Fortell meg hvem du er og jeg skal gi deg noen sannhetens ord

Det er ikke bare-bare å mjælke sin egen kake, suge fra egen deig eller mele sin egen ku. VPNs avdeling for gravende analyser, innlysende innsigelser og generelle generaliseringer presenterer med dette den foreløpig totale oversikten over Vålerengas supportermiljø. Ifølge en markedsundersøkelse Vålerenga gjorde for noen år siden var den typiske Vålerengasupporteren en mann på 28 … Fortsett å lese «Fortell meg hvem du er og jeg skal gi deg noen sannhetens ord»

Det er ikke bare-bare å mjælke sin egen kake, suge fra egen deig eller mele sin egen ku. VPNs avdeling for gravende analyser, innlysende innsigelser og generelle generaliseringer presenterer med dette den foreløpig totale oversikten over Vålerengas supportermiljø.

Ifølge en markedsundersøkelse Vålerenga gjorde for noen år siden var den typiske Vålerengasupporteren en mann på 28 år, bosatt på østkanten med jobb på lager. Jepp, sa vi den gangen og lurte på om noen burde sette seg ved skolebenken og lære seg litt om markedsføring.

Det har tydeligvis ikke skjedd så mye på denne fronten siden den gang. Man har fokusert på at Vålerenga er klubben for alle, klubben med det store hjertet og klubben som tiltrekker seg alt fra Kong Salomo til Jørgen Hattemaker.

Her i VPN er vi på stadig jakt etter å finne ut mest mulig om leser’ne våre. Slik kan vi fornærme dem på best mulig måte, trekke dem opp eller servere plattheter som vi vet at får fram et smil eller en aldri så liten latter i en eller så trist og monton hverdag.

I mange år har vi observert og registrert ulike supportere. Her har vi samlet hele atten (18) profiler. Det tok noen år, men det har i alle fall ikke kosta klubben en krone.

1: Grunnleggerne
I gamle dager kalte man Vålerengas tilhengere for Apeberget. Egentlig en misforståelse, men en gang ape, alltid ape – ikke sant. Denne gjengen er blant de tidlige medlemmene av Klanen, de fleste var med da Klanen i blei stifta i den bula som lå kjeller’n i bygget på andre sida av Frydenlund bryggeri på Bislett.

De har medlemsnummer med ett, to eller tre sifre, liker å proklamere at de har vært med jævlig lenge, og de ser på seg selv som kontinuitetsbærere blant Vålerengas tilhengere. Mange av disse folka ble sett på som Norges svar på datidas fotballpøbler. Tidlige nummer av fanzina Apestreken levner heller ingen tvil om hva man var stolte av.
På begynnelsen av nittitallet ble en del av disse ekskludert fra alt som har med Vålerenga å gjøre på grunn av mørkebrunt tankegods – og de kommer heldigvis ikke tilbake.
Treffer du en av disse står du sannsynligvis på midten av Vestbredden, du ser såvidt banen for sigarettrøyk og du holder kjeft med mindre noen ber deg om å åpne den.

  • Kjønn: Mann (og i noen få sammenhenger kvinne)
  • Alder: Over 40
  • Tribune: Gamle Konge
  • Kjennetegn: Falmet VIF-tattovering, gammel drakt

2: Puncheren
Her har vi supporteren med stor S – i alle fall i følge han selv. Ser på seg selv som den ekte typen supporter. En som er der for klubben i tykt og tynt, som skaper liv og røre, som synger av full hals, som kan knuse hvem som helst med sin slående retorikk og som bruker mye av tida si på å jobbe for at alle andre skal bli som han.

Har en egen evne til å bruke mye tid på å fortelle folk hva de bør mene, hvordan de bør mene og hvorfor. Denne supporteren bruker ikke supportereffekter ut over skjerf. Han hopper, synger og hopper litt til. Skjønner ikke at noen kan være kritiske til Vålerenga og ber grinebitere om å holde kjeft. Står alltid igjen på tribuna og hyller laget – selv om de har tapt.

Bruker mye tid på argumentere mot andre lags tilhengere og HATER Lyn, Brann og LSK over alt på denne jord.

