Dagboka torsdag 24. april 2008

Vi svarer Folke Fredriksen. Vi rister oppgitt på hodet over skøytefolket. Og så kan du vinne en scooter. Dagboka er på plass for deg som begynner å få flass. Å få flass – del 1 I gamle dager var dette et kraftuttrykk, man brukte når man var oppgitt, irritert eller rett og slett forbanna. Å … Fortsett å lese «Dagboka torsdag 24. april 2008»

Vi svarer Folke Fredriksen. Vi rister oppgitt på hodet over skøytefolket. Og så kan du vinne en scooter. Dagboka er på plass for deg som begynner å få flass.

Å få flass – del 1
I gamle dager var dette et kraftuttrykk, man brukte når man var oppgitt, irritert eller rett og slett forbanna. Å si til noen:

«Jeg får flass av deg!» Betydde rett og slett at man var i ferd med å miste fatningen.

Vel, VPN får flass av Bård Folke Fredriksen.

I samme Aften som vi kommenterte i går, har Høyremannen fått inn et innlegg der han argumenterer for hvorfor Vålerenga ikke skal få kjøpe tomta på Valle for ei krone.

Her er det fortsatt hakk i plata, og vi har vel alle skjønt hven som står bak Drittpakke 1, 2 og 3 i forrige uke. Det har tydeligvis blitt en kampsak for Høyre dette. De frir med andre ord til alle i Oslo som har sterke antipatier mot Vålerenga.

Problemet til Folke Fredriksen er at han blander kortene. Det som nå står klart for de fleste, ser det ut til at ikke synker inn i fleskehodet hans.

Det er ikke de «rike onklene» som skal få tomta. Det er klubben. Det er ikke investorene som skal tjene penger på Vålerengas Stadion – det er befolkningen i Oslo Kommune.

Når man så trekker inn at Oslo Kommune må bruke penger på vedlikehold av skoler framfor å gi bort tomter som har en stor økonomisk verdi blir det hele så absurd at man nesten må klype seg i armen for å tro at det er sant.

Vi kan jo begynne med å si at tomta ligger i et område der det er så stor ansamling av svevestøv at man har valgt å legge ned Valle skole.

For at tomta skal ha noen som helst kommersiell verdi – i et eiendomsmarked som vakler – må man investere over 2 milliarder kroner. Da kan området regulerers til boligformål og slagsverdien kan være 2,5 milliarder. Vel og merke dersom prisene i boligmarkedet holder seg. Som vi nå vet så er det i ferd med å stoppe helt opp i byggebransjen. De store utbyggerne sitter på gjerdet og ingen – absolutt ingen – betaler Oslo Kommune en halv milliard for denne tomta nå.

Spørsmålene vi stiller Folke Fredriksen og Høyre er følgende:

1: Har dere 2 milliarder til å ruste opp tomta/området på Valle?
2: Hvor lang tid vil det ta å ruste opp tomta/området?
3: Har dere kjøpere til tomta/området som er villge til å bygge boliger der?
4 : Har dere i det hele tatt vurdert hvilken positiv effekt Vålerengas Stadion har på hele lokalområdet rundt Valle?
5: Har dere i det hele tatt en eneste person i bystyregruppa som kan noe om samfunnsøkonomisk lønnsomhet?

I våre hoder er dette veldig lett. Ved å selge tomta til Vålerenga for ei krone, vil dere få tilbake et anlegg som kan øke livskvaliteten for tusenvis av mennesker på Oslos Østkant. Mennesker som ordfører Fabian Stang mener at bør komme seg mer ut, holde seg mer i aktivitet og ha det mer moro.

La oss for ordens skyld sette opp et regnestykke:

Det bor 250.000 mennesker i områdene rundt Valle – hvis vi sier at alle i Groruddalen vil ha glede av anlegget vel og merke – og det vil de.

La oss si at det totalt vil være 100.000 mennesker som velger å benytte 8 timer året på de tilbudene som Vålerenga Stadion tilbyr.

