08-03-2025, 12:12 PM
(08-02-2025, 03:54 PM)Østblokka Skreiv: [ -> ](08-02-2025, 07:52 AM)NilsDN Skreiv: [ -> ]Nei, det poenget står ikke. Vi selger våre beste 1-2 ganger pr år. Hvor ofte gjør Newcastle det? Og selger de han bruker de penga på forsterkninger, ikke på treningsanlegg for unge spillere i Riyadh.
Jeg vet ikke om en eneste annen klubb enn vår som hvert år må skaffe 25-30% av omsetningen sin med å selge spillere.
Da må du lese hva jeg skriver. Jeg skriver jo nettopp at vårt problem er ikke at vi selger våre beste, men at vi ikke får bruke pengene på erstattere.. Vi får brukt en liten brøkdel til å hente dårligere spillere enn vi solgte. Eller så er vi avhengig av å treffe på billige erstattere og det skjer sjeldent. På den måten blir vi bare dårligere og dårligere for hvert år.
Newcastle mister de sine beste som Isak og Gordon tilslutt de også, til klubber som regnes som større igjen. Liverpool mister spillere de også, nå senest Diaz til Bayern. Selv om de vant Premier League.@
RBK mistet Broholm og Nypan osv. Kanskje Newcastle var et dårlig eksempel, men de aller fleste klubber utenom de som er helt på toppen i verden må selge siden beste videre til bedre klubber.
Den påstanden er vel ikke helt riktig heller, vi har henta erstattere, problemet er jo at erstatterne er ræva, eller ikke klar for nivået. Det kan ikke være slik at vi henter noen så etter 4-5 mnd viser det seg at de er ræva så vil vi hente noen andre, sånn funker det dessverre ikke. Og da kommer det til stykket at Jokke gjør en ræva jobb.
I et tropp så skal mann ha 16/17 gode spillere. Altså en antatt 11er, og bytter som gjør at du bytter deg bedre utover kampen evt for å endre kampbildet. så skal man ha 6/7 spillere som gir de andre en god kamp om plassen og hvor noen av de er unge og skal utvikles, og de skal ikke gjøre seg bort om de får sjansen ved ekstreme tilfeller av skader eller noe annet.
Så når vår beste spiller da blir solgt, så skal han som var utfordreren hans ta den plassen og blomstre, så skal neste man der igjen rykke opp i plassen. Men Problemet vårt er at når vi bommer på kjøp så ofte som vi har gjort de siste årene, så har vi havnet i en ond spiral hvor vi aldri kommer opp i de 16/17 gode spillerne man skal ha. og det er klart vi da går tom for penger, for vi da i utgangspunktet bruker penger på folk som ikke er bedre enn toppen av obos. Så derfor mener jeg på kort sikt nå, berg plassen i år, (for vi har fått en gave i år, for godset og haugesund rykker ned, da trenger vi kun å unngå kvalik) selg de vi kan selge i sommer/vinter, og bruk det året her på å spare til kjøp av spillere til januar. Det dummest vi kan gjøre nå, er å kjøp 3/4 obos/superettan/dansk 1 divisjon spillere som da viser seg ikke å være god nok for en topp 6 klubb i eliteserien (som på sikt bør være målet)
Så når vi har kommet til januar og kan begynne fra blanke ark, og vist handling i form av å renske troppen, så klarer vi å overbevise god spillere om at vi mener det alvor i år, hente 5/6 spillere fra topp 6 klubber fra eliteserien/allsvenska/danmark osv osv osv. Beholder vi da våre 11 beste nå, og krydrer med 5/6 mann så kommer vi opp på det tallet med 16/17 gode. Og de vi beholder, har jo da også henta med seg 1 år med erfaring og de er selv 1 år eldre.

Og i forhold til penger og spillere, så får jo andre klubber med langt mindre penger enn oss det til. se på sandefjord, kfum, tromsø osv osv. (og bodø for den slags skyld, de har mer penger nå, men hadde ikke det for 6-7 år siden).
Vålerenga hadde en 13 års periode hvor de kunne ha hatt monopol på oslo spillere, og nå kommer vi til å få konkurranse av liin blant annet (ikke det at vi henter oslo spillere uansett og lykkes ) men de går til alle andre klubber i landet enn VIF, hvf?? Jo det er så enkelt som at Vålerenga på liv og død skal utvikle egne spillere som da har tatt enormt med fokus og penger. misforstå meg rett, vi skal så klart satse på egne også, men jeg fatter ikke hvf vi ikke henter og spider i oslo området og gjør som alle andre klubber i landet og henter fra oslo. Tromsø har nærmest bygget seg opp på oslo spillere, Moss, sandefjord (selv om de også henter fra sverige) Det er fult mulig for oss å hente de beste fra obos og postnord spillere og låne de ut igjen til de klare for oss. fremfor at andre klubber skal hente de og tjener en god på de.
Tar jeg ikke feil har vi KUN 1 spiller på utlån i år og det er sjøeng. (som ble utlånt nettopp)
Veldig ofte har andre klubber minst 3 spillere eller mer på utlån.