  • Kjønn: Mann
  • Alder: 20 – 30
  • Tribune: BendIT Øvre
  • Kjennetegn: Nøytrale klær, nyere VIF-tattovering, noen effekter

3: Identitetssupporteren (også kalt juletre)
Dette er Sjappas inntektskilde nummer én. Han eller hun kjøper alt som kommer fra Veie & Co. Kan man overleve på Vålerengaprodukter så gjør man det. Kjøper kun klær i Sjappa, har huset fullt av Vålerengaeffekter og hører bare på Vålerengamusikk.

Disse supporterne er også glade i å snakke om hvor jævlig bra det er å være med i Klanen, de kan ikke se for seg et liv uten Vålerenga, Bohemen og Sjappa. Er også medeier i en eller annen Vålerengabuss og har et sterkere bånd til miljøet enn laget.
Observeres ofte i bussen med rød Prince og øl 5 minutter før kampslutt dersom det har gått dritt eller seier’n ikke kan rotes bort. Fast bord på Bohemen.

  • Kjønn: Begge
  • Alder: Over 30
  • Tribune: Vestbredden, fast plass evt. Gamle Konge
  • Kjennetegn: VIF-klær, stor(e) Vålerenga-tattoveringer

4: Fotballpappaen
Dette er pappaen som tar med seg unga sine på kamp. Han har vært klin gæærn Vålerengasupporter i snart femten år, men har som de fleste av oss fått seg ei dame og satt flere unger på henne.

Han bruker derfor Vålerenga som alibi for kvalitetstid med unga sine, men faktum er at han driter i ungene så fort han er inn på stadion.

Han kjøper is, brus, popcorn, sjokolade, pølser og all den driten de kan få i Lynkiosken så lenge unga sitter stille og holder kjeft mens pappa følger med på kampen.

Fotballpappaen lengter ofte tilbake til den tida da det var tut&kjør med Klanen året rundt, men kona har festa en sylskarp sytråd rundt nøttene hans og napper titt og ofte i disse når han forteller at han kunne tenke seg på bortetur.

  • Kjønn: Mann
  • Alder: 35 og eldre
  • Tribune: Vestbredden
  • Kjennetegn: Flakkende blikk, småstressa, første Nike-drakta

5: Ultras
Nok en hardcore type supporter, men han her har i alle fall med seg litt ballast i form av en ideologi om at fotballen tilhører supporterne og ikke rike onkler og medieeiere.

Har et sterkt fokus på fotball som identitet, kultur og sosialt fenomen. Mener at markedskreftene er i ferd med å ødelegge fotballens vesen. Kjemper for retten til å lage stemning uten at regler og retningslinjer skal legge føringer på dette.

Liker bluss, skjerfhav, evighetssanger, flagg i konstant bevegelse og er ikke alltid like opptatt av resultatene på banen som resultatene på tribuna. Liker pønk og Oi! og ikke minst Tifo!

  • Kjønn: Mann
  • Alder: Fra 15 til 45
  • Tribune: BendIT Øvre
  • Kjennetegn: Radikal type, frikete klær, tattoveringer, piercinger, punk

6: Fotballidioten/Forståsegpåeren
Dette er han som de fleste som er uinteresserte i fotball tenker på når de tenker på en som lever og ånder for fotballen. Han holder med Vålerenga og har et lag i England som er minst like viktig. Han kan alt om fotball (tror han) skriver lange innlegg og analyser om laget, spillere, taktikken (og mangelen på den) i alskens foraer på Internett.

Han teller sjanser, gjennombruddspasninger, defensiv rolle og alt det som Drillo har lært oss. Han er på kamp for å se på fotball, synger med når han gidder, ber folk om å fløtte seg hvis de sperrer utsikten, noterer flittig i kampprogrammet. Humøret påvirkes av resultatene, men han møter opp på kamp etter kamp. Han sier han skal kutte ut, men klarer det ikke.

Han har et hat/elsk-forhold til klubben og fotballen. Er enten samboer med barn, skilt med barn eller singel og ønsker seg ikke barn. Spiser ikke sunn mat og spiller heller Football Manager på data framfor å trene.

