(08-11-2025, 11:56 AM)NilsDN Skreiv: [ -> ] (08-11-2025, 09:34 AM)Bohem33 Skreiv: [ -> ]Vi får håpe at dette er starten på oppturen. Fire på rad (sandefjord som vi slo sist, sarp neste helg og Haugesund og Bryne i de neste to rundene) vil virkelig ha smakt og plutselig er det helt andre deler av tabellen vi kan konsentrere oss om.
Det skal vel godt gjøres å vinne alle de tre neste, men man må jo drømme.
Jeg la det inn i en tabellkalkulator og plutselig var vi på delt syvende med femteplassen innen rekkevidde.
https://elitesim.no/kalk
Vi er vel favoritter i alle 3? Sarpsborg hjemme, uten keeper og Ørjasæter og i dårlig form. Haugesund borte, på papiret er det vel kun Haugesund hjemme som er enklere. Og så da Bryne hjemme. Et Brynelag som kun har vunnet 1 bortekamp i år, mot Godset. Og som definitivt trives best hjemme på eget gress.
Så joda, vi kan være i en ganske god posisjon i slutten av august.
Samtidig så er også August den lette måneden. For i September er det borte mot Brann og Molde og hjemme mot Kåffa. I oktober er det tre kamper, et par av dem av det enklere slaget. Tromsø og Godset hjemme, HamKam borte. Før vi møter RBK og Viking borte og Glimt og Kristiansund hjemme i november.
Det betyr at August er veldig viktig for oss. Med bra uttelling kan vi i realiteten sikre plassen. Og vi kan se oppover på tabellen. Men også overgangsvinduet er viktig for oss. Bakke&Myhre virker vaksinert mot å ta hjem taktiske triumfer. Kåffa slo RBK 4-1, vi vinner ikke sånne seire. Det har så klart også med spillermaterialet å gjøre. Så uten noen matchvinnere inn så er kampene mot Brann, Molde, RBK, Glimt, Viking og Tromsø nærmest tapt på forhånd. Og er vi veldig langt unna 30 poeng etter de neste 3 rundene så blir de enklere lagene utover høsten mest som cupfinaler.
Derfor skjønner jeg ikke at ikke klubben nå henter inn de spillerne som trengs når vi vet hvor mye som står på spill. Vi har kun to fungerende stoppere og en fungerende spiss i troppen.
2,06 er snittoddsen hos de utenlandske bookmakerne for at vi vinner mot Sarp på søndag så 49 % sjanse for seier da om oddsen er fair. Det gjør oss til ganske klare favoritter ja i en åpen kamp.
Borte mot Haugesund vil jeg tro oddsen er lavere. Hjemme mot Bryne er den vel omtrent på samme nivå.
Men sier vi 2 blank for alle bare for å gjøre det lett å regne så blir det 8 i odds (12,5 % sannsynlighet) for at vi faktisk vinner alle tre.
Så langt rarere ting har skjedd, men det vil være en stor prestasjon.
September er måneden for jevne kamper. Da er det brann borte, kfum hjemme og molde borte. En av tre bør vi klare, og to av tre kan fint skje.
Oktober har vi hjemmekamp mot tromsø, borte mot ham kam og hjemme mot godset. To av dem bør gå
November blir tøff med bodø og kbk hjemme og rbk og viking borte. Der er vi kun favoritt i en.
For å være ærlig tror jeg det blir litt mellanmjølk og ikke så spennende verken i topp eller bunn for oss.
Vi vinner vel to av de neste tre og en i september så vi når eller nærmer oss 30 poeng. så går vi helt klar av kvallik fare etter oktober og står med rundt 35, men så blir det ikke mer enn 3 i november så da ender vi rundt 38. Som vel er 11-10-9 plass et sted.
Men jeg hadde takka ja til det nå. Det viktigste er å holde oss langt unda kvallik og gi oss litt troa på at vi kan bygge mot neste år.
Etter 2 på rad og 3 hjemmeseire på rad, kan vi se oppover på tabellen.
Vi er jo hele Norges nummer 7, men Sandefjord har 2 tøffe på rad og vi har 2 enklere så 6.plass er fullt mulig etter runde 20,
Bryne-Godset i neste runde er også interessant. Den er "må vinne" for Godset ellers rykker de ned. Vinner Bryne får de kanskje mer selvtillit igjen..
KBK har også 3 kamper på rad som det ikke lukter mye poeng av.
Nå får vi gjøre jobben borte i Haugesund og hjemme mot Bryne.
Gjør vi det så tror jeg vi har en såpass luke ned at nervøsiteten for kvalik kan avlyses.
Så kan vi bruke landslagspausen på å sette laget for de 10 siste og 2026 - helst med en ny midtstopper på vei inn
(08-18-2025, 08:32 AM)Loffen Skreiv: [ -> ]Etter 2 på rad og 3 hjemmeseire på rad, kan vi se oppover på tabellen.
Vi er jo hele Norges nummer 7, men Sandefjord har 2 tøffe på rad og vi har 2 enklere så 6.plass er fullt mulig etter runde 20,
Bryne-Godset i neste runde er også interessant. Den er "må vinne" for Godset ellers rykker de ned. Vinner Bryne får de kanskje mer selvtillit igjen..
KBK har også 3 kamper på rad som det ikke lukter mye poeng av.
