Yr.no har skrudd på sol og godt over 30 varmegrader under kampen i morra. Det burde nesten vært forbudt å spille kamper i Norge med sånne temperaturer. Bra kamp blir det ikke i sånn varme...
Det er litt rart kampene ikke spilles om kvelden i juli måned.
(07-19-2025, 10:27 PM)Ettlagioslo Skreiv: [ -> ]https://www.tv2.no/sport/knutsen-fyrer-l.../17927120/
Ikke en kamp uten at Knutsen sipper og syter, selv når de vinner. Og smadretrynet Hauge, slenger med leppa, som mot oss. Det er noe jævlig ekkelt med den klubben der.
Handerre Hauge er så utrolig lite begavet. Han skal være jævla glad for at han er halvgod i fotball, ellers hadde han sittet på den lokale bensinstasjonen å glodd på folk som gikk forbi....
Direkte nedrykk virker fullstendig avgjort og det store spørsmålet for vår del er hvem som havner på kvallik.
Kristansund har spilt 16 kamper og har 19 poeng
KFUM 14 kamper 18 poeng
Vi har spilt 15 kamper 18 poeng
Bryne 14 kamper 18 poeng
Molde 15 kamper 17 poeng
Ham Kam 14 kamper 14 poeng
KFUM er i kanonform så jeg tror nok de klarer seg greit ett år til. Molde svir av penger så det står etter og kommer til å styrke seg klart dette vinduet. Jeg kan ikke helt forestille meg at de ender helt der ned når vi teller opp til slutt.
Så kampen står nok først og fremst mot KBK, Bryne og Ham Kam
Nå tror jeg riktignok at vi vil styrke oss i dette overgangsvinduet vi også og få såpass grei skikk på ting at vi ender nærmere vår kjære 7ende plass enn kvallik, men man skjelver jo litt i buksene når det har blitt som det har blitt. Og jeg ser ikke bort i fra at nervene mine er enda mer frynsete om man ser tre kamper fram.
KBK fikk en brukbar start på sesongen, de har både tatt noen skalper og hatt store nedturer som i går da de tapte 6-0 mot Sandefjord.
De har slått Tromsø og Molde borte. De tok fire poeng mot Rosenborg og klarte uavgjort mot Glimt, men de er også ett av to lag som har avgit poeng mot Haugesund.
Det har vel også vært mer rykter om gode spillere ut enn inn så jeg tror de kan få det tøft.
Bryne ble spådd helt nede i bunnstriden av mange før sesongen. Starten var i hvert fall poengmessig ikke så imponerende.
På sine syv første vant de to kamper og det var mot lagene som nå ser helt fortapt ut.
Men så fikk de skikk på sakene og slo både Sandefjord og Fredrikstad
Deretter fulgte tre 1-1 kamper på rad før de utspilte oss og det er grunnen til at vi nå slåss med dem om å unngå kvallik.
30 august møtes vi på Valle og det kan fort bli en nøkkelkamp.
Så var det Ham Kam da som nok har dårligst kort på hånda med færrest poeng så langt.
De har ikke tatt noen store skalper om ikke Molde telles. De har riktignok noen imponerende uavgjort mot Brann, FFK og dessverre oss (16 mai).
Og de er så heldig å ha to kamper igjen mot Haugesund som fort kan gi seks nye poeng. Den første av dem kampene er neste kamp for dem.
Ser man på oss så venter det noen tøffe kamper nå. Borte mot Bodø er neste så er det hjemme mot Sandefjord og hjemme mot Sarp.
Det trenger ikke bli så mange poeng på dem og da blir nervene fort frynsete igjen. Best sjanser har vi vel i siste kamp. Sarp har spilt uavgjort i halvparten av kampene sine. de har slått Bodø og tapt mot godset.
Men så blir det forhåpentligvis bedre for da venter Haugesund og Bryne.
Klarer vi full pott der og ett mot sarp har vi 25 poeng og da tipper jeg nedrykksspøkelse er dødt og begravet.
At vi får noe med oss fra Aspmyra har jeg liten tro på, men både mot Sandefjord og Sarp kan vi få til noe.
Bra oppsummert. Det som er positivt nå som Enga er halvveis er at det er kort vei opp til 6.plass. Utfordringen er at 2 lag er såpass rævva at man må ha mye poeng for å unngå kvalik. Og så har vi jo vært rævva i ca alle førsteomganger hittil. Det må rettes på.
