Dagboka torsdag 29 september, 2011

Det har vært en del mas om norsk fotballs fall i media den siste tiden, sist i dagens Aftenposten der all verdens begredeligheter rulles fram. VPN har i dag sin egen vri på saken, med eksempel fra flyttingen av Aalesundkampen. En av våre lesere ble såpass provosert av TV2s flytting av Aalesundkampen at han kontaktet … Fortsett å lese «Dagboka torsdag 29 september, 2011»

Det har vært en del mas om norsk fotballs fall i media den siste tiden, sist i dagens Aftenposten der all verdens begredeligheter rulles fram. VPN har i dag sin egen vri på saken, med eksempel fra flyttingen av Aalesundkampen.

En av våre lesere ble såpass provosert av TV2s flytting av Aalesundkampen at han kontaktet kanalen med spørsmål om hva i all verden de driver med der borte i Bergen.
Eller for å sitere:

– Dere driver selv å maser stadig vekk om denne publikumsflukten fra Tippeligaen, men har dere faktisk tenkt over at dere selv har en stor del av æren for dette med hensyn til hvordan dere flytter kamper i hytt og pine for TV i samarbeid med NFF.

– Siste eksempel nå er jo den utrolige kunsten å gjøre Aalesund – Vål’enga til en mandagskamp. Hvor mange tilreisende tror dere faktisk kommer til Aalesund fra Oslo en mandags ettermiddag?? Her er det tydelig at TV2 enten driter i supporterne av bortelaget eller ikke klarer å se at AaFK-Vål’enga hadde en stor mulighet, med tidligere kamper i friskt minne, til å bli en stor publikumsfest. Dette ser det det derimot ut som om TV2, selv om dere hauser opp problemene med publikumsflukt fra Tippeligaen, ikke klarer å se i sin higen etter penger.

VPN minner om at Ålesundsupportere og Klanen kommer godt overens og at Ålesundsturen av mange betraktes som en av årets beste turer. Derfor er dette et meget sårt punkt for mange. Tilbake til TV2s svar:

– I år har vi forsøkt å legge oss i selen når det gjelder å forsøke å holde reiseavstandene nede for bortesupporterne mandag og for å få til en spredning på flere klubber på denne kampdagen. Men i en komplisert terminlistekabal er valgmulighetene ofte svært begrenset, dette er noe som sikkert kunne vært kommunisert bedre for å skape større forståelse, og mot slutten av en sesong er vi mer avhengig enn tidligere på året på å treffe de sportslig interessante kampene.

Kanalen fortsetter sitt svar:

– Det er samtidig slik at noen må spille på mandager, all den tid fotballen har solgt denne kampdagen for flere titalls millioner kroner per år. Vi tar en rekke hensyn underveis. Når Molde ønsker å spille søndag for å eventuelt kunne feire gull på denne dagen foran egne supportere, så sier vi ja til dette, når klassikeren Brann-VIF skal berammes, så legger vi denne søndag selv om vi kunne lagt den mandag, når diverse lag har spesielle kamper eller arrangement eller ønsker tar vi nesten uten unntak hensyn til det om de ikke ønsker å spille mandag. Så bildet er mer nyansert enn at vi gir blaffen og plasserer kamper mandag uten å ta hensyn til annet enn rating.

– Spørsmålet er snarere om vi forvalter denne kampdagen godt nok i forhold til de investeringer som er gjort og den rating som er forventet, all den tid vi ved en rekke anledninger tar hensyn til annet enn å forsvare TV 2 Zebras investering.

Hittil så er svaret omtrent som en kunne forvente: Legge litt av skylden på NFF («fotballen har solgt») og TV2 spytter inn masse penger i fotballen. Men til slutt åpnes det for videre debatt og utveksling av synspunkter.

– Vi mangler en kommunikasjonskanal i forhold til kompleksiteten i valgene og hvordan vi tenker – derfor skjønner jeg at dette kan provosere, avslutter TV2.

Det var i hvert fall godt å få den erkjennelsen: at TV-avtalen har (delvis) tatt fra oss fotballen og gitt den til de slappe sofasitterene i stedet. De som antageligvis må gi fra seg fjernkontrollen til andre familiemedlemmer midt i 2. omgang uansett.

Vi har ikke all verdens tro på at dette er en situasjon som kommer til å bli bedre med det første. Heller tvert om. Dessuten så ligger strengt tatt ikke skylden hos TV2 eller andre mediekanaler: de vil bare selge våre øyne, ører og oppmerksomhet til høystbydende annonsør. De ansvarlige for miseren sitter heller hos NFF: og det er dem vi skal minne på at hverken hockey eller tennis kom spesielt godt ut av å selge seg for et drøyt tiår siden.

Ekstrem grådighet er en god måte å miste publikum på. Så enkelt er det.

5 kommentarer til «Dagboka torsdag 29 september, 2011»

Legg igjen en kommentar