Nå får vi gjøre jobben borte i Haugesund og hjemme mot Bryne.
Gjør vi det så tror jeg vi har en såpass luke ned at nervøsiteten for kvalik kan avlyses.
Så kan vi bruke landslagspausen på å sette laget for de 10 siste og 2026 - helst med en ny midtstopper på vei inn
Ja, helt enig. Enormt viktig seier i går. Sandefjord og Sarpsborg er på papiret tøffere enn Haugesund og Bryne. Vinner vi begge tror jeg vi er en seier unna å kunne planlegge Eliteserie 2025 allerede. Og deilig å se et lag der alle lagdeler fungerer. Tror Hedvall gjør hele forsvaret tryggere. Og med litt mer trøkk og mobilitet på topp så bør vi plukke en del poeng.
Spesielt Bryne er viktig å vinne. De har Godset i neste kamp, som kan ta dem til 22. Og hvis de vinner mot oss har de 25. Vi vil fortsatt være foran dem hvis vi slår Haugesund, men det er tett. Mens en seier mot dem sannsynligvis vil gjøre det veldig vanskelig for dem.
Kristiansund klarte også å komme tilbake etter 0-2 og ta et poeng. De møter Sarpsborg i neste runde, men har Brann og Glimt etter det. Til gjengjeld avslutter de forholdsvis enkelt.
Vi konkurrerer ikke mot PSG, Barcelona og Liverpool akkurat, men det er viktig å få satt inn en knockout mot minst et av de andre lagene. Vi er bare 5 poeng klar av kvalikplassen med 12 runder igjen. En knockout vil være hvis Bryne avgir minst 2 poeng mot Godset, mens vi slår Haugesund og også Bryne hjemme. Da har vi 10 poengs ledelse med 10 runder igjen. Noe vi også kan ha mot KBK hvis de taper borte mot Sarp og hjemme mot Brann.
Så viktig nå at det er full innsats i de 2 neste. Vinne vi begge så slipper vi nok å bite alt for mye negler gjennom høsten.
Etter gårsdagens gode spill og flotte seier er jeg nå såpass optimist at jeg kun ser oppover på tabellen.
Vi er faktisk bare 6 poeng bak femteplass og mulig europacup.
Enig i det du skriver Nils, men en annen ting å tenke på er flyten som genereres etter noen seire. Får vi 4 poeng eller mer i de 2 neste, går vi jo på vannet og kan vinne mot alle.
Den effekten skal vi ikke undervurdere.
Tror 10 poeng til gjør at vi er sikre på å ikke havne i kvalik.
(08-18-2025, 10:25 AM)Oldtimer Skreiv: [ -> ]Etter gårsdagens gode spill og flotte seier er jeg nå såpass optimist at jeg kun ser oppover på tabellen.
Vi er faktisk bare 6 poeng bak femteplass og mulig europacup.
Du må se på terminlista også
Det største problemet vårt under Bakke har vært å vinne mot antatt sterkere motstand. Det Bakke har vært god på er at vi faktisk vinner stort sett mot svakere motstand. Det er ikke noen store bananskal vi har sklidd på tror jeg (bortsett fra i cupen). Vi slo riktig nok Viking, men de hadde 10 spillere.
Med riktige spillere inn nå i sommer så kan vi også forhåpentligvis plukke litt poeng også mot bedre motstand.
Seire under Bakke er 2023 Godset B, Aalesund H, Sandefjord B, HamKam B og 2025 Viking H, KBK B, Kåffa B, Godset B, Haugesund H, Sandefjord H, Sarpsborg H.
Så når vi begynner å plukke litt poeng fra Molde, RBK, Brann, Glimt, Tromsø osv så begynner det å bli mer realistisk å se oppover. Jeg drar ikke helt seieren mot Viking inn i det, fordi de spilte lenge med en spiller mindre.
(08-18-2025, 11:58 AM)Glennsoe Skreiv: [ -> ]https://www.vg.no/sport/i/3M2abq/ba-bran...tikkverdig
Brann har fått en ny bot på kr 120 000,- fra Det europeiske fotballforbundet (Uefa) etter at supportere har ropt «Uefa mafia». Styrelederen reagerer kraftig.
Helt vilt av UEFA.
De tapte jo i CAS så det sang, men det gir de selvsagt lang f*** i.
En dom i CAS gjelder for alle, også UEFA...
Si at det samme laget som vinner serien i år vinner cupen som starter i år og slutter neste år.
Og at de vinner den såkalte superfinalen.
Vil da 6 plass i serien gi Europa?
Jeg tror det er mange ganger så sannsynlig at vi klarer sjetteplass enn femteplass
(08-18-2025, 12:30 PM)Bohem33 Skreiv: [ -> ]Si at det samme laget som vinner serien i år vinner cupen som starter i år og slutter neste år.
Og at de vinner den såkalte superfinalen.
Vil da 6 plass i serien gi Europa?
Jeg tror det er mange ganger så sannsynlig at vi klarer sjetteplass enn femteplass
Mener NFF har uttalt at det ikke blir supercupfinale hvis en av vinnerne går inn i CL-kvalik. Klarer seff ikke å finne kilde på dette nå, men.
Uansett; hvis ikke hukommelsen er rævva så blir det ikke Europa på lag nr 6. kan bli på nr 5 dersom 3. eller 4.plass ender med Europa via cupen