(08-26-2025, 09:07 AM)Bohem33 Skreiv: [ -> ]Så har vi jo kamper mot Molde og andre lag vi kan ta poeng i og.
Men minst en seier og et par uavgjort må vi da klare. Forhåpentligvis kommer seieren alt lørdag.
Vinner vi den er vi 99% sikker på å unngå kvalik. Men jeg tror ikke 30 holder i år, i hvert fall ikke hvis vi taper mot Bryne. Da må vi på 32-33. Direkte nedrykk er så klart helt urealistisk. Godset må da ta igjen 18 poeng på oss, med 33 igjen å spille om. Det skjer ikke.
Men hvis vi taper er Bryne på 23. HamKam kan fort finne på å slå Sarpsborg. Og da er Sarpsborg på kvalikplassen med 22 poeng, som er bare 5 bak oss. Problemet vårt da er at vi har forholdsvis tøffe kamper de neste rundene, så den luka kan fort bli enda mindre.
Så det enkleste er bare å slå Bryne hjemme og bli ferdig med det. Det gjør Brynes vei til mer enn 30 veldig lang, vi har alt 30 og vi taper ikke 10 på rad.
Skal ikke akkurat krisemaksimere det, for selv om vi taper mot Bryne så er vi vel ikke favoritter til kvalikplassen akkurat. Men da er det sånn at vi må se oss over skulderen en stund. Hvis vi ikke da klarer det vi har vært dårlige på, å slå de bedre lagene.
(08-26-2025, 10:25 AM)JohnF Skreiv: [ -> ] (08-25-2025, 05:49 PM)hmchrist Skreiv: [ -> ] (08-25-2025, 09:39 AM)JohnF Skreiv: [ -> ]Det virker som det (naturgress) er noe vi nokså konsekvent har slitt med de siste årene.
På naturgress har vi vunnet 14, spilt 14 uavgjort og tapt 15.
Det tilsvarer at vi har tatt med oss 43,4% av poengene vi kunne sanket i de 43 kampene.
På kunstgress har vi vunnet 25, spilt 18 uavgjort og tapt 34.
Det tilsvarer at vi har tatt med oss 40,3% av poengene vi kunne sanket i de 77 kampene.
Så, min påstand er: Nei, vi sliter ikke nevneverdig med naturgress. (Selv om det virkelig så sånn ut i Haugesund).
Likevel, og her skyter jeg nok en gang fra hofta, hvor mange av naturgresseirene kom i OBOS? Det kan muligens nyansere bildet noe. Eventuelt bare understreke poenget ditt.
Det som er helt sikkert er at jeg ikke har undersøkt det.
Vi spilte bare 4 naturgresskamper i OBOS. 1 seier, 3 uavgjort. Ergo 50% av poengene vi kunne tatt.
Til sammenlikning hadde vi 9-1-1 i bortekampene på kunstgress i 2024, og tok 85% av poengene.
Så i OBOS var vi best på kunstgress, men fjerner jeg OBOS-sesongen fra regnestykket over ender vi på at vi tok 42,7% av poengene på naturgress, og bare 32,8% av poengene på kunstgress.
Slik sett er naturgress statistisk sett en fordel for oss på bortebane i Eliteserien.
Vent til vi er ferdige med Rosenborg borte før vi spikrer den statistikken.
(08-26-2025, 06:26 PM)hmchrist Skreiv: [ -> ] (08-26-2025, 10:25 AM)JohnF Skreiv: [ -> ] (08-25-2025, 05:49 PM)hmchrist Skreiv: [ -> ] (08-25-2025, 09:39 AM)JohnF Skreiv: [ -> ]Det virker som det (naturgress) er noe vi nokså konsekvent har slitt med de siste årene.
Det tilsvarer at vi har tatt med oss 43,4% av poengene vi kunne sanket i de 43 kampene.
Det tilsvarer at vi har tatt med oss 40,3% av poengene vi kunne sanket i de 77 kampene.
Så, min påstand er: Nei, vi sliter ikke nevneverdig med naturgress. (Selv om det virkelig så sånn ut i Haugesund).
Likevel, og her skyter jeg nok en gang fra hofta, hvor mange av naturgresseirene kom i OBOS? Det kan muligens nyansere bildet noe. Eventuelt bare understreke poenget ditt.
Vi spilte bare 4 naturgresskamper i OBOS. 1 seier, 3 uavgjort. Ergo 50% av poengene vi kunne tatt.
Til sammenlikning hadde vi 9-1-1 i bortekampene på kunstgress i 2024, og tok 85% av poengene.
Så i OBOS var vi best på kunstgress, men fjerner jeg OBOS-sesongen fra regnestykket over ender vi på at vi tok 42,7% av poengene på naturgress, og bare 32,8% av poengene på kunstgress.
Slik sett er naturgress statistisk sett en fordel for oss på bortebane i Eliteserien.