Annet i negativ kategori:
Vi ga bort mål og poeng mot Sandefjord borte
Vi ga bort 2 mål og alle poengene mot Tromsø borte
Vi ga bort mål og 1 poeng mot Bryne borte (vi fortjente å tape denne med mange mål men målet som kom ga vi bort).
16.mai hjemme kan det også sies mye om.
Uten disse gi-bort tull og tøys så hadde vi hatt 6 poeng mer og kunne tatt livet mer med ro. Nå er vi der at vi må vinne kampene mot de som er nærmest oss på tabellen. Og de møter vi på rekke og rad etter Glimt borte.
3 hjemmekamper i august. Vi tåler ikke tape noen av dem og må helst ha 7 poeng. I tilegg må vi slå Haugesund borte. Da kan høsten bli rolig..
Sandefjord hjemme, Sarpsborg hjemme, Haugesund borte og Bryne hjemme er augustkampene. Hvor forberedet og på vi er i de kampene der vil definere høsten.
Det er vel litt sånn vinn eller forsvinn det der.
Glimt hjemme og borte, Brann borte, Molde borte, Tromsø hjemme, RBK borte og Viking borte er vanskelige kamper.
Heldigvis ser de 4 kampene i August, pluss HamKam borte, Godset hjemme, Kåffa hjemme og Kristiansund hjemme er de overkommelige. Men driter vi oss ut i August så kan det bli skummelt med tanke på kvalikplassen.
Godset har FFK og Glimt borte i sine 2 neste. Så møter de Haugesund før de møter Glimt hjemme. Jeg er ikke sikker på at de har tosifra antall poeng etter 18 spilte kamper. Vi bør være 15-16 poeng foran dem i midten av august med normal uttelling. Da må de plukke poeng i seriegulltempo i de siste 12, mens vi må kollapse for at de skal kunne klare å ta oss igjen.
Så hvis ikke noe helt spesielt skjer så tror jeg det kun er kvalikplassen som er mulig å få for oss som dårligste.
Så jevnt som det er, vi er faktisk bare 6 poeng bak 6.plassen, så er det umulig å spå hvem som vil få den kvalikkampen. Men jeg har mest trua på Kristiansund egentlig. De mister gode spillere som de ikke kan erstatte. Og 6-0 mot Sandefjord er ikke noe kvalitetsstempel.
Så vi slipper i hvert fall 2023-avslutning her, der vi ligger under streken og må spille oss opp. Mest sannsynlig kommer direkte nedrykk aldri til å være en reell mulighet, men at vi sloss mot en gruppe lag for å unngå kvalikplassen. Som sagt så tror jeg Kristiansund fort kan ende opp med den og i øyeblikket så ser jeg oss mer som en outsider til den.
Men dårlig poengfangst i August tåler vi ikke. Vi har 8 kamper igjen som virker veldig overkommelige. Også klarer vi sikkert å raske med oss noen få poeng mot de antatt bedre da. Har vi minst 24-25 poeng etter å ha spilt mot Bryne så tror jeg vi klarer oss fint.
Nå skal det sies at Sandefjord hjemme og borte er som dag og natt.
Borte har de en seier og seks tap, målforskjell 6-15
Hjemme har de vunnet 7 av 7 målforskjell 22-3
To av deres spillere har tre gule og må sone mot oss om de noteres i dommerens bok når de spiller hjemme mot sarp på lørdag to timer før oss.
Evangelos Patoulidis (ving)
Sander Risan Mørk (midtbane)
Vi har fire som må sone mot dem om de får kort mot Bodø: Lange, Ambina, Sørensen og Oliveira
Kanskje er det også interessant for noen at Ham Kam og KBK har fått langt flere poeng enn Xg skulle tilsi
Expected Goals (xG) tabeller uke 30
Ham Kam står med 14 poeng mot forventet (ut fra Xg) 8
KBK står med 19 poeng mot forventet 11
Det kan tyde på at de har vært litt heldige.
For de fleste andre lag er det relativt små forskjeller på Xg poeng og virkelige poeng.
Vi har nøyaktig like mange Xg poeng som virkelige poeng
https://www.vif-fotball.no/nyheter/gutta...bergsletta
Et par av spillerne er og treffe på Ekeberg og Norway Cup i morgen kl 14
Ambina og Promise er 2 av spillerne som er der
Her er listen av spillere som er der i morgen
Brice Ambina, Muamer Brajanac, Sebastian Jarl, Carl Lange, Promise Meliga, Aaron Kiil Olsen, Noah Pallas og Elias Sørensen
Noen som har hørt status på stoppera våre etter Bodø kampen? Hva stiller vi med til helga?
In other news er det "alle i drakt" kamp på søndag!