glimt virker allerede å være noe på retur, de har gjort veldig dårlige overgangsvinduer i det siste, og nøkkelspillere blir stadig eldre. I tillegg blir nok den nye stadioen et gigantisk pengebruk for dem.

Begge kommer inn i Champions League kvalik uansett. Jeg tror at Viking ikke klarer det selv om de vinner. Glimt viste i år at de kan klare det. Men det er mye mer vanskelig for dem å kvale inn i Champions League fra 2.plass.
Tror som sagt at vi ser begynnelsen på slutten av Glimt æraen,  og at de står i overhengende fare for å brekke ryggen på stadionprosjektet.
Viking derimot blir livsfarlige fremover,  og vinner de serien, blir ihvertfall veien til Europa leauge mye lettere.  Mye penger der også.
(11-03-2025, 04:23 PM)Oldtimer Skreiv: [ -> ]

Tror som sagt at vi ser begynnelsen på slutten av Glimt æraen,  og at de står i overhengende fare for å brekke ryggen på stadionprosjektet.
Viking derimot blir livsfarlige fremover,  og vinner de serien, blir ihvertfall veien til Europa leauge mye lettere.  Mye penger der også.

Om Glimt vinner serien, så er de jo garantert nye 350-400 millioner også neste år. I og med at de da går rett inn i CL.
Og sånn kan det lett fortsette de neste årene.
Skulle ikke være mulig å brekke ryggen på stadionprosjektet da.

Men jeg ser forsåvidt også at Viking kan bli en større trussel om de virkelig begynner å dominere.
Større by og mer ressurser til å kunne holde det gående.
Som Nils har sag så er en av faktorene som påvirker hvor man havner i en jevn serie bredden i stallen. Men i år så tenker jeg at dersom vi bare hadde styrket forsvaret, og faktisk spilt med en spiss i løpet av sesongen så tror jeg vi hadde hatt sjanse på Europaspill neste år (min påstand er at vi fortsatt ikke spiller med spiss, selv om Grundetjern har gjort en super innsats etter han kom)

Om Viking vinner serien så tror jeg hverken Glimt eller Viking spiller CL neste år. Så sånn sett så tror jeg at Viking er det beste utfallet.
Norge ble nr 11 på rankingen i våres,
Det betyr at vinner går til play-off til CL.
Så er det samtidig sånn at et visst antall lag skal rett til gruppespillet.
Her ender det nesten alltid med at vinner av CL er kvalifisert på andre måter
Da får den serievinneren som har best ranking og som ikke kvaler direkte, allikevel direkteplass.
Glimt er p.t. dette laget.

Altså:
Glimt vinner serien = Glimt rett til CL og Viking til Q2 i League Path. League Path er blytungt.
Ved å begynne i Q2 kan man ende med null Europa hvis man taper 3 dobbelt-oppgjør på rad.
Viking vinner serien = Viking til play-off og Glimt til Q2 i League Path
Glimt får tross alt en bedre vei med sin ranking.
At begge ender i EL er ganske sannsynlig.
Jeg foretrekker Viking.
Drømmer om at Kåffa slår Glimt. Da kan vi ødelegge festen i Stavanger og så ta dem i hånda og si grattis etterpå

Men altså:
Siste serierunde der Enga "bare har æren" å spille for og det andre laget er topp motivert.
Jeg veit hvordan det ender.
Sånn ellers kan vi være stolte over å ha Skandinavias beste serie.
Ganske attraktivt å spille her og å hente spillere fra.

England selvfølgelig på topp.

13. Norge
14. Danmark
19. Sverige

Forøvrig ligger lille Island på 32. plass.
Fire plasser foran Finland.
Bare ishockey og bandy som gjelder der.
Jari Litmanen er vel siste store spiller derfra,
og det begynner å bli endel år siden.
Blåser friskt i Rbk i disse dager. Forhåpentligvis kan vi dra fordel av det. Hadde vært sinnsykt digg med 3 poeng på Lerkendal. https://www.nettavisen.no/sport/reagerer...95-2705750