Da kan vel den legges greit død.
(08-26-2025, 10:01 PM)JohnF Skreiv: [ -> ] (08-26-2025, 06:26 PM)hmchrist Skreiv: [ -> ] (08-26-2025, 10:25 AM)JohnF Skreiv: [ -> ] (08-25-2025, 05:49 PM)hmchrist Skreiv: [ -> ] (08-25-2025, 09:39 AM)JohnF Skreiv: [ -> ]Det virker som det (naturgress) er noe vi nokså konsekvent har slitt med de siste årene.
Da kan vel den legges greit død.
Ja, bortsett fra at statistikken ikke tar med seg kvalitet på motstander.
Vi har heller ikke vunnet i Nordnorge siden 2018. Sikkert mulig å trekke noen konklusjoner ut av det

https://www.tv2.no/direkte/0nr51/sportsd...pp=sporten
Mathias Grundetjern (25) har vært en åpenbaring for Vålerenga siden overgangen fra Start tidligere i sommer, men nå kan det være at Oslo-klubben må klare seg uten angriperen en periode framover.
TV 2 får opplyst at Grundetjern onsdag er observert på krykker på Intility, og at han skal til nærmere undersøkelser for å finne ut omfanget på skaden. Per nå er det ukjent.
VIF-sportssjef Joacim Jonsson henviser samtlige medisinske spørsmål til lege Erik Rosenlund, men han har ikke besvart TV 2s henvendelser onsdag.
– Mathias er fortsatt under utredning. Når endelig resultater av undersøkelser foreligger vil vi kommunisere det, skriver fysioterapeut i Vålerenga Carl Fredrik Birkemo til TV 2.
På spørsmål om hva en skade på Grundetjern vil bety for Vålerengas spillerjakt, svarer Jonsson følgende:
– Det medisinske har jeg ingen kommentar til. Men på generelt grunnlag kan jeg si at Vålerenga jakter et spissalternativ uansett, sier Jonsson.
VIF jakter i tillegg en midtstopper, og per nå tyder det på at VIF jakter korttidsløsninger ut sesongen, slik TV 2 forstår det.
- Molde – Vålerenga: Søndag 28.09 kl. 19:15
- Vålerenga – Tromsø: Lørdag 04.10 kl. 14:00
- HamKam – Vålerenga: Søndag 19.10 kl. 17:00
- Vålerenga – Strømsgodset: Søndag 26.10 kl. 19:15
- Vålerenga – Bodø/Glimt: Lørdag 01.11 kl. 16:00
- Rosenborg – Vålerenga: Søndag 09.11 kl. 14:30
- Vålerenga – Kristiansund: Lørdag 22.11 kl. 16:00
- Viking – Vålerenga: Søndag 30.11 kl. 17:00
Lite som skjer her. Alltid litt mer kjedelig når vi ikke spiller match

Når jeg ser hva som gjenstår av kamper i høst blir det ingen enkel oppgave, men med litt tur kan vi fint karre oss til en topp 5.
Molde har i utgangspunktet en bedre stall, men de har ikke prestert all verdens i år, å møte dem er litt bingo, selvom det blir borte.
Rbk har en veldig liten tropp, har 20 tilgjengelige spillere og er veldig sårbare for skader,
BG møter vii en periode de vil spille svært mange og tøffe kamper, Knutsen kan fort bli nødt til å ty til en rullering av spillere. Lov å håpe på,en liten utladning.
Viking er vel det eneste laget som jeg tenker vi med stor sannsynlighet vil tape mot, men vi vant samtidig mot dem hjemme så alt kan skje. Brann kan og bli tøffe..
De andre lagene bør vi fint kunne slå dersom vi har en god dag på jobb, tom Tromsø.
Vurdering per dags dato:
- Molde – Vålerenga: 0-3 poeng (åpent oppgjør, mer sannsynlig med 3 enn 0 poeng)
- Vålerenga – Tromsø: 1-3 poeng (åpent oppgjør, mest sannsynlig med 1 poeng)
- HamKam – Vålerenga: 1-3 poeng (åpent oppgjør, vi bør hevne oss og ta 3 poeng)
- Vålerenga – Strømsgodset: 3 poeng (bananskall)
- Vålerenga – Bodø/Glimt: 0 poeng (mye å revansjere, mest sannsynlig med 0 poeng selv hjemme, 1 poeng er bra)
- Rosenborg – Vålerenga: 0-3 poeng (mest sannsynlig 1 poeng, 3 ville vært bonus)
- Vålerenga – Kristiansund: 3 poeng (nok et bananskall)
- Viking – Vålerenga: 0-3 poeng (vi har hatt bra tak på dem, men mest sannsynlig 0 poeng)
Bare å holde momentet og fortsette trenden fra de fire siste, unngå skader og karantener.