  • Kjønn: Mann
  • Alder: Fra 25 år og oppover til 60
  • Tribune: Vestbredden eller Hafslund
  • Kjennetegn: Streit, har siste drakta, kan være litt overvektig

7: Kaffekoppsupporteren
Her har vi kommet til mannen i gata. Han som alltid er på kamp, som ikke gjør så mye ut av seg, men som veit at han har mer ballast en de fleste andre supportere. Han veit fordi han holder stort sett kjeft når andre er ute og proklamerer sin kunnskap, sine meninger og sine holdninger.

Han følger med i debattene, han leser det han kan komme over men skriver ikke noe sjøl. Han holder kjeft for han vet bedre. Innimellom har han lyst til å denge mannskiten ut av en eller an fjott som burde lære seg å holde kjeft. Men han gjør det ikke. Men det bygger seg som regel opp for denne supporteren også.

Og når strikken er strukket og begeret er fullt – når nok er nok – ja, da kommer du deg unna. For da tilter han totalt, og skåner ingen.

  • Kjønn: Mann
  • Alder: Over 30
  • Tribune: Vestbredden, Hafslund, Postbanken øvre
  • Kjennetegn: Nøytrale klær, skjerf, evt. drakt under jakke

8: Festeren
Her har vi en type supportere som er med fordi det gir dem muligheten til å feste. Ikke bare feste, men drekke med begge arma, slå ut håret og være litt vill og gal og drite i alle hemninger. Er som regel full før kamp, på kamp og etter kamp. Har ikke så mye peiling på hvem som spiller på laget, kan ikke så mange av sangene, men liker den med Akerselva som stinker som faen og synger med så godt han eller hun kan.

Ender som regel opp på nachspiel etter kampen, skryter hemningsløst av laget dersom de vinner, og driter egentlig i om det gikk dritt – det ble jo festa og det var det viktigste.

  • Kjønn: Begge
  • Alder: Fra 20 og oppover
  • Tribune: Der han/hun kan få tak i billett
  • Kjennetegn: Ser ut som en du treffer på TGI Fridays eller tilsvarende steder

9: Grinebiter’n (syter’n)
Her har vi egentlig en kombinasjon av flere typer. Det eneste som skiller han fra de andre er at han bruker det meste av tida på å klage og syte på eget lag.

Alt er som regel galt, trener’n er en dust, spiller’ne har ikke peiling og alt med Vålerenga er stort sett et mareritt. Klubbledelsen har minimalt med blodtilførsel fra snippen og opp – de er med andre ord hjernedøde.

Grinebiter’n har vært med lenge, jævlig lenge (for lenge i følge seg sjøl) og han ynder å fortelle hvordan han i løpet av alle disse åra stort sett ar kasta bort tida si på en gjeng med overbetalte fotballhorer, inkompetente trenere og hjernedøde ledere.

Men han klarer ikke å slutte, mest fordi han innerst inne vet at hvis han gjør det så mister han stort sett det han har å leve for. Det å klage og irritere seg over det kjæreste han har: Vålerenga.

  • Kjønn: Mann
  • Alder: 35 og oppover
  • Tribune: Vestbredden med god utsikt over banen
  • Kjennetegn: Lett korpulent, litt dratt i trynet, småsur og lite imøtekommende

10: Vedhenget
Her snakker vi om dama til en av de mannlige typene i denne oversikten. Hun er med på kamp fordi det er den eneste muligheten hun har til å få litt tid med typen sin.

Ser ikke så mye på kampen, sender SMSer til venninnene for å få tida til å gå. Syns at noen av spillerne er ganske kjekke, men sier ikke noe til typen for da blir han sjalu, og hun vil ikke at han skal bli sjalu på spillerne på laget.

Hun kan komme til å fatte interesse, men da kan hun fort ende opp med å bli kasta ut av typen fordi hun begynner å mene noe. Det neste hun da gjør er å finne seg en ny type i Vålerengamiljøet, og slik fortsetter hun til hun en vakker dag møter ”drømmeprinsen” gifter seg, flytter på landet og glemmer Vålerenga.

Når hun så en dag sitter der på gamlehjemmet og ser tilbake på ungdomstida si, husker hun nok Vålerenga og Klanen, men viktige var de ikke.

  • Kjønn: Jente/dame
  • Alder: Fra 16 og oppover
  • Tribune: Der hvor typen står
  • Kjennetegn: Ser ut som ei dame som har rota seg inn på fotballkamp. Har veska og mobilen i nærheten under hele kampen, kan finne på å sette seg ned for å demonstrere at hun kjeder seg.