La oss si at kostanden på fritid – altså det du er villig til å «betale» for å ha tid til deg sjøl er 250 kroner timen. Får du f.eks. 300 kroner for å male huset til naboen gjør du heller det.

Hvis vi i tillegg legger til at Vålerenga skal spille over 20 kamper på hjemmebanen sin i løpet av et år, og at det i snitt kommer 20.000 tilskuere til disse kampene kan vi sette opp følgende regnestykke:

100.000 mennesker som bruker anlegget 8 timer per år gir 800.000 timer. Hver time er priset til 250 kroner – altså den samfunnsøkonomiske gevinsten som østkantfok vi ha av å bruke tid på Vålerenga Stadion og de fasiliteter anlegget tilbyr.

Dette er en ren samfunnsøkonomisk gevinst ppå 200 millioner per år.

Så var det fotballen. En kamp varer i 90 minutter med pause mm. så bruker man i snitt 3 timer per kamp. Det betyr at 20.000 mennesker benytter 60.000 timer 20 ganger i løpet av året.

Dette tilsvarer 1,2 millioner timer. La oss bruke 250 kroner igjen som den prisen man er villig til å betale for å bruke fritida si på Vålerenga.

(Vi vet at mange er villige til å bruke 10 ganger så mye – men vi bruker heller et lavt tall slik at Folke & Co. kan relatere det til hva folk er villige til å betale for å se på f.eks. Lyn…)

Vi har da en samfunnsøkonimsk gevinst på 300 millioner av denne aktiviteteten – per år.

I tillegg har vi da det Vålerenga tjener på å spille 20 kamper på hjemmebane. La oss s at dette er 75 kroner netto for hver tilskuer.

Dette burde da gi en nettoinntekt på 1,5 millioner per kamp. Totalt vil dette bety 30 millioner kroner som skal tilbakeføres til alle brukerne av anlegget.

Et anlegg av denne typen kan ikke ha annet enn positive ringvirkninger – vi skjønner at Høyre er redd for dette. De har jo vært motstandere av anlegget, Vålerenga og østkanten siden tidenes morgen.

Omå få flass – del 2
Skøytefolket gir seg ikke de heller. Vi har allerede fått flass av Høyre. En ny gjennomgang av skøytefolkets argumenter kommer i morgen. Akkurat nå må vi ut og kjøpe sjampo mot flass…

Vinn en scooter
Hvis du ikke allerede har sett det så kan du nå vinne en splitter ny Vålerengascooter ved å fortelle om ditt forhold til Vålerenga.

Les denne saken på VPNog kvess din penn – 50 ccm, 50 km/t i blått med en anelse rødt kan snart bli deg!

Kjøp klimadraktene på QXL
Under søndagens storkamp mot Rosenborg løp Vålerenga-spillerne på banen med en helt ny logo på brystet. Som første fotballag i Norge har nemlig Vålerenga, sammen med generalsponsor Hafslund, tatt i bruk draktene for å sette fokus på klimaspørsmålet. Nå selges klimadraktene på nettauksjon til inntekt for Bellona.

Med ”CC8” som eneste magepryd satte Vålerenga-spillerne, sammen med Hafslund og Bellona, fokus på sommerens store klimamarkering i Norge.

– CC8 er en internasjonal klimakonferanse og –konsert som finner sted 5.–7. juni. Bellona og Hafslund er to av arrangørene, og da vi henvendte oss til Vålerenga for å høre om de ville engasjere seg i CC8, fikk vi en overveldende positiv respons. Dette resulterte etter hvert i at vi byttet bort vår faste plass på brystet av Vålerenga-draktene til fordel for CC8 slik at vi får fokus på sommerens klimaarrangement, sier Christian Berg, konsernsjef i Hafslund.

Her finner du den pågående auksjonen på QXL.

Vålerenga i dag
Nå må vi alle
stå sammen
i Vålerengas kamp
for stadion
på Valle

Legg igjen en kommentar