11: Ferskingen
Dette er supporteren som av en eller annen grunn har kommet seg på kamp. Han (eller hun) har blitt overtalt av en av de andre i denne oversikten, og har motvillig blitt med på det han tror er 2 x 45 minutter med 22 menn som løper etter en ball

Han kan være noe fotballinteressert, men vil helst slippe, men har etter lang tids press fra kompisene gitt etter og står nå midt i et hav av mennesker som synger. Ikke bare synger de, de synger vakkert. De klapper, og det hele er så synkront at han lurer på om det er de samma kompisene han har med å gjøre her, i forhold til de sløkkingene de ellers er.

Sakte men sikkert trekkes han med på ropene, han klapper med og han synger med så godt han kan:

Toralf har ei søster! Gutta med kjempetær! Lyste mot Gåsen bak! Stod Jimmer’n med sin spak! Oslo by St. Bernhardhund! Og: Ali Gutta!

Etter kampen (som Vålerenga heldigvis vinner, eller på et eller annet mirakuløst vis klarer å snu fra håpløse 0-3 til 3-3 mot en gjeng med bønder fra en eller annen bygd på Vestlandet) er han solgt.

Han melder seg inn i Klanen, tar kontakt med folk, oppsøker miljøet og før han vet ord av det er han blitt en ihuga Vålerengasupporter som stort sett går rundt i klær fra Sjappa, har meninger om alt fra matrialforvalteren til superspissen som aldri kommer.

  • Kjønn: Mann (eller kvinne)
  • Alder: Alle egentlig
  • Tribune: Der kompisene (venninnene) står
  • Kjenntegn: Nøytral tilskuer som etterhvert blir dratt med og som etter to timer har stjerner i øya og snakker ikke om annet en Vålerenga, Klanen og fotball de neste årene av sitt liv.

12: Snørrungen / Mini Klanen
Noen unger er hyggelige så lenge de er ens egne, andre unger er nokså ufordragelige uansett om de er ens egne eller andres. Men denne ufordrageligheten kan omsettes i noe positivt.

Dette har i alle fall Vålerenga tenkt og etablert Norges yngste supportergruppe. Mini Klanen er en eneste i sitt slag i Norge, og planen til VIF er å få unga på kamp, og at dette smitter over på foreldre og familie.

Spørsmålet er jo om det ikke er slik at de fleste ungene i Mini Klanen allerede er barna til andre i denne oversikten.

Unger er de likevel, og det må nok oppleves som nokså frustrerende å stå på der nede i VG-svingen og får slengt en masse dritt fra en gjeng med småunger. Ikke kan man ta igjen, og ikke kan man ta dem.

Hvor mange ganger har man ikke hatt lyst til å grisebanke en Lynunge når han står der i hagan sin på Ullevaal Hageby og roper ”Søpla vinner aldri!” og ”Hold Kjeft vi er best i by’n!”.

Ungene kjennetegnes ofte ved at de trekkes opp av hverandre. Gi dem litt brus og en is og de hopper så Punchere, Ultras og andre ”hardcore-supportere” kan bli reint misunnelige.

Men kidsa er viktige. De sprer budskapet, får med seg andre unger og om noen år står de i midten på BendIT Øvre og klager på at gamlingene på Vestbredden ikke bidrar like mye.

  • Kjønn: Gutt og jente
  • Alder: 7 – 12 år
  • Tribune: Mini Klanen
  • Kjennetegn: Små jyplinger med kjeften full av brus, is, popcorn on Vålerengasanger

13: VIF-baben
For noen år siden proklamerte lederen av Bastionen at damene i Vålerenga har mer skjegg en Bastionen til sammen.

Vel, dette stemmer ikke lenger. Noen i Vålerengas markedsavdeling har klart å få unge tenåringsjenter og yngre bærter på fotballkamp. Flotte representanter for framtidas mødre dukker opp i Vålerengaeffekter godt blandet med det som tydeligvis er siste mote for kidsa.

Og det kan jo sette andre supportere litt ut av fatning for en stakket stund. Vel, fingra av fatet: Dette er jenter som med høy sannsynlighet har fedre som tilhører alle de andre grupperingene i denne oversikten.

Se ikke bort fra at denne piken også kan utvikle seg til å bli en del av de andre grupperingene fordi hun treffer en kjekk ung mann i en av disse. Kan da bli omtalt som «dragen» ved senere anledninger.

  • Kjønn: Dame
  • Alder: Fra 14 og opp til 20
  • Tribune: Bendit Nedre og Vestbredden
  • Kjennetegn: Pen pike på fotballkamp går i flokk med andre pene piker på fotballkamp

14: Gamlingen – gretten gubbe
”Husker’u i gamle da’r? Va’kke no’n som fikk bettalt for å spelle ball da veit’u. Vi jobba på da’n spelte fotball på kvella, og bøy opp til dans på Rondo etter kampa. Den gangen spelte vi fotball, vi tok’n på hæl’n og smelte’n i kassa. Så kom penga og ødela fotballen.”

Sånn kan dem holde på. Dag ut og dag inn. De har kallenavn, de er grå i håret, de sitter på Valle og surmuler hver dag. De er rett og slett Vålerengas svar på de to gretne gubbene på balkongen i The Muppet Show.

Men det er mye makt i de kryssede armer – i alle fall liker de som krysser arma å tro dette. Derfor er de kjærkomne intervjuobjekter media. De sparer nemlig ikke på kraftsalvene, selv om Vålerenga er i flytsonen har de alltid ett eller annet å sette finger’n på.

Og konklusjonen er jo alltid at det var mye bedre i gamledager. Da man tok ballen på hæl’n og slang med leppa så publikum hørte det. Og det er vel det de vil bli huska for denne gjengen med fossiler:

Kommentarene altså, for fotballen deres er jo passé.

  • Kjønn: Gubbe
  • Alder: Godt over 60
  • Tribune: Sitteplass sponsa av klubben
  • Kjennetegn: Grått hår, sur munn, rullings, kulemage og hjulbeint

15: PK-supporteren
En del folk har fått med seg at Vålerenga representerer noe unikt i Norge. Vålerenga passer nemlig inn i den multikulturelle smeltedigelen som mange, spesielt de på på venstresida, med glede omfavner uten BH og med hårete armhuler.

Hun eller han skryter vilt og hemningsløst av Vålerenga mot rasisme, Jobbsjansen, Klimafestivalen, breddearbeidet og Miniklanen. For denne supporteren er Vålerenga en superhelt som alltid står på den svakestes side.

Den politisk korrekte supporteren er egentlig en bra supporter i bunn og grunn. Men hun eller han klarer liksom ikke helt å identifisere seg med den noe ”ufine” delen av klubbens supportere, sanger og humor.

Den mannlige delen er såkalte ”myke menn” som har hatt siviltjeneste pga. sin pasifistiske overbevisning. De syns derfor at det kan være vanskelig å stemme i på ”Øl og vold – skamslåtte bønder”, ”Du kødder ikke utstraffa med Vålerenga” og ”Vi skal voldta deres horer…”

Den kvinnelige delen er alle skolerte innen fag som omhandler kunsten å forstå hvordan samfunnet og kulturen er bygget opp. De stoler helt og holdent på at alle egentlig vil være venner, men at kapitalismen og de kyniske markedskreftene får fram de mørke siden i menneskene. Disse damene synger gjerne ”prikk” eller trikk i sangen om ei rompe som trenger pleie.

  • Kjønn: Kvinne eller mann
  • Alder: 25 og oppover
  • Tribune: BendIt Øvre/Nedre eller Vestbredden
  • Kjennetegn: Svette armhuler, runde briller, jakke med politisk
    korrekte buttons, barbert på hodet, eller langt fett hår

16: Sponsoren
Uten sponsorer hadde Vålerenga levd et liv i ”skyggenes dal”. Vår rike onkel, og andre velgjørere har redda klubben fra økonomisk ruin en rekke ganger. De graver opp millioner fra velfylte pengebinger og skuffer dem inn gjennom dørene på Valle.

Man kan jo lure på om disse menneskene gjør dette som en form for avlat. At de ”gir” penger til et tapsprosjekt for å føle seg litt bedre siden de jo tjener penger som gress på andre investeringer.

Eller tjente bør vi vel si. For mange av Vålerengas sponsorer har hatt en tøff tid det siste året. Store tap, konkurser, mindre penger og generelt lav tillit blant folk flest har gjort sponsormarkedet like tørt som en Dry Martini.

Derfor skal vi prise oss lykkelige for at vi har noen ”rike onkler” selv om de er kapitalister på sin hals, og dermed faller i ”hatkategorien” til flere av de vi har omtalt i denne serien tidligere.

Vi må bare innse at den norske fotballøkonomien er ”giret” opp av sitt eget forbund. Konkurser og blodrøde tall i flere av toppklubbene er resultatet. For Vålerenga er det imidlertid litt lysere. Hos oss har man tydeligvis lært.

  • Kjønn: Mann
  • Alder: 40 og oppover
  • Tribune: VIP-losje
  • Kjennetegn: Enten mediesky eller PR-kåt, tjener store penger på å
    ha mye penger fra før av, gir også penger til andre formål

17: Posøren/hipster
Vålerenga tiltrekker seg alle typer folk. Også kjendiser. Noen av dem har et ektefølt engasjement i klubben, andre bruker klubben for å promotere seg selv.

Vi har egentlig ikke noe imot at kjente folk dukker opp på Vålerengakamp. De er jo egenlig bare vanlige folk på en vanlig fotballkamp. Dessverre er det en del flinke agenter og PR-folk som har sett ”verdien” av å holde med en klubb som Vålerenga. Og da begynner det å skurre.

For er det noe som kan provosere på ekte supportere mugg, flass og hemoroider så er det ”kjendiser” som dukker opp på en cupfinale ”utkledd” i Vålerengaeffekter kun for å bli sett der det er viktig å bli sett. Sladrebladene elsker jo slikt, og dermed bruker kjendisene klubbens gode navn og rykte for å promotere seg selv.

Og det liker vi ikke.

  • Kjønn: Mann og kvinne
  • Alder: Fra 16 til 96
  • Tribune: Der de får sponsa billetter, men vil helst stå med Klanen og bli tatt bilde av, eller havne på TV når de står sammen med Klanen
  • Kjennetegn: Har vunnet eller kommet på en hederlig plass i Idol eller noe sånt noe, har vært sånn passe poppis på TV men trenger å booste imaget eller egoet og bruker Klanen og Vålerenga som arena. Viser gjerne rompa (han) til Klanen hvis Klanen synger om det…

18: Fotballpøbelen
Dette er egentlig bare en avart av den supporteren man kvitta seg med på begynnelsen av 90-tallet. Prototypen er en mann i tjueåra som bruker en månedslønn eller to i året på dyre merkeklær og sko. Når ”uniformen” er i boks kan man henge sammen med de andre tøffingene, møte andre tøffinger fra andre klubber og denge mannskiten ut av hverandre.

Denne supporteren romantiserer sitt eget forhold til klubben ved å hevde at han og hans ”firma” ivaretar klubbens interesser ved å markere sitt revir.

Bruker mye tid på å dyrke stilen sin, rekrutterer gjerne nye prospects og ser på seg selv som redningen for den ekte supporterkulturen. Har nettverk inn i andre miljøer der lov &r ett er noe man forholder seg skjønnsmessig til.

Det denne supporteren driver med har ingenting med Vålerenga å gjøre. Aktivitetene til denne oppblåste gjengen undergraver alt det Vålerenga står for. De kaller seg casuals men er ikke noe annet fotballpøbler i pene klær.

  • Kjønn: Mann
  • Alder: 25 +/-
  • Tribune: Bendit Øvre – eller ingen (er utestengt) og møter heller andre lag andre steder for å slåss
  • Kjennetegn: Merkeklær, cap, hvite sko, går i flokk med knyttede never sniker seg gatelangs når han er alene

Konklusjon
Da har vi kommet til veis ende så langt. Og hvis du nå lurer på hvorfor vi ikke har truffet deg – så er vel svaret at da er du så unik som supporter at det ikke er mange nok av deg, og ergo ikke nok materiale til å bedrive denne typen analysevirksomhet.

Og det er jo greit, er det ikke? Å ikke være som alle de andre.

Legg igjen en kommentar